Monterey van Astro Flight

angst

Zou zelf voor de zijde gaan.

Zoals Johannes schreef: Eens wat nieuws proberen in elke nieuw project.
Snap wel dat je voor oracover/oratex zou kiezen (lekker veilig), maar oefening baart kunst.

Je hebt daar een punt.

Ik zal het in overweging nemen.
Feitelijk moet het kunnen.
Kwestie van de juiste werkmethode te bedenken.
 
Koverall

Heb net een neuslijst gelijmd van mijn linkervleugel.
Nu een kwestie van de boel goed te laten uitdrogen.
Eens zo ver zijn schaafje en schuurblok aan de orde om het profiel uit te schuren.
Hier in dit geval een Clarc Y evoluerend naar een Clark Z.

Ik heb bij Conrad-Benelux een verpakking Koverall besteld.
Ik ging eerst de vleugel in zijde steken maar ben op mijn besluit teruggekomen.
Ik heb geen ervaring met het bespannen van indekkingen.
Wil geen risico;s nemen.
Ik probeer het later eens met een gecracht toestel.

Daarom nu mijn keuze voor Koverall.
Vroeger(30jaar geleden) al met succes een Monterey met Coveritt bespannen.
Koverall lijkt erg op Coveritt.Is zelfs nog wat lichter.

En heeft op de koop toe een vintage look.

Mvg,
Aurectar

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
schaafje en schuurblokje

full



Vandaag met schaafje en schuurblokjde de neuslijsten (aanvalsboorden) in profiel gezet.
Het is een werkje die enige concentratie vergt.
Want een moment van onoplettendheid kan de boel verknoeien.
Gelukkig is het niet zover gekomen.
De klus is met succes afgerond.
Met behulp van de proflili-malletjes heb ik er de ClarkY-ClarkZ vorm goed ingekregen.
Kwestie van een frisse kop en een aandachtig oog.
Bij wijze van proef ook nog een stress testje gedaan.
Constructie beresterk bevonden.
Niet moeilijk met die indekking van 2.5mm harde balsa.

Volgende week de tipblokken en de Servo behuizing in de vleugel.
Ben nog niet uit welke servo's ik ga bezigen voor de rolroeren.
Over bekrachtiging wil ik vermijden, begrijp je.

Mvg,
Aurectar

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koverall

Heb hier net een bestelling Koverall ontvangen.
Gebruiks aanwijzing nogal vrij te interpreteren.

Mijn interpretatie.
Geheel schuren en een laag spanlak.
Schuren met 400 en weer een laagje.
Vel koverall (vochtig) oplijmen met vinyl-oplossing of beenderlijm(enkel de randen.
Laten uitdrogen.
Met strijkijzer de boel laten inkrimpen.
Vervolgens nog een paar lagen spanlak.

Heeft iemand daar een andere ervaring mee???? :idea:
 
Beste Aurectar,

Op het duitse zusterforum staat een redelijk uitgebreide gebruiksaanwijzing.
Die heb ik in een Word-document gezet. Als je wilt stuur ik je deze gebruiksaanwijzing wel via pb.

Zelf heb ik nog geen ervaring met dit spul. Wel met zijde etc. Ga dit ook gebruiken voor een paar kisten.
Een tip kan ik je alvast geven: Niet te strak föhnen anders gaat je frame naar de knoppen en gaan de ribben knikken..... Sorry, je vleugel ziet er akelig strak uit, die kan wel tegen een stootje.

Alvast veel succes.

Groeten, JH
 
Koverall

Beste Aurectar,

Op het duitse zusterforum staat een redelijk uitgebreide gebruiksaanwijzing.
Die heb ik in een Word-document gezet. Als je wilt stuur ik je deze gebruiksaanwijzing wel via pb.

Zelf heb ik nog geen ervaring met dit spul. Wel met zijde etc. Ga dit ook gebruiken voor een paar kisten.
Een tip kan ik je alvast geven: Niet te strak föhnen anders gaat je frame naar de knoppen en gaan de ribben knikken..... Sorry, je vleugel ziet er akelig strak uit, die kan wel tegen een stootje.



Alvast veel succes.

Groeten, JH

Beste JH,

Ik zou deze gebruiks aanwijzing ten zeerste op prijs stellen.
Mag je gerust opsturen.

Je hebt daar een punt dat voorzichtigheid geboden is bij het fohnen van de structuur.
Zou ik zeker niet proberen bij een Graupner-Vintage toestel (Mosquito).
De Monterey heeft echter, zoals je terecht opgemerkt hebt een zeer stevige structuur.
Dus een ideaal werkstuk om de proef te wagen.
Ik heb ook gezien dat er al andere leden van het forum aanstalten maken om de Koverall-tour op te gaan.
Er zullen dus binnenkort interessante gegevens (lees Koverall-ervaringen) beschikbaar zijn voor elke gegadigde.

Hartelijk dank,
Mvg,
Aurectar

P.S. Hoe staat het met je Bergfalke-project?
 
Vandaag even aan mijn Monterey gewerkt.
Voor de bespanning aan te brengen eerst even de servo's voor de rolroeren aanbrengen
Weinig ruimte voor servo's.
Hitec 85mg raken er niet in.
Een beetje alle modellen ingepast.
In mijn servokist een paar nieuwe graupner servo's (s261) van 1.4kgcm gevonden die er wel inpassen.
Moet zeker volstaan.
Gebruik de zelfde al enkele jaren in mijn BMI 555.
Nog geen problemen mee gehad.

Ik ga deze twee servo's inlijmen met TEC7 siliconelijm op de servo platine.
Heb even de proef gedaan (zie foto) met een kapotte servo op een stukje triplex.
Zit muurvast.
Je spaart zo twee schroeven uit.

Ik ben op zoek naar kleine schroefjes om de servo-platine in de vleugel te schroeven.
Kan iemand mij een hint geven?

Mvg,
Aurectar


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je daar niet de originele schroefjes voor gebruiken welke bij de servo's geleverd worden?
Lijken me klein zat!

grt, Louis


De schroefjes die ik nodig heb mogen niet groter zijn dan 4 of 5mm.
De scroefjes die bij de servo geleverd wordt zijn bijna 10mm.
Dus te groot.
Moeilijk te vinden.

Mvg,
Aurectar
 
Ik gebruik daarvoor zogenaamde LINSENKOPFSCHRAUBEN van Multiplex. Die zijn 2.2x6.5 mm. Zakje van 50 stuks kost 4 euro meen ik

682651.jpg
 
spanlak

Gezien vandaag het mooie weer de staart gedeelten buiten met spanlak behandelt.Alles goed laten uitdrogen en morgen een tweede laagje.
Olympisch kalm blijven.
Kwestie van not agains de nature but with de nature,als je me begrijpt.
 
Ik begrijp je volkomen, en volg jouw draadje met grote intresse. Bouwen met haast is nooit goed...

Kijk ik heb verleden week mijn staartstukken met spanlak behandeld.
Eerste laag, niks aan de hand.
Tweede laag (dag nadien) overal oneffenheden.
Gevolg, enige ongerustheid.
Dag nadien de derde laag aangebracht.
Op het eerste gezicht, niet om aan te zien, overal blaaskens en oneffen heden.:help:
Ik stond op punt de zijde te verwijderen.
Heb ik gelukkig niet gedaan.
De boel ergens op een kast gelegd.
De dag nadien de bespannen onderdelen even nagekeken.
Groot mijn verbazing.
Alles zo strak als een trommelvel.

Conclusie, altijd olympisch kalm blijven.
 
zijde aanbrengen

Vandaag mooi weer.
Tijd om spanlak en thinner in stelling te brengen.
Heb de staartonderdelen een laatste laag gegeven.
Nadien de vleugelstructuur twee lagen verdunde spanlak gegeven.
Alles geschuurd met schuurpapier P 320.
Alles goed laten uitdrogen en morgen de zijde aanbrengen.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koverall

Zou zelf voor de zijde gaan.

Oefening baart kunst. Bouwen kun je meer dan uitstekend. Zoals Johannes schreef: Eens wat nieuws proberen in elke nieuw project.
Snap wel dat je voor oracover/oratex zou kiezen (lekker veilig), maar oefening baart kunst.

Succes, JH

Kijk ik heb getwijfeld.
Ik ging de hoofdvleugel in zijde steken maar heb op de valreep voor Koverall gekozen.
Ik sta hier met de schaar in de hand en sta op het punt een stuk Koverall te knippen.
De stof is ietske zwaarder dan zijde maar ook veel sterker.
Heb ik toch het gevoel.
Het laat zich trouwens verwerken zoals zijde.

Gezien Fotor (bouw KA7) ook in die richting denkt zal hij er blijkbaar ook iets aan hebben om mijn ervaringen daaromtrent te vernemen.
Moest het verkeerd aflopen en me niet zinnen kan ik altijd de zijde toer opgaan.

Stap één.
Structuur 2 lagen Dope.
Fijnschuren

Stap twee
Koverall op rand lijmen met venyl papje (vroeger gebruikte men soms beendergelij)

Ondertussen stuk koverall zonder problemen op onderkant structuur aangebracht.
Nu laten drogen.
Nadien even met haardroger benaderen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoor inderdaad graag je bevindingen met Koverall. Het bekleden gaat bij mij ook bijna beginnen.

Vraagje: wat zijn dope en venyl papje? Ik vermoed dat het mengsels zijn van een of ander, graag enige verdieping.
 
Ik hoor inderdaad graag je bevindingen met Koverall. Het bekleden gaat bij mij ook bijna beginnen.

Vraagje: wat zijn dope en venyl papje? Ik vermoed dat het mengsels zijn van een of ander, graag enige verdieping.

Interessante vraag.
Je bent de eerste die ermee op de proppen komt.
Een venylpapje is gewoonweg verdunde (met water) witte houtlijm op basis van vinyl.
De gewone verdunde" boekbinderslijm is ook bruikbaar.

Vinylpap vervangt de beendergelij die men vroeger gebruikte.
Het gebruik van Vinyl lijm werd me aangeraden in de bouwmanual van van die eenvoudige guillows modelletjes.
Venylpap kan dus dienen als alternatief voor Dope(spanlak).

Gezien het zowel het papje als Dope water bevatten stoten ze elkaar chemisch niet af.
Dit laatste een niet onbelangrijk detail met potentieel.

Ik gebruik het enkel als hechtingsmiddel of porienvuller (verdunt met talk).

Dus wat heb ik vandaag gedaan.
Na stap één en stap twee heb ik de randen van mijn vleugel beschildert met venylpap.
Vervolgens heb ik de Koverall (vleugel plus 1cm) gepositioneerd op de onderkant van de vleugel.
Waar de koveroall de vinylpap raakte heb ik deze nogmaals beschildert met deze pap.
De koverall manueel opgespannen.
Vinyl geef je de tijd om deze klus te klaren.
Met spanlak zou dit minder het geval zijn.
Vervolgens met een haardroger de boorden uitdrogen.
Nadien met de haardroger gans de vleugel opwarmen.
De boel begint al mooi te spannen.
Boorden van de vleugel nu met spanlak bestrijken.

Laten uitdrogen en vervolgens overtollige stof verwijderen met cuttermesje of schuurpapier.
Nu gans de koverall met de strijkbeugel overgaan.
Koverall verdraagt heel wat temperatuur.
Eerst proefje doen op staaltje.
Zelfde proces voor bovenkant vleugel.

Pas nu het geheel met spanlak bestrijken.
Resultaat hieronder.
Een beresterke Monterey vleugel.
Let op de eenvoudige robuuste structuur.





full





full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top