Welke kies jij? Ik heb gekozen: Climaxx, bouwverslag

Mijn keuze...

Bij mij is het uiteindelijk een (tweedehands) Thermal Instinct van Hoellein geworden:
TI.JPG

3S A123 2350mAh , Chinees motortje en ditto regelaar , Aeronaut 13*6.5, daarmee klimt ie meer dan goed genoeg, ik zal de "pure" zweverromp ombouwen naar nog een kleiner motortje en propje, met 3S A123 1100mAh. Gisteren op 5 vluchten 4 maal direct in de thermiek gelanceerd vanaf zo'n 50m... Dat zal me in Swalmen niet lukken denk ik. Landen zonder wind gaat al goed, met wind moet ik nog wat oefenen. Thermiek en speed stelling heb ik (nog) niet, ttz wel trim hoogte, maar niet op vleugelkleppen...

Laatst bewerkt:
Eindelijk

Na een poos wikken en wegen en begonnen met het bouwen van een middendeel, wat voor mijn gevoel veel te zwaar werd is er onverwachts een andere beslissing gekomen.

Ik was op het NK F3j vorig weekend, en was erg onder de indruk van de zweefcapaciteiten van een F3J, maar hikte wel erg tegen de hoge kosten van zo'n model aan, ik kreeg een aanbod op die dag en heb daar een poosje over nagedacht.

Na het ontvangen van een foto was ik eigenlijk al verkocht en afgelopen vrijdag, de kist gezien en in mijn handen gehad, toen was het echt gebeurd.

Ik heb dus een "oude" F3J zwever overgenomen, die slechts 20 vluchten heeft gemaakt en in nieuw staat verkeerd. Ik heb er tevens een extra romp bij die als elektroromp gebouwd gaat worden om volgend jaar wedstrijden in de F5J mee te gaan vliegen.

Afgelopen zaterdag in Swalmen geweest en ik vond het echt erg leuk en tevens een leuke gezellige groep in een relaxte sfeer:p.

Hieronder twee foto's die ik vanmorgen in mijn achtertuin heb genomen.

full

full

Het is een Crystal van de firma CHK in Duitsland.

Spanwijdte 3.15 meter
Gewicht 1980 gram
Romp gebouwd van kevlar/carbon weefsel,
Middendeel vleugel in Carbon/GFK
Tip in carbon/kevlar D-box en met carbon versterkte ribben

Ik ben erg gelukkig met deze (almost vintage) F3J kist en hoop er erg veel en lang mee te kunnen vliegen.

groet

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
wooow wel n gave bak terence gefeliciteert met deze prachtige aankoop:yes: ik ben het geheel met rick eens ,daar ga je verschrikelijk veel plezier aan beleven terence ! en t mooiste van de kist vind ik toch wel het doorzichtige gedeelte aan de vleugels en de opbouw van de vleugel op de romp het heeft wat vintage in zich ! zoals ik begrepen zijn de aansteek tips zeker net zo sterk is als het middendeel dat beesje kan je lekker zonder angst n flinke lierstart geven !:yes:

ps wat heb jij n grote achtertuin terence :mrgreen:

Erik,
Ik heb hier de tekening van de climaxx met V staart. Is het mogelijk dat ik een copie kan krijgen van de verschillen met de evolution. In principe kan ik zo'n grote tekening ook laten copiëren. Hoe dik is de carbon ligger?
Groeten, Wim

je
ik heb de climax evo

geen last van flutter hier

grootste verschil is de kruis staat bij de evo en een v staart bij de gewone

en dan de carbon ligger die dikker is

gr erik

Ik heb ook een climaxx via het forum gekocht.
Tenminste ik moet hem nog ophalen (430 km rijden:rolleyes:)
Hij moet mijn weggevlogen excel comp 3 vervangen.
Omdat ik al een sleepkist gekocht heb, wilde ik een low butget zwever hebben.

Vandaag een paar lekkere F5J oefenvluchten gemaakt, maar na een paar oefenlandingen liet de Climaxx ineens 1 oortje hangen.. :(

2014-03-01%2016.33.27.jpg

Blijkt dat het balsa volledig door is. Snap er niks van en ben wel blij dat het niet in de lucht gebeurde. Als ik de breuk bekijk is dit niet van vandaag en is de kans groot dat ik er vandaag wel zo mee gevlogen heb.

2014-03-01%2017.00.10.jpg

Ik ben erg nieuwsgierig wat de 'houtdeskundigen' hier van deze breuk vinden of er uit kunnen afleiden, je zet het dan eigenlijk weer koud tegen elkaar aan. Het is eigenlijk wel een hele strakke breuk die zo'n 5 mm naast het blok zit waarin de beide helften zijn verlijmd, dus niet precies op de rand. Terwijl ik dit type schiet me te binnen dat ik al langere tijd een zoemend geluid hoorde hoge snelheid, niet het geluid van de traditionele flutter, meer een zoemtoon. Heb de kist al meerdere keren nagekeken maar nooit wat kunnen vinden, tot zich vandaag dit openbaarde.

Ik ga eens goed nadenken hoe ik dit ga repareren... Gezien de breuk ga ik dit niet weer lijmen en er iets om heen verstevigen. Denk nu aan een mal met de juiste v-stelling waarop ik dan een sandwich van balsa-glas-balsa maak. Dan heb je iets doorlopends wat niet meer op deze wijze gaat breken. Suggesties zijn welkom!

JB

Zuur zeg!

Als het in de lucht was gebeurd weet ik zeker dat je de Climaxx zonder verdere schade beneden had gekregen hoor! De mijne was zonder aansturing in de staart ook nog schadevrij op een duin neer te zetten.

Ik heb toevallig van de week dit draadje nog eens doorgebladerd voor je V-staart oplossing. (Ik overweeg een elektro romp te bestellen omdat het echt een fijne kist is)

oh...en ik kan je niet helpen met je vraag. Ik heb zo'n 'spontane' breuk nog nooit gezien.

Kan je van voren ook een foto maken?
Het lijkt mij op valbreuk. (even op googleen)
Of dit met balsa meer gebeurd weet ik niet maar met marantie kan het gebeuren dat je het aan het schaven ben door een vandiktebank en dat het spontaan in tweeen breekt.
Het is dan tijdens de kap in het bos al gekraakt en als je het hele hout er rondom wegschaaft valt het spontaan door de midden.
Je ziet het bijna niet tot je het nat maakt dan zie je de haarscheur wel.
Of jou breuk het is weet ik dus niet maar de breuklijn ken ik dus wel van andere houtsoorten.

verstuurd met mijn smartphone

We zijn bijna een maandje verder en de Climaxx gaat bijna weer vliegen!

Over de oorzaak van de breuk, geen idee, het lijkt er wel verdacht veel op dat de breuk precies daar is waar de secondenlijm tot in het hout is opgezogen (conclusie van Terence en ik geloof ook dat het zo is). Op de scheiding van hard-secondenlijm-hout en normaal-zacht-balsa-hout is blijkbaar door de werking van landen en vliegen in de loop der tijd een scheur ontstaan.

Maar goed, met conclusies gaat ie niet weer vliegen, dus bouwen! En omdat ik niet zo'n hele snelle bouwer ben is het ineens een maand later. Wat heb ik gedaan..

In de staart zat 18 gram lood om het CG goed te krijgen. Die heb ik verwijderd en constructief terug laten komen. De v-staart is nu uit 3 lagen balsa van 1,5 mm opgebouwd met daartussen een 40 grams mat met epoxy. Deze mat loopt vanaf 1/3 van de wortel van elke helft en door de knik van de staart naar de andere helft. Een door en door verbinding dus! En mensen, wat een verschil! Veel stijver en veel minder torsie. Het eindgewicht van de achterkant is gelijk gebleven dus ik vermoed dat het CG gewoon op zijn plek blijft (ik moet het nog exact bepalen en weer op zijn plek krijgen die het CG had voor de breuk.

Om de v-staart ineens met glas door en door te kunnen laten lopen heb ik een mal gemaakt:

2014-03-28%2014.28.57.jpg

De aansturing van de vlakken vond ik eigenlijk vanaf het begin al een drama, de geleverde staaldraden in nylon buitenmantel liepen me veel te zwaar, er ontstond ook echt al speling in de servo's. Dus ook dit gelijk aangepakt en vervangen door koolstof buis en nieuwe servo's:

2014-03-28%2014.32.46.jpg

Het loopt nu heel mooi soepel, vooral het perfect in de 0-stand terug komen is de grote verbetering tov de vorige aansturing!

Het laatste verbeterpunt was het gevaar van flutter op de roervlakken door de open verbinding over de staart vanuit de romp. Dat het ik opgelost door in de koolstof buisjes 2 mm staaldraadjes te lijmen en die heel simpel met een haakse hoek in de nieuwe roerhoorntjes te monteren, stelring er achter, klaar!

2014-03-28%2014.33.07.jpg

Nu de laatste klusjes: romp dichtmaken en lakken, CG op zijn plek krijgen en weer vliegen!

JB

mooi mooi mooi. Je zult denk ik vooral die betere aansturing van je stuurvlakken gaan merken, dat vliegt echt een stuk strakker.
Ben benieuwd!

Daar ben ik inderdaad nieuwsgierig naar, en verwacht ik ook. In het vliegen merkte je echt dat je na een redelijke stuurbeweging nog een keer moest sturen om weer neutraal te vliegen.

Eerst nog ff naar de Action, kwastjes halen, lakken met je vingers werkt niet.. :mad:

JB

Ben ook nieuwsgierig naar je ervaring met de nieuwe aansturing.

Morgen gaat mijn maat de climaxx invliegen.
En de mijne gaat ook weer eens de lucht in.

Back