Vintage ASW 15 Hegi

bedankt jacob ik ben er ook erg blij mee!! maar wel veel werk om hem goed voor elkaar te krijgen en die van mij blijft gewoon zweef! wel met sleepkopeling en lierhaak en n mooie cockpit ,maar dat gaat zeker wel lukken, ik zit nu aan n vliegewicht zonder verf foli en ontvanger 2180gr niet slecht dacht ik zo ik denk uit te komen op 2500gr .

ook van mij veel beterschap gewenst :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Mooie ASW Johan, en natuurlijk geen probleem om hier je voortgang te laten zien.

Mijn voortgang zit een beetje in het slop. Ben nu al 3-4 weken aan het klo... met mijn gezondheid, allerlei soorten holtes in mij hoofd verstopt wat niet over wil gaan. Maar sinds gisteren eindelijk een paardenmiddel (iets met Prednison) gekregen en nu maar hopen dat dat helpt. Voor bouwen heb ik gewoon de energie niet. Heel raar, maar vooral frustrerend, wel willen maar niet kunnen, en dat voor een halve Fries...

Jacob

Ik hoop voor je dat dat helpt Jacob, het is nog maar een stukje naar Juni, Ik loop al maanden te kl.., maar het gaat nu gelukkig de goede kant op:p

beterschap

Terence

-/- 20

Na de vorige post was ik nieuwsgierig wat het koolstofbuis vs houten rondhout nu eigenlijk voor gewichtsverschil oplevert.. Das 20 gram.

Houten aansturing, al zonder bevestiging naar hoogteroer:

IMAG0527.jpg

Koolstof buis met bevestiging naar hoogteroer er al op gemonteerd:

IMAG0528.jpg

Dat betekent samen met de 20 gram lood uit de staart dat er ongeveer al 40 gram bespaard is. Met een arm van een kleine meter achter het zwaartepunt kan de accu dus al een aardig stuk naar achteren. Gaat lukken dus.

Groet,

Jacob Bos

das idd erg mooi jacob! ik heb ook aan n koolstof aansturing gedacht maar omdat ik nog met 35 mhz vlieg werd dat mij afgeraden ivb storingen ,dus eigenlijk wil ik gewoon n houten stokje gaan gebruiken :wink:

ps: jacob wat is momenteel jou vliegewicht??

ik heb ook aan n koolstof aansturing gedacht maar omdat ik nog met 35 mhz vlieg werd dat mij afgeraden ivb storingen
Ik heb een paar kisten (DLG's) waarbij de gehele staartboom van koolstof is, nog erger.
Geen enkel probleem op 35 mHz. Het ligt er aan waar je je antenne legt.

Een beter criterium is de uitzettingscoëfficiënt van je romp ten opzichte van de stuurstangen. Als je romp uitzet in hitte en je stuurstangen niet dan ben je meteen je trim kwijt.

Dat gaat alleen (goed) werken als de draden echt strak staan. Door de wrijving op de keerrol zul je zien dat het hoogteroer niet goed op exact de juiste neutraalstelling terugkomt. Voor een richtingsroer nog niet zo'n drama, voor een hoogteroer uiterst vervelend.
Ik zou als ik jou was eerder voor een koolstof duw/trekstang naar je haakse overbrenging gaan. Of zonder die overbrenging, een dunne bowdenkabel (met een 0,8mm staalkabeltje erin of zo) en die in een bocht in je kielvlak verlijmen.

Gewoon gevlochten visdraad.
Rekt niet uit.

en alweer ietwat opgeknapt jacob ? krijg je hem klaar voor 6 mei ?

Ja, gaat de goede kant op. Nog er snotterig :( maar mijn graadmeter is hoe veel zin ik in dingen doen heb. En de zin is er weer. Straks nog een laagje glasmat en epoxy en dan is de romp weer klaar voor inbouw apparatuur. Buitenkant kan dan ook afgewerkt. Of ik 6 mei haal.. ik weet het niet.

Richtingroer wil ik iets eenvoudiger gaan maken qua bevestiging zodat het ook uitneembaar is. Als er nu iets met hoogteroerkoppeling is moet ik het richtingroer slopen, heb ik voor de toekomst geen zin in en daarom nu maar even doorpakken. In de oude-balsa-rommelbak heb ik voldoende materiaal gevonden voor 2 richtingroeren. Ik pak gelijk de andere zweefromp ook mee.

Eerst een schets gemaakt waarop ik kan gaan bouwen:

IMAG0532.jpg

En dan nu eerst weer op naar de sportvelden, kinderen en zo...

Groet,

Jacob

ok jacob ik heb het richtingsroer ook afneembaar gemaakt en ook dat hij mooi en het kielvak draait ,ik kan hem gewoon demonteren door er n stalen pen uit te trekken ,ook heb ik van mijn asw er n b verzie van gemaakt met die extra vlak boven op het roer hier n fototje zoals het momenteel is jacob:yes:

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Richtingroer maak ik nu ook (sterker, is klaar) met een bevestiging zoals jij ook maakt Johan.

Gisteren was de laatste keer glasmat en epoxy aanbrengen aan de binnenzijde. Vandaag verder met de eerste inbouw van servo's. Omdat ik de accu zeer waarschijnlijk verder naar achteren kan krijgen moeten de servo's wat hoger gemonteerd worden. Als je een servoplank in lijmt en dan de servo's wilt vastzetten heb je een probleem. Je kan niet of nauwelijks meer bij de schroeven om ze vast te zetten. Daarom maak ik een uitneembare servo-tray die in een plank wordt vastgeschoeft met imbusboutjes en inslagmoeren. Daar kan je dan wel weer bij. Foto's maken het duidelijk:

IMAG0536.jpg

En dan zit het geheel zo in de servoplank:

IMAG0537.jpg

Plank is ge-epoxyd. Straks nog een glastmatje er over, morgen hoogte en richting afwerken. Daarna de sleepkoppeling inbouwen. Waarschijnlijk parallel daaraan de vleugels strippen, zitten wat butsjes in, en ik wil zeker weten dat ik geen breuken over het hoofd zie.

6 mei wordt krap...

Groet,

Jacob Bos

Probleem, wie weet een oplossing

Bij het uit de brokstukken halen van de sleephaak servo zag ik nu pas dat er 2 oogjes afgebroken zijn. Betekent dat ik deze servo niet meer op de normale manier op een plankje kan monteren met 4 schroefjes.. Maar hoe dan wel. Wie weet een oplossing?

Dit is de servo met 2 halve maantjes :(

IMAG0539.jpg

Groet,

Jacob

Tec 7

Maar hoe dan wel. Wie weet een oplossing?

Dit is de servo met 2 halve maantjes :(

Groet,

Jacob

full

Ik zat recent ook met een probleem van servobevestiging.
Heb een proefje gedaan met tec 7 montagelijm.
Dit met een oude kapotte servo welteverstaan.
Blijkt goed te gaan.
Blijft stevig vast zitten.

In mijn geval heb ik de zijkant van de kapotte servo een beetje geschuurd.
Vervolgens silicone lijm (trans7) aan de triplex platine (restje triplex) en servo erop.

TEC 7 Kit - RISA Bevestigingstechniek B.V. - Kitten

Een lijm met potentieel voor wat betreft modelbouw.
Ik lijm er ook mijn bowdenkabels mee vast.
Voor bepaalde toepassingen zeer handig.

In jouw geval kun je een stuk triplex aan zijkant of onderkant lijmen.
Het hangt allemaal een beetje af hoe je die servo wilt gebruiken nietwaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is even geleden, in de afgelopen tijd niet echt op kunnen
schieten met het herstellen van de ASW. Harde deadline is morgenavond..
Vertrek naar Oostenrijk voor een paar dagen hellingzweven. Moet
lukken.

Inbouwen van apparatuur is niet de grootste klus, wel het opnieuw
spuiten. Vanavond klaarde het gelukkig op dus direct de spuitcabine
geïnstalleerd en de romp opnieuw in de grondlak gezet. Door de
reparaties krijg je als je weer wit gaat spuiten toch lichte en
donkere plekken. Nu is ze weer egaal. Over 2 uurtjes licht schuren en
dan wit spuiten. Hopen dat het droog blijft.

De spuitcabine:

ASW%20Spuitcabine.JPG

Groet,

Jacob

Heerlijk zo'n tuin met spuitcabine. En ook lekker groen uitzicht. Beter dan een rompje spuiten op een 60cm diep balkon met de spuitbus in de ene en de romp in de andere hand ;).

hihi, Fryslân boppe!

Je bent van harte welkom hoor, daarna 1 minuut rijden en je staat in de weilanden met alle ruimte om je heen.

Romp is wit!! Helaas een paar lopers, eerst maar even laten drogen, straks bijschuren en voor het slapen de definitieve laag, hoop ik...

Groet,

Jacob

hihi, Fryslân boppe!

Je bent van harte welkom hoor, daarna 1 minuut rijden en je staat in de weilanden met alle ruimte om je heen.

Romp is wit!! Helaas een paar lopers, eerst maar even laten drogen, straks bijschuren en voor het slapen de definitieve laag, hoop ik...

Groet,

Jacob

Jep, ik ken de ruimte daar. Is heerlijk. Maar daardoor geniet ik er weer extra van als ik er ben ;).

Back