Spelling. (of toch speling?, Het gaat over een heli, en speling op bepaalde plekken)

Waar mag je in je rotorkop en staart nou wel en welke delen niet spelling hebben. Ik vlieg met een 250 en 450 heli. Maar denk dat het ook geld voor andere heli's. Ik vlieg met een flybar. Maar wil in de toekomst flybarles.
Ik probeer altijd alles 100% spellings vrij te krijgen. Maar dat is dus onmogelijk lijkt wel. Of het word een hele dure hobby.
Hopelijk hebben jullie nuttige tips voor mij.

Groetjes Matthijs.
 
Hoi Matthijs,

Een topic over spelling dat niet over spelling gaat maar over speling is eigenlijk wel grappig ;-)

In je rotorkop is een beetje speling helemaal niet erg. Het is vooral belangrijk dat alles lekker soepel beweegt. Een stroeve rotorkop vliegt niet lekker. Ik heb een HK450Pro waar in de kop best wat speling zit. Toch vliegt het ding prima. Speling tussen assen en lagers is funest, als je daar speling hebt is het zaak de oorzaak op te sporen en weg te nemen. Anders heb je kans dat je assen en/of lagers zeer snel stuk gaan.
 
Ik wil toch echt op mijn kop geen spelling hebben ;). Spelling op de kop is voor mij repereren en niet vliegen met die heli. Nog liever een klein beetje op de staart maar liever helemaal niet.

Spellingsvrij verwachten van Hobbyking is niet haalbaar.
 
Kleine tegenstrijdigheid:

Alles moet erg soepel bewegen. Zonder enige vorm van "plakken".
En dat zonder speling.

En ja, wat is veel.
Ik zou het je zo kunnen laten zien, maar via het forum is dit bijna niet te doen...
Gewoon niet teveel.
De staart mag eigenlijk 0 hebben, misschien net als de staartbladen uitgeklapt zijn 1 mm als je tegen het eind van het blad duwt, en op een 600 is dat net de max
Dus kleiner is nog minder speling

Kop idem.
Gewoon zo strak mogelijk
 
Kleine tegenstrijdigheid:

Alles moet erg soepel bewegen. Zonder enige vorm van "plakken".
En dat zonder speling.

En ja, wat is veel.
Ik zou het je zo kunnen laten zien, maar via het forum is dit bijna niet te doen...
Gewoon niet teveel.
De staart mag eigenlijk 0 hebben, misschien net als de staartbladen uitgeklapt zijn 1 mm als je tegen het eind van het blad duwt, en op een 600 is dat net de max
Dus kleiner is nog minder speling

Kop idem.
Gewoon zo strak mogelijk

Een logo heeft toch ook echt spelling en vliegt prima. Ik denk dat we ons een beetje blind staren...
 
Staart moet juist wat slop hebben, vooral in de connecting links van de grips, zorgt dat eventueel bladspoor on de tail weg kan..


De speling die student bedoeld is de radiale speling op de griplagers, en mag gerust een paar mm zijn(is het ook bij de oude(cf, ESP,N)600+550 align serie. wordt vanzelf opgeheven door de druklagers zodra er genoeg centrifugale kracht is.
 
Bedankt voor jullie uitleg heren.
Als je dus rekening houd met de centrifugale kracht die er op komt. Zie je al snel waar je wel en geen speling mag hebben. Eigenlijk best logisch als je er over nadenkt.
 
Precies, duidelijke topic tittels zijn zeer gewenst. Leest beter, maar belangrijker nog, je bent sneller en vooral beter geholpen met een duidelijk titel......
 
Of die speling kwaad kan, hangt ook erg af van het gebruikte bladprofiel en de vliegstijl.
Bijna alle bladprofielen leveren een kracht op die de bladen richting positief (of negatief als je inverted hangt) of richting neutraal willen verdraaiien: een dergelijk profiel zal van nature altijd proberen de speling er uit te drukken. Alleen in het geval van bladen die richting positief (of negatief) willen zullen bij het passeren van de nulstand soms een "onrustig" momentje kennen, en een dergelijke rotor loopt ook beduidend minder mooi (lastig uit te leggen maar de rotor oogt op de grond wat "onrustig" en maakt wat meer lawaai)
Rotorbladen die richting neutraal willen, lopen meestal het rustigst en hebben vrijwel nooit merkbaar last van speling op de kop.

Bij mijn grote BO 105 (4 blad rigid) meet ik bijna een halve milimeter speling aan de kogels van de bladhouders, maar het is absoluut niet te merken in het vliegen, de rotor loopt zuiver en stuurt als een scheermes.
Ik heb Vario er wel eens naar gevraagd, en het bleek dat ze eigenlijk niet wisten hoeveel speling nu eigenlijk de grens was; Na wat doorzeuren van mijn kant hebben ze een aantal van hun bewezen goed vliegende demo-modellen gechecked en er bleek op sommige koppen 1 mm speling te zitten zonder dat dat merkbaar was in het sturen of het loopgedrag van de rotor.

Daarentegen, speling tussen de binnen,- en buitenring van de tuimelschijf, daar ga je WEL heel veel last mee krijgen. Als het slechts langzaam erger word wen je er aan, maar je merkt pas hoeveel het uitmaakt als je een nieuwe TS koopt. Speling op een schaarmixer merk je ook, omdat de paddelstang geen neiging (en geen mogelijkheid, de paddels zijn star met elkaar verbonden) heeft om de speling weg te drukken.

Groet, Bert
 
Back
Top