Het is geen wet van meden en perzen, natuurlijk, maar een pitchcurve van -3 tot +11 met nul graden op midstick is een behoorlijk onzinnig concept, wat geen enkel voordeel bied tegenover -11 tot +11.
Vooropgesteld dat alles persoonlijk is, en ieder het vooral zo moet doen als hij/zij zelf prettig vind vliegen, is een zinnige pitchcurve eentje die progressief verloopt, en dan wel omgekeerd progressief.
Puur getallenvoorbeeld: (stickpositie 0-25-50-75-100) pitchwaarden -3, +1.5, +5, +7.5, +9, in graden (hij mag ook van -2 tot +10, of welke waardes je maar verzinnen wilt, het gaat om het idee van progressiviteit)
Dit levert een hoover rond midstick en een uiterst lineair aanvoelende heli op in hoover. Veel prettiger dan -3, 0, +3, +6, +9 (die dezelfde eindwaarden kent maar lineair verloopt.
Voor wie het niet gelooft: een kwartiertje meten met een notitieboekje bij de hand, en je weet de procentuele waardes van beide curves: test ze allebei uit en ik durf er heel wat onder te verwedden dat de progressieve curve prettiger aanvoelt. Met name tijdens "schaal" rondvliegen, maar ook bij hooveren. Reden voor dit prettiger vliegen van een progressieve curve, is omdat de bladen zelf een precies tegenovergesteld progressief liftverloop kennen.
Je hoeft deze curve niet door te trekken tot "maximum klimvermogen" want deze curve gebruik je normaal voor een vliegstijl waarbij je zelden van het maximum vermogen gebruik maakt.
Voor 3D heb je hier weinig aan, dat zal voor zich spreken. Of iemand beide curves wil gebruiken en om wil schakelen, of uitsluitend -11 tot +11 wil gebruiken is een keuze, voor ieder individue verschillend.
Maar -3 tot +11 met nul graden om midstick doet letterlijk niks anders dan het "giftige" karakter van een 3D curve combineren met het onbruikbaar worden van de onderste helft van de stickuitslag.
throttle curve is alles wat het toerental constant houd tijdens het vliegen.... Bij electro zou ik hiervoor niet verder emmeren, maar gewoon een regelaar met een goede governorfunctie kopen, of in geval van 3D, een flatcurve van whatever een goed toerental geeft....
Groet, Bert
PS: de progressieve curve zoals hij hier staat is gewoon rechtsstreeks bruikbaar tot 2 meter rotordiameter, ongeacht het aantal bladen, al zal het maximum klimvermogen niet echt "raket-achtig" zijn.