Of die speling kwaad kan, hangt ook erg af van het gebruikte bladprofiel en de vliegstijl.
Bijna alle bladprofielen leveren een kracht op die de bladen richting positief (of negatief als je inverted hangt) of richting neutraal willen verdraaiien: een dergelijk profiel zal van nature altijd proberen de speling er uit te drukken. Alleen in het geval van bladen die richting positief (of negatief) willen zullen bij het passeren van de nulstand soms een "onrustig" momentje kennen, en een dergelijke rotor loopt ook beduidend minder mooi (lastig uit te leggen maar de rotor oogt op de grond wat "onrustig" en maakt wat meer lawaai)
Rotorbladen die richting neutraal willen, lopen meestal het rustigst en hebben vrijwel nooit merkbaar last van speling op de kop.
Bij mijn grote BO 105 (4 blad rigid) meet ik bijna een halve milimeter speling aan de kogels van de bladhouders, maar het is absoluut niet te merken in het vliegen, de rotor loopt zuiver en stuurt als een scheermes.
Ik heb Vario er wel eens naar gevraagd, en het bleek dat ze eigenlijk niet wisten hoeveel speling nu eigenlijk de grens was; Na wat doorzeuren van mijn kant hebben ze een aantal van hun bewezen goed vliegende demo-modellen gechecked en er bleek op sommige koppen 1 mm speling te zitten zonder dat dat merkbaar was in het sturen of het loopgedrag van de rotor.
Daarentegen, speling tussen de binnen,- en buitenring van de tuimelschijf, daar ga je WEL heel veel last mee krijgen. Als het slechts langzaam erger word wen je er aan, maar je merkt pas hoeveel het uitmaakt als je een nieuwe TS koopt. Speling op een schaarmixer merk je ook, omdat de paddelstang geen neiging (en geen mogelijkheid, de paddels zijn star met elkaar verbonden) heeft om de speling weg te drukken.
Groet, Bert