water als ballast vraagjes

Goed wat ik tot nu toe heb gevonden is het volgende:

Ik ben wel bang dat je de veer in die terugslagklep zal moeten vervangen.
Die heeft best wel voordruk nodig.
Misschien valt het mee.
Mogelijk moet je hem daarna wel zo positioneren dat je (evt zonder veer) de klep op zijn gewicht laat sluiten (verticaal dus).
Kwestie van proberen.

Je zou het kunnen doen met 6 of 8mm slang (PU of PTFE) en push-in koppelingen.
 
Hey Harm,

Ja ik vroeg me idd ook af of dat pompje 0,5bar kon leveren/ zuigkracht van 0,5 bar heeft aangezien die de druk is die bij de gegevens staat

ik zal er iig 1 of 2 extra kopen om ze even aan diverse tests te onderwerpen.
 
Kijk hier ff voor je terugslagklepje []Pompen > Pompen Jabsco > bilgepomp-lenspomp-pomp-dompelpomp Onderdelen/accessoires
ze hebben ook een 3weg klep dat scheelt je 2 kleppen in je systeem

de pomp waar je het nu over heb is een tandwiel pomp die laten veel minder (niks) door als ze stil staan dan centrifugaal pompen, tevens zijn tandwiel pompen zelf aanzuigend, centrifugaal standaard niet.
oh op de website staan ook echte tandwielpompjes met een enorme opbrengt (14/26l/min)
 
Even een reactie vanaf boord:

Als je centrifigaal pompjes wilt gebruiken:
Gebruik 2 pompjes
1 voor ballasten en 1 voor ontbalasten. Zwanenhals boven de waterlijn met ontluchting in de pers zijde en weg gaat ie.
Wel je pers een stuk overmaatser maken dan je zuig anders heb je een spuiter aan dek. of een snuivertje op je ontluchting zetten zodat als de pomp draait er geen water door de ontuchting uit kan.
Kan je ook nog met een normaal 3 weg switch'je regelen
Kosten vallen wel mee afluitertjes en servos kosten meer.

Als je genoegen neemt met minder opbrengst kan je volgens mij gewoon tandradpompjes gebruiken. Deze voorkomen hevelen en kunnen beide kanten opwerken.
 
Even een reactie vanaf boord:

Als je centrifigaal pompjes wilt gebruiken:
Gebruik 2 pompjes
1 voor ballasten en 1 voor ontbalasten.
dat is erg omslagtich en loop ik veel meer risico op slagzij maken..

Zwanenhals boven de waterlijn met ontluchting in de pers zijde en weg gaat ie.
weg gaat wat???

Wel je pers een stuk overmaatser maken dan je zuig anders heb je een spuiter aan dek. of een snuivertje op je ontluchting zetten zodat als de pomp draait er geen water door de ontuchting uit kan.
dat is voor het eerst dat ik zoiets hoor?! lijkt mij dat je juist druk verliest, zeker als je tanks gewoon ontluchting heeft..althans dat is wat ik mij herinner uit mijn MAROF tijd...

Kan je ook nog met een normaal 3 weg switch'je regelen Kosten vallen wel mee afluitertjes en servos kosten meer.
wat of welke bedoel je hiermee??

Als je genoegen neemt met minder opbrengst kan je volgens mij gewoon tandradpompjes gebruiken. Deze voorkomen hevelen en kunnen beide kanten opwerken.
hevelen zal niet gebeuren zolang als de pomp gewoon vol water blijft.
en dat doe je door na het in het water leggen de afsluiters te openen alvorens te pompen.dan doet de zwaartekracht de rest
 
Hoezo meer risico op slagzij maken? Je gebruikt 2 pompjes voor 1 tank. Je gebruikt er enkel maar 1 tegelijk. Eentje voor de tank vol te pompen. En 1 om hem weer leeg te pompen.

"weg gaat ie" is een uitdrukking

Je wil een reductie van druk in je pers ivm de ontluchting. Maakt niks uit voor je debiet. Die ontluchting in de bovenste gedeelte van je zwanenhals heft het gevaar van hevelen op als de pompjes afstaan
Hevelen is een groot risico bij centrifigaal pompjes. zelfs als de waaier stil staat kan er nog steeds water doorheen stromen.
Hierdoor kan de tank uit zich zelf vol of leeg lopen. (wet van communicerende vaten). Wet van de communicerende vaten - Wikipedia
En ontluchting in je tanks wil je altijd anders is het een eenmalige actie.

700337_LB_00_FB.EPS.jpg

Met deze tuimelschakelaar kan je het zo aansluiten: ballast pomp aan/allebij uit/ontballast pomp aan

Mijn rode draad in mijn verhaal is eingelijk: Afsluiters zijn niet perse nodig.

Maar nu ga ik weer verder met ankerwacht lopen.
 
ja ok...

ik geloof niet dat jij mijn topic helemaal hebt door gelezen hahaha...
het gaat namelijk niet om 2 tanks...

ik ben van plan minimaal 4 tanks in te bouwen en misschien zelfs meer..
En elke tank is zoals het bij mij aanboord ook is, alleen maak ik van 2 tanks 1.
dus moet er 1 pomp voor BB en 1 voor SB. Beide pompen moeten kunnen vullen en kunnen legen. Dmv de ontluchting op de tanks hoef ik geen grotere pers leiding dan aanzuig leiding. deze behoren,net als in t eggie, eigenlijk gelijk te zijn, danwel de aanzuig iets groter.

Alles moet zo natuur getrouw mogelijk als de Arklow R type waar ik al 6 jaar op vaar (en kapitein op ben)
Aan het tijdstip te zien dat je ankerwacht loopt neem ik aan dat je 1ste/ enige of 2de stuurman bent.
 
Zo te merken heb je je zinnen al op je idee gezet zoals een ouwe beaamt.

En oh ja de wachten in de bagger zijn net even anders ;)

Ja dat eerste klopt inderdaad wel haha..

Dat laatste heb ik geen weet van ;), ben in de bagger helemaal niet bekend namelijk. Heb respect voor t harde werk maar heeft nooit mijn interesse gehad.
 
Back
Top