Nieuw projekt: F-84G 'Thunderjet'

Lekker doorknutselen

ondertussen lekker doorgeknutseld aan de Thunderjet,

vleugels en roeren in de primer gezet in geschuurd,

full


Neus geplaatst,

full


En een plekje voor de flapservo gezocht, tussen de hulpligger en de achterrand is bijna geen plek,

full


dus dan maar in de wielruimte denk ik, daar is nog mooi plaats en is 'ie gelijk goed toegankelijk,

full


servo hoorntjes ingelijmd met behulp van een simpel malletje,

full


zo zitten ze precies in lijn met de scharnier as, en bij beide rolroeren op de zelfde hoogte,

full


gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit frank!

Zijn die wielkasten bij t origineel ook vierkant? Of wordt dit later nog veranderd?

Tooltje is ook erg slim! Die ga ik onthouden!
 
en verder maar weer

Volgende punt op de agenda is een nogal precies karweitje!
op onderstaande foto zijn de twee verbindingskokers zichtbaar.
Deze zijn uit de oude romp geslepen en moeten in de nieuwe romp verlijmd worden;

full


Dus de vleugels met kokers opgehangen en daarna het rompdeel uitrichten;

full


eerst de romp waterpas zetten en dan de instelhoek meten, gewoon met zo'n Robart meter. (heb 'm echter wel moeten verlengen :mrgreen:)

full


Helaas bleek er ruim één graad verschil te zijn tussen de beide vleugelhelften.(één op +1 1/2° en één op +1/2° :( )
Heb wel een paar truukjes toe moeten passen om de instelhoek goed te krijgen, beiden op +1/2° :banana:

full


En tenslotte de afstand hartlijn rompneus vleugeltip aan beide kanten controleren, simpel en doeltreffend met een draadje,

full
full


Resultaat is dat er nog wel wat flinke kieren opgevuld moet worden bij de vleugelaansluiting dus dat gaat nog flink smeren worden!

full
full

full


Belangrijkste is dat de boel goed uitgericht is, hierna kan het staartstuk uitgericht worden.

De flaps en ailerons zijn ook aangesloten en getest: werken prima zo!

full

full


duurt toch maar kort hoor zo'n weekje vrij rond de jaarwisseling.......,

gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Frank.

Gaat heel strak en netjes worden deze kist, de naden eerst opvullen met hard balsa? zit er nog een beetje flexibiliteit in, zo zou ik het doen.

Lekker verder Frank :wink:

Groet Ger.
 
Hee Frank,

de beste wensen nog.

Ziet er weer goed uit hoor.
En wat betreft dat weekje vrij heb je niks te klagen, hier is er gewoon door gewerkt hoor :roll:

Bouw ze.

Grt,
Berto.
 
Vandaag was het staartstuk aan de beurt; vleugels monteren en de boel netjes uitrichten;

full


Het staartstuk met lijmtangen vastgeklemd,

full

full


en dan 2 gaten geboord voor carbon pennen en daarna nog eens 4 voor de boutjes, en de inslagmoeren gemonteerd,

full


om die manier zit het staartstuk goed vast, normaal gesproken blijft het staartstuk op de romp, maar voor onderhoud en het plaatsen van de pijp kan hij dan gedemonteerd worden,

full


verder nog wat koolstofbanen in de romp gelegd,

full


en dan kan je al weer aardig zien wat het gaat worden.....

full


gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een lekker regenachtig weekend dus verder met bouwen;
het originele rudder bleek nog prima bruikbaar, dus besloten om die te gebruiken,

full


de afmetingen netjes overnemen,

full


en dan met de onvolprezen Dremel aan de gang, zou me geen leven zonder voor kunnen stellen, gebruik ze nagenoeg elke dag......,

full


en een paar minuutjes later is het alweer gereed....,

full


En dan nog ff de rudder post erin lijmen,

full


en de boel netjes verkasten en nog een laagje epoxy er over,

full


En dan morgen het Rudder erin hangen, en beginnen met het stabilo,

gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo hier het beloofde fimpje.
Filmen was toen nog nieuw voor ons.:p
Beter iets dan niets.


Groeten Han.
In de eerste 2,5 sec zie ik iemand die mij bekend voorkomt. Heb jij, Han, heel toevallig....., de ~7 minuten die daar voor zitten, nog?

Ik herinner het me als de dag van gisteren.....
In het ZW verscheen een loodgrijze lucht, het was die dag om te stikken geweest en daar kwam dan het koufront.:onweer::schrik:
We hebben volgens mij toen het grootste deel van de demo nog voor de bui weten af te ronden.

Ik was zeer onder de indruk van wat diverse collega's daar toonden, met name ook de Thunderjet.
Des te leuker te zien dat deze vogel uit zijn as herrijst. Good job, Frank!:thumbsup:

Mijn aandeel in die demo, uiterst luchtig gekleed, op de heetste dag van aug. 2000:

Hier ergens in het bovenste kwart van een vierkante loop voorover, de onderkant gaat op ooghoogte langs het asfalt...
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bruno.

Denk weet het wel bijna zeker dat er van jouw ook iets is.
Zal van de week eens kijken.
Alles is hier net een paardagen allemaal anders.
Zo ja dan hoor je wel.

Han.
 
Hallo Frank,

Je schiet al weer aardig op met de Thunderjet.

Ik vond nog een aantal foto's die ik heb gemaakt van de latste vlucht van deze kist in juni 2009, inclusief de wat nare afloop.

IMG_7426.JPG


IMG_7431.JPG


IMG_7439.JPG


IMG_7444.JPG



IMG_7450.JPG


IMG_7451.JPG


IMG_7453.JPG


IMG_7454.JPG


IMG_7455.JPG


Succes met het afbouwen van de Thunderjet.

Mario
 
Van die laatste 5 foto's word ik niet echt vrolijk :(, dacht bij de eersten nog dat ziet er mooi uit in de lucht.

Even een dagje ziek zijn en de draad weer oppakken :D.
Grt,
 
Even een dagje ziek zijn en de draad weer oppakken :D.
Grt,

Nou ja 't is wel ff slikken natuurlijk, Sjoerd had na dit geintje eigenlijk de puf niet meer om 'm opnieuw op te bouwen, kan ik me voorstellen als je al vanaf '95 intensief met die kist bezig geweest bent,
Voorlopig is het wel één van de succesvolle jets van PH in BLue met vanaf '98 zo'n 100 vluchten!
Belangrijkste uitdaging nu is om de tweede versie zo licht mogelijk te maken,

gr.

Frank
 
Ai... Doet even pijn inderdaad...
Is bekend wat de oorzaak was van de crash?

(Edit: ja, stall tijdens landing...)

Wel mooi dat ie weer terugkomt!!!
 
Hij kwam zo te zien al tegen het overtrekken aan binnen
dan is een beetje voldoende
Op dezelfde manier is de D21 van P H I B ook de grond in gegaan is me verteld
 
Back
Top