Welke kies jij? Ik heb gekozen: Climaxx, bouwverslag

Heeren!

Ik ben al een paar dagen op zoek naar een mooie zwever om te gaan bouwen. Mijn oog was gevallen op de Climaxx, maar ik twijfelde heel erg omdat er op een eerder draadje op het MBF veel werd geschreven over Flutter. Hier lees ik daar helemaal niets over?

Komt dit door het "Evolution model"?
Wat is het essentiele verschil tussen de evo en Electro (behalve €60,-)? Is dat de carbon ligger in de vleugel?

Ik wordt helemaal enthousiast van jullie bouwverslagen! Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen!

Arthur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is een heerlijke kist om te bouwen en te vliegen!
Ik had de "gewone" V-staart Climaxx, mijn flutterproblemen zijn eerder in dit draadje toegelicht en hadden mijn eigen bouwkwaliteit als oorzaak. Ik heb nu de EVO-romp (waar de "gewone" vleugel zo op past) en heb daar meer aandacht besteed aan de aansturing van de roeren en heb er geen flutter mee gehad.

Houd er wel rekening mee dat het geen vol-GFK racer is waar je als een zwijn mee kan knuppelen. Het is een rustig weer prestatie zwever en daar is hij heel erg goed in!
(Just my 2 cents)

Justus
 
Dat het een heerlijke kist is mag ondertussen duidelijk zijn. En dat het een kist is die geschikt is voor rustiger vliegweer klopt ook. De Evo heeft naar mijn weten een sterkere carbon ligger. Want flutteren wil ie wel. Heb ik ook meegemaakt: mijn motor is stevig, misschien wel te. Bij het invliegen heb ik een keer meegemaakt dat bij volgas en horizontale vlucht een vleugeltip ging flutteren. Dan ben je rolroerbesturing dus gewoon even kwijt.

Hoogteroer heb ik geen last van zoals Justus dat wel heeft gehad. Hij heeft me gewaarschuwd en daarom heb ik de aansturing aangepast, is volgens mij terug te zien in dit draadje. Dus zorg dat je inderdaad zover als mogelijk is de aansturing ondersteunt en niet te snel vliegt. Dan is het echt een heerlijke vlieger.

Groet,

Jacob
 
...Ik heb nu de EVO-romp (waar de "gewone" vleugel zo op past)
Dus de Romp van de EVO is dus ook anders? Weet je wat de verschillen zijn?

Houd er wel rekening mee dat het geen vol-GFK racer is waar je als een zwijn mee kan knuppelen...
Haha,... Knuppelen; is dat niet iets voor zeehondjes...;)
Begrepen: Rustige lekkere zwever!


...De Evo heeft naar mijn weten een sterkere carbon ligger.

Dus misschien kan ik de "gewone" CLIMAXX kopen en zelf een stevigere carbon ligger bij kopen (?) Moge duidelijk zijn; Ik probeer te achterhalen of ik de "gewone" kan kopen en zelf, goedkoper, de mods uitvoeren om m gelijkwaardig met de EVO te maken....

Hoogteroer heb ik geen last van zoals Justus dat wel heeft gehad. Hij heeft me gewaarschuwd en daarom heb ik de aansturing aangepast, is volgens mij terug te zien in dit draadje.
Ik heb gisteravond het draadje gelezen. Wel heb ik de mod van de staartaansturing gezien, maar waarschijnlijk heb ik over het verhaal van het flutteren heen gelezen (Oost-Indisch Blind?)

Ik blader nog even een paar bladzijdes terug. Alvast bedankt voor het reageren Gents!

Arthur
 
ik heb de climax evo

geen last van flutter hier

grootste verschil is de kruis staat bij de evo en een v staart bij de gewone

en dan de carbon ligger die dikker is

gr erik
 
hier nog een leuk filmpje van mijn climaxx van gister avond om je over te halen.

[URL="
gopro rc glider - YouTube[/URL]

Super!
Overhalen is niet echt nodig! Ik ben er reeds van overtuigd dat het een super ding is. De prijs vind ik alleen een beetje aan de hoge kant.

Ik heb inmiddels besloten om een freeskit van de EON 600 (Kessler ontwerp) aan te schaffen en die te gaan bouwen.

Dank voor jullie input!

Arthur
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Climaxx en GoPro

Mijn buurjongen heeft een mooie mount gemaaakt voor zijn GoPro op de Climaxx. Zelf heb ik de Naked uitvoering gekocht en daar zitten weinig voetjes bij om iets mee te kunnen doen. Dus dan ga je zelf aan de slag. Wel eerst een camera-voetje gekocht en deze vervolgens aangepast en gemonteerd op een stuk L-aluminium:

IMAG0529.jpg


En binnenkort gaan we elkaar achtervolgen... worden mooie opnames hoop ik.

Groet,

Jacob Bos
 
Hou je er rekening mee dat de camera een enorme luchtweerstand veroorzaakt? De vliegeigenschappen van het toestel zullen met camera enorm veranderd zijn...
 
haha, ja dat was gewoon raak en achteraf ook gewoon dom.. maar de schade is te herstellen. Belangrijker is dat me dit met de ASW overkwam en niet de Climaxx, volle houten constructie had dit niet overleeft denk ik. De Climaxx ga ik echt wel met meer snelheid vliegen!

Groet,

Jacob Bos
 
Een beetje stroomlijnen kan misschien al helpen. Een conus van piepschuim tegen de achterwand ban de camera???
 
Zal niet zo veel uit maken de gopro is van uit zich zelf niet mooi egaal. Allemaal oneffen delen op de achterrand. Als je een klein beetje rekening houdt met het plaatsen van de camera en de snelheid van je kist is er niets aan de hand.
 
Dead air

Met het mooie weer van vanavond heb ik de Climaxx losgelaten met de SkyAssistant aan boord om eens goed uit te trimmen. In de 3 vliegstanden weet ik nu wat de daalsnelheid ongeveer is:
Thermiek: 0,50 m/s
Normaal: 0,70 m/s
Speed: 0,90 m/s

In de grafiek is het mooi te zien. De eerste zaagtand is normaal, de tweede thermiek, de derde speed. Je ziet ook mooi dat als de vliegsnelheid wat hoger is het 'pompen' toeneemt. Lijkt me logisch.

Climaxx%202012%2006%2026%20testvlucht%20dead%20air.gif


Ik denk dat er nog verbetering te bereiken is. De rolroeren zijn niet lekker strak, door het foliën in 3 kleuren is er waarschijnlijk door temperatuurverschil toch wat welving in het rolroer ontstaan. Gevolg is dat ze niet mooi recht aanliggen en dan ook nog eens zo dat ze elkaar versterken: aan de ene zijde wijst het uiteinde omhoog, andere zijde wijst naar beneden. Gevolg is dat er wel rechtuit wordt gevlogen, maar met teveel weerstand....

Dan ga ik ook nog eens de instelhoek iets verder terugbrengen, is nu 1,5 graad, met 1 mm extra onder de achterlijst gaat ie naar 1,0. Dan zwaartepunt weer aanpassen en kijken wat dat brengt.

Leuk dat puzzelen!

Groet,

Jacob Bos
 
Ik heb voor de Superstarlight F3J Electro gekozen :mrgreen:
Vlieg nu 1,5 jaar F3J en kon onlangs een electro romp kopen.

image%285%29.jpeg


image%286%29.jpeg


Setup:

Kontronik KIRA 480-26 5,2:1
Era-Blatter 16x10 Cam Carbon
Koby 40 LV
1800 mah 3cel lipo
1200 mah 4 cel nimh Backup

Gewicht is 2170 gram


Lyckele
 
Back
Top