Monterey van Astro Flight

Ziet er hoopvol uit.
Zelf gebruik ik voor het vastzetten van de coverall (randen) eenvoudige knutsellijm van Bison of HEMA. Die lijm die zo naar acceton ruikt. Goedkoop en werkt sneller dan verdunde houtlijm. nadeel is dan dat je minder tijd hebt om te corrigeren.
 
Ziet er hoopvol uit.
Zelf gebruik ik voor het vastzetten van de coverall (randen) eenvoudige knutsellijm van Bison of HEMA. Die lijm die zo naar acceton ruikt. Goedkoop en werkt sneller dan verdunde houtlijm. nadeel is dan dat je minder tijd hebt om te corrigeren.

Kan ook.
Het is de eerste maal dat ik een vleugel op die wijze behandel.
Dan ben je natuurlijk voorzichtig.
Nu, alles is vlot verlopen.
Geen onverwachte wendingen.
Koverall is iets tussen zijde en coverite.
Het heeft de structuur van zijde en de sterkte van coverite.
Vroeger heb ik nog vleugels met coverite bespannen.
Ik denk dat coverite ietsje zwaarder is dan Koverall.

Mvg,
Aurectar
 
was dat balen.

Gisteren mijn staartvlakken geverfd.
Na het verven merkte ik dat de zijde de nijging had te rimpelen.
Dit zal er met het drogen wel uitgaan, was mijn bedenking.
Niet zo.
Het ging van kwaad naar erger.:help:
Wat moest ik met dit pokdalig gedoe aanvangen.
Jongens, was dat balen.:oops:
Ik heb er slecht van geslapen.
Ik droomde deze nacht dat mijn hoofdvleugel ook het zelfde lot beschoren was.
Ik ben plots uit mijn bed gekropen om te gaan zien of het waar was.
De hoofdvleugel intact, gelukkig.
Gans de dag liggen tobben hoe het verder moest met mijn staart.
Een stuk solartex gaan halen.
De handelaar had er net nog 90cm witte liggen.
Net wat ik nodig had.
Ben dan voorzichtig de zijde gaan verwijderen.
Dit ging vlot en na wat schuurwerk heb ik een proef gedaan met solartex.

Zag er prima uit.:D
Ik had voordien nog nooit met solertex gewerkt.
Mijn vraag is of dt na het bespannen nog moet behandelt worden.
Wie heeft daar ervaring mee.
Ik ben benieuwd.
 
Dan is de eerste vraag welke verf heb je gebruikt???

Ik gebruik bij deze zijde een verf op waterbasis. Histor Perfect Finisch hoogglans.
Verf op basis van oplosmiddelen tasten kunststof aan. Dat zie je ook gebeuren bij het verven van de zgn "schuimpies"
 
Histor

Dan is de eerste vraag welke verf heb je gebruikt???

Ik gebruik bij deze zijde een verf op waterbasis. Histor Perfect Finisch hoogglans.
Verf op basis van oplosmiddelen tasten kunststof aan. Dat zie je ook gebeuren bij het verven van de zgn "schuimpies"

Willem,

Het is net deze verf die ik ook gebruikt heb.
Vreemd, ik heb dezelfde oefening reeds gedaan heb met mijn Bergfalke.
Dit met succes.
Na een jaar nog niks aan te merken.
Bij de Bergfalke heb ik het met een verfrol gedaan en bij de Monterey met een plat penseel.
Het zou toch daaraan niet liggen.

Nu, gelukkig is alles reeds hersteld met Solartex.
Zo kan ik de staartstukken op de romp lijmen.

Vraagje???
Vereist Solartex een beschermlaag (verf, dope of iets anders)???
 
Ik kreeg destijds bij het bekleden van de Elefant met Oratex de aanbeveling het te behandelen met een laagje verdunde blanke lak. Daardoor zou vuil veel minder makkelijk in de structuur van het weefsel kunnen trekken. Ik heb het inderdaad zo gedaan. Lak verdunnen met terpentine en dan de vleugel ermee insmeren. Gaat heel snel, is snel droog, gewichtstoename is zeer beperkt en je ziet er eigenlijk niets van. De folie vereist op zich geen beschermlaag, de lak zou alleen zorgen dat de vleugels minder snel 'smoezelig' worden.

Heb je een nieuwe kwast gebruikt? Kan het zijn dat resten van oude verf of oplosmiddelen in de kwast gereageerd hebben met de gebruikte spanlak?
 
Ik kreeg destijds bij het bekleden van de Elefant met Oratex de aanbeveling het te behandelen met een laagje verdunde blanke lak. Daardoor zou vuil veel minder makkelijk in de structuur van het weefsel kunnen trekken. Ik heb het inderdaad zo gedaan. Lak verdunnen met terpentine en dan de vleugel ermee insmeren. Gaat heel snel, is snel droog, gewichtstoename is zeer beperkt en je ziet er eigenlijk niets van. De folie vereist op zich geen beschermlaag, de lak zou alleen zorgen dat de vleugels minder snel 'smoezelig' worden.

Heb je een nieuwe kwast gebruikt? Kan het zijn dat resten van oude verf of oplosmiddelen in de kwast gereageerd hebben met de gebruikte spanlak?

Ik heb speciaal een nieuwe kwast gekocht speciaal voor het verven.
Ik vermoed dat het iets met temperatuur moet te maken hebben.
Hier boven was het niet bijster warm.
Het is maar een gissen.
Binnenkort foto's over de stand van zaken.
Heb net het richtingsroer op hoogteroer met epoxy gelijmd.
Deze avond of morgen alles op de romp lijmen.
Dan moet de cirkel ver rond zijn voor wat betreft de romp en wordt het nog enkel de besturing inbouwen.
 
instelhoek

In tegenstelling mit het toestel op de achtergrond (BMI 555) waar de stabilo met twee draadstangen bevestigd is worden op de Monterey de staartstukken met epoxy gelijmd.
Het is een definitieve werk fase.
Een misser is hier onherroepelijk.
Vandaar grote aandacht tijdens oefening.
Meer in het bijzonder in verband met de instelhoek.
Ik neem de zelfde instelhoek als mijn Bergfalke.
Daar zit ik veilig mee.
Definitief is ook de montage van de besturings kabels van hoogte en richtingsroer.
Want straks gaat de doos toe en wordt de staartvin gelijmd.
De besturingskousen heb ik met silicone (tek7) bevestigd aan de tussenschotten.
Zo blijven ze lichtjes flexibel.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1050gr

Vandaag de rechtervleugel bespannen en de romp afgewerkt.
Er zijn een paar minieme schoonheidsfoutjes maar deze vallen niet op en zullen zeker de vliegeigenschappen niet bepalen.
Ik ben redelijk tevreden.
Tijd om de baby even op de weegschaal te positioneren.
100gr zwaarder of de monterey die ik 32 jaar geleden gewogen heb.
Notities van weging 1980 teruggevonden.
Toen 960 zonder instalatie.
Nu 1050 gr.
Daar komt nog een paar 100gr bij.
Voor een zwever van 2500m valt dit best mee.
Mag trouwens niet te licht wegen.
Vleugelbelasting ongeveer 27gr/dm3.
Volgende stap is de installatie inbouwen en final touch.
Tegen dan is het mooi weer en kunnen we de vogel eens het luchtruim inwerken.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er voorlopig mooi uit

Ik hoop voor je dat je bewaarde ervaringen worden overtroffen:p

safe flight


Terence

Je kunt natuurlijk altijd pech hebben maar normaal gezien zal hij beter vliegen
of mijn vorige Monterey's.
Vooreerst heb ik nu rolroeren en het profiel is ook beter.
 
Mooie zwever .En met 27gr/dm zit je goed .Ik heb op mijn Sagitta900 een 28gr/dm .
Daarmee pak je nog erg fijn thermiek op .
 
Mooie zwever .En met 27gr/dm zit je goed .Ik heb op mijn Sagitta900 een 28gr/dm .
Daarmee pak je nog erg fijn thermiek op .

De Sagitta is een fijne kist.
Hij snuift thermiek.

Vandaag de instalatie in de romp aangebracht

full



Als je standaardservo's gebruikt heb je natuurlijk niet veel plaats over.
Ik heb de schakelaar verbonden met een spilletje.
Dan moet je niet telkens de cockpit openen tussen de vlieg sessies.
Altijd handig op het terrein.
De servo links is voor de sleep koppeling.
Wegens gebrek aan plaats heb ik mijn ontvanger onder de vleugel gepositioneerd.
Gelukkig zit ik in tegenstelling met het origineel ontwerp met een afneembaar middenstuk.
Blijkt nu toch zeer handig.
Nu nog de fijn-afstelling.
Romp plus installatie weegt 800 gr.
Met de vleugels zal dit ongeveer een 1300 gr worden.

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hm,... over de bowdenkabel ben ik niet tevreden zo hoe het op de foto uitziet.
Het lijkt erop dat het servo bij een volle uitslag richting staart zwaar wordt belast.
Servo's met twee schroeven diagonaal vastgezet?

Een leuk projekt en ik ga vanuit dat je voldoende ervaring hebt om alles goed werkend te krijgen.

Johannes
 
Hm,... over de bowdenkabel ben ik niet tevreden zo hoe het op de foto uitziet.
Het lijkt erop dat het servo bij een volle uitslag richting staart zwaar wordt belast.
Servo's met twee schroeven diagonaal vastgezet?

Een leuk projekt en ik ga vanuit dat je voldoende ervaring hebt om alles goed werkend te krijgen.

Johannes


Johannes,

Ik zie het probleem niet.
Geen enkele weerstand op de besturing.
Loopt lekker.

Graag uitleg ?

Mvg,
Aurectar
 
Ik denk dat ik het probleem wel zie: bij een servouitslag komt de servoarm naar binnen. De stuurkabel wordt vrij snel achter de servo gefixeerd, waardoor de stuurstang flink moet buigen om toch bij de servohorn te komen, zeker als de servoarm naar achteren uitslaat. Bij kleine uitslagen gaat dit wel goed, maar als je het volle servobereik wilt gebruiken wordt de buiging in de stuurstang bij het laatste stukje heel snel heel groot.

Verder vraagt Johannes zich af waarom je maar 2 schroeven per servo gebruikt ipv 4. Ik zie ook geen reden om die 2 extra schroeven weg te laten.
 
Johannes,

Ik zie het probleem niet.
Geen enkele weerstand op de besturing.
Loopt lekker.

Graag uitleg ?

Mvg,
Aurectar

Raymond heeft het probleem precies uitgelegd.
Natuurlijk is het servo sterk genoeg om de bowdenkabel te buigen.
Maar het servoarm lager wordt zwaar belast.

Johannes
 
Ik denk dat ik het probleem wel zie: bij een servouitslag komt de servoarm naar binnen. De stuurkabel wordt vrij snel achter de servo gefixeerd, waardoor de stuurstang flink moet buigen om toch bij de servohorn te komen, zeker als de servoarm naar achteren uitslaat. Bij kleine uitslagen gaat dit wel goed, maar als je het volle servobereik wilt gebruiken wordt de buiging in de stuurstang bij het laatste stukje heel snel heel groot.

Verder vraagt Johannes zich af waarom je maar 2 schroeven per servo gebruikt ipv 4. Ik zie ook geen reden om die 2 extra schroeven weg te laten.

Twee schroeven per servo volstaan ruimschoots.
Voorwaarde dat de schroeven goed vastzitten wel te verstaan.
Onder de platine zitten hardhoudbalkjes van 8 op 8mm.

Ik begrijp nu de bedenking van Johannes wat betreft de bowden kabels.
Zijn bezorgdheid is terecht maar voorbarig.
De kabels lopen door de grote rompspant door boringen met ongeveer 0.3mm speling.
Daardoor kunnen ze een klein beetje meebuigen bij max. uitslag.
Ook is het zo dat Max uitslag zelden aan de orde is.
Iemand met enige vliegervaring kan dit beamen.
Het voorste compartiment is 2mm smaller dan het middendeel van de romp (waar de vleugel op komt).
Dit komt omdat de binnenkant van het voor compartiment bekleed is met triplex van 1mm.
Daardoor ontstaat er onder de vleugel ruimte voor de flexibiliteit van de kabels.
Ze zijn in het staartstuk met silicone bevestigd aan de tussen spanten.
Toch is er geen speling op de roeren .

Moest echter de kabels met epoxy of CA in spelingsvrije gaten aan de tussen spanten bevestigd zijn zou in dit geval de redenering van Johannes zeker opgaan.

Daarom ben ik ook grote voorstander van silicone (elasticiteit) voor het bevestigen van de kabels.

Mvg,
Aurectar
 
Johannes zei al: je hebt genoeg ervaring om het te kunnen beoordelen, en op een foto zie je niet alles. Als u zegt dat het goed zal het ook best goed zijn.

Ik heb wel wat moeite met de volgende zin:
Ook is het zo dat Max uitslag zelden aan de orde is.
De zin klopt op zich helemaal, maar het is geen reden om zeggen dat bij max uitslag alles wel zwaar mag lopen. Als je max uitslag nodig hebt zit je al in een 'niet normale' vliegsituatie, juist dan wil je dat je zonder enige hapering de uitslag krijgt die je wilt.
 
Back
Top