DG 600 Paritech

Ik denk dat je die vraag beter bij de 'buren' kunt stellen: www.rc-network.de.
Maar dat heb je al gedaan, zie ik ... ;-)

Ik denk wel dat je bij die firma nooit een miskoop doet. Zonder uitzondering kwaliteitsspul (met een rpijs die daarbij hoort).

Dirk.
 
Dirk

Ik heb juist uw bijdrage gelezen in de rubriek : "tip stall".
Nu is deze Paritech DG600 uitgerust met vrij smalle tippen.
Een vriend van mij is bang dat dit toestel hier ook last van zou hebben.
Volgens de fabricant zou dit toestel zéér traag kunnen vliegen en zodanig
weinig last hebben van tip stall (door het gekozen profiel van de vleugel)
Wat is uw mening hierover.
Alvast bedankt

Bob
 
Ik denk dat je moet vertouwen op Paritech, maar uiteraard zijn hun kisten niet bestemd voor de beginner. Je moet (goed) kunnen vliegen.

Dirk.
 
Dirk

mijn ervaring het laatste jaar is vooral met hotliners. (Raketenwurm 4 van Stratair +5000 W)

Nu zou ik wat meer willen gaan zweven (weliswaar af en toe snel aanduiken ;)), maar vooral schaal vliegen.

Ik zou de DG600 in het begin uitrusten met een electro Fan Air 200 om het toestel langzaam te leren kennen. (nog niet direct in sleep)
Zelfs eventueel uitrusten met een gyro.

gr

Bob
 
Waarom zo'n zwever uitrusten met een gyro? Een zwever van 5+ meter is echt niet nerveus op enige as, die ligt over het algemeen zeer stabiel in de lucht. Zolang je er niet in de Alpen op turbulente hellingen mee hoeft te landen is een gyro naar mijn idee helemaal niet nodig.

Tipstall zal ook wel meevallen op zo'n grote kist, tipkoordes zijn niet idioot klein door de grote schaal van het model en door de hogere vleugelbelasting is de snelheid ook niet zo langzaam dat de Reynolds getallen gevaarlijk laag worden.
 
Ik heb zelf nog meer weinig ervaring met slepen, maar ik denk nu al dat icm. een ervaren sleeppiloot, slepen de veiligste manier is om een zwever omhoog te brengen. Dus zoek jezelf een ervaren man en slepen.

Ongemotoriseerd zweven heeft als groot voordeel dat je kist een stuk lichter blijft. Meestal maakt dat hem vergeeflijker. Maar het (goed!)invliegen van een zwever is heel wat anders als een motorkist. Nou heb ik nul-komma-nul ervaring met een motorkist, Ook van motorpiloten hoor ik dat ...
Dus ook hier geldt: zoek jezelf een ervaren zweefpiloot die je op z'n minst goed kan helpen met het invliegen van je kist.

Moeilijk is zweven niet. Motorkisten vragen meer reactievermogen. Zweven is meer van goed je model lezen, de lucht lezen, uit de reactie van je model de omstandigheden begrijpen, en daarop inspelen. Dat is altijd een heel subtiel spel. Met veel en heftig sturen verspeel je alleen maar hoogte. Met zweven moet alles dus subtiel, tenzij je lang genoeg boven bent geweest en je een stijve nek hebt van het naar boven turen. Dan geeft je 'gas' voor spektakel ... ;-)

Dirk.
 
Waarom zo'n zwever uitrusten met een gyro? Een zwever van 5+ meter is echt niet nerveus op enige as, die ligt over het algemeen zeer stabiel in de lucht. Zolang je er niet in de Alpen op turbulente hellingen mee hoeft te landen is een gyro naar mijn idee helemaal niet nodig.
Toch zijn er best wel een aantal ervaren grote schaal zweefpiloten met een gyro. Meestal op de rol-as, voor tijdens de landing.
Tipstall zal ook wel meevallen op zo'n grote kist, tipkoordes zijn niet idioot klein door de grote schaal van het model en door de hogere vleugelbelasting is de snelheid ook niet zo langzaam dat de Reynolds getallen gevaarlijk laag worden.
Mee eens, maar hogere vleugelbelasting maakt de overtrek meestal ook veniniger en abrupter.

Dirk.
 
Dirk

mijn ervaring het laatste jaar is vooral met hotliners. (Raketenwurm 4 van Stratair +5000 W)

Nu zou ik wat meer willen gaan zweven (weliswaar af en toe snel aanduiken ;)), maar vooral schaal vliegen.

Ik zou de DG600 in het begin uitrusten met een electro Fan Air 200 om het toestel langzaam te leren kennen. (nog niet direct in sleep)
Zelfs eventueel uitrusten met een gyro.

gr

Bob

Ik heb zelf veel ervaring met hotliners. Heb heel lang F5B gevlogen, heb nu ook een Raketenwurm (de 1, met maar 1.2 KW).

Een 5 meter zwever zal dan echt zonder enig probleem gaan als je voldoende ruimte hebt bij de landing.
Op de Vintage meeting dit jaar voor het eerst sleepstarts gemaakt. Twee weken geleden ook weer.
Dat was (ook met een 1.82 meter MPX AKRO zwever) veel makkelijker dan ik dacht.

Ik zou me er niet druk om maken, als je de RW4 met 5KW vliegen kan is dit een POC (piece of cake).

Rick
 
Toch zijn er best wel een aantal ervaren grote schaal zweefpiloten met een gyro. Meestal op de rol-as, voor tijdens de landing.

Wat ik ooit eens dacht begrepen te hebben was dat de gyro vaker / veelvuldig bij het slepen werd gebruikt om de zwever 'vlak' achter de sleper te houden.

Maar dat kunnen bijvoorbeeld de lieden van Biggs of anderen die wel ervaring hebben met het gesleept worden vast beter uitleggen dan dat ik het kan.
 
In 'onze' club vliegt een Paritech DG600

Persoonlijk ben ik niet zo onder de indruk van dit toestel maar, dat is geheel subjectief. Ook heb ik de indruk dat het niet helemaal aan het toestel ligt :D

De vlieger vliegt een andere 'mode' hierdoor heb ik hem nog nooit gevlogen maar, ik denk dat er behoorlijk wat aan moet worden afgesteld, erg tip-stall gevoelig is hij echter niet.

Wel is hij erg sterk, ik heb eens een 'mid-air' met dit toestel gehad, mijn (GFK) Wik Astir was volledig in de barrels en hij had bijna niets.

Overigens heb ik in al mijn toestellen een Gyro, ik gebruik hem alleen maar tijdens sterke turbulentie en bij 'cross-wind' landingen, tijdens het slepen zie ik geen enkel voordeel zeker niet bij een 5 meter toestel.

Harry
 
Overigens heb ik in al mijn toestellen een Gyro
Harry

beetje off topic maar hoeveel kisten zijn het Harry? ;);)

@Bobby:Zelf heb ik een DG 600 van Tangent in de Carbon Master Versie. Die vliegt heel goed en heeft absoluut geen neiging tot tippstall, ondanks de slanke vleugels. Is dan wel kleiner dan die van Paritech
 
@(beetje off topic maar hoeveel kisten zijn het Harry? )

Op dit ogenblik:

3 stuks Sagitta013 (4 meter, eigenbouw)

1x 'eta' 6.18 meter (Simprop)

1x Pilatus B4 4.4 meter Rdelmodell

Besteld bij CNC-Frsteile fr RC-Modellbau Weihe 50

Recentelijk i.v.m. verhuizing/plaatsgebrek, 2 toestellen weggegeven w.o. een Swift S1 swift s1

Harry
Ik zie het al.
Harry houdt van afwisseling!
Een rode, groen en blauwe?
:rolling:
;-)

Serieus: die Weihe 50 is niet duur. Mooie kist!

Dirk
 
:offtopic: @(die Weihe 50 is niet duur.)

Het is alleen maar de romp (made by Paritech) en de frees-set, de lijsten en het beplanking-materiaal moet er nog bij gekocht worden.

Harry
 
Jan

2 redenen, de zwaardere vleugelbelasting van de Discus en kwestie van smaak.

Ik hou van lange smalle vleugels, zoals de Nimbus 4 of de ASG 29
(maar dit is misschien iets te hoog gegrepen om mee te starten?)

gr

Bob
 
Back
Top