Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Hij staad bij midstick op 0graden pitch op normale vliegstand? Zo ja is dat je probleem, op midstick moet hij op gewone stand op rond de 60 procent staan. (exacte stand wisselt per model) Zo heb je pitch en dus lift bij midstick

Dat ben ik niet met je eens, als je schakelt van idle-up naar norm. zal de heli naar boven schieten. Als je geen 3D vliegt maakt het niet zo veel uit, maar je leert zo wel een verkeerde gas-stand.

+1

0 op midstick is beter.

t is de vraag hoeveel graden max die heli maakt.:confused:
@chow: vermeld ander even de min+max pitch in normal mode, ben op dezelfde manier ''gefopt'', waarbij achteraf niet genoeg pitch voor handen was:(

Dat ben ik niet met je eens, als je schakelt van idle-up naar norm. zal de heli naar boven schieten. Als je geen 3D vliegt maakt het niet zo veel uit, maar je leert zo wel een verkeerde gas-stand.

-1...

Sorry, maar dat is een beetje kort door de bocht om dat zo te stellen. Dat is niet meer dan een persoonlijke voorkeur, en je kunt aan al die verschillende mogelijkheden wennen naar eigen believen.
Ik heb jaren twee verschillende curves gehad (alleen dan tussen idle-1 en idle-2), en nooit wezenlijk last van dit springen gehad. Gewoon vlak voor het omschakelen pitch terug nemen en er blijft alleen nog een heel bescheiden hupje over. Wen je heel snel aan. En het voordeel is, dat je "voelt" in welke mode je vliegt, dus niet per ongeluk inverted gaat om er dan achter te komen dat je vergeten bent om te schakelen....

Wat ik alleen niet snap, is dat mensen menen in normaal te moeten vliegen, maar toch dezelfde pitchcurve aan te houden als in "idle 1".... dat heeft helemaal geen zin.
Als je een andere pitchcurve gebruikt, kun je tenminste nog enigszins precies hooveren. Als dat precieze hooveren niet je doelstelling is, heeft het überhaupt geen zin in normaal-mode te vliegen, hooveren of wat dan ook. Koop dan een regelaar met goede softstart, Zet je normaal curve op 0-0-0-0-0, en je idle 1 op flatline, dan kun je gewoon op de grond al Idle 1 inschakelen, heb je geen aparte throttle hold nodig, en vliegt je heli tenminste altijd het zelfde.... (en kun je ook niet vergeten om te schakelen vóór je inverted probeert :) )
Véél eenvoudiger allemaal....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
M'n pitch curve is 40-55-65-75-90.. Maar ik ben nog aan het klooien.

Dat zegt niet zo heel veel he? niemand kan zien hoe lang jouw stuurstangen zijn.
Is handiger als je pitch hoeken opgeeft, dat zegt al meer....

Groet, Bert

+1
mischien was ik toch niet helemaal duidelijk toen ik daarnaar vroeg:rolleyes:

Ik zit ook ergens met het zelfde,

Ik wil nu iddle up vliegen, ,normal mode gaat al goed

Pitch nu 30 - 45- 50 - 70 - 90

Pitch in normal mode - 3° tot + 11

midstick +- 0°

Hoe kan ik het beste de trottle/pitchcurve aanpassen zonder dat er gekke dingen gebeuren? En hoeveel "trottle geven jullie (ik heb geen governor geprogrammeerd en ik heb het ook niet nodig voorlopig maar ik vermoed niet dat ik mijn gascurve op 100% moet gaan zetten of toch?

Stevo

Laatst bewerkt:
Volgens mij moet het afstellen van heli's al ergens beschreven staan.
Hoe ik het doe:

Lineaire pitch curve instellen: 0 - 25- 50 - 75 - 100
Bij 50 (midstick) 0 graden pitch meten(!) Swash moet daar ook recht staan.
Dan max en min pitch meten. Zou gelijk moeten zijn (bijv. ±11 graden) zo niet, dan staat je swash te hoog als je minder negatieve pitch hebt en te laag als je te weinig positieve pitch hebt.

Als je niet van plan bent 3d te gaan vliegen (of nog niet zo ver bent) kun je nu de pitch curve aanpassen.
De 0 en 25 ophogen totdat je bij 0 bijv. -4 graden hebt en dan de 25 ophogen zodat de curve nog enigzins lineair loopt to 50 oftewel midstick.
Max pitch kun je evt. ook nog verlagen op deze manier.

Throttle curve maak ik tegenwoordig iets van een V-curve in Idle 1 (2 of 3).
95 - 90 -85 - 90 - 95 waarbij dus 85 midstick is.
Als je een governor gebruikt kun je ook een flat curve gebruiken (kan ook zonder governor maar dan heb je meer wisselingen in de toeren door meer of minder belasting van de bladen bij de verschillende pitch hoeken)
Verder is de throttle curve een beetje afhankelijk van wat je zelf lekker vind klinken, voelen, vliegen enz. en natuurlijk afhankelijk van wat voor heli je hebt, motor en regelaar.

Hopelijk hebben jullie er iets aan en er zullen vast andere zijn die meer kunnen vertellen ;)

Het is geen wet van meden en perzen, natuurlijk, maar een pitchcurve van -3 tot +11 met nul graden op midstick is een behoorlijk onzinnig concept, wat geen enkel voordeel bied tegenover -11 tot +11.

Vooropgesteld dat alles persoonlijk is, en ieder het vooral zo moet doen als hij/zij zelf prettig vind vliegen, is een zinnige pitchcurve eentje die progressief verloopt, en dan wel omgekeerd progressief.

Puur getallenvoorbeeld: (stickpositie 0-25-50-75-100) pitchwaarden -3, +1.5, +5, +7.5, +9, in graden (hij mag ook van -2 tot +10, of welke waardes je maar verzinnen wilt, het gaat om het idee van progressiviteit)

Dit levert een hoover rond midstick en een uiterst lineair aanvoelende heli op in hoover. Veel prettiger dan -3, 0, +3, +6, +9 (die dezelfde eindwaarden kent maar lineair verloopt.

Voor wie het niet gelooft: een kwartiertje meten met een notitieboekje bij de hand, en je weet de procentuele waardes van beide curves: test ze allebei uit en ik durf er heel wat onder te verwedden dat de progressieve curve prettiger aanvoelt. Met name tijdens "schaal" rondvliegen, maar ook bij hooveren. Reden voor dit prettiger vliegen van een progressieve curve, is omdat de bladen zelf een precies tegenovergesteld progressief liftverloop kennen.
Je hoeft deze curve niet door te trekken tot "maximum klimvermogen" want deze curve gebruik je normaal voor een vliegstijl waarbij je zelden van het maximum vermogen gebruik maakt.

Voor 3D heb je hier weinig aan, dat zal voor zich spreken. Of iemand beide curves wil gebruiken en om wil schakelen, of uitsluitend -11 tot +11 wil gebruiken is een keuze, voor ieder individue verschillend.
Maar -3 tot +11 met nul graden om midstick doet letterlijk niks anders dan het "giftige" karakter van een 3D curve combineren met het onbruikbaar worden van de onderste helft van de stickuitslag.

throttle curve is alles wat het toerental constant houd tijdens het vliegen.... Bij electro zou ik hiervoor niet verder emmeren, maar gewoon een regelaar met een goede governorfunctie kopen, of in geval van 3D, een flatcurve van whatever een goed toerental geeft....

Groet, Bert

PS: de progressieve curve zoals hij hier staat is gewoon rechtsstreeks bruikbaar tot 2 meter rotordiameter, ongeacht het aantal bladen, al zal het maximum klimvermogen niet echt "raket-achtig" zijn.

Laatst bewerkt:
Maar -3 tot +11 met nul graden om midstick doet letterlijk niks anders dan het "giftige" karakter van een 3D curve combineren met het onbruikbaar worden van de onderste helft van de stickuitslag.

Nog even na gemeten, is dus -3 tot + 9 Bert. Ben al 50 vluchten ver op deze manier:rolleyes:

Stevo

Issue met de 250 onder controle. Hij is nog lang niet goed afgesteld en Tijn komt donderdag even meekijken en helpen zonodig (met koffie en voor de gezelligheid). Wel is de 250 nu zonder problemen even van de skids geweest. En dat is wel weer leuk dan ;)

Issue met de 250 onder controle. Hij is nog lang niet goed afgesteld en Tijn komt donderdag even meekijken en helpen zonodig (met koffie en voor de gezelligheid). Wel is de 250 nu zonder problemen even van de skids geweest. En dat is wel weer leuk dan ;)

Cool, gefeliciteerd....

Is toch altijd weer een bijzonder momentje....

(zelfs met naar schatting minstens 150 maiden flights achter de kiezen, blijf ik het het een "speciaal moment" vinden, ongeacht of het een heli van mezelf of iemand anders is)

Groet, Bert

Tís fijn inderdaad. En het moest ook wel anders doe ik geen oog dicht ;)

Tsjeezus.... je hebt het wel écht te pakken he? dat heli-virus....

Ze zouden er ook zo'n wit vak met in dikke zwarte letters een dreigende text neer moeten zetten....

"Stoppen met helivliegen vermindert de kans op echtelijke ruzies"

"Pas op, helivliegen is zéér verslavend. Raadpleeg uw LHS voor hulp bij stoppen"

"helivliegen vermindert uw rationele denkvermogen"

"Helivliegen is slecht voor uw bankrekening"

Of zo nog een paar....

Groet, Bert

Omdat je weet dat je best dicht bij het probleem bent. En dan zet je de heli weg. Zet de tv aan.. Dan na 15 minuten pak je de heli weer.. Nog een keer klooien. En zo gaat het door.. Best irritant.
Nu ik weet dat ie van z'n voetjes komt heb ik pas rust. Ik ben nog echt niet klaar maar ik weet nu wat ik moet doen om hem goed te krijgen. En pas dan mag hij op de kast wachten.. Maar hij MOEST van z'n voetjes ;)

Haha, heel herkenbaar....
Ik heb ook wel vroeger (toen heli's nog groot waren en herrie maakten) s'avonds in het donker over het industrieterrein gereden in de hoop op een plek waar flinke bouwlampen brandden....

Dan is er tegenwoordig met dat kleine electrospul toch wat meer mogelijk....

Groet, Bert

Klopt. En met een 250 dingetje ben je sowieso wat flexibeler. Met de Gaui ga ik toch anders om dan met zo'n klein ding. Let wel. Ik ben niet roekeloos want ook dat kleine ding kan flink bijten en het toerental ligt erg hoog. Maar het is toch minder geweldadig dan een grote heli..
Nu kan ik makkelijk even in de tuin bij de schutting hem van de skids krijgen. Dan heb ik alleen de lamp bij de deur en dat is niet veel. Dat durf ik met de 450 al niet meer te doen eerlijk gezegd..

Gefeliciteerd met je maiden!

Bij midstick hooveren is goed voor schaal en misschien ook F3C, als je ook flips, rolls e.d. wilt gaan maken is dat gewoon niet handig, heeft niets met persoonlijke voorkeur te maken. Een simpele Stall turn zal bij midstick hooveren niet eens fatsoenlijk gaan.

Bij midstick hooveren is goed voor schaal en misschien ook F3C, als je ook flips, rolls e.d. wilt gaan maken is dat gewoon niet handig, heeft niets met persoonlijke voorkeur te maken. Een simpele Stall turn zal bij midstick hooveren niet eens fatsoenlijk gaan.

Het zal toch niet?????:shock: Een stall turn is nu net een van de weinige figuren die ik wél kan (en vlieg).... en dat gaat prima....:D
Je spreekt jezelf een beetje tegen als het wel voor F3C geschikt zou zijn, want daar zijn stall turns en rolls ook basis-elementen van de fguren

Met een vliegtuig ga je voor een stall turn ook naar stationair, staat de stick zelfs helemaal in de buik....

Denk toch echt dat dat een kwestie van gewenning is.
Ik geloof best dat je stickmode invloed heeft op bepaalde figuren, en ik snap helemaal dat met -2 tot +10 een hoop figuren gewoon onmogelijk zijn. Maar waar je nul graden uithangen is toch echt gewoon gewenning.
Een curve van -2 tot +10 maar met nul graden op midstick geeft echter een heel rare knik in de curve, waardoor bijvoorbeeld autoroteren weer lastiger word. Maar zelfs dát is iets waar je aan zou kunnen wennen....

Wat ik bedoel te zeggen, is dat -10 tot +10 (of welke exacte waarde dan ook, maar i.i.g. symetrisch) zijn toepassingen heeft, en -2 tot +10 met hoover op midstick ook, maar -2 tot +10 met nul graden op midstick is gewoon een rare tussenvorm waar je weliswaar absoluut mee kunt vliegen, maar die totaal geen voordelen bied, enkel het nadeel van een heel raar aanvoelende heli. Als je per sé nul graden op midstick wilt hebben (wat ik niet wil bestrijden en ook best kan begrijpen) dan kun je net zo goed gewoon symetrisch blijven vliegen....

Ik zeg niet dat het niet kan, ook niet dat het niet mag, alleen maar dat het weinig zinvol is.... Maar iedereen die zich er aan went, kan er mee vliegen.;)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back