Opknapverslag Eismann HAI

Je maakt me nieuwsgierig Jacob, Ik heb nog een projectje op de helling voor de Koralpe,

Terence

op de helling staan brengt niets op! je moet die projecten daar gewoon afgooien! vergeet er wel geen accu in te duwen!
 
remaiden

Ik de Hai een handstartje gegeven en dat ging goed, hierna met hulp van Arjan aan de lier en dat ging niet geheel volgens het boekje helaas, hij eindigde op zijn kop aan de kabel met zijn neus dik 10 cm in de grond.
Romp heeft op klein barstje na, deze klap goed overleefd (net klaar:rolleyes:), goed de uitgevoerde reparatie is sterk genoeg gebleken.

Ik heb net de vleugels bekeken:
1 scharniertje vervangen
10 cm voorlijst aan de tip van de rechter vleugel repareren (ingedrukt)
2 nieuwe vleugel pennen



Valt allemaal gelukkig mee

gauw weer repareren en nog eens nadenken over de oorzaak?


groet



Terence
 
te veel spanning op de kabel... heb het ooit voorgehad met een briljant V, met rolroeren. geen luisteren meer aan, en na een hoogte van 20meter draaide ie zijn neus naar beneden, en frontaal de grond in.
 
Teveel spanning op de lijn kan goed de/een oorzaak zijn. Dit geldt eigenlijk voor alle lichte kisten.
De elasticiteit in de lijn geeft de kist veel snelheid, hij haalt de lijn in, gaat daardoor erg stijl stijgen. Dan is opeens de kracht minder, de snelheid dus ook. De hoek is nog ongewijzigd (of vergroot zelfs nog). Gevolg: overtrek.

Remedie: de kist loslaten bij net voldoende trekkracht. Dan vindt loopt de lijnspanning niet te hoog op, en de versnelling vindt sunchroon plaats. Dit is best lastig timen. Een kwart seconde te vroeg loslaten en hij start niet vlot genoeg een kwart seconde te laat en de lijnspanning loopt te hoog op.

Een andere remedie is: de starthaak 1-2 mm naar voren. Het hoeft echt maar een heel klein beetje te zijn.

De combinatie is het beste.

Dirk.
 
Terence,

Even ter voorbereiding; ik heb de ondergang van de crash op film staan, zodra hij uitgemonteerd is zal ik hier ook even een linkje plaatsen...;)
 
Ik heb heel veel starts gemaakt met dit toestel, ik denk dat ik de lijnspanning wel goed had. Ook de positie van de starthaak is prima.
Het is een snelle F3B zwever met en hij reageert snel. Zowel op verstoringen als op correcties. Daar moet je erg aan wennen.
Zelf denk ik dat er niks mis is gegaan, anders dan (en dat is niet rot bedoeld) "pilot error"- wat ik gister ook tegen Terence heb gezegd. Het was zijn allereerste vlucht. Als je niet snel genoeg of onvoldoende reageert bij een lierstart gaat het mis, dat is bij ieder toestel het geval. Ik heb er alle vertrouwen in dat Terence er straks, als hij er aan de helling mee gevlogen heeft, zonder problemen lierstarts mee kan maken.
 
Ik heb heel veel starts gemaakt met dit toestel, ik denk dat ik de lijnspanning wel goed had. Ook de positie van de starthaak is prima.
Het is een snelle F3B zwever met en hij reageert snel. Zowel op verstoringen als op correcties. Daar moet je erg aan wennen.
Zelf denk ik dat er niks mis is gegaan, anders dan (en dat is niet rot bedoeld) "pilot error"- wat ik gister ook tegen Terence heb gezegd. Het was zijn allereerste vlucht. Als je niet snel genoeg of onvoldoende reageert bij een lierstart gaat het mis, dat is bij ieder toestel het geval. Ik heb er alle vertrouwen in dat Terence er straks, als hij er aan de helling mee gevlogen heeft, zonder problemen lierstarts mee kan maken.

Bedankt voor het meedenken alle, ik ben benieuwd naar filmpje van Loekie.

Maar zoals Arjan al zei het was de eerste start voor mij en ik heb misschien wel niet alert genoeg gereageerd.

Ik zit er verder niet mee, de schade valt heel erg mee en is al weer in herstel:D

Ik weet zeker dat ik dit onder de knie krijg en er plezier mee krijg in Oostenrijk

De fotograaf heeft nog wel een leuke foto van de opgegraven haai gemaakt;), zie link en dan foto 18

Album - Categorie: 2012-05-06 Vintage Glider Group - Meeting bij RLC te Roden - Afbeelding: Vintage Glider Group

groet


Terence
 
Laatst bewerkt:
kijk een eindje terug naar de filmpjes in dit draadje, ook staan genoeg filmpjes van dit vliegtuig aan het elastiek en de lier bij diverse VGG treffens op mijn Youtube kanaal. Met de positie van de starthaak is niks mis. Die zou eerder wat naar achter kunnen.

Ik kan me wel verbazen over alle suggesties voor veranderingen die worden gegeven zonder te weten wat er is gebeurd. Maar goed.
 
Heren,

Hierbij het filmpje.

Ik persoonlijk denk, zonder dat ik iemand wil kwetsen of afkraken, dat de combinatie van stevig doorlieren, en vrij harde wind de oorzaak is geweest....

maar dat zijn slechts mijn 2 centen....:rolleyes:
 
Mooi filmpje! Zeer inzichtelijk... bijna een instructie-video!
De Hai... die breekt uit in overtrek vrijwel direct nadat het een zijwaardse vliegrichingrichting is ingetrokken, dan in een stampbeweging is gekomen. Op het moment er voor lijkt de kist al niet meer bestuurbaar door de haakse instelhoek, is aan het kiten'. Ik denk dat er gestuurd werd om te corrigeren, maar roer al niet meer effectief was.
Het gaat ook behoorlijk vlot. Kan het zijn dat een servo bij die druk het niet red?

Dan.. De zaak in tweeen trekken had ook gekund bij die wind?
Zeer sterke ligger en verbinding me dunkt. Standje heipaal of niet... die kist kan tegen een stootje... of zie ik dat verkeerd.
 
de manier dat het toestel gelost wordt laat men haar al recht omhoog komen...
ik denk dat ook hier een deel van de crash te zoeken is... het toestel slaat ineens achterover, door de lift, en gaat duidelijk erg fel naar links afwijken.
m.a.w, als je een toestel zo lost, dan gaat het vaak niet mooi recht gelost worden (een vleugeltip zal snel naar links of rechts gaan hangen tijdens het lossen)


wanneer het toestel afwijkt, kan je best stoppen met lieren, want anders vergroot je het probleem uit, en zoals je ziet wordt hij dan met de neus weer vooruit getrokken (helaas hangt ie dan al bijna ondersteboven)

ik denk dus dat het een combinatie van heel wat factoren is. (de spanning van de lier kan ik niet opmaken vanuit het filmpje, daar kan ik dus geen conclusies uit trekken

verder erg mooie toestellen aanwezig, met het haantje van hendrik dat me weer opvalt :)

waarschijnlijk gaan er weer tegenreacties komen op wat ik zeg, maar dit is nogmaals mijn bescheiden visie over wat ik te zien krijg)
 
andere manier van vasthouden bij de start.
net achter de vleugel aan de staartbuis en boven je hoofd .
Ik heb altijd de HAI zo gestart en dat geeft veel meer controle dan op deze manier.
 
Ik ben alweer bijna klaar met de reparaties van de Hai, nieuw stuk balsa in voorlijst en voorste deel vleugel met epoxy verlijmd en geschuurd

full


Hierna onder en boven een nieuw stuk rode folie op de vleugel geplakt. Niuwe oranje tip geplakt en geheel ziet er voor mij weer strak genoeg uit zo

full


Ik heb vanmiddag nieuw 5 mm verenstaal gehaald en hiervan straks nieuwe pennen slijpen en pas maken.

Klaar is kees in mijn ogen.

Bedankt voor alle reacties, ik zal e.e.a. in ogenschouw nemen.
Ik heb mezelf nog eens goed aangekeken en geconcludeerd dat ik misschien niet genoeg voorbereid was op de reactie van de Hai, na de zo soepel verlopen handstart, waarvan ik dacht dat dat lastiger zou zijn.

Zo zie je maar weer eens dat zelf haaien je kunnen verleiden;)

Ik hoop gauw te berichten over een succesvolle remaiden

groet


Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top