Funcub vibraties

Zoals de titel het zegt zijn er meerdere meldingen geweest van hevige vibraties bij de Funcub, vooral dan bij de tuning set van Multiplex en gelijkaardige motoren. ook bij mij was dat het geval. Eens boven halve gas maakte de Funcub niet veel minder lawaai dan een 2-takt. Er is ook veel gepalaverd over de mogelijke oorzaken: Scheve assen, slappe neuzen, plastic motordragers enz. Ik had geen zin om het allemaal gaan uit te zoeken en heb maar meteen een oplossing gezocht die min of meer al deze problemen aanpakt. Ik beweer niet dat de mijne de beste is en zelfs nu weet ik dat er op termijn nog wat kan mislopen. Nu, dat is modelbouw.
Zoals op de foto's te zien heb ik van hardhout een legger gemaakt in 2 delen. Waarom in 2? Ik wou de ganse neussectie verstevigen en in 1 stuk zou de legger er niet ingaan. Vandaar dat het voorste stukje eerst met 3 schroefjes werd gemonteerd en daarna vastgelijmd met de romp. Ook tussen de 2 dragers heb ik een latje gelijmd en geloof me, het verschil voel je. De inrichting van de RC-componenten is ook anders nu: Waar de batterij voorheen op de bodem werd bevestigd, ligt deze nu op de eerste verdieping,zeg maar. een groot voordeel is dat de regelaar nu tussen bodem en legger kan. In ieder geval, het geheel voelt veel steviger aan. Ik heb nog niet gevlogen met de nieuwe mod, maar ik heb de motor wel laten draaien en de vibraties blijven kompleet achterwege, zelfs bij volgas.
Het extra gewicht van de volledige legger kwam eerst op 31gr, maar het boren van koelingsgaten verminderde dat tot 25gr.
Niet echt een verschil dat de Funcub zich zal aantrekken. Geweldige kist trouwens.
Funcub%20mod.JPG

Funcub%20mod2.JPG

Funcub%20mod3.JPG
 
Wat mogelijk is, en niet geheel ondenkbaar is in het ergste geval een motor die niet goed gebalanceerd is.
Zelfs een multiplex motor kan daar last van hebben, heb er hier ook 1 die veel minder goed gebalanceerd is dan een andere.

Ik neem aan dat je je prop wel gebalanceerd hebt.
 
Wat mogelijk is, en niet geheel ondenkbaar is in het ergste geval een motor die niet goed gebalanceerd is.
Zelfs een multiplex motor kan daar last van hebben, heb er hier ook 1 die veel minder goed gebalanceerd is dan een andere.

Ik neem aan dat je je prop wel gebalanceerd hebt.

Dat zou kunnen, want als je de motor laat lopen en je voelt aan de as is er toch wel een lichte trilling aanwezig. Of dit normaal is laat ik in het midden. Aan de prop heb ik niets gedaan, maar toch is het probleem opgelost. Bij mij althans. Mijn vermoeden gaat eerder uit naar de constructie van de romp in combinatie met sterke motoren.
 
Dat zou kunnen, want als je de motor laat lopen en je voelt aan de as is er toch wel een lichte trilling aanwezig. Of dit normaal is laat ik in het midden. Aan de prop heb ik niets gedaan, maar toch is het probleem opgelost. Bij mij althans. Mijn vermoeden gaat eerder uit naar de constructie van de romp in combinatie met sterke motoren.

Vibratie wordt echt veroorzaakt in bewegende delen..
Dat de romp trilt is logisch die komt vervolgens in resonantie..

Probeer echt het werkelijke probleem te achterhalen, want in principe verdoezel je het probleem alleenmaar.
Wat in de toekomst alsnog tot problemen kan leiden.

Ik zou zeker de prop gaan balanceren, dit moet overigens altijd. :)

En als je de prop eraf hebt.. voel je alsnog de vibratie? dan is het de motor..
 
Tolerantie van de as-lagers en de as (juiste passing) kan ook zorgen voor vibraties in hogere toeren.
Je kan dit eenvoudig controleren door de as van de motor vast te nemen en voelen of er ook maar iets van speling opzit wanneer je deze links/rechts of op/neer probeert te bewegen. Vaak hoor je dan ook een minimaal klikje wanneer de speling groot uitvalt.
 
je prop balanceren en een goede motor dan hoef je niks te verstevigen, ik heb zeker meer dan 100 vluchten met de funcub gevlogen nog steeds geen enkele
trilling kunnen ontdekken, verstevigen van je romp is onnodig
en zeker niet nodig, begin eerst maar eens aan veroorzaker van de trillingen
 
Nu we het dan toch over vibraties en balanceren van props hebben.............
Kan iemand mij vertellen wat nou DE beste en fijnste manier is om een prop te balanceren?
Hoor het graag.
Vr Gr E
 
De rotor kan ook flink uit balans zijn. Kwestie van laten draaien zonder prop. Dan met stukjes lood proberen in balans te krijgen.
 
ik had het zelfde probleem met mijn acromaster van mpx en daar was de motorsteun het probleem, de schroefdraad was kapot waar de motorsteun aanvast zat en daardoor had de motorsteun een heel klein beetje speling en zo begon de motor bij meer dan half gas net zoveel geluid te maken als een brandstof motor
 
Eerst prop balanceren. Daarna eventueel zoeken naar andere oorzaken.

De construktie is gewoon schlecht .

Heb hier voor de tweede keer in 1 week een op tafel voor reparatie

De hele motor met een 13 x 4 prop gehouden van 2 parkers gedraait in plastik .
Dat is vragen om problemen.
Ook is de ruimte voor de motordraden te knap.

Draden schuren aan de motor waar binnen de korste keren kortsluiting ontstaat .

Straks maak ik nog wel een paar foto,s

Mvg Johan
 
johan , gewoon de draden van de motor direct naar beneden steken door de romp en
dan door de luchtinlaat onder de motor naar de regelaar. ik heb trouwens met mijn funcub zeker 150 vluchten gemaakt en nog nooit last van vibraties gehad, ik weet er zijn echt dingen aan de funcub die niet geweldig zijn. maar mijn god hij vliegt echt geweldig
 
Heb ik ook gedaan nu Jan

Maar dat hat van multiplex uit al gemoeten .

De motor heeft de draden gepakt en zo een kortsluiting veroorzaakt .

full

Dat zwarte was een stuk krimpkous over de kabels om ze weg van de motor te krijgen.

Was niet echt gelukt. :eek:
full


Nu ook de plastikdelen kompleet met dikke CA ingegoten.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook geen last van vibraties. De keer dat het was omdat er een kromme motoras had gekregen na een harde landing. Ik zag en voelde het niet dat de as krom was. Maar na een nieuwe erin gestoken te hebben was de vibratie ook weg.

De motordraden heb ik met een klein beetje tape vast gezet aan de romp. Dan komen zo nooit aan de motor. Zo vlieg ik al twee jaar rond en geen problemen mee.
 
Vibraties heb ik ook geen last van, en ik gebruik gewoon het bijgevoegde, plastic motorschotje.
Wel gehad, uiteindelijk bleek het, ondanks dat ik geen erg harde landingen gemaakt had, toch een kromme as te zijn.
Na de as vervangen te hebben zoemde hij weer als een bijtje.
Ik vlieg met een Graupner 400Z motor met 4mm as, dat vervormt al heel snel blijkt dus, 5 mm zou beter zijn.
Ook ik zag echt geen duidelijke kromming in de as, maar hij ronkte als een verbrandingsmotor, dat de as goed LIJKT zegt dus volgens mij niet veel.

Wel heb ik achter de motor in de romp een soort "tralies" gemaakt zodat er geen draden tegen de draaiende motor kunnen komen.

Grtz,
Jan
 
ik heb er een robbe roxy in zitten met een 5 mm as en natuurlijk de prop gebalanseerd en geen vibraties hoor, en tja johan is dit af fabriek zo gemaakt ? met andere woorden dit was een ready to fly model ?
 
Nee was geen RTF , is door een beginner zelf in elkaar gezet volgens de handleiding .

Dat systeem met 2 schroefjes van 2,9 mm in plastik gedraait is gewoon niet stabiel genoeg op de duur .

In de zijdelen hadden ze ook 2 draad busjes M4 in kunnen zetten en gelijk wat dikker mogen maken .

En de motordraden gelijk in de ondere gang laten leggen .
De scherpe kanten van de achterkant van de MPX motoren frezen elk kabel kapot als die in de buurt komt . :oops:

Mvg Johan

Ps , heb je nog tijd om een setje biglift vleugelribben te snijden .?
Gewoon dezelfde die jij ook voor jou BL hebt gemaakt .
Komt ja vrijdagmiddag weer.
 
Persoonlijk vind ik de plastik zijdelen delen goed genoeg. Ik heb er al twee jaar geen problemen mee. Zelfs met een harde neuslanding blijven ze goed en buigen de metalen bevestigings boutjes van de motorplaat. Ik heb liever dat de boutjes buigen dan het plastik uitscheurd. Als er dikke boutjes gebruikt worden zal waarschijnlijk ook het plastik eraan gaan.
 
Back
Top