Mode 1 doet Mode 2

Hoi,

Ik heb een probleem met m'n heli.
Ik weet dat ik de oplossing al een keer gelezen hebt alleen ik kan hem niet meer vinden.

Ik heb een Mode 1 zender.
Als ik mijn heli dan aanzet enzo, dan gedraagt de zender zich als Mode 2.
Dus bij mode 1 zit gas rechts maar de heli denkt dat het gas op de linker stick zit.
In het reverse menu heb ik ook al het 1 en ander gereversed maar dit lost het niet op.

Hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb dus een Mode 1 zender.
Zender is Spektrum DX6i.

Alvast bedankt!
 
Klinkt niet goed, ik zou er even mee terug gaan naar de winkel als ik jou was!

Je zou evt nog kunnen proberen om de stekkers op een andere plaats in de ontvanger te steken, maar ik geloof dat bij Spektrum mode 1 of mode 2 op de ontvanger niks uit maakt!

Groeten
 
Hij heeft altijd met een Spektrum DX6i Mode 2 gevlogen alleen nu wil ik hem met een Mode 1 gaan vliegen.
De zender ombouwen is geen optie.
 
Ik ben niet helemaal zeker, maar ik meende dat je bij Spectrum niet kunt ombouwen van mode 1 naar 2 of andersom.... wel van 1 naar 3 en van 2 naar 4.

Kan me vergissen.....
In elk geval RTF versie van de mCPx moet je als mode 1/3 of mode 2/4 bestellen....

Waarom dit zo is en of dit bij de dX6i ook zo is weet ik niet zeker maar ik meende van wel....

Groet, Bert
 
Zoals Bert al schreef:
Je koopt de heli in mode 1 of je koopt de heli in mode 2.
Dus als je dan de verkeerde mode zender hebt, gaat het niet werken.

gr Richard
 
Waarom zou je mode 1 willen vliegen met een heli? het is onlogisch en totaal NIET praktisch als je later 3d wilt gaan vliegen....

Spektrum zenders zijn bij mijn weten niet om te bouwen naar een andere mode, in ieder geval niet simpel, zonder solderen. Bovendien zal je als je van mode verwisseld, 2 dingen moeten veranderen. Software matig, en Hardwarematig, software-> zender in andere mode zetten, Hardware ->ratel op ander stick zetten.

Stekkers omwisselen in de ontvanger maakt niet uit. enige wat je veranderd is de zender mapping. de uitgestuurde signalen blijven gelijk.
 
Waarom zou je mode 1 willen vliegen met een heli? het is onlogisch en totaal NIET praktisch als je later 3d wilt gaan vliegen....

Sorry Anko, beetje quatsch-reactie, vergelijkbaar met: "waarom zou je een bestelwagen willen rijden... Totaal NIET practisch als je er mee het circuit op wilt...."

Niet iedereen wil nu eenmaal uitsluitend knetterhard 3D vliegen, en voor ALLE andere takken van Helivliegen maakt het letterlijk geen zak uit welke mode je vliegt.

Verder is het voor een hele hoop mensen WEL logisch om mode 3 (gelijk aan mode 3 maar links en rechts verwisseld) te vliegen, namelijk linkshandigen, en het is voor nog eens een heel grote groep mensen HEEL logisch om mode 1 te vliegen, namelijk diegenen die al enkele tot heel veel jaren vleugeltjesvliegen als achtergrond hebben. Mode 4 komt bij mijn weten heel weinig voor, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen die met vliegtuigen mode 4 geleerd hebben, er ook de voorkeur aan geven heli in mode 4 te vliegen....

Voor JOU is het niet logisch, en dat is op zich volkomen begrijpelijk, maar dat wil niet zeggen dat er dan verder alleen maar mode 2 bestaat....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Vlieg al jaren mode 1 met vliegtuigen EN heli's.
Volgens mij moet je vliegen wat je prettig vind...

De dx6i kan omgebouwd worden van 1 naar 2 of andersom maar das niet gemakkelijk.
DX6i Change Mode Procedure
Bovendien blijven je trims dan wel verkeerd staan in je display dacht ik.
 
Hard 3D is lastiger op mode 1, een hele hoop maakt geen bal uit.

Basisfiguur van een 3d routine, de halve piroflip, bijna onmogelijk;) Tuurlijk, flipje, rolletje, allemaal prima te doen, maar dat is in mijn ogen nog geen 3d;) Das acrobatiek;)

Piroettende dingen, zelfs met een halve piro zijn al bijna niet te doen. Daarom een hele hoop.

Voor een heli is het onlogisch om de volgende reden: Je mixt de swash, welke een richtingsfunctie is nu met een 2 verschillende sticks. het is makkelijker als de richtingsfuncties op 1 stick zitten omdat je ze dan makkelijker tegelijk kan uitvoeren(bijv een bocht). Ik zeg niet dat een andere mode onvliegbaar is, maar mode 2/3 is voor heli's gewoon iets makkelijker;)

Had er bij moeten zetten dat ik Jeroen aan de kabel heb gehad, hij vliegt mode 2, en heeft al loopings/flips onder de knie. en hij had de bedoeling om later wel iets richting 3d te gaan doen. iig niet logisch om na 1.5 jaar mode 2 vliegen dan nog over te stappen naar een andere mode.
Vraag is echter of het wel over Jeroen zijn zender gaat....

Iedereen moet uiteindelijk vliegen wat hij/zij het prettigst vind. laat dat duidelijk zijn, ik geef alleen mijn mening ;) net zoals 99.9% hier op t forum.

Sorry dat ik het zeg, en dit is echt MIJN mening, dus er hoeft ook niet gediscussierd over te worden, maar het hele mode 1/4 vliegen komt uit de tijd dat iedereen eerst vliegtuig vloog, en daarna pas heli omdat het toen moeilijker was(Geen/slechte gyro's, instabiele heli's). mensen hadden dan geen zin meer om een nieuwe mode aan te leren. tijd is echter veranderd, en mensen stappen nu vanaf 0 in een heli. en dan is mode 2 of 3 gewoon handiger. Sterker nog, de KNVvL raad nu zelfs aan om met mode 2/3 te gaan helivliegen.
Er hoeft verder ook niet over worden uitgewijd, Ik kan beide moden hoveren/vliegen. zowel 1 als 2. en ik vind mode 1 met een heli gewoon veel onlogischer in de besturing. een echte heli stuur je ook met 1 stick...
 
Vlieg al jaren mode 1 met vliegtuigen EN heli's.
Volgens mij moet je vliegen wat je prettig vind...

De dx6i kan omgebouwd worden van 1 naar 2 of andersom maar das niet gemakkelijk.
DX6i Change Mode Procedure
Bovendien blijven je trims dan wel verkeerd staan in je display dacht ik.
Dit is de officiële procedure met behoud van eventuele garantie. Als je de instellingen van de juiste Mode doet zoals in het begin van de procedure, staan ook alle trims goed. :yes: Trims staan alleen verkeerd als je pormeters om gaat solderen/verplaatsen. Nu is alles in de software goed geregeld. :yes:
 
Hoi Anko, je hebt gelijk.

Jeroen heeft naar aanleiding van een vraag van mij wat rondgevraagd op het forum.

Ik heb de T-rex 450 van Jeroen overgenomen en vlieg al 30 jaar met stilstaande vleugels, met gas/aillerons op rechts en elevator/rudder op links. De heli was gevlogen op mode 2, maar mijn reflexen zijn ingebakken in mode 1. Ik kan wel overstappen op mode 2, maar ik ben bang dat als ik snel moet reageren, ik per ongeluk bijvoorbeeld het gas dicht trek...

Mijn probleem is het volgende; Ik heb een Spektrum dx6i in mode 1 (gas/pitch) rechts en nick (naar voren/achteren)links. Nu reageert de heli precies verkeerd om. L/R yaw en L/R cyclic werken wel ok (De heli reageert nu dus op de zender als mode 2) Als ik de pitch stick bedien gaat de swashplate naar voren/achteren en als ik de nick stick bedien gaan alle drie de servo's naar boven/beneden. Enig idee hoe ik dit kan omzetten zonder mijn zender naar mode 2 om te bouwen?
Ik denk zelf aan de mogelijkheid om de stekkers van de gas en pitch potmeter in de zender om te draaien, maar weet niet zeker of dit invloed heeft op het mix gedrag in de zender.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groeten, Hans
 
Voor een heli is het onlogisch om de volgende reden: Je mixt de swash, welke een richtingsfunctie is nu met een 2 verschillende sticks. het is makkelijker als de richtingsfuncties op 1 stick zitten omdat je ze dan makkelijker tegelijk kan uitvoeren(bijv een bocht). Ik zeg niet dat een andere mode onvliegbaar is, maar mode 2/3 is voor heli's gewoon iets makkelijker;)

Sorry dat ik het zeg, en dit is echt MIJN mening, dus er hoeft ook niet gediscussierd over te worden, maar het hele mode 1/4 vliegen komt uit de tijd dat iedereen eerst vliegtuig vloog, en daarna pas heli omdat het toen moeilijker was(Geen/slechte gyro's, instabiele heli's). mensen hadden dan geen zin meer om een nieuwe mode aan te leren. tijd is echter veranderd, en mensen stappen nu vanaf 0 in een heli. en dan is mode 2 of 3 gewoon handiger. Sterker nog, de KNVvL raad nu zelfs aan om met mode 2/3 te gaan helivliegen.
Er hoeft verder ook niet over worden uitgewijd, Ik kan beide moden hoveren/vliegen. zowel 1 als 2. en ik vind mode 1 met een heli gewoon veel onlogischer in de besturing. een echte heli stuur je ook met 1 stick...

Wat mij betreft hoef je geen sorry te zeggen hoor.... Niet voor een mening. Je kunt hooguit je mening iets anders formuleren. Al begrijp ik ook wel dat inderdaad overstappen van de ene mode naar de andere erg onlogisch is.

Echter, er zijn zat mensen die gewoon beter overweg kunnen met het feit dat links/rechts en voor/achter gescheiden zijn. Dat is niet een mening, dat is een feit, net zo goed als dat er mensen zijn die linkshandig of rechtshandig zijn. Niet iedereen is even motorisch begaafd. Evenzogoed is er gewoon géén verschil tussen bochten vliegen in mode 1 of mode 2. De verschillen die er zijn ten voordele van de ene manier bij manouvre A, vallen weer weg bij manouvre B. Ik kan niet zoals jij, beide mode's vliegen, en ik ben in de 29 jaar dat ik nu heli vlieg, ooit één persoon tegen gekomen die ook net als jij min of meer "moeiteloos" kon omschakelen tussen mode 1 en mode 2, dus ik denk dat je dat rustig als iets unieks kunt beschouwen, en dus is dat niet echt van doorslaggevende betekenis.
Ik vind, zelfs terwijl ik zelf mode 1 vlieg, het verreweg logischer om mensen in mode 2 (of 3 voor linkshandigen) les te geven, maar daarom is het nog steeds niet zo dat het een "beter" is dan het ander, het is hooguit "anders".

Wat ze in echte heli's doen, is natuurlijk gewoon niet echt een steekhoudend argument, want niet alleen gebruiken ze daar ook voeten, maar in "echte" vliegtuigen vind je ook in het ene type een stick, in andere types een stuurkolom, en nog weer andere types een stuurwiel wat je a.h.w. telescopisch het paneel in en uit kunt duwen/trekken als hoogteroer.... Ofwel, ook daar is niet altijd alles even uniform.

Ik denk overigens dat de KNVvL helemaal geen rol heeft in het aanraden van stickmodes, dat hebben ze bij vliegtuigen ook nooit gedaan. Bij mijn weten is daar ook helemaal geen discussie over bij de KNVvL.... Hooguit een advies, maar dat advies heeft absoluut dezelfde waarde als de dingen die hier op het forum voorbij komen. Lijkt me namelijk een beetje stug dat een organisatie die bij de brevettering (en met name, wat voor toestellen je allemaal met een bepaald brevet wel of niet zou mogen vliegen) de verantwoordelijkheid daarvoor bij de diverse clubs ter plekke legt, dat die organisatie zich wél zou gaan bemoeien met welke stickmode er gebruikt moet worden....

Groet, Bert
 
Definieer "3d" of "hard 3d" etc :)
Wat de mode betreft zal net zijn wat je jezelf maar aanleert en prettig vind, gelukkig is er keuze (net als pult/handzender, vingers/duimen,...). Wisselen van modes en dan nog goed kunnen vliegen of les geven vind ik wel een kunst.
Maar een ander Pinion In The Pocket With Tim Jones is daarentegen iets wat menig persoon die meent "3d" te kunnen vliegen 'm vast niet nadoet ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top