Salto, mijn nieuwe grote speelgoed...

en dan is 4.20m op zich nog geen heel groot toestel ;) maar alles lijkt groot als je het naast een doorsnee mens plant!

jammer dat er een motor in komt, maar je moet kijken naar je eigen gemakken... (is een turbine geen optie?)

alvast veel vlieggenot!

Hahahaha, nou ik ben niet bepaald doorsnee. Met m'n 1m68 lijkt de Salto idd erg groot, maar het is voor mij toch wel en hele grote bak hoor. De motor zat er al bij, én erin. Wel is de motor kleiner dan ik verwacht had, waarbij deze erg ver in het neusje past. Heel veel neus is er dan ook niet af. Ik overweeg tijdens het spuiten de bladen mee te spuiten, en je zal er dan heel weinig van over zien. Ik denk zelfs dat je dan heel goed moet kijken.

Ik ben benieuwd hoe het vliegt, echt heel spannend zal het niet zijn. Ik heb nog geen ervaring met het vliegen met een V-tail. Het zal niet anders zijn wat vliegen betreft, maar de instellingen zal de meeste tijd vergen.

vanmorgen nog ff goed gekeken, ik vind m wel zuiver gebouwd hoor. Alles mooi recht, geen dingen kunnen zien wat ik anders zou doen. Nah ja, op de kleur na. Geel word wit, met rode accenten. De romp krijgt paintjob, misschien nog wel voor de helliingvakantie...
 
Dirk, met een goede set 5S lipo's zie ik zo rond de 1500-1700W met die 17x9, stroom van 95A etc, lijkt me wat veel voor de combinatie? De 16x8 die erbij wordt geleverd lijkt me wat efficienter en met 1200W gaat dat nog steeds goed vlot omhoog.
Dat idee had ik ook, maar eFlight 'piepte' er niet over. Overigens voorspelt eFlight 'maar' 84 A.
Ik weet dat die vertraagde Kontroniks heel veel reserve hebben MITS IN ZWEVER-GEBRUIK (dus korte looptijdjes, max. 1 min.).

In mijn Alpina zit een Kira 650 ... 6.7 vertraagd. Volgens de Kontronik web-site mag die motor max 1200 W verstoken. De mijne vliegt op 8S (!!) ruim 1400 W zonder enig probleem. Deze config is een direct advies van Kontronik zelf!
Ondertussen heb ik al een paar maal gelezen dat er mensen dezelfde motor in zwevers gebruiken tot dichtbij de 2000 W!!

Die dingen hebben reserve! Maar de waarschuwing is terecht. Je moet die fun niet 3 min. aan een stuk laten lopen om in een keer naar de zichtgrens te gaan ....

N.B.
16x10" op 5S zou ook nog een optie zijn.

Dirk.
 
Inderdaad een hele mooie zwever.............daar zou ik nog maar even mee wachten.
Heb net de ASW-15 aangeschaft na de overstap van zwever bobby (160 spanmet Hi-start) nu naar de 2 meter ;-) met electromotor en mogelijkheid tot Hi-start

maar ja wie het klein niet eert..........

vul suc6 volle vluchten
 
maar ja wie het klein niet eert..........

Ik eer mijn alka 13 voldoende. ;) (die gaat echt niet weg!) dat is mijn eerste (volwaardige) zwever die ik gekregen heb. Span 1m37 en die vlieg ik met veel plezier.

Nog over de lipo's. Wat zou voor jullie de reden zijn om niet op 6S te gaan vliegen? (ik gok toerental prop?)

Ik gebruik de motor overigens niet langer dan 30-40 seconden om boven te komen.
 
Laatst bewerkt:
Met 6S wordt het toerental van de motor te hoog. Meer dan 60.000rpm wordt al vrij kritisch.

Gerben
 
Inmiddels een 5S 4000mah lipo kunnen overnemen, en ga ik de 80A regelaar die in de Elipsoid zit verwisselen met de 55A regelaar die nu in de Salto zit. Zo gaat het toch nog een leuke ''setup'' worden. De 16x8 prop blijft er nog even op zitten. Eens kijken hoe dit omhoog gaat.

Ik had nog even overwogen om de Salto voor Roden klaar te maken, maar dat word mij iets te kort dag.
 
Voordat ik wil gaan vliegen met de Salto heb ik een vraag over het instellen van mijn zender. Met name de V-staart is voor mij onbekend en wil graag wat hulp voor het instellen. Moet ik ergen specefiek op letten? Is er een ''regel'' voor wat betreft het instellen van een V-staart?
 
Nou 'regel' .... er zitten wat eigenaardigheden aan een V-staart. Het effect op x graden uitslag is assymmetrisch. Het roer wat x graden naar boven heeft meer effect op het vliegtuig dan het roer eenzelfde aantal graden naar beneden.

Ik regel dat in mbv. een vario (op een windarme of windstille dag) zichtbaar is het niet.
Eerst vlieg ik rustig uitgetrimd, dan geeft ik alleen richting. Je hoort vervolgens of de kist gaat dalen of gaat stijgen (bij symmetrische uitslagen gaat hij stijgen en verliest snelheid).
Afhankelijk van de reactie corrigeer ik de roeruitslagen.
Dit zul je een paar keer moeten herhalen tot het vliegtuig neutraal op richting reageert (of heel licht daalt).

Dirk.
 
Ook even in relatie tot mijn eigen Salto: Dus eigenlijk zou je een soort differentiatie moeten instellen op het richtingsroer? Ik moet eens kijken of ik dit met mijn Futaba FC-18 kan...
 
Discus2ct,

Goed dat je dat aankaart, ook ik moet nog kijken of dit in te stellen is in mijn FX-18. Ik weet niet of dit in te stellen is.
 
Discus2ct,

Goed dat je dat aankaart, ook ik moet nog kijken of dit in te stellen is in mijn FX-18. Ik weet niet of dit in te stellen is.

Ben het niet tegengekomen in mijn eerdere speurtocht door de handleiding. Aangezien het tevens is gekoppelt aan de hoogteroerfunctie is het limiteren van de servo uitslag ook geen optie denk ik...
 
Ik ben een MPX-man, en met mijn 4000 kan alles ... :rolleyes:

In MPX-termen gesteld zou ik van beide servo's voor het richting-stuursignaal de servo-uitslag aan een kant beperken.
Voor hoogte kun je dat ook doen, maar is minder relevant omdat je toch op basis van wat je ziet gebeuren de hoeveelheid up/down doseert.

Dirk.
 
Nee, maar de servoweg instelling wel! Hiermee kan je de uitslagen tov de knuppel regelen ipv de maximale servoweginstelling/uitslagen. Het mooie is dat de mixer dit automatisch mee neemt naar de aangekoppelde servo.
 
Bij een v-staart zijn de benodigde uitslagen op richting ongeveer 2x zo groot als op hoogte. Je kunt voor de differentiëring dus gerust de servoweg begrenzen bij gebruik van het richtingsroer. De uitslag op hoogte verklein je naar believen mbv dual rate.
 
Bij een v-staart zijn de benodigde uitslagen op richting ongeveer 2x zo groot als op hoogte. Je kunt voor de differentiëring dus gerust de servoweg begrenzen bij gebruik van het richtingsroer. De uitslag op hoogte verklein je naar believen mbv dual rate.
Nee, dat werkt niet. Want dan beperk je enkel de maximaal haalbare uitslag. Maar als je een beetje richting geeft, wil je ook dat die verhouding tussen het naar beneden uitslaande roer en het naar naar boven uitslaande roer gehandhaafd blijft.

Dirk.
 
als je bij jouw zender de servoweg op 50% zet, stopt hij dan op de halve knuppeluitslag met bewegen? Bij mij niet.
 
sorry ik snap echt niet wat je bedoelt.

Hoe ik het doe: even met fictieve waardes.

Richting moet zijn 12mm up, 10mm down.
Hoogte moet zijn 6mm up en 5 mm down.

Dat doe ik door vol links rudder te geven en de servoweg voor de servo van het linker stuurvlak terug te draaien tot ik 10mm uitslag naar beneden heb. Voor de rechter servo zet ik de servoweg op 12mm omhoog.
Dan geef ik vol rechts rudder en zet servo voor het rechter vlak op 10mm down, de linker op 12mm up.

Vervolgens geef ik vol up en met de dual rate voor hoogte zet ik up op 6mm en down op 5mm.
 
Dan doe je het op exact dezelfde manier als ik. :D

Ik denk dat de verwarring ontstond door de term 'begrenzen'':
Je kunt voor de differentiëring dus gerust de servoweg begrenzen bij gebruik van het richtingsroer.
Ik kan naar één servo zowel hoogte- als richting sturen, elk 100%. En als ik beide tegelijk maximaal aanstuur, stuur ik dus 200% naar die servo.
Nog los van of die servo dat aankan, is het denkbaar dat er mechanisch geen ruimte is voor zo'n uitslag.
Daarom kan ik op mijn zender instellen dat er een maximum zit aan het signaal dat naar een servo wordt gestuurd. Dat is bij MPX die begrenzing.

Wat jij aangeeft met 'begrenzing', zou ik 'verkleinen' noemen.

Dirk.
 
Back
Top