Vintage ASW 15 Hegi

De schade valt erg mee,
Daar denkt Ken toch wel anders over lijkt me! Dat hij nog lacht zeg. Ik zit net een stuk te bestuderen over heroïne (soms moet je in de verslavingszorg op cursus) en zo te zien heeft hij heel wat pijnstillers en/of heroïne tot zich genomen, dat hij nog lacht.

- aansturing richtingroer was met stalen pull-pull kabels, was volgens PH-AJH veeeel te zwaar dus dat wordt nu carbon draad!
Ow ja...hoe zat dat ook alweer? Ik gebruik zelf eigenlijk altijd stalen pull-pull kabels, hebben ze bij de kralenwinkel op rolletjes van 100 meter voor 5 euro of zo....heel wat goedkoper dan Sullivan, en ook dunner/lichter volgens mij. als je toch je Salto komt halen moet je anders maar eens kijken :-)
 
Daar denkt Ken toch wel anders over lijkt me! Dat hij nog lacht zeg. Ik zit net een stuk te bestuderen over heroïne (soms moet je in de verslavingszorg op cursus) en zo te zien heeft hij heel wat pijnstillers en/of heroïne tot zich genomen, dat hij nog lacht.


Ow ja...hoe zat dat ook alweer? Ik gebruik zelf eigenlijk altijd stalen pull-pull kabels, hebben ze bij de kralenwinkel op rolletjes van 100 meter voor 5 euro of zo....heel wat goedkoper dan Sullivan, en ook dunner/lichter volgens mij. als je toch je Salto komt halen moet je anders maar eens kijken :-)

HA, Ken is gewoon happy dat ie straks weer leeft, en er zijn er maar weinig die dat kunnen navertellen!

Lekkere jongen ben jij, heb er nog een klein trauma aan overgehouden toen ik las dat staal veel te zwaar is volgens jou. Na jah, heb je vast wel een pilletje voor mij.

Maar dat idee van de kralenwinkel vind ik niet slecht. Bracht me ineens op het idee om ook het hoogteroer pull-pull te maken. Totale gewicht komt dan zeker een stukje naar beneden. Moet ik wel een oplossing bedenken voor de aansturing naar de L-arm voor het hoogteroer. Iemand een idee?

Groet,

Jacob
 
- aansturing richtingroer was met stalen pull-pull kabels, was volgens PH-AJH veeeel te zwaar dus dat wordt nu carbon draad! En het geeft de mogelijkheid om het nog wat mooier aan te sluiten ipv de huidige ´grote´ kwiklinks.

Hoi Jacob,
Carbon draad, bestaat dat? Carbon in draadvorm zijn toch altijd losse vezels, bedoel je kevlar?
Is het misschien een idee om gitaar/piano snaren te gebruiken? Ik zat hier aan te denken voor in mijn ASW15. Gitaarsnaren zijn goedkoop, licht en standaard voorzien van een oogje:
www.gitaarsnaren.com.jpg


Moet ik wel een oplossing bedenken voor de aansturing naar de L-arm voor het hoogteroer. Iemand een idee?
Ja, ik :p
Ik had nog een plaatje op de pc staan van een simpele manier voor pull-pull aansturing van een pendelhoogteroer. Kwam dacht ik uit de DLG wereld.
In jouw situatie kun je de voorste stift weglaten. Wanneer je beide uiteinden van de draad aan je L-arm knoopt lijkt het me dat je een prima spelingsvrije oplossing hebt. Je moet alleen wel rekening houden met de slag die je L-arm gaat maken. En misschien is het niet makkelijk die achterste stift achteraf nog netjes in de romp te verwerken.
full


Good luck!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Carbon draad, bestaat dat? Carbon in draadvorm zijn toch altijd losse vezels, bedoel je kevlar?
Carbon is koolstof. Kevlar is een aramide vezel, een soort nylon. Twee totaal verschillende dingen. Koolstof zonder hars is niet sterk, koolstof met hars is niet meer buigzaam en dus niet erg geschikt als draad.

Is het misschien een idee om gitaar/piano snaren te gebruiken? Ik zat hier aan te denken voor in mijn ASW15. Gitaarsnaren zijn goedkoop, licht en standaard voorzien van een oogje
Gitaarsnaren, zelfs de dunste, zijn volgens mij veel dikker en zwaarder dan de dunne draad die je voor een pull-pull systeem nodig hebt. Voor push-pull zijn ze weer wel erg bruikbaar omdat ze zo stug zijn. In de DLG wereld zie je ze volgens mij ook steeds meer opduiken.

Ik heb trouwens weer teruggevonden waar de discussie eerder over ging. Jacob was op zoek naar extreme gewichtsbesparing, daarom noemde ik de kevlar draad ipv staal. Maar dat was niet bijster serieus. Voor gebruik in een toestel met 35MHz apparatuur noemde ik dat kevlar misschien minder kans op storing zou geven dan staal.


Jacob, mijn draad heb ik hier vandaan: http://www.uniekinkralen.nl/index.php?action=article&aid=3397&group_id=10000094&lang=NL

Er zijn verschillende diktes. Zelfs gecoat, 1mm (=veel te dik/sterk, wel geschikt voor bijvoorbeeld een SG-38 :-)) is niet erg duur http://www.uniekinkralen.nl/index.php?action=article&aid=3395&group_id=10000094&lang=NL
 
Carbon is koolstof. Kevlar is een aramide vezel, een soort nylon. Twee totaal verschillende dingen. Koolstof zonder hars is niet sterk, koolstof met hars is niet meer buigzaam en dus niet erg geschikt als draad.

Yes, vandaar ook mijn vraag aan Jacob! Brosse carbon/koolstof vezels leken mij al niet bruikbaar voor het pull/push-pull aansturen van z'n roeren. Ik dacht dat hij het dus verwarde met kevlar...

Ik heb hier gitaarsnaren liggen van een hoge E-snaar die ongeveer 0.3mm dik zijn. Het metaal van deze snaren is iets zachter en minder bros dan bijvoorbeeld verenstaal. Plus ze zijn voorzien van zo'n handig oogje! Prima voor een richtingsroer met pull-pull. Maar zoals je al zegt misschien iets zwaarder dan bijvoorbeeld gevlochten vislijn;)

Groeten Rick
 
Zijn die maar 0,3mm? Dan zijn ze waarschijnlijk prima bruikbaar. Neem ik mijn woorden terug :-)
Neemt niet weg dat ik denk dat 100m gevlochten staaldraad van 0,6mm voor 4,30 euro prijstechnisch moeilijk te kloppen is met gitaarsnaren :cool:
 
Arjan, jij had waarschijnlijk een klassieke gitaar in gedachten (met nylon snaren), Rick een electrische (met metalen snaren).
Ik weet niet of een metalen snaar (ook als hij slechts 0.3mm dik is) geschikt is om zo'n haakse hoek te maken in de aansturing, dan lijkt kevlar of dyneema lijn me meer geschikt.
 
nee ik speel zelf ook (acoustisch) gitaar met stalen snaren. Had alleen het idee dat zelfs een hoge E dikker zou zijn dat wat op mijn rolletje draad zit. Niet dus :-)
Ben ook wel benieuwd of/hoe een snaar zich houdt als je hem dubbel vouwt. Oogje aan één kant is handig maar de andere kant moet ook nog vast.
 
nee ik speel zelf ook (acoustisch) gitaar met stalen snaren.

Owja! Dat vraagt om een jamsessie, de Dire Straits hield je ook van toch ;)
Anders moet je het zelf nog maar eens nameten. De standaard dikte voor elektrische snaren wordt aangeduid met .010 dit komt overeen met ongeveer 0,25 tot 0,30mm. Het zou mooi/goedkoop zijn als je het zo dun kon kopen bij die kralenwinkel!

Ben ook wel benieuwd of/hoe een snaar zich houdt als je hem dubbel vouwt. Oogje aan één kant is handig maar de andere kant moet ook nog vast.
Misschien met simpelweg een 'pushrod lock'?:
S550%20no02web.jpg


Groeten Rick
 
Hoi Jacob,
Carbon draad, bestaat dat? Carbon in draadvorm zijn toch altijd losse vezels, bedoel je kevlar?
Is het misschien een idee om gitaar/piano snaren te gebruiken? Ik zat hier aan te denken voor in mijn ASW15. Gitaarsnaren zijn goedkoop, licht en standaard voorzien van een oogje:
www.gitaarsnaren.com.jpg



Ja, ik :p
Ik had nog een plaatje op de pc staan van een simpele manier voor pull-pull aansturing van een pendelhoogteroer. Kwam dacht ik uit de DLG wereld.
In jouw situatie kun je de voorste stift weglaten. Wanneer je beide uiteinden van de draad aan je L-arm knoopt lijkt het me dat je een prima spelingsvrije oplossing hebt. Je moet alleen wel rekening houden met de slag die je L-arm gaat maken. En misschien is het niet makkelijk die achterste stift achteraf nog netjes in de romp te verwerken.
full


Good luck!
Uit een draadje uit het HLG-DLG sub-forum:
single-pull-draad-aan-servo-bevestigen-hoe-2

0.009 mm (geen nul teveel!) gitaarsnaar.

Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Carbon

Heren,

Dank voor alle info.

Het moet inderdaad niet koolstof zijn maar kevlar. Dat wat gelige draad.

Mijn idee is om het hoogteroer als volgt aan te sturen:

ASW%20aansturing.png


Dus ik plak een 'keerrol' achterin de romp (staaldraad met daaromheen een messing busje) en zorg natuurlijk voor een goede bevestiging van de kevlar aan de L-arm.

Is dat wijs? Enige waar ik bang voor ben is dat kevlar toch wat slijt rond de keerrol en je ooit je hoogteroer besturing verliest, das niet handig.

Hoor het wel weer van jullie.

Gisteravond bezig geweest om de romp helemaal te strippen en weer glad te maken van binnen. Binnenzijde had ik ook grijs gespoten, dat gaat er vanavond met afbijt weer af om een goede hechting van de glasmatten en epoxy ter krijgen. Misschien vanavond dus al met epoxy aan de slag. Moet ik vandaag nog ergens glasmat scoren. Iemand een adres in Groningen voor glasmat/epoxy/koolstof/carbon? (daar werk ik)

Groet,

Jacob Bos
 
Dat gaat alleen (goed) werken als de draden echt strak staan. Door de wrijving op de keerrol zul je zien dat het hoogteroer niet goed op exact de juiste neutraalstelling terugkomt. Voor een richtingsroer nog niet zo'n drama, voor een hoogteroer uiterst vervelend.
Ik zou als ik jou was eerder voor een koolstof duw/trekstang naar je haakse overbrenging gaan. Of zonder die overbrenging, een dunne bowdenkabel (met een 0,8mm staalkabeltje erin of zo) en die in een bocht in je kielvlak verlijmen.
 
Enige waar ik bang voor ben is dat kevlar toch wat slijt rond de keerrol en je ooit je hoogteroer besturing verliest, das niet handig.
Dat was ook waar ik het eerst aan dacht.

Een iets groter messing busje op miniatuurlagertjes?
Kunststof stukje buiten-bowden-kabel over het stalen keerrolpennetje?
Dyneema vislijn, daar is de buitenkant gecoat met een teflon laag ...

Dirk
 
Pas ook op met het knopen van kevlar, het heeft de neiging om zichzelf door te snijden onder spanning. Dyneema zou volgens mij ook een betere optie zijn, is gladder -> minder wrijving, volgens mij nog iets minder rek dan kevlar -> beter op spanning te houden.

Arjan
 
en lukt het n beetje met de reperatie van je liefje jacob :mrgreen: trouwens voor de liefhebbers! er staat n nieuwe onaangeroerde bouwdoos van de hegi asw15 te koop op n duitse biedingen site , is al wel ietwat te!! prijzig maar ja dan heb je ook wat :yes:
 
Tssss.....ik kan soms echt niet volgen hoe er met deze dingen wordt omgegaan:
Ich hoffe inständig, daß das Modell nie gebaut wird, sondern weiter so wie es ist, im Karton verbleiben darf, so daß die Nachwelt die ja nur noch Styropor fliegt, einst sehen kann wie unsere Väter Modelle gebaut und geflogen haben.

Ofwel, heel veel geld betalen om een doos houtjes op de kast te kunnen zetten.
Ben ik even blij met onze Jacob, dan kan die Nachwelt tenminste echt nog sehen wie Modelle geflogen worden in plaats van naar een kartonnen doos te staren :-)
 
even ter insperatie waar ik erg blij mee ben :banana:!! mijn asw15 waar ik momenteel druk mee bezig ben hopelijk schopt jacob mij niet voor mn kont omdat ik zn draatje vervuil :mrgreen:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie ASW Johan, en natuurlijk geen probleem om hier je voortgang te laten zien.

Mijn voortgang zit een beetje in het slop. Ben nu al 3-4 weken aan het klo... met mijn gezondheid, allerlei soorten holtes in mij hoofd verstopt wat niet over wil gaan. Maar sinds gisteren eindelijk een paardenmiddel (iets met Prednison) gekregen en nu maar hopen dat dat helpt. Voor bouwen heb ik gewoon de energie niet. Heel raar, maar vooral frustrerend, wel willen maar niet kunnen, en dat voor een halve Fries...

Heb wel al iets gedaan hoor, in de romp wat glasmatten aangebracht, aansturing hoogteroer is klaar. Niet met kabels, wel met gewoon een koolstof vliegerbuis.

Mijn doel is om de inbouw iets anders te doen. Had nu de accu onder de kont van Ken liggen. Wil proberen deze meer richting CG te krijgen. Is niet heel moeilijk, voor een correct CG had ik destijds al wat lood in de staart moeten stoppen. Als ik nu de achterzijde iets lichter maak, en dat kan, dan moet dat lukken. Zit er meer massa rond het CG en dat is toch weer iets beter.

Als er wat te melden is laat ik het hier weten!

Groet,

Jacob
 
Back
Top