Voor een heli is het onlogisch om de volgende reden: Je mixt de swash, welke een richtingsfunctie is nu met een 2 verschillende sticks. het is makkelijker als de richtingsfuncties op 1 stick zitten omdat je ze dan makkelijker tegelijk kan uitvoeren(bijv een bocht). Ik zeg niet dat een andere mode onvliegbaar is, maar mode 2/3 is voor heli's gewoon iets makkelijker
Sorry dat ik het zeg, en dit is echt MIJN mening, dus er hoeft ook niet gediscussierd over te worden, maar het hele mode 1/4 vliegen komt uit de tijd dat iedereen eerst vliegtuig vloog, en daarna pas heli omdat het toen moeilijker was(Geen/slechte gyro's, instabiele heli's). mensen hadden dan geen zin meer om een nieuwe mode aan te leren. tijd is echter veranderd, en mensen stappen nu vanaf 0 in een heli. en dan is mode 2 of 3 gewoon handiger. Sterker nog, de KNVvL raad nu zelfs aan om met mode 2/3 te gaan helivliegen.
Er hoeft verder ook niet over worden uitgewijd, Ik kan beide moden hoveren/vliegen. zowel 1 als 2. en ik vind mode 1 met een heli gewoon veel onlogischer in de besturing. een echte heli stuur je ook met 1 stick...
Wat mij betreft hoef je geen sorry te zeggen hoor.... Niet voor een mening. Je kunt hooguit je mening iets anders formuleren. Al begrijp ik ook wel dat inderdaad overstappen van de ene mode naar de andere erg onlogisch is.
Echter, er zijn zat mensen die gewoon beter overweg kunnen met het feit dat links/rechts en voor/achter gescheiden zijn. Dat is niet een mening, dat is een feit, net zo goed als dat er mensen zijn die linkshandig of rechtshandig zijn. Niet iedereen is even motorisch begaafd. Evenzogoed is er gewoon géén verschil tussen bochten vliegen in mode 1 of mode 2. De verschillen die er zijn ten voordele van de ene manier bij manouvre A, vallen weer weg bij manouvre B. Ik kan niet zoals jij, beide mode's vliegen, en ik ben in de 29 jaar dat ik nu heli vlieg, ooit één persoon tegen gekomen die ook net als jij min of meer "moeiteloos" kon omschakelen tussen mode 1 en mode 2, dus ik denk dat je dat rustig als iets unieks kunt beschouwen, en dus is dat niet echt van doorslaggevende betekenis.
Ik vind, zelfs terwijl ik zelf mode 1 vlieg, het verreweg logischer om mensen in mode 2 (of 3 voor linkshandigen) les te geven, maar daarom is het nog steeds niet zo dat het een "beter" is dan het ander, het is hooguit "anders".
Wat ze in echte heli's doen, is natuurlijk gewoon niet echt een steekhoudend argument, want niet alleen gebruiken ze daar ook voeten, maar in "echte" vliegtuigen vind je ook in het ene type een stick, in andere types een stuurkolom, en nog weer andere types een stuurwiel wat je a.h.w. telescopisch het paneel in en uit kunt duwen/trekken als hoogteroer.... Ofwel, ook daar is niet altijd alles even uniform.
Ik denk overigens dat de KNVvL helemaal geen rol heeft in het aanraden van stickmodes, dat hebben ze bij vliegtuigen ook nooit gedaan. Bij mijn weten is daar ook helemaal geen discussie over bij de KNVvL.... Hooguit een advies, maar dat advies heeft absoluut dezelfde waarde als de dingen die hier op het forum voorbij komen. Lijkt me namelijk een beetje stug dat een organisatie die bij de brevettering (en met name, wat voor toestellen je allemaal met een bepaald brevet wel of niet zou mogen vliegen) de verantwoordelijkheid daarvoor bij de diverse clubs ter plekke legt, dat die organisatie zich wél zou gaan bemoeien met welke stickmode er gebruikt moet worden....
Groet, Bert