Hobbyking AT6 (760mm)

Stevo

Forum veteraan
Ik kon de verleiding weer niet weerstaan en vond (door één of andere duistere kronkel in mijn hoofd) dat ik maar eens dergelijk kistje moest aanschaffen.

Uiteindelijk werd hij verleden week netjes afgeleverd.

Het is een geinig ding, een schatje op het eerste gezicht en hij lijkt zodanig goed op de Robbe Nanoracers dat het waarschijnlijk en zonder twijfel over een kopie gaat;)

Nu eerst en vooral enkele opmerkingen :

Pro's :

-De prijs (je hebt 2 en half HobbyKing AT6-en voor één nanoracer:shock:)

-De Looks, het ziet er gelikt uit en dat is het ook.

-Ze hebben voor één keer als het ware hun huiswerk gedaan in China.

-Ziet er voor een foamie oersterk uit (en dat is hij ook nadat hij reeds van de tafel is gedonderd)...


Contra's :

-Het probleem is dat de Looks vervagen....nadat je hem enkele keren hebt opgepakt en je spullen hebt ingebouwd.

-Servo (5gr) van het hoogteroer wou maar één kant op draaien onbelast. Na het servootje te hebben bekeken bleken zijn ingewanden eruit te hangen...poubelle dus..

- De setup motor/ESC is bedoelt voor 2S. Ze hebben waarschijnlijk een paar onverkochte ESC's en motors gevonden en deze in de Texan/Harvard ingebouwd. Er wordt een 10 A ESC bijgeleverd die ik in mijn depron indoor shockflyers inbouw. Dus no way dat ik dit in een AT6 laat zitten als ik met een gerust hart wil vliegen op 3S. Aangezien ik nog een 30 A HK ESC had die in een Fox 2.3 meter zat (en die volgens diverse bronnen last had van spontane ontbranding wegens te licht voor de Fox toepassing) maar even deze ingebouwd in de AT6.

- Over het zwaartepunt doet men heel cryptisch, er is een tekening voorhanden waarop het zwaartepunt is aangeduid maar geen mens die blijkbaar weet wat ze ermee bedoelen (kan ook niet anders als je al dubbel zo ver zit in de jaartelling en de jaren verstrijken in honden katten en ratten ;-) Gelukkig heb ik een makker LucasT op het forum die zijn echte nanoracer even heeft nagemeten voor me.

-Zwaartepunt! Het toestel is hopeloos staartlastig met de standaard setup en op geen enkele manier (zonder toevoeging van lood) goed te krijgen. Verwisselen van de ESC van 10 naar 30 A leverde enkele grammen extra balast op (het vlieggevoel zegt me dat het normaal anders om moet zijn;)). Ook wisselen van 2 naar 3 S voor de zelfde C leverde een marginale winst op wat het zwaartepunt betrof.

-Na toevoeging van een extra 40 gr lood in de neus is het toestel iets neuslastig met een 3S pack en zou het spot on moeten zijn met een 2S pack.

-HK moet de bui al zien hangen hebben want ze hebben inmiddels een upgraded version in het gamma zitten met aangepaste motor/ESC voor 3 tot 4S wat het zwaartepunt en de prestaties ten goede zullen komen (het zal ook wel meer wegen maar het is dan tenminste functioneel gewicht) Waarom ze dan nog een 2S versie uitbrengen aangezien het voor de zelfde prijs over de toonbank zou moeten gaan is mij een raadsel.... Voor de slimme jongens een vraag stellen waarom ik dan niet voor de upgrade ben gegaan...het hoort thuis bij het draadje impulsieve aankopen en de 2S versie was voorhanden in warehouse DE terwijl de upgrade uit China diende te komen.

Dit weekend maar even zien hoe het vliegt. Ik hou jullie op de hoogte.

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Straks Hans beloofd!

Zit nog op het werk maar ga nu naar huis. binnen 10 minuten foto's!

Stevo
 
Nieuwe hoogteroer servo, FLS80, Minima 6 en Turnigy 1000 mAh 2S

pict0011gu.jpg


Ingebouwd, krap allemaal want de lipo zit nog niet op zijn plaats
pict0012vq.jpg


Lipo op zijn plaats, veel ruimte om lipos te kiezen is er letterlijk niet

pict0014d.jpg


Het is wel een schatje:D

pict0015n.jpg


Mooi beestje, dat zeker

pict0016eg.jpg


4 grote zinkplakken van 10gr moeten nog ergens een plaats voorin zien te vinden:rolleyes: Met dank aan de lokale bandenhandel;) Deze gewichten worden normaal gebruikt om velgen uit te balanceren en zijn zelfklevend:cool:

pict0017vt.jpg



Morgen nog even doorzichtige vinyl aan de onderzijde kleven voor een langere levensduur van zijn buikje

Morgen meer dus

Stevo
 
Hoi Stevo, wat een goed idee, die zinkplakken!

Pascal,

Werkt perfect en je kan mooi het gewicht doseren in 5 en 10 gr.:D

Komt van bij de lokale bandenhandel, ze kunnen telkens wel een 250 gr missen en daar doe je dan weer jaren mee;)

Nu het vliegen......

Deze morgen maar even een veld gaan opzoeken geweest en mijn stoute schoenen aangetrokken.

Vlucht één, toestel met een flinke worp gegooid en hij ging als een speer vertikaal de lucht in:rolleyes: Stall en terug over één vleugel het decor binnen. Gelukkig lang gras en geen schade.

Tweede vlucht met knikkende knieën en na een vlakke worp was hij airborne:D damn dat hoogteroer is gevoelig:shock: Zelfs met 80% expo......

Opeens en zonder aanleiding terug een stall.....met zijn snavel in de kiezels, daar gaat zijn mooie looks.....en zijn prop:murder:

Mmmm, hoogteroer dus maar even wat minder uitslag gegeven en alles terug op zijn plaats en een nieuwe prop gemonteerd.

Aangezien hij toch al wat battle damage heeft gewoon een ferme lel gegeven en hij vliegt waarempel:cool:

Uiteindelijk na goed af te stellen een mooie vlucht kunnen doen met een 2S pack.

Conclusie is dat het een toestel is die gevlogen moet worden en dat je vooral de snelheid er moet inhouden anders bijt hij.

Dit weekend op het vliegveld eens vragen aan een collega om hem te gooien. Scheelt een fractie als je op de noodrem moet gaan staan en je kan je volledig op het toestel concentreren.

Ook zal ik een 3S lipo eens proberen. zal ook wel weer wat schelen in power.

Stevo
 
sodeju 80% expo :) Hoeveel mm uitslag heeft de elevator nu dan? Net even op de site van hobbyking gekeken en sommige zijn zeer positief en andere zweten ook peentjes de eerste keren... Ik hoef je het eigenlijk niet te vragen maar de CG is ok?
 
Zwaartepunt ligt goed met een 2S pack en is ietsje neuslastig met een 3S. Allemaal goed nagekeken. Zwaartepunt ligt op de 2 filler caps (die kleiner rondsels op de vleugel in foto 4)

Feit is dat dit toestel een tamelijk korte romp heeft, en ook nog eens een neus waar niet veel in weg kan. Deze problemen heb je met de spit en mustang in de zelfde serie blijkbaar niet (wegens een echte neus en geen stompje).

Het is altijd een beetje moeilijk om de eerste keer en piloot en werper te zijn bij een nieuw toestel. Ik heb geleerd dat je hem beter gewoon vlak/horizontaal kan gooien.

Op veel fora is men inderdaad pro of contra, er zit blijkbazar geen weg tussen met dit vliegtuig.

Ik ben absoluut pro. En het moet ook niet te makkelijk worden hé. Dat is net de uitdaging voor mij aan modelvliegen.:D

Het is een kist voor gevorderden en al helemaal geen parkflyer (zoals we parken hier kennen). Dit vliegtuig is all over the place:shock:

Hoogteroer was iets aan de enthousiaste kant wat uitslag betreft.:D Nu netjes aangepast en ook expo verminderd naar 40 %, deze middag maar weer even het veld opzoeken.

Ga geen elastiek gebruiken, handworp werkt, alleen moet ik daar nog wat in oefenen ;-)

Stevo
 
Back
Top