Svitzer London 1:50

hoi vincent,

nee het bootje zal geen rc worden. aangezien de kranen ook niet bestuurbaar zijn op afstand zal het wat moeilijk worden om deze dan te water te laten

gr
Koos
 
update 27-12-11

hallo allemaal,

afgelopen dagen weer aan de London kunnen werken, ben voornamelijk bezig geweest met achterdek, aangezien hier later op het origineel een houten gedeelte is gemaakt.

ben eerst begonnen met ongeveer de maten uit te meten aan de hand van foto's en een beetje hulp van de tekening. aangezien ik geen tekeningen heb van hoe het origineel nu is, blijft het soms een beetje behelpen, maar met alle hulp gaan we er wel komen!!:)

aangezien er een aardige opstaande rand is van het ik noem het maar voor het gemak even plateau heb ik hier voor 3 mm triplex gebruikt en daar de schuine randen aan gemaakt
dscn2899a.jpg


dscn2900wc.jpg


Daarna heb ik 0,5 mm mahonie fineer gepakt om daarvan de houten planken te maken. aangezien dunne stripjes fineer niet echt werkt heb ik het opgelost door de planken structuur erop tekenen, dit heb ik gedaan met een zwarte cd writer/marker. waarom een cd marker? ik heb verschillende sorten dingen geprobeerd balpen/stift etc, maar dit gaf het mooiste resultaat naar mijn mening.

dscn2897d.jpg


dscn2898a.jpg


dit alles moet ik nu nog vast lijmen aan elkaar, maar even voor een idee het komt er ongeveer zo uit te zien alleen dan de randen die nu ligt zijn worden het zelfde groen als het dek.

dscn2902bb.jpg


dscn2901b.jpg


dscn2903k.jpg


dit was hem weer even voor nu
gr
Koos
 
Hallo allemaal,

ik heb toch nog even een paar vragen over de verlichting van de voormast
daar zitten drie witte lichten op, is de bovenste nu een eigenlijk een toplicht? of zijn de 2 bovenste gewoon als ze aan het slepen zijn en verder niets, en de derde als er meerdere schepen zijn?

dit alles vraag ik omdat ik even zit met de schakelingen van mijn multiswitch
ik hoop dat iemand mij kan helpen

Alvast bedankt
gr
Koos
 
Volgens mij is dan het middelste licht van de drie het toplicht, maar vervalt dit toplicht dan als er een sleep is met meerdere boten?

gr
Koos
 
Volgens mij is dan het middelste licht van de drie het toplicht, maar vervalt dit toplicht dan als er een sleep is met meerdere boten?

gr
Koos

Allereerst als je hier op het forum had gezocht had je het antwoord al gehad waarschijnlijk.
De zoek functie is erg handig en sticky topics zijn belangerijke topics met veel info.

ik geloof niet dat je het principe helemaal begrijpt maar het is heel simpel.
ik zal het proberen uit te leggen zoals in scheeps-verlichting-draadje topic:

1: Alle lampen zijn officieel dubbel uit gevoerd.

2: sleep lichten zijn geen toplichten

3: het toplicht voor het schip/ WVS (Werktuigelijk Voort bewogen Schip) is het bovenste

4: elk sleep licht eronder wat dezelfde eisen heeft als het toplicht geeft aan hoelang de sleep is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Cotjuh,

ik denk dat mijn vraag toch vrij duidelijk was. aangezien de london langer is dan 50 meter, zijn 2 toplichten verplicht, aangezien deze ook op verschillende hoogtes moeten zitten (lees een minimaal bepaald hoogte verschil onderling)
in de voormast zitten 3 witte lichten dus, daarvan is er 1 het voor toplicht aangezien er 1 in de achtermast zit.

als ik naar de onderstaande foto kijk van de Rotterdam (deze heb ik op internet gevonden) doet hier het middelste licht dienst als toplicht, maar mocht er een sleep zijn met meerdere boten heb je 3 sleeplichten voor nodig wat ik het scheepsverlichtingsdraadje heb begrepen
image0023j.jpg



dus nogmaals mijn vraag vervalt in dit geval het voorste toplicht??
of mag heeft het voorste toplicht in dit geval een dubbel functie
 
Beste Cotjuh,

ik denk dat mijn vraag toch vrij duidelijk was. aangezien de london langer is dan 50 meter, zijn 2 toplichten verplicht, aangezien deze ook op verschillende hoogtes moeten zitten (lees een minimaal bepaald hoogte verschil onderling)
in de voormast zitten 3 witte lichten dus, daarvan is er 1 het voor toplicht aangezien er 1 in de achtermast zit.



dus nogmaals mijn vraag vervalt in dit geval het voorste toplicht??
of mag heeft het voorste toplicht in dit geval een dubbel functie

Hoooo.... nu ga je vreselijk de fout in... neem me niet kwalijk, maar je begrijpt het principe idd niet, wat niet erg is maar ik zal het proberen uit te leggen.

Het gaat niet om de lengte van het slepende voertuig maar om de totale lengte van de sleep.

Dus: OAL (Over All Lenght) sleper, OAL van de sleep kabel om gerekend met de kracht en OAL van de daadwerkelijke sleep

een sleper van 200 meter zal uiteraard ten alle tijden een sleep hebben langer dan 200 meter.. snap ik helemaal...

maar een sleper van 40 meter kan ook een sleep hebben van langer dan 200 meter al naar gelang de huidige weer condities, de krachten en de grote van de sleep. Het aantal slepers op 1 object is niet van belang op het voeren van verlichting. dus als 4 slepers 1 object slepen met een totale sleep meer dan 200 meter voeren ze allemaal 3 toplichten

is deze korter voeren ze er 2 in de achter mast

De voormast heeft überhaupt maar 1 dubbel uitgevoerd toplicht, 1x 220V en 1x 24V.

De achtermast heeft er 3 dubbel uitgevoerd waarvan elk 1 op 220V en 1 op 24V. Het hoogste/ bovenste toplicht is altijd het toplicht dat aangeeft dat het een WVS is dat vaartmaakt door het water.

De 2 dubbel uitgevoerde toplichten eronder zijn puur voor het aangeven om wat voor sleep het gaat.

in jouw geval gaat het om een WVS langer dan....
en als het sleept op een sleep tot dan wel langer dan...

lees mijn topic en dan ben je er snel genoeg uit...

Het hele BVA werkt op een bepaalde volg orde en deze volg orde staat ook zo in mijn topic
tot 50 m
van 50 m

en daarna speciale eisen/ voorzieningen
 
Nu haal jij de masten door elkaar qua verlichting :)
De 3 toplichten zitten bij de London in de voomast en één in de achtermast.
In de achtermast zit ook nog rood-wit rood wat betekend "beperkt manouvreerbaar".

Op zee staan de (meeste) sleepbooten langer dan 200 meter trouwens.
 
Nu haal jij de masten door elkaar qua verlichting :)
De 3 toplichten zitten bij de London in de voomast en één in de achtermast.
In de achtermast zit ook nog rood-wit rood wat betekend "beperkt manouvreerbaar".

Op zee staan de (meeste) sleepbooten langer dan 200 meter trouwens.

ja sorry ik zie het ineens op de foto en het BVA plaatje idd...

des al niet te min blijft het principe hetzelfde. het bovenste toplicht blijft het standaard WVS toplicht
 
maar als het hoogte verschil tussen het voorste en achterste toplicht te kort is, word volgens mij het middelste licht van de 3 het toplicht

of ben ik nu helemaal van het pad je af??

gr
Koos
 
in dit geval gaat het nu om dit specifieke schip en niet in het over een discussie in het algemeen.
 
Koos,

Schepen worden gebouwd onder toezicht van een klassebureau (Lloyds, Veritas enz.) en daar worden zulk soort punten bepaald. Dat de kapt beslist de tweede aan te doen is zijn keuze.
Bij ons aan boord doen ze ook wel eens de middelste of onderste aan omdat ze dan dichter boven de boordlichten staan van voor af gezien. Vaak staat de mast erg hoog dus ook het toplicht.
 
Laatst bewerkt:
ja dat snap ik Koos, maar het gaat mij erom dat anderen hier meteen hun voordeel uit kunnen halen.

@ dordtsebank: klopt idd..

Maar officieel is het bovenste toplicht het toplicht dat gevoerd moet worden alszijnde een WVS
 
dus in dit geval is dus het bovenste licht van de 3 het officiele toplicht, en het anders dus een beslissing van de kaptein is.
in iedergeval bedankt voor alle antwoorden! ik kan in iedergeval weer even verder

gr
Koos
 
dus in dit geval is dus het bovenste licht van de 3 het officiele toplicht, en het anders dus een beslissing van de kaptein is.
in iedergeval bedankt voor alle antwoorden! ik kan in iedergeval weer even verder

gr
Koos

Nou niet zozeer in dit geval, maar zoals gezegd in alle gevallen van slepers langer dan 50 meter ;)
Graag gedaan. Sterkte met de bouw verder
 
Back
Top