Gz-15 drijfstang kapot wat nu ?

Ik heb net gereden met mijn fazer en hoorde krrrr.
Thuis gekomen en de drijfstang is kapot.
De motor zag er goed uit van binnen. En er zijn ook veel andere dingen beschadigt . Wat is het oorzaak hiervan en wat nu ?
 
Ik heb net gereden met mijn fazer en hoorde krrrr.
Thuis gekomen en de drijfstang is kapot.
De motor zag er goed uit van binnen. En er zijn ook veel andere dingen beschadigt . Wat is het oorzaak hiervan en wat nu ?

Motor te arm gereden? Je was toch nog aan het inrijden?

Als de drijfstang kapot is zal er vermoedelijk ook wel schade zijn aan de krukas. (afhankelijk van de omvang van de schade)

post eens wat foto's. Zo is er natuurlijk niets van te zeggen.
 
Nee er is 3,4 liter ofzo door heen gegaan.
Ik heb hem al inelkaar gezet ik post morgen foto's.
Maar de drijfstang is in het engels toch connecting rod want die is kapot. De afstelling was gewoon goed . oD4qMiBzQ4E[/media] Fazer GZ 15 Motor zerstört - YouTube bij deze vid is het zelfde gebeurt als bij mij. Bij mij is het de onderste die kapot is gegaan dus bij de krukas bij deze vid is het bij de bovenste die vast zit aan de zuiger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan het ook zijn doordat de motor warm werd ?
Want ik had nog geen gaten in mijn kap was ik nog van plan.
Wat moet ik nu allemaal vervangen ?
 
Ja dat kan zeker doordat de motor te warm werd (komt oa door te arm rijden) het gebrek aan koeling zal er zeker aan bijgedragen hebben.

De connecting rod is inderdaad de drijfstang.
 
Nee hij reed rijk maar er waren geen gaten in de kap.
Moet ik alleen de drijfstang vervangen ? Ik post morgen foto's.
 
Ik kan zo natuurlijk nooit zeggen of je alleen de drijfstang moet vervangen.

Als de krukas ook een opsodemieter heeft gehad moet die ook vervangen worden.

Hoe is de zuiger en zuiger bus?

Denk dat Mark0126 hier wel ervaring mee heeft.
 
Dat denk ik ook.
Maar die ziet er goed uit. De plek waar de drijfstang beweegt heeft een beetje krasjes en op de zuiger ook daar onder derest ziet het er goed uit dus ik ga alleen de drijfstang vervangen.
Maar kunt u me morgen verder helpen als ik foto' heb?
 
De drijfstang is gebroken omdat....
1 hij niet goed is ingereden.
2 je er al vanaf begin aan de naalden heb lopen draaien terwijl je hem eerst moet inrijden :zie je andere topics.........
Een drijfstang breekt niet zomaar en zeker niet bij een nieuwe motor..
3 zonder gaten voor rijwind koeling is al helemaal niet zo slim...
4 Door een veel te rijke afstelling en een overshot aan mengsel boven de zuiger is ook niet zo fijn voor een drijfstang, hij kan (lucht) wel persen maar teveel vloeistof niet en daar krijgt de drijfstang veel van op zijn donder.
Ik adviseer je om een ervaren iemand er naar te laten kijken en zo weet je ook of je geluk heb en alleen een drijfstang nodig hebt of ook nieuwe lagers/krukas of in t ergste geval ook nog een cilinder/zuigersetje nodig heb.
Als bovenstaande het geval is is een nieuwe motor de enige oplossing.
Gezien je in je andere topics ook problemen aangeeft denk ik dat het ook verstandig is om een ervaren iemand je even de kleine details kan laten zien, want nitro rijden is al duur genoeg en moet wel leuk blijven.
Je bent een beginner en daar is niks mis mee maar laat je goed informeren over de materie door een ervaren rijder.
Een hobbyshop wil ook alleen maar geld verdienen en het is makkelijk om een rc aan een jong iemand te verkopen zonder hem goed te informeren enzo nu is je drijfstang gebroken en als je terug gaat voor garantie zeggen ze toch eigen schuld je MOET een nieuw motortje kopen.
PS misschien wel handig om te vermelden waar je woont er is mischien wel iemand in de buurt met(verstand) om je te helpen met je problemen en zodat je weer snel kan gaan crossen/racen met je wagentje.
En inderdaat met foto,s kunnen we je beter helpen..
Mischien voel je je aangevallen maar dat is zeker niet de bedoeling ik bedoel het goed en vind het sneu dat je zoveel probleempjes al met je wagentje hebt.
 
De drijfstang is gebroken omdat....
1 hij niet goed is ingereden.
2 je er al vanaf begin aan de naalden heb lopen draaien terwijl je hem eerst moet inrijden :zie je andere topics.........
Een drijfstang breekt niet zomaar en zeker niet bij een nieuwe motor..
3 zonder gaten voor rijwind koeling is al helemaal niet zo slim...
4 Door een veel te rijke afstelling en een overshot aan mengsel boven de zuiger is ook niet zo fijn voor een drijfstang, hij kan (lucht) wel persen maar teveel vloeistof niet en daar krijgt de drijfstang veel van op zijn donder.
Ik adviseer je om een ervaren iemand er naar te laten kijken en zo weet je ook of je geluk heb en alleen een drijfstang nodig hebt of ook nieuwe lagers/krukas of in t ergste geval ook nog een cilinder/zuigersetje nodig heb.
Als bovenstaande het geval is is een nieuwe motor de enige oplossing.
Gezien je in je andere topics ook problemen aangeeft denk ik dat het ook verstandig is om een ervaren iemand je even de kleine details kan laten zien, want nitro rijden is al duur genoeg en moet wel leuk blijven.
Je bent een beginner en daar is niks mis mee maar laat je goed informeren over de materie door een ervaren rijder.
Een hobbyshop wil ook alleen maar geld verdienen en het is makkelijk om een rc aan een jong iemand te verkopen zonder hem goed te informeren enzo nu is je drijfstang gebroken en als je terug gaat voor garantie zeggen ze toch eigen schuld je MOET een nieuw motortje kopen.
PS misschien wel handig om te vermelden waar je woont er is mischien wel iemand in de buurt met(verstand) om je te helpen met je problemen en zodat je weer snel kan gaan crossen/racen met je wagentje.
En inderdaat met foto,s kunnen we je beter helpen..
Mischien voel je je aangevallen maar dat is zeker niet de bedoeling ik bedoel het goed en vind het sneu dat je zoveel probleempjes al met je wagentje hebt.

Ik snap het wel en ben ook wel blij dat je me wilt helpen.
Maar ik heb hem op de fabrieks instellingen ingereden met de wot methode .
Maar er is niks beschadogt en de lagers zijn ook goed.
Ik koop een nieuwe drijfstang en ik heb de oude eruit gehaald dus de nieuwe zit er zo in.
Ik plaats morgen fotos.
 
Maar de kans bestaat. Als de bus er zo uit te trekken is is die niet vervormd en als de zuiger ook nog heel is lijkt het goed te zijn, wel eventuele brokken en splinters goed verwijderen.
 
De plek waar de drijfstang beweegt heeft een beetje krasjes en op de zuiger ook
Ik neem aan dat daarmee de backplate en de cilinderbus worden bedoelt. Dat noem ik al schade. Daarnaast kan het goed zijn dat er schade is die jij niet (goed) kunt zien. Bijvoorbeeld een ontzette kruktap of een krukas en/of pistonpen die anderszins een opdonder hebben gehad.
 
Die bevestigings ding op de krukas die de drijfstang vast houd is tegem de zuiger geknald en daarom is er een schade aan de zuiger verder niks. Maar daar onder de zuiger is niet belangrijk toch? Alleen de zijkant en bovenkant.
 
al die beschadigingen zorgen dat de boel uit balans raakt... dat is al funest voor een motor

Valt wel mee hoor.... Krasjes op de zuiger kunnen bij de hogere toeren met de bijkomende krachten wel breekpunten vormen maar een onbalans geloof ik niet zo, overigens is het balanceren van een 1 cilinder onmogelijk en ga er maar niet van uit dat deze motoren al maximaal gebalanceerd zijn.

Een uit lijn gebogen krukas-pen is mogelijk maar vaak valt het ook wel mee.

Deze motoren worden met een redelijke precisie gebouwd maar zo delicaat zijn ze ook weer niet.

Maar ja, met een beetje zoeken op Ebay vind je deze motoren voor een paar tientjes....
 
Die bevestigings ding op de krukas die de drijfstang vast houd is tegem de zuiger geknald en daarom is er een schade aan de zuiger verder niks. Maar daar onder de zuiger is niet belangrijk toch? Alleen de zijkant en bovenkant.

Dat ding heet een big-end en is samen met de zuiger cruciaal voor een goede werking. Al is het alleen de zuiger die beschadigd is zal je een geheel nieuwe set (zuiger, cilinder en drijfstang) moeten kopen. Een losse zuiger kopen gaat je niet helpen vanwege maatvoering / passing in een cilinder. Je kan ook eigenwijs zijn en gewoon doorrijden, ik voorspel je dat je dan een compleet nieuwe motor gaat kopen.

Mja, zoals Roelof al aangeeft ... paar tientjes.
 
Ik wil jullie even wat vragen wat vinden jullie hiervan is dit goed ?

De motor was afgesteld op 25% nitro zodat het de maximaal kracht op lage toeren kon leveren. De brandstof die u van mij gekocht heeft is met extra vet en after run olie. U heeft de motor horen lopen en het was goed. Om de drijfstang kapot te krijgen heeft de motor veel te hoge toeren moeten maken en dat was niet mogelijk geweest op de manier dat ik het afgesteld had. Waarschijnlijk iemand met minder ervaring heeft u aangeboden de auto nog sneller te maken en heeft de instellingen veranderd. Zoiets gebeurt vaker. Dan heeft u een veel snellere auto voor veel kortere tijd! en dan maakt niet uit wat voor brandstof u gebruikt. Ik denk dat u bij de persoon die aan de motor gezeten heeft moet aankloppen. Toen u de auto van mij gekocht heeft heb ik u een aantal adviezen gegeven voor het gebruik van nitro motoren. Onderanderen "de trektouw niet ver trekken", "de motor niet te droog afstellen" en "de auto niet voor lange stukken op hoge toeren laten lopen (dat u de motor hoort gillen)".
Op uw situatie zou ik de drijfstang veranderen en de mortor "rijker" afstellen zodat het de hoogste toeren niet kan bereiken.
Verdere informatie over brandstof:
Met minder nitro werkt de motor ook. Echter om de kracht uit te halen moet de motor armer afgesteld worden waardoor de motor meer toeren maakt en heter wordt. Zo is de slijtage veel hoger. Met zo'n afstelling kunt u met een beetje mazzel een littertje brandstof rijden misschien twee.
Met meer nitro heeft de motor iets meer punche (kracht / power) waardoor met een rijkere afstelling de zelfde prestaties kunt bereiken. Dan blijft de motor koeler en de slijtage is minimaal. Met 25% nitro en een goede afstelling (zoals ik altijd doe om een auto te verkopen) kan de motor 30 á 50 liter brandstof zonder problemen rijden. Om dat te bereiken moet het wel RIJK afgesteld zijn. Dat betekend dat er ALTIJD rook uit de uitlaat moet komen (ook op hoge toeren) dat de motor niet de temperatuur van 100 graden bereikt en dat als u met de auto lange rechte stukken rijdt de motor niet over zijn toeren komt (als dat gebeurd maakt de motor een gillende geluid)
 
Back
Top