probleem/issu 2!! 250 beastX v2 heli gaat links af na los komen van de grond

Als dit je eerste heli is: succes.
Na je eerste vlucht zal hij weer maanden stil staan.
Zoals iemand al zij dit is geen beginners heli.

Redenen:

  • Klein. Even vooruit en hij is weg. Je hebt er geen zicht op. (Ik heb soms al problemen met mijn 450) Je moet hem dichtbij houden.
  • Klein. Als er iets kapot gaat. Het is een priegelwerk om het weer te repareren.
  • Klein. Hierdoor heel erg nerveus op zowel pich als roll.
  • Staartproblemen: Er is nog geen echt goede oplossing voor de onstabiele staart. Ik heb er nu een micro-heli staart rotor op en een Spartan Quark gyro dat helpt iets maar nog steeds af en toe problemen.


Ik weet het dat wist ik voor dt ik er aan begon voorlopig ben. Ik hem nog niet zat :p
 
De mix met de throttle (revomix) zou ik vergeten. Dus Inhibited zetten.
Koppel de gain aan de flightmode, zoals al eerder gezegd.
Je krijgt dan per flightmode een keuze voor het % gain. Hier moet je even mee aan de gang om het goede % te vinden.
Je kunt eerst in ratemode de tail zo afstellen dat hij zo min mogelijk wegloopt. Alle kleine beetjes helpen bij een kleine heli.
 
nmiddels zit er een trainings kruis onder.dit is voor mij beter
staart probleem is eigenlijk geen issue meer die is redelijk strak(pods alle 3 in het midden en de gain op 22%).alleen doet zich het volgende voor als de heli los van de grond komt gaat hij zonder dat ik input geeft een bochten naar links draaien hij helt daar bij niet over naar links of rechts.

zit er nog iets niet goed ? want dit hoort neem ik aan niet zo.nu moet ik eerlijk zeggen dat phoenix dat ook een beetje heeft dat de heli naar links weg trekt dus ik twijfel nu.op de zender staan de trims in het midden op 0.

krijg onder hand grijze haren van dat ding
 
Laatst bewerkt:
alleen doet zich het volgende voor als de heli los van de grond komt gaat hij zonder dat ik input geeft een bochten naar links draaien hij helt daar bij niet over naar links of rechts.

Blijft de staart op dezelfde plaats of verplaatst de heli zich naar links?

Als de heli zich naar links verplaatst bij het loskomen komt dit door het grondeffect (de heli zit in zijn eigen downwash). Dan moet je dus naar rechts compenseren tijdens opstijgen.

Als de staart wegdraait kan dat volgens mij meerdere oorzaken hebben (zoveel ervaring heb ik niet, misschien dat de doorgewinterden onder ons kunnen corrigeren of aanvullen):
- Toch de gain te laag
- Afstelling van de tailrudder (mechanisch)
- Staat de tailservo goed in het midden.
- Throttle Curve verkeerd ingesteld (Headspeed is te laag)

[edit] Ik zie net dat deze dingen al eerder gepost zijn.....

Grtz Erik
 
Blijft de staart op dezelfde plaats of verplaatst de heli zich naar links?

Als de heli zich naar links verplaatst bij het loskomen komt dit door het grondeffect (de heli zit in zijn eigen downwash). Dan moet je dus naar rechts compenseren tijdens opstijgen.

Als de staart wegdraait kan dat volgens mij meerdere oorzaken hebben (zoveel ervaring heb ik niet, misschien dat de doorgewinterden onder ons kunnen corrigeren of aanvullen):
- Toch de gain te laag
- Afstelling van de tailrudder (mechanisch)
- Staat de tailservo goed in het midden.
- Throttle Curve verkeerd ingesteld (Headspeed is te laag)

[edit] Ik zie net dat deze dingen al eerder gepost zijn.....

Grtz Erik

eigenlijk is het heel de heli die naar links wil/gaat.dus de staart gaat uit eindelijk ook die kant uit.
 
Zo te horen gaat het niet extreem hard...

Dus ik vermoed dat je swash niet helemaal 100 % recht staat, en dat de heli als gevolg gewoon op zn gemakkie links gaat.

Dus, swash rechtzetten.
 
Normaal voor elke rechtsdraaiende heli.. komt door de stuwdruk van de staartrotor. tegensturen zodra die in de lucht hangt is de oplossing.

Misschien een stomme vraag, maar staat de gyro wel in HH en niet in rate mode?
 
Kan ook door het trainingskruis komen, vibraties van het kruis kunnen de beastx beinvloeden.
Laat die heli eerst eens door een ervaren iemand testen, dan weet je zeker dat het goed zit. Wellicht verwacht je bepaalde dingen zoals een compleet stationaire hover terwijl je dat nooit zult hebben.
 
Zo te horen gaat het niet extreem hard...

Dus ik vermoed dat je swash niet helemaal 100 % recht staat, en dat de heli als gevolg gewoon op zn gemakkie links gaat.
Dus, swash rechtzetten.

Die staat wel 100% recht afgestelt

@anko dat moet ik even nakijken druf ik niet zo te zeggen zou dit daar aan kunnen liggen?

Dat hij niet stabiel is wist ik wel,ben er nog niet gewent mee.:n00b:
 
mooi zo'n trainings kruis maar geeft inderdaad veel onbalans in de kleine helicopter,en inderdaad de swash goed 100% levelen het liefst met zo'n level tooltje dan weet je het zeker want op het oog uit richten is haast niet te doen met zo'n kleine heli

Jeroen
 
mooi zo'n trainings kruis maar geeft inderdaad veel onbalans in de kleine helicopter,en inderdaad de swash goed 100% levelen het liefst met zo'n level tooltje dan weet je het zeker want op het oog uit richten is haast niet te doen met zo'n kleine heli

Jeroen

swash is afgesteld met zon tooltje
 
En iedere heli gaat een kant op bij het opstijgen.
afhankelijk van de draairichting, de meeste tegenwoordig zijn rechtsdraaiend

als gevolg moet de staart ook een kant opduwen om alles op de plaats te houden
en als gevolg daar weer van word de heli door de staart ook van zijn plaats geduwd
daarom hangt iedere heli een piets scheef in de lucht
en daarom slijten de rubbers onder mn landingsgestel aan de rechterkant als een idioot, terwijl links nog als nieuw is

dus je kan niet van een heli verwachten dat hij, zoals een coax oid, rechtstandig opstijgt.
als hij een meter boven de grond hangt in een windstille ruimte, zou het wel zo moeten zijn dat je meerdere sec zonder input de heli op 1 plek kan laten hangen(bij een 250 mag je hier ook ong 2 sec lezen, meer is met die maat lastig)
is dat niet zo, trimmen, subtrim of de links onder de swash verstellen zover nodig. Liefst de hardware oplossing, daarna pas de software oplossing (trimmen dus)
 
Hmmmm

De swash kan ook nooit 100% level staan in de lucht: de hekrotor oefent naast een zijdelingse kracht, ook door die kracht een klein rollend moment naar rechts op de heli uit (stuwdruk van de hekrotor, maal de verticale afstand van hekrotoras tot rotorkop), en dat houd in dat de heli altijd iets achterover wil komen, en de swash dus altijd heel licht voorover moet komen te staan. Ongeacht waar het zwaartepunt van de heli ligt.

Voor wie het niet gelooft: waar denk je dat de neiging van een single-rotor FP om de ene kant om sturend iets naar voren, en de andere kant op iets naar achteren te komen, vandaan komt?

Dat wil niet zeggen dat het geen zin zou hebben om die swashplate te levelen (voor E-stab best wel belangrijk zelfs) maar het wil wel zeggen dat je van een heli nooit een neutraal vlieggedrag mag verwachten.

Groet, Bert
 
als hij een meter boven de grond hangt in een windstille ruimte, zou het wel zo moeten zijn dat je meerdere sec zonder input de heli op 1 plek kan laten hangen(bij een 250 mag je hier ook ong 2 sec lezen, meer is met die maat lastig)
is dat niet zo, trimmen, subtrim of de links onder de swash verstellen zover nodig. Liefst de hardware oplossing, daarna pas de software oplossing (trimmen dus)

Niet alleen in een windstille ruimte hoor:

Spoel maar door tot plm 2:25 en let maar goed op bij 2:30.... [URL="
Estab multiblade trainer with ballast.AVI - YouTube[/URL]

Lukt me met een Flybarred 450 ook nog wel met die wind....
Met een FBL moet het in de zaal gewoon geen enkel probleem zijn, anders is er wat met de FBL unit aan de hand.
Let wel: daarvoor moet je wél héél precies de heli stil kunnen hangen, voor een beginner zegt deze test NIKS....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bij een beetje gelijkblijvende wind kan ik mn estab heli's zonder problemen een aardig tijdje hands off hooveren
maakt niet uit of het nu windkracht 1, 3 of 5 is.

kwestie van goed erin zetten

Ook mn mini titan gaat aardig, en die is rigid zonder Estab
alleen vlagerige wind is ###, dan is het bij die best een uitdaging om hem rustig op 1 plek te houden
maar das de uitdaging :mrgreen:

Maar om hem echt goed uit te trimmen, is voor een minder gevorderd persoon een windstille ruimte geweldig
Op ervaring kan ikzelf een heli redelijk netjes stil krijgen met nog aardig wind
maar ja, zelf stuur ik onbewust dat laatste kleine stukje zelf weg..
Daar kwam ik achter toen een leerling aan de kabel met de mijne vloog :mrgreen:
Sindsdien een beetje aandacht besteed, nu geen enkel punt meer
 
trouwens, als ik doe wat de beste man in dat filmpje doet, heb ik best een probleem :mrgreen:

ligt mn zender nl op de grond:rolleyes:
dat is ook niet bevorderlijk voor de ontvangst
 
trouwens, als ik doe wat de beste man in dat filmpje doet, heb ik best een probleem :mrgreen:

ligt mn zender nl op de grond:rolleyes:
dat is ook niet bevorderlijk voor de ontvangst

Tsja, een neckstrap is altijd handig......

Die beste man (ikke dus) heeft gewoon een pultzender en dat scheelt een hoop in op de grond kapot vallende zenders. :cool:

Groet, Bert
 
Tsja, een neckstrap is altijd handig......

Die beste man (ikke dus) heeft gewoon een pultzender en dat scheelt een hoop in op de grond kapot vallende zenders. :cool:

Groet, Bert

Tja, en dan heb je een nekstrap, wil je je handen omhoog doen trek je bijv de th hold erop...:rolleyes:been there. done that. ik hou mn handen aan de zender zolang de heli in de lucht hangt.:-|
 
Tja, en dan heb je een nekstrap, wil je je handen omhoog doen trek je bijv de th hold erop...:rolleyes:been there. done that. ik hou mn handen aan de zender zolang de heli in de lucht hangt.:-|

Hehehe, da's het voordeel van een pultzender: je handen liggen volledig vrij, en hoeven naast sturen en schakelaars bedienen, niet ook nog een zender vast te houden. Je blijft dus ook nooit ergens achter haken.
Ik durf dat daarom dus wel.... zelfs met zendertent er om heen (zat er ook om heen toen ik dat filmpje schoot). Nu doe ik dat ook niet iedere dag hoor, maar hoe laat je anders op een filmpje tegelijk de heli, EN het feit dat je niet stuurt, zien? Maar zo leer ik het mensen niet hoor.... Wees gerust!

Ik vind die moderne handzenders (bij ons op de klup liefkozend stekelvarkens of speldekussens genoemd) afschuwelijke ondingen. Krijg er kramp van in mijn handen, neckstrap of niet.

Met de pult kan ik (bewezen) 25 minuten non-stop doorsturen zonder kramp of wat dan ook....

Maar sinds een paar toppers er mee zijn gaan vliegen, vliegt nagenoeg iedereen er mee, en een fatsoenlijke pultzender voor een schappelijke prijs is niet meer te vinden....:( Dat is weer zo'n "self-fulfilling prophecy"... De handzender word populair (want het goedkoopst), de fabrikant focust zich er op, daarna is er niks anders meer te koop, en nieuwe beginners weten niet beter....
Dan worden er weer slecht passende pults ontworpen om zo'n stekelvarken toch nog enigszins fatsoenlijk om je nek te hangen, en vervolgens is een pult "klote, want je kunt nergens meer goed bij...."

EDIT: maar ik wil best toegeven dat een pultzender niet echt 3D vriendelijk is (denk ik....)

Groet Bert
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat het uitmaakt..

de pult mensen hebben de sticks vaak met 2 vingers vast, hebben een langere slag, en kunnen dus zonder problemen in de hoeken komen.
maar ja, die hele stellage die je erbij hebt..

Ik hou hem zelf vast, en dan merk je dat je inverted en de stick vol in de linkerhoek wel eens tegen wat beperkingen aanloopt
En bij mij staan de uitslagen wat gevoeliger rond het midden, met de duim ben je toch wat nauwkeuriger op de kleine uitslagen

Maar je, maar net wat je gewend bent
3d zal ook goed met pult kunnen
maar ja, wie vliegt ermee, hoe is alles ingesteld
 
Back
Top