Vleugelmal lost niet

Hallo HJ,

De plug is gespoten met 2k autolak en is door een garagehersel bedrijf gedaan, de TDS van de lak weet ik niet, het is onder een temperatuur van ongeveer 60 graden uitgehard en was in een paar uur droog.

De lak op zich lijkt me vrij hard, het is in ieder geval goed te schuren en blijft niet in je schuurpapier kleven.

De lak zit er nu bijna 3 kwart jaar op, dus uitgehard moet hij onderhand wel zijn.

MVG

Edwin.

Viperman,

Wat voor lak gebruik je op je plug, en hoe lang laat je die uitharden/dampen? laat even weten wat het TDS (Technical Data Sheet) van de lak zegt.
Niet alleen de hechting van de lak op de ondergrond lijkt onderdeel van het probleem, m aarook de bereikte hardheid van het gelakte opp.

HJ
 
Je gebruikt precies wel HEEL veel gelcoat???

Hoe ik vroeger mallen maakte met een vorm als dit was toch wel anders.

Het stuk liet ik spuiten in een garage, net zoals jij dus. Dan mooi paar lagen wax erop, soms gebruikte ik zelfs nivea gezichtscreme (werkt PERFECT). Dan gelcoat, ik spoot dit erop met zo'n opzetstukje met die rode pot wat je vaak bij compressors uit de gamma ofzo kan krijgen.

Dat laten drogen, matten erop, laag per laag, goed laten drogen, en je haalt het er gewoon zo af zonder gedoe.

Allemaal goed en wel duizend producten die elk 50 euro kosten per bus bij wijze van, maar je ziet dat het gewoon soms niet kan werken, MIJN ervaring leerde mij dat hoe simpeler hoe beter, zeker bij een werkstuk zoals dit moet je vooral NIET overdenken.

Eventueel kan je ook losmiddel gebruiken met warm water, dan ben je iets langer bezig met het lossen, maar dan komt het zeker los. En water kruipt ook overal tussen dus lost het overal.
 
Ah, acryllak. vraag de volgende keer uitdrukkelijk om PU lak, en laat dat een week uitharden.

Zal ik doen, maar valt er met acryllak nog iets te redden?
Ik zal eens navragen wat er precies opgespoten is.
Heb het wel vaker zo gedaan en dat ging goed, ik weet alleen niet of het dezelfde lak was die ze er toen opgespoten hebben

Je gebruikt precies wel HEEL veel gelcoat???

Hoe ik vroeger mallen maakte met een vorm als dit was toch wel anders.

Het stuk liet ik spuiten in een garage, net zoals jij dus. Dan mooi paar lagen wax erop, soms gebruikte ik zelfs nivea gezichtscreme (werkt PERFECT). Dan gelcoat, ik spoot dit erop met zo'n opzetstukje met die rode pot wat je vaak bij compressors uit de gamma ofzo kan krijgen.

Dat laten drogen, matten erop, laag per laag, goed laten drogen, en je haalt het er gewoon zo af zonder gedoe.

Allemaal goed en wel duizend producten die elk 50 euro kosten per bus bij wijze van, maar je ziet dat het gewoon soms niet kan werken, MIJN ervaring leerde mij dat hoe simpeler hoe beter, zeker bij een werkstuk zoals dit moet je vooral NIET overdenken.

Eventueel kan je ook losmiddel gebruiken met warm water, dan ben je iets langer bezig met het lossen, maar dan komt het zeker los. En water kruipt ook overal tussen dus lost het overal.

Ik gebruik geen gellcoat voor mallen te maken:rolleyes:
Wat je ziet is mallenhars(zwart) dit is dik stroperig spul wat je eerst op de verwarming moet zetten voordat het te verwerken is, het is zeker niet te spuiten.
Het mallen maken is niet het probleem, krijg het er alleen niet fatsoenlijk uit.
 
Mallenhars, vorgelat, (mallen)gelcoat. Allemaal termen voor eenzelfde product: kunsthars tbv een oppervlakte welke als mal dient. (gevaarlijke stelling, welke een discussie teweeg kan brengen welke ik overigens helemaal niet interessant vind).
 
Skiff, zoals jij ook wel weet maar om het iedereen duidelijk te maken is :

vormenhars, zeer stroperige epoxyhars, vaak zwart van kleur, gevuld met metalen of ander hard materiaal.
Vrijwel niet te schuren.
Wordt in principe alleen maar gebruikt bij het maken van mallen.

Gelcoat is een eerste laag op het werkstuk, kan epoxy of polyester zijn.
Ook een zeer stropigere hars die op verticale oppervlakken blijft staan.

Vorgelat is een polyesterhars die meestal ingekleurd en verdund op een werkstuk gespoten wordt.
Is te vergelijken met gelcoat alleen wordt dit dun opgespoten als eerste kleurlaag op modellen, dient ook ter bescherming van de onderliggende epoxyhars of weefsels.
Epoxy en sommige weefsels kan niet tegen UV, vorgelat beschermd daartegen.

Onverdunde vorgelat wordt ook gebruikt om echte zweefvliegtuigen te repareren als de coat beschadigd is, vorgelat is goed polijstbaar (schwabbellack is de andere duitse naam).

GJ
 
Skiff, zoals jij ook wel weet maar om het iedereen duidelijk te maken is :

vormenhars, zeer stroperige epoxyhars, vaak zwart van kleur, gevuld met metalen of ander hard materiaal.
Vrijwel niet te schuren.
Wordt in principe alleen maar gebruikt bij het maken van mallen.

Gelcoat is een eerste laag op het werkstuk, kan epoxy of polyester zijn.
Ook een zeer stropigere hars die op verticale oppervlakken blijft staan.

Vorgelat is een polyesterhars die meestal ingekleurd en verdund op een werkstuk gespoten wordt.
Is te vergelijken met gelcoat alleen wordt dit dun opgespoten als eerste kleurlaag op modellen, dient ook ter bescherming van de onderliggende epoxyhars of weefsels.
Epoxy en sommige weefsels kan niet tegen UV, vorgelat beschermd daartegen.

Onverdunde vorgelat wordt ook gebruikt om echte zweefvliegtuigen te repareren als de coat beschadigd is, vorgelat is goed polijstbaar (schwabbellack is de andere duitse naam).

GJ

Bedankt voor de uitleg ;)

Mallenhars, vorgelat, (mallen)gelcoat. Allemaal termen voor eenzelfde product: kunsthars tbv een oppervlakte welke als mal dient. (gevaarlijke stelling, welke een discussie teweeg kan brengen welke ik overigens helemaal niet interessant vind).

Ik wist niet dat het allemaal hetzelfde was, maar ben ook maar een hobbyist, wat ik ermee wilde zeggen is dat het spulletje dat ik gebruik voor de eerste laag van een mal heel dik en stroperig is en zeker niet gespoten kan worden.

:ontopic:
Heeft iemand nog ideen/tips hoe ik een betere lossing kan krijgen?Zonder dat ik weer heel de handel kapot trek.

MVG

Edwin.
 
Skiff, zoals jij ook wel weet maar om het iedereen duidelijk te maken is :

vormenhars, zeer stroperige epoxyhars, vaak zwart van kleur, gevuld met metalen of ander hard materiaal.
Vrijwel niet te schuren.
Wordt in principe alleen maar gebruikt bij het maken van mallen.

Gelcoat is een eerste laag op het werkstuk, kan epoxy of polyester zijn.
Ook een zeer stropigere hars die op verticale oppervlakken blijft staan.

Vorgelat is een polyesterhars die meestal ingekleurd en verdund op een werkstuk gespoten wordt.
Is te vergelijken met gelcoat alleen wordt dit dun opgespoten als eerste kleurlaag op modellen, dient ook ter bescherming van de onderliggende epoxyhars of weefsels.
Epoxy en sommige weefsels kan niet tegen UV, vorgelat beschermd daartegen.

Onverdunde vorgelat wordt ook gebruikt om echte zweefvliegtuigen te repareren als de coat beschadigd is, vorgelat is goed polijstbaar (schwabbellack is de andere duitse naam).

GJ

Bedankt voor de uitleg ;)

Mallenhars, vorgelat, (mallen)gelcoat. Allemaal termen voor eenzelfde product: kunsthars tbv een oppervlakte welke als mal dient. (gevaarlijke stelling, welke een discussie teweeg kan brengen welke ik overigens helemaal niet interessant vind).

Ik wist niet dat het allemaal hetzelfde was, maar ben ook maar een hobbyist, wat ik ermee wilde zeggen is dat het spulletje dat ik gebruik voor de eerste laag van een mal heel dik en stroperig is en zeker niet gespoten kan worden.

:ontopic:
Heeft iemand nog ideen/tips hoe ik een betere lossing kan krijgen?Zonder dat ik weer heel de handel kapot trek.

MVG

Edwin.
 
Probeer het dan toch maar eens een keer met PVA.
Als de PVA naar elkaar toe trekt (dus dat het net lijkt of het oppervlak vet is) dan een druppeltje afwasmiddel toevoegen, dat breekt de oppervlaktespanning en de PVA blijft wel als een film liggen.

En als je tijd genoeg hebt, de hele boel kaalschuren, DD lak erop en dan een mal trekken.
Dat gaat perfect met lossingwas.

GJ
 
Skiff, zoals jij ook wel weet maar om het iedereen duidelijk te maken is :

vormenhars, zeer stroperige epoxyhars, vaak zwart van kleur, gevuld met metalen of ander hard materiaal.
Vrijwel niet te schuren.
Wordt in principe alleen maar gebruikt bij het maken van mallen.

Gelcoat is een eerste laag op het werkstuk, kan epoxy of polyester zijn.
Ook een zeer stropigere hars die op verticale oppervlakken blijft staan.

Vorgelat is een polyesterhars die meestal ingekleurd en verdund op een werkstuk gespoten wordt.
Is te vergelijken met gelcoat alleen wordt dit dun opgespoten als eerste kleurlaag op modellen, dient ook ter bescherming van de onderliggende epoxyhars of weefsels.
Epoxy en sommige weefsels kan niet tegen UV, vorgelat beschermd daartegen.

Onverdunde vorgelat wordt ook gebruikt om echte zweefvliegtuigen te repareren als de coat beschadigd is, vorgelat is goed polijstbaar (schwabbellack is de andere duitse naam).

GJ

Dat is hoe 1 fabrikant in DLD het noemt (MG Scheufler, inmiddels Momentive), die overigens meerdere afzetpunten heeft. (R&G, L&R, etc).

De rest van de wereld doet het anders... Het zijn zeker geen algemene namen, behalve wellicht in de modelbouw rondom DLD, en de zweefbouw rondom DLD/CZ
 
Probeer het dan toch maar eens een keer met PVA.
Als de PVA naar elkaar toe trekt (dus dat het net lijkt of het oppervlak vet is) dan een druppeltje afwasmiddel toevoegen, dat breekt de oppervlaktespanning en de PVA blijft wel als een film liggen.

En als je tijd genoeg hebt, de hele boel kaalschuren, DD lak erop en dan een mal trekken.
Dat gaat perfect met lossingwas.

GJ

Ik denk dat ik het nog maar eens met PVA ga proberen en primewax van R&G, heeft altijd al goed gewerkt bij mij, behalve de laatste keer dan.
Ik ga nu de oermal ook beter bewerken, totdat hij spiegelglad is.

Eind volgende week ben ik weer een paar dagen thuis, dan maar eens wat proberen.

Ik hou jullie op de hoogte.

MVG

Edwin.
 
Lak

Hoi Viperman,

Het feit dat je lak al zolang in de mal zit, geeft te denken.
Het kan namelijk zijn dat de hars er niet zo goed meer op hecht; de reactiviteit van het opp. van je laklaag, alsmede de mogelijkheid van verontreiniging in die 3 kwart jaar tijd kan een rol hebben gespeeld in het probleem dat je nu ondervindt met het lossen.
Het duid toch ook op het slecht aangebrengen van het wax-systeem, of een te grove oppervlakte gesteldheid van je mal; juist als je meent dat je werkwijze normalitair juist wel goede resultaten oplevert. Ik zo ook eens nagaan hoeveel tijd er destijds tussen het waxen en het lakken heeft gezeten.

Als je onverhoopt de laklaag voor een dergelijk lange periode open moet laten staan zou je de laklaag moeten reinigen en opruwen voor dat je er weer verder laminaat op opbouwt. Zulk lange open tijden zijn zowiezo eigenlijk niet wenselijk, het geeft in de regel problemen met lossingen, vooral zgn 'pre-release', dit betekent dat de de eerste bariere-laag (in de meeste gevallen gel-coat) juist te vroeg lost, nog voor dat er een wapenings-laag (b.v. glasvezel doek) op is aangebracht; dit geeft vormverlies, en komt door het krimpen van de gelcoat tijdens doorharden.

Als men een mal voor langere tijd weg wil zetten, brengt men (nadat er natuurlijk voldoende lossingswax-lagen zijn aangebracht) een gelcoat aan, gevolgd door een skin-coat, de eerste vezellaag, meestal 225-400 grams csm of vergelijkbaar). het vormdeel is zo verzekerd tegen pre-release (de vezel wil niet mee in de krimp van de harsrijke gelcoat-laag, en gaat zo overmatige krimp tegen), en de mal is gelijk ook beschermd tegen invloeden van buiten af.

Mvg

HJ
 
Hallo HJ,

Bedankt voor je antwoord.
Alleen begrijp ik het niet en heb ik het gevoel dat het ook niet duidelijk is wat ik nu aan het maken ben
De bedoeling is om van een OERmodel een mal te maken, waar later weer producten uit gemaakt kunnen worden.

MVG

Edwin.


Hoi Viperman,

Het feit dat je lak al zolang in de mal zit, geeft te denken.
Het kan namelijk zijn dat de hars er niet zo goed meer op hecht; de reactiviteit van het opp. van je laklaag, alsmede de mogelijkheid van verontreiniging in die 3 kwart jaar tijd kan een rol hebben gespeeld in het probleem dat je nu ondervindt met het lossen.

De laklaag zit niet in de mal, maar is op het oerproduct gespoten, deze mag NIET aan de uiteindelijke mal hechten

Het duid toch ook op het slecht aangebrengen van het wax-systeem, of een te grove oppervlakte gesteldheid van je mal; juist als je meent dat je werkwijze normalitair juist wel goede resultaten oplevert. Ik zo ook eens nagaan hoeveel tijd er destijds tussen het waxen en het lakken heeft gezeten.

De mal moet nog gemaakt worden:rolleyes:
Het lakken is uiteraard voor het waxen gedaan en hier zit best wat tijd tussen, maar ik zie niet in dat dit kwalijk kan zijn.
Ik deel wel het vermoeden dat het aan het waxsysteem kan liggen, maar heb nu 2 totaal verschillende systemen gebruikt met beide hetzelfde resultaat

Als je onverhoopt de laklaag voor een dergelijk lange periode open moet laten staan zou je de laklaag moeten reinigen en opruwen voor dat je er weer verder laminaat op opbouwt. Zulk lange open tijden zijn zowiezo eigenlijk niet wenselijk, het geeft in de regel problemen met lossingen, vooral zgn 'pre-release', dit betekent dat de de eerste bariere-laag (in de meeste gevallen gel-coat) juist te vroeg lost, nog voor dat er een wapenings-laag (b.v. glasvezel doek) op is aangebracht; dit geeft vormverlies, en komt door het krimpen van de gelcoat tijdens doorharden.

Als men een mal voor langere tijd weg wil zetten, brengt men (nadat er natuurlijk voldoende lossingswax-lagen zijn aangebracht) een gelcoat aan, gevolgd door een skin-coat, de eerste vezellaag, meestal 225-400 grams csm of vergelijkbaar). het vormdeel is zo verzekerd tegen pre-release (de vezel wil niet mee in de krimp van de harsrijke gelcoat-laag, en gaat zo overmatige krimp tegen), en de mal is gelijk ook beschermd tegen invloeden van buiten af.

Mvg

HJ
 
Plug

Accoord Viper,

Dat is inderdaad niet wat ik begreep, mijn fout.
Het is alweer even geleden dat ik dit topic helemaal gelezen heb, dus ik was even het plot bijster, zullen we maar zeggen;).

Dus je bouwt een plug om een mal van te trekken.
En deze plug is afgewerkt in 2K autolak, door een autospuiter.

en met het lossen van je mal heb je tot nu toe 2 x het zelfde resultaat behaald, nl dat je de lak van de plug trekt, en deze gehecht is aan het mal oppervlak.

Waar is de plug van gemaakt?
Heb je op voorhand veel geschuurd dan wel gereinigd?
Hoe is de plug verder voorbereid op het lak spuiten?

heb je dat zelf gedaan of de spuiter?
Is de plug voor aflakken nog in een primer-/hecht laag gespoten?

Het lijkt er namelijk op dat de lak simpelweg niet goed genoeg hecht aan de plug.
Daarnaast is het zo dat niet alle lakken goed reageren op elk wax-systeem, ook dit kan een rol spelen.

Nogmaals, het kan zijn dat enkele van mijn vragen reeds beantwoord zijn eerder in dit topic, als ik tijd heb, zal ik er nog eens doorheen lopen.

Dank je voor je reactie.

Mvg,

HJ
 
Hallo HJ,

De plug is een epoxy model dat al in verschillende kleuren gespoten was.
Deze kleuren zijn er door de autospuiter afgeschuurd, dmz de overgangen zijn weggeschuurd, dus niet tot de gellcoat, maar alleen de overgangen en het geheel om het ruw (spuitbaar) te maken.
Daarna is er een dunne laag primer overgegaan om zo de laatste oneffenheden eruit de halen.
Als laatste is er een laag 2k lak over gegaan.

Als ik de plug uit de mal haal trek ik op verschillende plekken de verf eraf TOT de gellcoat, dus de later aangebrachte lagen lijken een goede hechting te hebben, alleen de eerste (fabrieks)laag niet.

Met de vleugelmal ik heb gebruik gemaakt van primewax icm PVA, maar heb door tijdgebrek niet gewacht tussen de lagen wax en PVA.
De kleine mal van de ventral fin heb ik met FS10 CSR behandeled, dit heb ik exact volgense de datasheets opgebracht.

Met het uitpuiteren van de stukjes uit de mal viel wel op dat de vleugelmal alleen een behandeling met de hogedruk spuit nodig had, hiermee vlogen de meeste stukjes er wel uit, met de FS10 heb ik het er met een plamuurmes uit moeten puiteren, wat wel kleine krasjes met zich mee bracht, gelukkig is het maar een ventral fin en zal dit nagenoeg niet opvallen.

Het lijkt er dus op dat de eerste laklaag niet sterk genoeg is, althans niet sterker dan de tot nu toe gebruikte lossingsmiddelen.

Wat ik nu wil proberen is de 2e ventralfin eerst met verschillende grofheden te schuren, tot korrel 2500, daarna een paar keer polijsten met commendant, een laag of 4 primewax(met ruime damptijden tussendoor) en dan een laagje PVA, hopend zo een betere lossing te creeeren dan de eerste laag verf.

MVG
Edwin.


Accoord Viper,

Dat is inderdaad niet wat ik begreep, mijn fout.
Het is alweer even geleden dat ik dit topic helemaal gelezen heb, dus ik was even het plot bijster, zullen we maar zeggen;).

Dus je bouwt een plug om een mal van te trekken.
En deze plug is afgewerkt in 2K autolak, door een autospuiter.

en met het lossen van je mal heb je tot nu toe 2 x het zelfde resultaat behaald, nl dat je de lak van de plug trekt, en deze gehecht is aan het mal oppervlak.

Waar is de plug van gemaakt?
Heb je op voorhand veel geschuurd dan wel gereinigd?
Hoe is de plug verder voorbereid op het lak spuiten?

heb je dat zelf gedaan of de spuiter?
Is de plug voor aflakken nog in een primer-/hecht laag gespoten?

Het lijkt er namelijk op dat de lak simpelweg niet goed genoeg hecht aan de plug.
Daarnaast is het zo dat niet alle lakken goed reageren op elk wax-systeem, ook dit kan een rol spelen.

Nogmaals, het kan zijn dat enkele van mijn vragen reeds beantwoord zijn eerder in dit topic, als ik tijd heb, zal ik er nog eens doorheen lopen.

Dank je voor je reactie.

Mvg,

HJ
 
Lak

Hallo Edwin,

Ik heb onlangs meegemaakt dat een mal in een 2k autolak was gespoten als afwerking, waar we dan met Honeywax een laag of 6 hadden opgebracht, en dan hadden we hier en daar toch problemen met lossen, ook zoals jij beschrijft, het zij in mindere mate.

Ik heb het idee dat autolak niet zo geschikt is omdat het syteem niet 'robuust' genoeg is. Autolak wordt ontwikkeld op uiterlijke kenmerken zoals vloei, kleurechtheid en roestwering in dunne laagdiktes, en niet zozeer op chemische bestendigheid.

De ontwerpcriteria van een afwerkingslaag op een plug daarentegen liggen toch beduidend meer in dat gebied, en in mindere mate op het gebied van vloei daar het gebruikelijk is dat een plug na het aflakken gepolijst dient te worden i.v.m. sinaasappelhuid. Op een plug worden ook grotere laagdiktes aangehouden juist i.v.m de chemische bestendigheid, wat het sinaasappel effect weer verergert.

Het is natuurlijk zo dat een gespoten onderdeel in een goede body-shop in de regel ook gepolijst wordt, maar dan duidelijk minder intensief dan gebruikelijk is in de mallenbouw, dit is door de geringe laagdiktes niet alleen minder noodzakelijk, maar dus ook niet gewenst.

Daarnaast kan ik niets zeggen over de beschreven 'fabrieks-laag'; dit kan heel goed een goedkoop lakje zijn geweest, waarbij de fabrikant de kosten heeft willen drukken, niet allen in de lak kosten, maar ook in de applicatie...

Alle problematiek ter zijde, wanneer ik zelf een plug af werk om er vervolgens een mal van te trekken, werk ik eigenlijk altijd met 2K DD-lak.
Dit systeem heeft zich voor mij bewezen, ik heb er altijd goede resultaten mee verkregen, het laat zich goed verwerken, met een mohair-roller maar ook verdund met de spuit.

Mvg

HJ
 
Laatst bewerkt:
Autolak is in de regel Acryl. Voor mallenbouw moet je PU hebben. De DD lak, na een week uitharden, is bestand tegen bijvoorbeeld styreen, om ook een polyester mal te maken.
 
Back
Top