Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Ahahaha ;) Ik begreep niet echt wat je bedoelde :p

@Anko: Je zegt dat dat zelfborgend is.. Men heli staart aandrijving bestaat bijna uit kunststof dus daar moet ik gewoon niets borgen?
 
Fout vermoeden.. Plastic is kunststof en kunststof is plastic. Alleen zijn er talloze soorten plastic/kunststof..

Nou.... plastic is wel kunststof, maar kunststof is geen plastic. en het verschil zit hem in of de kunststof in kwestie thermoharder is of thermoplastisch. Thermoplastisch heeft vaak zelfborgende eigenschappen, thermoharder heel vaak niet, al zijn er uitzonderingen aan beide kanten.

Voorbeelden van thermoharders zijn bijvoorbeeld epoxy en polyester, maar ook het gouwe ouwe Bakeliet, en als je daar een schroef in draait zit die vaak wel vast, tot je hem er twee keer in en uit draait, dan is het over.
Alle plastics die kunnen smelten zijn thermoplasten, en dan zijn er een aantal zoals polyethyleen die vaak te glad zijn (of gewoon domweg niet "hard" genoeg) om goed te kunnen zelf-borgen.

Maar meestal zijn de kunststoffen die in heli's gebruikt worden wel voldoende zelfborgend voor alle niet al te zwaar belaste schroefverbindingen.

Groet, Bert
 
Ik ga voor de staart dan maar secondelijm gebruiken aangezien de staart nogal belangrijk is :rolleyes: En van secondelijm worden de schroefgaten niet week?
 
Ik ga voor de staart dan maar secondelijm gebruiken aangezien de staart nogal belangrijk is :rolleyes: En van secondelijm worden de schroefgaten niet week?

Als er al wat gebeurt, dan word het plastic er ter plaatse wat harder van.
Ik gebruik nooit secondenlijm om schroeven in plastic te borgen, omdat de secondenlijm soms al "hecht" voordat je klaar bent met aandraaien, en dan verbreek je die hechting gelijk weer, met als resultaat dat er eigenlijk helemaal geen borging is.... Secondenlijm hecht namelijk normaal gesproken chemisch totaal niet op metaal, zoals een echt borgmiddel wel doet.
Wat veel belangrijker is, is dat je bij terugplaatsen van zelftappende schroefjes in plastic heel zorgvuldig de "oude draad" opzoekt, door het schroefje onder lichte druk linksom te draaien tot je hem "in de draad" voelt klikken. Als je dat doet, niet onbenullig vast draait, en de schroefjes niet onnodig los en weer vast draait, valt het allemaal wel mee met het loskomen van die schroefjes.
Een ander ding wat aan te bevelen is, en waar veel mensen vreemd van opkijken, is dat je schroefjes in plastic langzaam in moet draaien, in zowel nieuwe als oude gaten, om de warmteontwikkeling te beperken. Die warmteontwikkeling maakt het plastic nl onnodig week en dan vervormt de boel.

Op sommige plastic soorten is het gebruik van secondenijm zelfs minder verstandig, omdat nadat er éénmaal secondenlijm is aangebracht, het plastic door het harde gladde laagje zijn zelfborgende eigenschappen een beetje verliest, en je daarna altijd MOET borgen.

Bij mijn heli's zijn voor zover van toepassing, schroefjes ook in de staart niet geborgd, of het moet om schroefjes gaan die in een ingegoten metalen insert draaien, danwel schroeven in doorlopende gaten, met een moertje aan de andere kant.

Groet, Bert
 
Toch wil ik er nog wel wat over opmerken want volgens mij is dit niet iets waar een standaard voor is. Er is nogal wat verschil in kunststof. Waar mijn Gaui overduidelijk een erg goede kwaliteit gebruikt is de gebruikte kunststof van de goedkope HK450 echt heel anders. Bij deze kunststof zou ik persoonlijk niet gokken op het zelfborgend vermogen maar er gewoon een dot lijm op gooien. Spul is gewoon te zacht.

Neemt niet weg dat het verhaal van Bert wel gewoon de norm zou moeten zijn. En zijn inbreng stel ik uiteraard op prijs zoals gewoonlijk ;)
 
Bij mijn 450 se v2, ondertussen 3 jaar oud ongeveer, heb ik de kunststof delen nooit met iets behandeld om vast te kunnen schroeven.
Er is ook nooit iets losgelopen, zolang je alles maar met gevoel vastzet, en niet domweg door blijft draaien..
Het is geen 10 mm bout ijzer in ijzer

Enige uitzondering zijn een paar schroefgaten waar de bouten in die ene crash vierkant uitgerukt waren.
Aangezien ik geen zin had een nieuwe onderplaat te bestellen, heb ik met secondelijm het gat gevuld en er snel een schroef ingedraait.
Zit weer zo vast als het zou moeten.
 
Weet niet. M'n HK450GT is vrijwel allemaal metaal. M'n HK450 el cheapo voor Suriname is best veel plastic. Tailboommount ook en nou niet bepaald het beste plastic. Ik heb daar voor de zekerheid toch wat lijm op gedaan.
 
Daar heb je gewoon domweg gelijk in, dat van die verschillende plastic kwaliteiten.

Echter: ik kan vanaf hier niet zien van welk plastic de heli in kwestie gemaakt word, en je zou minstens kunnen stellen, dat als het plastic niet goed genoeg is om goede zelfborgende eigenschappen te hebben, dat het dan hoogstwaarschijnlijk ook niet goed genoeg is om heli's van te maken, en zo'n heli zou je eigenlijk niet moeten willen hebben.

Klinkt lullig, maar er is een reden waarom de betere fabrikanten ook betere materialen gebruiken, en dus duurdere heli's produceren. Ga je bezuinigen, dan kan dat wel maar zul je bepaalde maatregelen moeten nemen, danwel bepaalde risico's moeten accepteren.

Groet, Bert
 
En dus zou ik zelf nooit meer de goedkope hk450 overwegen. Ik zie nu duidelijk de verschillen met m'n hk450GT, de Copterx en met name de Gaui. En ik beweer niet dat de goedkoopste HK niet goed zou werken. Alleen heb ik ze hier allemaal door mijn handen laten gaan en er is best veel verschil..
 
Als je de verschillen ziet, en er verstandig mee om gaat, heb je al heel veel gewonnen.

Dat is het grote probleem van "goeiekopie" heli's.... ze worden gekocht door beginners, die die verschillen niet kunnen/willen zien ("het wil vast wel vliegen anders verkochten ze het niet....") en ook nog niet de feitelijke kennis/ervaring hebben om veilig en verstandig met deze, nou ja, ik zal het maar "eigenschappen" noemen, om te gaan.

Groet, Bert
 
Ik kan alleen maar zegen dat ik al jaren loctite gebruik in kunststof. Ikgebruik het vaak in schroefgaatjes waar ik aan merk dat ze eigenlijk een beetje te ruim aan het worden zijn. Ik gebruik dan blauwe loctite, laat dat een nacht harden. Dan schroefje eruit en ik loctite het weer. Meestal werkt het schroefgat dan weer goed. Maar ik moet het eens zijn met de heren, in principe heb je geen borging nodig in kunststof. Gewoon aandraaien tot het aan zit, en niet verder.

P.S: ik lees nu op het flesje dat het inderdaad sommige plasticsoorten aan kan vallen ( letterlijk vertaald) Maar ik heb het nog nooit ondervonden, bij mij werkt het perfect.
 
Met dat aanvallen word eigenlijk bedoeld, dat Loktite niet garandeerd dat het veilig is voor kunststoffen, niet dat het per sé alle kunststoffen aantast. Maar het kan bijvoorbeeld reageren met de weekmakers waardoor nu net in de buurt van dat schroefgat het plastic zou kunnen verharden.

Wat jij doet, schroefdraad opvullen met loktite, kan wel, maar het reactieproduct van blauwe loktite is relatief erg zacht, en het werkt door zich aan metalen te binden onder afwezigheid van zuurstof, en die reactie schijnt alleen mogelijk te zijn, doordat het metaal de laatste zuurstof aan zich bind in de vorm van metaaloxiden. Het zou dus helemaal niet met het plastic moeten kunnen binden, simpelweg, omdat plastic van zichzelf niet met zuurstof reageert (tenzij je het in de fik steekt :D). Het verbaast me dan ook een beetje dat jouw methode werkt, al zal ik niet tegenspreken dat je er succes mee hebt.

Zelf heb ik vroeger wel eens geprobeerd wat blauwe Loktite doet met kunststof, maar ik heb nooit ook maar enige klevende of borgende werking kunnen ontdekken bij Loktite, schroefjes en kunststof onderdelen.

Bij de enkele toepassing waarbij een kunststof onderdeel met een boutje op een metalen onderdeel vastgezet word, vormt het overtollige borgmiddel vaak een keurig "afgietsel" van het boutgat maar komt het gewoon zonder enige merkbare weerstand los uit het gat. De opgedroogde loktite ziet er dan ook heel anders uit (beetje doorzichtig, donkergroene substantie die in brokjes van het boutje afbreekt) dan loktite die tussen een metaal-op-metaal contact uitgehard is (blauwig witte doorzichtige troep die slechts met een borstel of snij-ijzer uit de schroefdraad te krijgen is).

Ik geloof er eerlijk gezegd niet in dat je met Loktite werkelijk goede resultaten op kunststof hebt. Dan vertrouw ik eerder op de methode: het gat ontvetten, volgieten met een epoxy die niet goed op metaal hecht, en een (liefst iets te lang) boutje goed insmeren met boter of een ander natuurlijk vet, en dat er (losjes) in draaien en de boel uit laten harden. Je loopt dan alleen het risico dat je het boutje er niet meer uit krijgt als het invetten niet goed gedaan is.

Groet, Bert
 
Naja, ik ga er verder ook niet teveel meer over uitwijden, dat is zo vermoeiend :D maar het werkt echt wel. De dag nadat ik het ge-loctite heb en het schroefje eruit draai zit het echt vast en knapt het echt los uit het plastic.
 
Pieter Bas woont in de buurt van de zwarte markt.... daar verkopen ze heli's die nou eenmaal van mindere kwaliteit zijn, en daar werkt loctite misschien wel op... :rolling:
 
Zit al 2 uur in boekjes te turen maar het schiet al redelijk op. Wel alles driedubbel checken voordat er een druppel lijm op gaat.. Ik neem dus de tijd ;)

img0227an.jpg
 
Ik ben ook bezig met zo'n piepschuim ding, maar ik heb heb voldoende uitdagingen om alles kwijt te raken :mrgreen:

- mijn motorsteun, zoals bedoelt door de fabrikant, werkt niet met mijn motor (en 90% van de brushless motoren in de markt). Het model is een jaar of 10 oud, en volledig gericht op borstelmotoren en nicd accu's...
- veel schuim weg moeten snijden om de accu passend te krijgen (gelukkig had ik dat vooraf gezien....)
- nieuwe motorsteun maken, wat nog best wat passen en meten inhoud, en ik moet hopen dat alles een beetje recht blijft (eerste vliegtuig, geen idee hoeveel kracht erop komt...). en nu ben ik op zoek naar een manier om de moeren, waar straks de motor mee aan het schot wordt gehangen, vast te krijgen op de steun.
Dan kan ik vanaf de voorkant mn motor loshalen, maar dan moeten de moeren natuurlijk niet meedraaien, want ik kan straks nooit meer om de steun heen deze tegenhouden...
- de aansturing in mn vleugel zit continu te vechten met de draden van de servo
- de regelaar past nergens netjes op een plek waar een luchtstroom is. en de plekken waar hij wel past moet ik de draden naar de motor verlengen (en dat doe ik niet.)
- Spuiten, ik heb 3 soorten spuitbussen staan, allemaal vreten ze schuim. Nu heb ik er 1 van de modelwinkel, dat gaat gewoon goed. Nu zelf nog goed leren spuiten, ik zit altijd te dik of te kort bij.. Ik geloof niet dat dat bij mij ooit 100% mooi gaat lukken
- ontvanger kan ik niet kwijt op een plek waar ik er zo bij kan. Dus die zal een soort van los in de achterkant komen te liggen.
Volgens de handleiding zijn alle electro onderdelen 5 keer zo klein, dan past het natuurlijk wel..

Het is wel even heel wat anders dan in een heli..
die kun je nog eens een tik geven, bij die schuimpies heb je dan meteen een deuk in de romp.
Nu maar hopen dat de vleugels het brushless geweld aankunnen :mrgreen:
in de handleiding hebben ze het over 80 Watt max wat erin gaat, ik zit op een 350 Watt (is ook waar velen op internet mee rondvliegen..)
maar in de handleiding is hij dan ook 200 gram lichter...
ik gebruik mn 2200 3 cel accu's, die zijn wat zwaar..
en ik heb versteviging overal ingelijmt, dat gaat ook wat doorwegen
 
Back
Top