... bijvoorbeeld de magneten van de motor minder worden (door langdurige belasting tegen de max aan???? Ik gok maar wat) en dat daardoor de karakteristieken van de motor gewijzigd zijn (kV waarde lager geworden is o.i.d) en dus je motor nu domweg niet meer harder WIL ...
In de modelbouw is het andersom Bert, K
v wordt hoger bij zwakkere magneten. Logisch, want door lagere magnetische veldsterkte moet motor meer toeren draaien om dezelfde spanning als de aangelegde spanning te genereren. (Jij dacht waarschijnlijk aan de K
v zoals gedefinieerd in de grote-mensen wereld, spanning/toerental, a.k.a. de generatorconstante. Gevalletje beroepsmisvorming

).
Door een hoge motorstroom stijgt de temperatuur tot boven de
Curie-temperatuur van de magneten, de magneten demagnetiseren (onomkeerbaar) -> daardoor stijgt K
v -> stroom stijgt -> temperatuur stijgt -> magneten verzwakken verder -> K
v stijgt -> stroom stijgt -> temperatuur stijgt -> enz.enz. temperature runaway, en vervolgens
I love the smell of electrons in the morning :cry:
Motorstroom wil oplopen met derde (3e) macht van K
v en/of tandwielverhouding, als je voor de rest
alles hetzelfde houdt. En verder
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning In die discussie wat voorbeelden van wat er gebeurt met de stroom bij één of twee cellen meer. Ook weer ervan uitgaande dat andere dingen niet veranderen. Dit alles geldt zowel bij auto's, boten, vliegtuigen als heli's, hoewel bij heli's eigenlijk onderscheidt gemaakt moet worden tussen hoveren en vliegen).
De
grootheid K
v uitgedrukt in de
eenheid toerental/Volt, zegt niets over vermogen/power (Watt), koppel (Nm), toerental, kwaliteit, stroom, magneetsterkte, rendement/efficiency, nullast-stroom. Idem veel/weinig cogging, valt ook weinig uit af te leiden.
Een onjuiste notatie als
motor heeft (of is) 1400Kv zet geregeld mensen op het verkeerde been, ze denken daardoor nogal eens dat
Kv iets met vermogen of koppel te maken heeft, het is toerental per Volt, niks meer, niets minder. Het zegt niets over het vermogen of stroom die de motor aan kan. Een motortje van 10Watt kan dezelfde
Kv hebben als een motor van 10kiloWatt. Het bereiken van een bepaalde K
v is geen kunst, zoals een hoog vermogen en een hoog rendement dat
wel is, een hogere/lagere K
v is slechts een kwestie van minder/meer windingen cq. zwakkere/sterkere magneten (er is wel een bovengrens aan magneetsterkte. Hoe beter de temperatuurbestendigheid van een Neodymium magneet, hoe minder sterk hij kan zijn. Dit wordt langzaam opgerekt, Neodymium magneten worden temperatuurbestendiger).
Helaas maken veel fabrikanten en winkels zich 'schuldig' aan verkeerde notatie, en dat zijn niet altijd de minsten. Correct: K
v=1400rpm/Volt, K
v is een fysische grootheid zoals lengte, tijd, stroom, koppel etc, en wordt uitgedrukt in de eenheid
toeretanl/Volt (meter, seconde, Ampère, Newtonmeter ...).
Cobra motoren heb ik al zover kunnen krijgen, nu de rest nog, er wacht mij een schone taak :smile: