Opknapverslag Eismann HAI

Mooi filmpje Arjan!! Wel heftig om daar met een "crunchy" kist te vliegen.
Met een PSS EPP warbird zou ik er wel durven vliegen maar dat je geen schijterd bent dat wisten we al!
Zelf kom ik net terug uit de dolomieten. Ook daar veel goede hellingen. Minder wind dus daar moest ik het meer van de thermiek hebben.
Groeten, Maarten
 
Hee Arjan!
Ik zat F3B filmpjes op YouTube te kijken toen ik ineens weer aan je HAI moest denken. Zo'n kistje lijkt me ook wel wat! Wat ik mij afvroeg was; of je ook weet wat voor profiel de HAI heeft? Iets in de RG15 richting?

Ik hoor het graag.

Groeten Rick

Ps; Mooi upje om eens te kijken of je de kist nog steeds hebt/vliegt;)
 
Reparatie romp

Hallo Arjan,

Ik ben begonnen met de romp reparatie en ga maar verder in dit draadje als je het niet erg vind;)

Errst de polyester stukken uit de romp verwijderd

full


Hierna was er niet veel meer over qua dikte van de originele romp, met behulp van de cockpitkap en tape de romp zoveel mogelijk gericht en eerste glasmat ingeplakt vanaf de achterzijde

http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php?
albumid=10635&pictureid=98313

Hierna met plakband aan buitenzijde romp in model gemaakt en verder met glasmat gerepareerd en rondom de cockpit een carbon mat ingelamineerd en hierover een dunne glasmat

full


De romp is nu aan voorzijde weer sterk en hard

aan de buitenzijde met ingedikte epoxy de aden bijgewerkt en weer grof geschuurd.

full


Even wachten op beter weer, en romp in primer en spuiten.

Nieuw servo frame maken en rc weer inbouwen

Is wel een mooie kist om mee naar Oostenrijk te nemen

Ik ben er blij mee hoor Arjan.:p:p:p

Groet


Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dat was ook de bedoeling!
Netjes aangepakt trouwens, dat had hij wel verdiend want het is echt een leuk vliegtuig.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Laat je de kleurstelling eigenlijk zoals hij is?

He Arjan,

De kleuren blijven hetzelfde, ik vind hem mooi zo en dan kan je blijven zien van wie die ooit was toch:p

Ik vind het een leuke kist



groet


Terence
 
De romp is weer keurig in de juiste vorm en zo te zien ook lekker sterk.
Zijn de vleugels ook beschadigt?

Deze Hai is een fijn toestel, ..... dat wordt genieten in de bergen.

Johannes
 
nee nee, behalve het voorste deel van de romp was er niks mis mee. Ik heb er zelfs een setje geheel nieuwe vleugels bij gedaan voor het geval dat....
 
De romp is weer keurig in de juiste vorm en zo te zien ook lekker sterk.
Zijn de vleugels ook beschadigt?

Deze Hai is een fijn toestel, ..... dat wordt genieten in de bergen.

Johannes

Hallo Johannes,

De vleugels zijn nog heel, en ik kreeg bij de koop van Arjan ook nog een set nieuwe vleugels erbij:p:p, mooi voor de toekomst verwachting van deze kist.

Ik zou wel een mal van de romp willen maken, het is een rompboot met een carbon? staartbuis erin gelijmd, dus niet zo moeilijk volgens mij, hier ga ik me later nog eens in verdiepen, als het dan een keer fout zou gaan is die nog te redden.

Als je hem naast de Flamingo legt lijkt hij wel zijn kleinere broertje:p


groet


Terence
 
Laatst bewerkt:
Hoi Terence,

De Hai lijkt nog meer op mijn Wedstrijd hellingzwever ARIEL 2.
Dat is de witte zwever op de foto.

ariel2b.jpg


Als je goed kijkt kan je zien dat de rolroeren over de volle lengte van de vleugel lopen.
Deze heb ik doen met een mechanische mixer aan het hoogteroer gekoppeld.


Ik was doen de eerste die bij een helling zweefwedstrijd flaps gebruikte.
Al bij de eerstvolgende wedstrijd kon ik het voordeel van de flaps maximaal benutten en verzilveren met een overwinning.

Johannes
 
Hoi Terence,

De Hai lijkt nog meer op mijn Wedstrijd hellingzwever ARIEL 2.
Dat is de witte zwever op de foto.



Als je goed kijkt kan je zien dat de rolroeren over de volle lengte van de vleugel lopen.
Deze heb ik doen met een mechanische mixer aan het hoogteroer gekoppeld.


Ik was doen de eerste die bij een helling zweefwedstrijd flaps gebruikte.
Al bij de eerstvolgende wedstrijd kon ik het voordeel van de flaps maximaal benutten en verzilveren met een overwinning.

Johannes

Daar lijkt hij inderdaad op JOhannes, was dat een eigen ontwerp Johannes,
Is volgens mij ook wel een paar jaartjes geleden;)

groet


Terence
 
Terence, dit was een volledig eigen ontwerp en stamt uit de begintijd van de helling vliegwedstrijden, de voorloper van de huidige F3F wedstrijden.

De Ariel 2 was een samenwerkingsproject van Peter, Raimund en mij.
Voor de romp hadden wij een epoxy mal gemaakt. De vleugels waren van styropor en bekleed met abachi fineer.
Het vleugelprofiel was ook een totaal eigen ontwerp. Misschien is het jouw opgevallen dat het pendelhoogteroer behoorlijk klein is. Mij verbaast het nog steeds dat dit buitengewoon goed werkte.

Dit model was voor die tijd een topper. Daarbij moet ik wel opmerken dat we enorm veel tijd hadden geïnvesteerd in het optimaliseren van het toestel.

Johannes
 
Terence, dit was een volledig eigen ontwerp en stamt uit de begintijd van de helling vliegwedstrijden, de voorloper van de huidige F3F wedstrijden.

De Ariel 2 was een samenwerkingsproject van Peter, Raimund en mij.
Voor de romp hadden wij een epoxy mal gemaakt. De vleugels waren van styropor en bekleed met abachi fineer.
Het vleugelprofiel was ook een totaal eigen ontwerp. Misschien is het jouw opgevallen dat het pendelhoogteroer behoorlijk klein is. Mij verbaast het nog steeds dat dit buitengewoon goed werkte.

Dit model was voor die tijd een topper. Daarbij moet ik wel opmerken dat we enorm veel tijd hadden geïnvesteerd in het optimaliseren van het toestel.

Johannes

Leuk omdat te horen, ik had de twee zwevers op de foto wel vergeleken, maar had niet goed gezien dat de koorde van het stabilo zo smal was. Is het niet zo dat er soms veel te grote stabilo's worden gebruikt, zeker icm pendelhoogteroer.
Vooral bij schaalkisten valt dit mij heel erg op als je ze vergelijkt met het origineel, zoals bv de Mini Nimbus, de koorde van het stabilo lijkt wel 2 x zo groot als het origineel en is dat dan nodig??

Maar dit model heb je nooit in produktie genomen Johannes?

groet


Terence
 
In het begin hadden wij een groter pendelhoogteroer, maar uiteindelijk presteerde dit het best. Wel is het zo dat je niet ongestraft de koorde van het pendelhoogteroer kan verkorten. Wij hebben stapsgewijs naartoe gewerkt.

De achterliggende gedachte was om de luchtweerstand zo klein mogelijk te houden.
Maar bedenk wel, alles was op elkaar afgestemd voor een maximale glijhoek bij een zo hoog mogelijke snelheid.

Deze ARIEL 2 hebben wij nooit in productie genomen ondanks dat wij direct werden benaderd door andere wedstrijdvliegers die het toestel wouden kopen.

Het succes van de ARIEL 2 duurde maar één seizoen want het jaar erop stond er ineens, een voor mij toen nog onbekend team ingeschreven.
De gebroeders Sitar uit Tirol.
Op hun Volkswagenbus stond met grote letters AME (Arbeitsgemeinschaft für Modellsegelflug Entwicklung).
Ze verschenen aan de start met hun GFK-zweefvliegtuig "Pfeil P731".

Vanaf dat moment wist ik, dat de door ons aangebrachte optimalisaties, niet werkelijk optimaal waren.
De toverformule F3B heeft er toe geleid dat er een nieuwe wind ging waaien in de optimalisatiescène.
De modelvliegwereld werd verscheurd in twee werelden, één die rekenen kon en één die niet rekenen kon.

Johannes
 
klaar

Na het nodige werk de afgelopen dagen is de Hai weer klaar voor het volgende leven.

IK ging even gauw de romp weer rood spuiten, na een kwartier hing de oude verf in vellen aan de romp:rolleyes:.

Toen alles er maar af geschuurd en weer geplamuurd, primer enz. enz. en weer rood gespoten.

Ziet er nu weer heel aardig uit.
Arjan ik had helaas geen blauwe verf voor het cockpitkapje en heb mijn spuitbusje antraciet maar weer tevoorschijn getoverd.

Nog even een cockpitkap sluiting maken en hij kan komend weekend een remaiden krijgen:D:D.

full



groet



Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Terence,

De Hai lijkt nog meer op mijn Wedstrijd hellingzwever ARIEL 2.
Dat is de witte zwever op de foto.

ariel2b.jpg


Als je goed kijkt kan je zien dat de rolroeren over de volle lengte van de vleugel lopen.
Deze heb ik doen met een mechanische mixer aan het hoogteroer gekoppeld.




Johannes
Zo te zien ben je ook al gepokt en gemazelt in het vak.
Als ik het niet mis heb is de zwever naast jouw een Choucas, of niet?
De Choucas, de Pirat en de Martinet waren zowat de zwevers die het mooie weer maakten op de franse hellingen in de jaren 80.
 
Mooie kist Terence! Ik kan niet wachten op wat Arjan meeneemt voor mij! Gaan we samen scheuren...

Groeten,

Jacob

Je maakt me nieuwsgierig Jacob, Ik heb nog een projectje op de helling voor de Koralpe,

een IBA Bauerman rompje met een set stijve helling vleugels van Roebers 2.65 mtr span met V-tail,

Erg leuk om zelf iets te maken van wat overblijfselen die ik in Duitsland kocht voor weinig:D

En ik ga de komende weken nog even stevig oefenen;)

groet


Terence
 
Back
Top