lelievlet 1:7

De antenne kan je nog een stuk omhoog brengen door middel van een holle vlaggenstok.

(En ik weet niet of een eventueel trimvlak aan de achterkant nog gaat helpen die vletten trekken in het echie ook nogal ver achterover. Of je moet er als de moderne sloepenbouwers een complete schuurdeur onder plakken :P )

Het lijkt net alsof er een tandwielvertraging tussen de schroefas en de motor zit, zo hoor je hem gieren bij hogere toerentallen. Zit de motor wel mooi in lijn met de schroefas? Of iets anders dat flink kan resoneren?

klopt. de koppeling ( raboesch ) welke op de schroefas zit is scheef, waarschijnlijk is het draad er scheef in getapt. het motortje is zo oud als de weg naar rome, daar komt ook een boel herry uit. die koppeling moet ik dus nog even na gaan kijken of deze echt scheef is of scheef in het nylon middenstukje zit
b_11711.jpg
full2075568_a.jpg

106-40

ook heb ik celrubber onder de motorsteun om trillingen op te vangen. dit versterkt de resonatie van de koppeling ben ik bang

De antenne kan je nog een stuk omhoog brengen door middel van een holle vlaggenstok.

(En ik weet niet of een eventueel trimvlak aan de achterkant nog gaat helpen die vletten trekken in het echie ook nogal ver achterover. Of je moet er als de moderne sloepenbouwers een complete schuurdeur onder plakken :P )

die vlaggestok is nog wel een idee hoewel ik hem bij de kabelaring langs wilde leggen... en die trimvlakken is niet nodig. als je kijkt naar de foto's hoe de boot op het water ligt zul je zien dat ik nog werken moet aan de gewichtsverdeling in de boot. ik heb er zo even wat rolletjes lood in gegooid maar er moet nog een accu bij welke morgen binnen komt en het lood moet beter afgewogen worden.

Ik weet nu ook weer waar dat geluid mij aan herinnerd, een oude evinrude/johnson buitenboordmotor. :)
(even afgezien van de piep veroorzaakt door de regelaar)

ik heb juist de zelfde kopeling, ik vind dat een motor moet lawaai maken dan lijkt het echt

Alleen betekent lawaai in dit geval meer verbruik, want het ontstaat door onbalans/slechte uitlijning. Soms pakt dat qua geluid wel leuk uit, maar het kost je op termijn wel je motorlagers, en je schroefas...

het begin van de as gaat wel een mm heen en weer door die kromme koppeling... dan rammelt me straks die hele boot uit elkaar... dit is echt erg hoor. is dat bij jou ook zo?

de motorsteun zit met 4 schroeven vast op de fundatie, deze zijn los getrild omdat er nog geen locktite op zat. nu is het al een stuk beter maar de koppeling slingert nog wel wat. dat was me al opgevallen toen de schroefas nog niet in de boot zat, by the way. even wachten op een nieuwe 4mm adapter welke ik 1x met en 1x zonder schroefdraad besteld heb. we zullen zien. morgen nieuw filmpje maken ;).
die makita accu houd het trouwens lang vol sinds deze 2 keer volledig ontladen (tot 0.80V) en weer opgeladen (tot 7.5V) is (ni-mh)
45 minuten op de makita lader en 30minuten spelen.
morgen komt mijn lader binnen voor de nieuwe accu.
TLP TL15 Fuzzy Logic Computer Control Charger
accu komt er ook aan :D
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Accucapaciteit: 3700 mAh
Grootte: Sub-C
Technologie: NiMH
Vorm: Stick
Afm.: (l x b x h) 133 x 45 x 23 mm
Stekkersysteem: Tamiya-stekker
Geschikt voor grote stroomsterktes: Ja
Aantal cellen: 6
Kabel-Ø: 3,5 mm
Spanning: 7.2 V
Gewicht: 427 g

Ik zie ineens dat ie bijna een Halve kilo weegt... ik heb net de boot uitgelood op een accu van 140gram...
tot de volgende update

Die gewichten die erbij staan kloppen niet altijd, maar hij zal meer wegen dan 140 gram. Als je boormachine-accu dat weegt, kun je verwachten dat je straks een stuk langer kunt varen.

vandaag heb ik de boot even uitgelood zoals ik het wilde hebben met de nieuwe accu en dit is het resulaat... hij vaart uitstekend. hoelang hij varen kan weet ik nog niet maar dat zal ik binnekort wel even testen. als ik morgen optijd van mijn werk terug ben zal ik even met een echte camera een mooi filmpje maken en een paar plaatjes schieten

ik ben er super tevreden over hoewel ik er graag iets meer kracht uit zou willen halen I.P.V. snelheid. misschien overstappen naar een 2blads 35mm I.P.V. 30mm 3 blads. het achterschip laat het water mooi los, geen schuim achter de boot door schroefwater... hij glijd heel mooi door het water

280320121633.jpg

Shot at 2012-03-28
280320121642.jpg

Shot at 2012-03-28
280320121641.jpg

Shot at 2012-03-28
280320121638.jpg

Shot at 2012-03-28
280320121637.jpg

Shot at 2012-03-28
280320121636.jpg

Shot at 2012-03-28
280320121635.jpg

Shot at 2012-03-28
280320121634.jpg

Shot at 2012-03-28
als ik de achterdeur uit loop doe ik 20 stappen en sta ik aan de waterkant dat scheelt alweer. als me grote boot weer in het water licht kan ik hem mooi testen... de vrouw varen, ik de gasknupper op 60% zetten en een beetje sturen met een biertje in mij andere hand en kijken hoelang hij het vol houd ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Vaart schitterend zo, prima vaarbeeld. Het geluid lijkt me ook wat minder "rauw" en wat lijkt wat meer op de echte. Meer kracht met een snelle direct drive motor zal niet snel lukken, dan moet je een grotere schroef eronder kwijt kunnen, eventueel 4-blad, en je motor moet dan meer koppel hebben en minder toeren maken. Ik zou hem zo laten.

ik ben vanmiddag nog even wezen varen om een paar mooie foto's te maken.
helaas heb ik nooit in de gaten gehad dat de camera welke ik geleend heb van mijn broef op zwartwit stond! de filmpjes zijn wel in kleur geworden. als de accu weer vol is zal ik nog even een paar mooie plaatjes maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back