lelievlet 1:7

zitten toch echt wel duidelijke verschillen tussen een lelievlet en een beenhakker vlet,mocht je een beenhakkervlet willen maken,raad ik u aan een ste vragen bij botenbouw tukker in gorinchem,die lijken er het meeste op

groeten oase
 
ik heb nog een bouwplaat liggen van 75cm trouwens... lelievlket. overnemen op hout. alles uitzagen/ snijden en in elkaar plakken... 50 en 75cm lang als je er belang bij hebt stuur je maar een berichtje
 
Oase, dan heb je dit zeker niet goed gelezen:
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Schipper Stokman uit Breda zocht ook een leuk zeilbootje voor zijn zeeverkenners. Hij had een leuk roeibootje gezien dat de beroepsschippers in Zeeland als bijbootje gebruikten. Hij ging er eens over praten met de smid Teunis Beenhakker in Kinderdijk, die had al eerder bootjes gebouwd. Dit zocht hij:[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]
• In de eerste plaats een roeiboot voor 5 a 6 personen
• Een mogelijkheid tot wrikken
• Eenvoudig zeilen moest mogelijk zijn.
[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Schipper Stokman liet twee proefboten bouwen bij Tukker met een lengte van 4,8 en 5,6 meter met de zelfde zwaardkasten en tuigage (12,15 m2). De 5,6 meter liep beter dus die is het geworden. In eerste instantie werd dit initiatief helemaal niet zo toegejuicht door de toenmalige NPV (Nederlandse Padvinders Vereniging) Dat was dus in 1956, rond 1958/9 werd er door Schipper Koopman uit Dordrecht ook wel wat in gezien en deze kocht er een voor eigen rekening om gebruikt te worden in zijn eigen NPV scoutinggroep. Beenhakker noemde het zelf een soort vlet met hoekige kimmen, later werden ze bekend als Beenhakkervlet . De Belgische variant heet Turry, want ze werden op ruime schaal nagemaakt. Langzamerhand groeide de populariteit van het bootje in Scouting.[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]En er moest natuurlijk een naam komen voor dit nieuwe type zeilbootje. Daarvoor koos Scouting het traditionele scoutinglogo: de Franse lelie en het werd dus een Lelievlet. Het zeilmerk bestaat dus ook uit een lelie met daaronder een V van verkenners.[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]De (lelie) vlet is een succes geworden er zijn er meer dan 1500 van gebouwd alleen al voor Scouting. Het grootste aantal is gebouw tussen 1960 en 1980.[/FONT]​
 
dat is idd nieuw voor mij,maar moet toch zeggen dat de kop van een tukkervlet veel boller is dan een kop van een lelievlet,en zeker omdat ik op scheepswerf de merwede 4 lelievletten heb gebouwd toen ik daar nog in de leerschool zat

gr oase
 
Oase, nu heb je het weer over iets anders, we hadden het over Beenhaakervletten en Lelievletten !
Jij komt nu met een Tukkervlet om de hoek!
?????
 
tot mijn verbazing staat trouwens in "de modelbouwer nummer 4 2012"

tekening nummer 10.08.028

schaal 1:10 L.o.a. 56cm

tekening bestaat uit algemeen plan. spantenplan, dek, tuigplan.

ledenprijs 18 euro en niet leden 28 euro.

ik heb er nog 1 van 56cm en 75cm liggen.. iemand belangstelling?

ruilen voor een vrij hangend dek lantaarntje zou cool zijn!
 
brandaris,lees dan ff goed waar die schipper ze liet bouwen?????

jij schrijft zelf TUKKER hoor

gr oase
 
dat is t zeer zeker,ik heb namelijk ook een keer de tekeningen van een lelievlet gebruikt om mijn aller eerste echte bootje na te kunnen bouwen,dat was trouwens een polarisvlet,leek erg veel op een lelievlet,vandaar dat ik die tekeningen gebruikte

gr oase
 
ja noujah zeker weten dat ik hem verkoop doe ik niet maar ben nieuwsgierig wat zo iets oplevert...

Jammer dat hij te koop staat. Ik dacht toch echt dat je er met plezier mee hebt gevaren. Wat kostte er zoveel geld aan om te blijven varen, zoals je in de advertentie aangeeft?
 
nou dat valt allemaal best mee hoor. de aanschaf van de rest wat ik hier nog heb staan en de bouw van de boot heeft aardig wat gekost.
als ik een goed bod krijg mag het weg. ben me momenteel even ergens anders op aan het richten. 1 auto en 1 boot houden nu ze toch al betaald zijn :D
aangepast nu...
 
Ik zou er goed over nadenken. Varen en rijden zijn allebei leuk, en ook allebei heel anders. Mijn ervaring is dat die afwisseling beide leuk houdt, als ik alleen maar auto's zou hebben, had ik ze misschien ook wel al verkocht voor een boot, en na een tijdje alleen maar varen misschien weer de boot de deur uit, en weer naar de auto's, of vliegen, etc. Kijk, komt anders de deurwaarder hem meenemen als je niet 1 van beide verkoopt, dan is het wat anders, maar als het niet echt moet, ik denk dat je er spijt van gaat krijgen, zeker omdat het een uniek model is.
 
Steamer, je kan ook op lelievlet zoeken het is tenslotte de zelfde vlet!
en ik weet dat daar genoeg bouwtekeningen van te vinden zijn op het internet.
Scouting Wesselgroep Vlaardingen - Vlet Historie.

of download de vademecum hier staan uitslagen en alle maten bij van elk onderdeel van de vlet: http://bds.home.xs4all.nl/lelievlet/De_lelievlet_8e_druk.pdf

Kijk, daar kan ik wat mee.

Bedankt anderen ook, voor hun reacties. En excuses voor de late reactie, ik ging ervan uit dat ik een notificatie van reacties in mijn mail zou krijgen. Niet dus...

Ik heb inmiddels zelf een oplossing gevonden voor het 'spanten-maak-probleem'.
Op het moment ben ik een model van een Opduwer aan het maken, waarbij ik hetzelfde probleem tegen kwam. Ik heb gewoon het dek, boegdeel, bodem (vorm van de bodem heb ik van een cad programma overgenomen) e.d. aan elkaar gesoldeerd (het is een blikken romp) en daarna het deel wat open bleef afgeplakt met tape. Met een stift heb ik aan de binnenkant van de romp de lijnen overgetrokken op het tape. Hierna was het slechts een kwestie van op maat knippen, overtrekken en de spanten maken.

(einde off-topic)
 
Goeie morgen Steamer,
We willen wel graag wat foto's van diverse bouwfase als het mogelijk is

en einde "off topic" doe je : on topic: zo maar dan zonder spaties :ontopic:
 
Beste Poebe,Nog maar net ingeschreven ,maar zag dat je ook 'n Lelievlet hebt gebouwd met 'n prachtig resultaat.Ben jij in het bezit van tekeningen?zoja bestaat de mogelijkheid om die te verkrijgen?groet Henk
 
Back
Top