Salto in DE Warehouse

Het model "vloog" totaal niet. Van de ene stall in de andere, zelfs al aan de sleeplijn. Loodrecht in een akker; gelukkig zonder schade.
Nog meer lood in de neus gebracht. En toen ging het wel, maar het slepen bleef een verzoeking.

Ik wil niet de wijsneus uithangen maar deze logica volg ik niet. Ik kan me niets voorstellen bij "Van de ene stall in de andere" en waarom je dan lood in de neus zou doen.
Ik heb wel een keer een Salto van iemand anders gezien die ook ernstig moeilijk te slepen viel en voortdurend overtrok zodra de snelheid omlaag ging; dat verdween toen het zwaartepunt een heel eind naar achter werd gelegd....

Salto's (en alle modellen met v-staarten) vliegen net wat anders dan T-staarten. Wat heel vaak verkeerd gaat is dat de uitslagen op het hoogteroer véél te groot worden gekozen, met bijzonder nerveus vlieggedrag tot gevolg. Men lost dat vaak op met lood in de neus....en de ellende begint.
 
Arjen,

Ik vlieg hier succesvol wedstrijden met eigenbouw zwevers uitsluitend voorzien van V-staart. Weet dus wel hoe je een model moet inrichten en afstellen. Ik doe ook altijd in de eerste vlucht een zwaartepunttest door het inzetten van een duik om dan het herstelgedrag te observeren. Daaraan viel in de eerste vlucht van de salto niet te denken. Omdat er veel gewicht moest worden ingebracht begon ik met een licht "achterlijk" zwaartepunt. Dit verklaart het vlieggedrag als een blaadje. Na het toevoegen van gewicht werd het vlieggedrag veel beter. Zoals ik schreef vloog hij uiteindelijk aan de helling best goed. Te grote uitslagen had ik beslist niet; stelde vanaf het begin expo in omdat ik al een giftig vlieggedrag verwachtte.

Een ideale methode om met dit model ook in vlakland te vliegen is het omhoog brengen via Huckepack. Misschien een idee voor de twee bouwers van de Salto. Als er hier een Huckepack model zou zijn geweest had ik de Salto waarschijnlijk niet verkocht. Ik heb zelf een electrisch Huckepack-model voor kleinere zwevers (een stokoude Svenson Prima voorzien van een Huckepack van Thiele) doch deze is te licht en te zwak gemotoriseerd voor de Salto.

Juun
 
Ik vlieg hier succesvol wedstrijden met eigenbouw zwevers uitsluitend voorzien van V-staart. Weet dus wel hoe je een model moet inrichten en afstellen.
akkoord, maar dat weet ik natuurlijk niet :-)
In dat geval zul je wat ik beschreef ongetwijfeld herkennen bij anderen.
Een veel te voorlijk zwaartepunt geeft nou niet bepaald prettig vlieggedrag.
 
Een ideale methode om met dit model ook in vlakland te vliegen is het omhoog brengen via Huckepack. Misschien een idee voor de twee bouwers van de Salto. Als er hier een Huckepack model zou zijn geweest had ik de Salto waarschijnlijk niet verkocht. Ik heb zelf een electrisch Huckepack-model voor kleinere zwevers (een stokoude Svenson Prima voorzien van een Huckepack van Thiele) doch deze is te licht en te zwak gemotoriseerd voor de Salto.

Voor een huckepack/sleepvliegtuig wordt op dit moment gezorgd :)
 
Ik vind het heel erg bijzonder dat iemand die de kist niet in handen heeft gehad of het heeft gevlogen het een miskleun durft te noemen.
Hij sch.

OK, Een miskleun is misschien een brug te ver maar er is toch een verschil met de Wik Salto.
Een Wik Sallto is een kist die het goed doet in alle omstandigheden.
Toch een groot verschil met de warehouse Salto.
 
Maar als je een kist zoekt voor harde wind/helling zoals Discus, dan is de wik bijzonder ongeschikt.

De hobbyking salto heeft een perfect helling profiel, en kost weinig (€ en tijd) zodat je niet bang hoeft te zijn wat meer risico's te nemen. en ziet er nog best leuk uit.
 
WIK Salto

de wik bijzonder ongeschikt.

Niet mee eens.
Heb eens een Wik in actie gezien op de falaise.
Vloog prima.

Neen, de Wik doet het in alle omstandigheden, is al genoeg bewezen.
In het slechtste geval wat gewicht in het zwaartepunt.
Dit laatste voor wie het op speed begrepen heeft.
 
Laatst bewerkt:
Heren, laten we de boel constructief houden ;). Het wel of niet goed vliegen van het model kunnen we beter bespreken aan de hand van concrete ervaringen straks. Vervolgens kunnen, zij die dit leuk vinden, meedenken over slimme aanpassingen om het geheel, indien inderdaad rampzalig, beter te laten vliegen.

Verder wil ik tot slot nog even laten weten dat de WIK Salto van PHAJH het op LVS toch best goed heeft gedaan. Zie de beelden hiervoor ook op youtube.
 
Laatst bewerkt:
Heren, laten we de boel constructief houden ;). Het wel of niet goed vliegen van het model kunnen we beter bespreken aan de hand van concrete ervaringen straks. Vervolgens kunnen, zij die dit leuk vinden, meedenken over slimme aanpassingen om het geheel, indien inderdaad rampzalig, beter te laten vliegen.

Verder wil ik tot slot nog even laten weten dat de WIK Salto van PHAJH het op LVS toch best goed heeft gedaan. Zie de beelden hiervoor op youtube.


Al wat met profielen en geometrie te maken heeft trekt mijn belangstelling.
Daarom ben ik zeer benieuwd hoe de zaken hier verder zullen evolueren.

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt:
Gisteren kwam de salto binnen. De eerste indrukken zijn erg goed. De romp is erg mooi en van goede kwaliteit. Hij lijkt voor het eerst niet uit een dun laagje glas met millimeters verf te bestaan.

Ook de vleugels zijn allen erg strak, maar veel slanker dan verwacht. Koorde 165mm, tip 75mm. Ook de instelhoek lijkt vrij fors, maar meten is weten...

Verder zitten alle onderdelen netjes verpakt en ziet het er allemaal verzorgd uit. Enkel de piloot heeft zijn rechter arm uit de kom en zal dus een drupje CA kunnen gebruiken. Ook de aileron CA scharnieren zitten geheel los in de vleugel. Alles even goed nalopen dus.

Foto's en verdere bevindingen zullen snel volgen.
 
Is het geen plaatje!?

Voor wat foto's alles maar even losjes in elkaar geschoven:







Mijn eerste reactie is de rare positie van de servo's t.o.v. het zwaartepunt. En dat terwijl men schrijft dat er nog 300 gram extra lood in de neus moet. Is niet zo gek ;). De huidige positie laten we dus links liggen en er komt een nieuw servo plankje in de neus. De bijgeleverde stuurkabels zijn langer dan de romp, dus dit komt dik in orde. Gezien deze bevindingen en de riante ruimte in de romp heb ik besloten twee oude, maar goede, Robbe rs100 servo's te monteren. Scheelt weer extra lood en gewicht.

Voor de vleugels is dit andere koek. De inbouw diepte voor de flaps varieert tussen de 12 en 15 mm. De ailerons echter tussen de 8 en 12 mm. Hier moet ik dus nog andere budget servo's (moet wel goedkoop blijven dit experiment) voor zoeken. De gereserveerde d-mg16's zijn voor de flaps bruikbaar, maar voor de ailerons zal toch iets anders gevonden moeten worden.

Aangezien Justinb81 ook een salto heeft besteld; zullen we verder alles samen gaan bekijken en uitdokteren. Er komt zodoende dus input van twee kanten.

Als laatste ontbreekt er, zoals verwacht, elke vorm van een handleiding. Hierbij is het opgegeven zwaartepunt dus ook onbekend. Op fora heeft iemand, die er al mee heeft gevlogen, 45mm vanaf de neuslijst genoemd als goed uitgangspunt. We gaan ook dit nog even verder nakijken.

Wordt vervolgd...
 
Aurectar,
gewoon snel vliegen :-)

Voorstel voor de aileronservo's Dymond D60. Die hebben bij mij in een Mini-Ellipse ook zeer goed werk verricht als aileron-servo's.
Geen flutter tijdens de bungee-starts tot 100m hoogte, geen flutter tijdens maximaal duiken uit de thermiek in de Oostenrijkse bergen, geen cariës-problemen tijdens menig onzachte landing (neerkwakken) aan het duin of in de bergen op stenige ondergrond.

Ik vind dat ze hun geld meer dan waard zijn. Deze servo's hebben mij ook in andere lichte zwevers (1,5 - 2,0 m spanwijdte) niet teleurgesteld.
 
Heb hem net even bekeken bij discus. De kwaliteit en afwerking is uitstekend te noemen voor wat de kist gekost heeft. Echt ongelovelijk dat het voor dat bedrag kan.
Wat betreft de vleugels, die zijn erg slank! Het ziet er naar uit dat deze kist fantastisch gaat presteren op de helling.
De instelhoek staat bij hem op 1,5gr. Dus op dat punt ben ik ook niet ontevreden bij deze kist.
Krappe bochtjes draaien in een thermiekbel gaat hem niet worden, dat is vragen om een tipstall bij deze kist. Helling flitsen zal zeker goed gaan.
We willen nog wat zackenband aanbrengen op de tips even lang als de ailerons (helft van de vleugel) om te proberen of we de binnenkant van de vleugel eerder kunnen laten stallen dan de buitenkant. dan worden de stalls wat vriendelijker.

Discus gaat voor de D-mg16 van hobbyking voor de hele vleugel met servokapjes die wat uitpuilen (dmv heatgun) omdat hij die al heeft liggen.

Ikzelf ga voor de d-mg16 voor de flaps (heb ik al liggen) maar zet Robbe fs-40 (zelfde als dymond d60) in de ailerons. Ik ben zelf ook een enorme fan van deze servo's, gaan echt een eeuwigheid mee en overleven alles. Resolutie en centrering is ook enorm goed.

Ik zit nog te twijfelen tussen de Multiplex Mini-HD en Robbe Rs100's die ik heb liggen. Ik zal even de resolutie vergelijken tussen die 2. Je hebt namelijk zo weinig uitslag nodig op deze kist op hoogte, maar veel op richting (v-tail)
 
Om aurectar extra angst in te boezemen ;)

3e8c8960-7e75-e255.jpg


Moet er wel bij zeggen dat ik kolenschoppen heb ;)

Deze kist zal waarschijnlijk niet het eeuwige leven krijgen bij mij,
Met een kist van €95 durf ik dichter op de helling te vliegen dan een stingray die €800 kost.
 
We willen nog wat zackenband aanbrengen op de tips even lang als de ailerons (helft van de vleugel) om te proberen of we de binnenkant van de vleugel eerder kunnen laten stallen dan de buitenkant. dan worden de stalls wat vriendelijker.
Begin eerst maar eens met een strook van 5 mm schilders afplaktape. Dat crêpe-spul. 1000x goedkoper en even effectief ...

Als het blijkt te werken ,vervangen door een tape die duurzamer plakt (en voldoende dik is >=0,3 mm)

Dirk.
 
Een plaatje is het zeker. Bij mij was het ook een impulsaankoop.

Ik weet niet meer op welk zwaartepunt ik uiteindelijk ben uitgekomen, doch begon zeker meer achterwaarts, met het beschreven vlieggedrag tot gevolg. 45 mm. lijkt me zeker niet te "achterlijk", ook gezien de koorde van 165. Wel oppassen dat je in de forums enkel gegevens ontleent aan beschrijvingen van de HK-Salto. Ik zag een beschrijving van een 2,5m vol-GFK Salto waarbij het zwaartepunt op 60 mm moest worden gelegd. Dat is te veel voor deze Salto. Ik denk dat er producenten zijn die met de schaal "sjoemelen" door de vleugel een grotere koorde te geven. Aurectar heeft bij zo'n model dan in ieder geval geen slapeloze nachten.

De bijgeleverde servokappen gebruikte ik niet (verschrikkelijk lelijk) en tot die conclusie kwamen jullie ook al, zo te zien. Er zijn overigens kappen te koop met verdieping zoals deze:
Modellbau Lindinger Onlineshop
Ik gebruikte DES 428's voor de ailerons en HXT's voor de kleppen. D60's zijn een prima keuze.

Een minpuntje vond ik de ongelijke en te grote afstand aan de zijkant van de roeren. Doet zich zo te zien ook bij jullie voor. Bij 1 roer heb ik dat zelfs aangepast, herinner ik me.

En de piloot oogt helemaal niet zo groot, is het niet?
 
Alle punten geef ik je direct gelijk ;). Pop te klein, kieren niet helemaal gelijk en die kapjes...:confused:. Nu hou ik het verder low budget, dus de kapjes gaan er voorlopig op. Wellicht met een laagje hoogglans wit om het qua kleur bij elkaar te trekken.

Als blijkt dat de kist toch veel lol gaat geven ga ik hier opnieuw naar kijken en strak trekken. Eerst de bazale zaken en de eerste proefvlucht(en).
 
Kleine update

Aan aantal zaken zijn gedaan:

Nieuw servo plankje voor in de neus met ouderwets degelijke servo's. Dit om het vlieggewicht zo veel mogelijk te reduceren:



Verder kon ik het veel te brede staartvlak niet aanzien. Zodoende dus maar gewoon de zaag erin gezet en de boel opnieuw met verstevigingsribje en epoxy aan elkaar gelijmd. Het resultaat is een veel mooiere aansluiting van de V-tail en de romp:





Nieuw stukje folie:



Resultaat:



Nu nog even beslissen/kijken of ik de V-tail deelbaar ga maken of gewoon ga verlijmen. De romp is aan de achterzijde geheel gesloten en zodoende is een goede methode voor het aanbrengen van schroefdraad nog niet aan mijn brein ontsproten. De gedachte aan een zo licht mogelijke staart doet mij nog twijfelen. Ideeën?
 
1. Verlijm nog twee houten balkjes in je romp ter hoogte van de voorkant en achterkant van de vleugel. Bij een ongewilde steeklanding zorgen deze twee balkjes er voor dat je epoxy-romp niet gaat kreuken als de vleugels hun energie kwijt moeten, door naar voren én naar achteren te zwiepen. Eén van mijn vorige modellen stond erom bekend dat de romp aan de achterzijde van de vleugels snel gekraakt werd, smalle romp dus volstond een houtdeuvel.
2. Vast of niet vast? Afhankelijk hoe je 'm kan en gaat vervoeren/opbergen. In principe zou ikzelf het demontabel maken. Mijn ervaring is dat juist als ík iets vast verlijm, ik er binnen de kortste keren weer bij moet zijn. Verlijm ik het niet vast, hoef ik er dus ook nooit bij te zijn :-(
 
Back
Top