Monterey van Astro Flight

Laatste hand

Gisteren Servo's in vleugels gebouwd.
Vandaag de laatste hand gelegd aan het Monterey-project.
Het zwaartepunt afgesteld zoals op het plan.
Ik heb zeker nog 120 gram in de neus aangebracht.
Gezien ik een ander profiel aangewend heb zal een fijn-afstelling op het terrein geboden zijn.

Weegt afgewerkt 1455 gram.
Dus een vleugelbelasting van 36 gr/dm2.
Weegt ongeveer 200 gram zwaarder dan mijn vorige Monterey"s.
Is ook robuuster gebouwd en heeft rolroeren.
Een niet onbelangrijke meerwaarde bij het slepen en op de helling.
Soms moet men keuzes maken.
Nu een Clark Y 12% vraagt ook om wat meer belasting dan een Aquila van 9%.
Ik wacht op mooi weer (ik ben een salon-vlieger die enkel naar het terrein ga bij mooi weer).
Enkele hand-starts zullen me heel wat wijzer maken.

Ik heb lang met dit project bezig geweest maar dit is te wijten aan professionele beslommeringen die me soms weerhouden om er een lap op te geven.
Ook de aanpassingen vergden heel wat tijd en denkwerk.
Met een plan in de hand zouden bepaalde bouwers de klus klaren in een paar weken, zeker weten.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi weer vandaag.
Ideaal om even een fotosessie.
De bovenste foto is van de originele Monterey.
Gebouwd ergens in de States.
De 3 onderste foto's zijn van mijn gemodificeerd model.
Uiterlijk niet zo veel verschil.
Iets zwaarder, ander profiel, rolroeren en sleephaak.

Ik heb de kleur-setting eenvoudig gehouden.
Niet minder mooi.
Ligt goed in de hand.:)
Wou hem vandaag eens testen.
Maar met moederdag zal het er niet van komen :(
Nu, er komen wel gelegenheden.

Mvg,
Aurectar



full




full




full




full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aurectar,
Hij ziet er erg strak uit hoor! En meestal is het zo dat wat er goed uitziet ook goed vliegt (met zorg gebouwd). Ik ben benieuwd naar de maidenflight.
Max
 
Wouw mooi hoor! De bespanning staat me ook zeer aan. Succes met de maiden!


----------------------
Sent from iPhone.
 
Jappie, Willem en Max.

Dank voor de aanmoedigingen.

Ik wacht op ideale weersomstandigheden om de Monterey te testen.
Zoals het weer er vandaag uitzag zal ik zo te zien nog even geduld moeten hebben.

Wat betreft de bespanning.
Koverall blijkt beresterk.
Kan geen kwaad.
Wel iets zwaarder dan zijde, dat wel.

Mvg,
Aurectar
 
Aurectar,

Ik vind 'm ook hartstikke mooi. Strak gebouwd en een beetje meergewicht kan geen kwaad.
Ben benieuwd naar de vliegeigenschappen.
Succes met de eerste vlucht,

groet, JH
 
Venom

A.s. donderdag, hemelvaartsdag: weinig wind, nog steeds koude lucht (dus thermiek), vnl. droog. Wat wil je nog meer? :D

Succes met de maiden van een mooi gebouwde kist.

Dirk.

Deze morgen naar het terrein.
Enkele handstarts gemaakt.
Zwaartepunt op 34% zoals op mijn Bergfalke bleek de juiste keuze.
Vloog als op een spoor.
De rolroeren reageerden perfect.

Ik nam aanstalte om mijn Hy-start lijn uit te zetten maar vliegveldoverste tekende verzet.
Hij had een gefundeerd punt.
Er was een demo met straal-modellen gepland.
Het betrof formatievliegen met twee Dehavilliand Venom Jets.
Spectaculair om zien, daar niet van.

Geen nood.
Ik heb dan nog enkele vluchtjes gemaakt met mijn BMI 555.
Zoals je me voorspeld had waren er serieuse thermiek pompen.

Op 28 mei is er op het vliegveld van Moorsele een sleeptreffen.
Ik denk dat dit de hemelvaart wordt voor de Monterey.

Ik ga dit proberen te filmen of te fotograferen.

Mvg,
Aurectar
 
Dag der waarheid.

Deze morgen naar het terrein geweest.
Niemand te bespeuren.
Moederziel alleen.
Ideaal om de Monterey even aan de tand te voelen.
Voor de gelegenheid een nieuwe Hy-start set gekocht.
Gezien de afwezigheid van sleepvliegtuigen een handig stuk gereedschap.

Eerst nog een paar hanstarts gemaakt.
Niets staat nu nog een Hy-start in de weg.
Een nieuw toestel de lucht inschieten is altijd even billenknijpen.
Je weet maar nooit hoe het kan uitpakken.
Achteraf gezien, onterechte bezorgdheid.
Van het moment ik de zwever loslaat gaat de Monterey heel rustig de lucht in.
Gezien er weinig wind was klom hij maar tot 60m.
Toch al genoeg om te zien wat deze Monterey in zijn mars heeft.
Ik laat hem aanstonds in bochten vliegen.
Hij zakt praktisch niet uit.
Blijft zelfs een tijdje op dezelfde hoogte hangen en blijft zijn cirkels draaien.
Laat zich goed besturen.
Weegt 300 gr zwaarder dan de oer-Monterey maar vliegt mijn's inzien veel beter.
Heeft te maken met zijn ander profiel, ongetwijfeld.

Nog een paar vluchten die dit bevestigen.
De Monterey vliegt beregoed.
Nu maandag laat ik hem even op hoogte slepen tijdens het sleeptreffen in Moorsele.

full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd. Dat je plan, modificaties, geslaagd is. Het was een leuk draadje!


Nogmaals bedankt voor het plan.
Ik weet het , het was een moeilijke bevalling wegens acuut tijdsgebrek.
Wanneer ik hem zag vliegen had ik geen spijt van dit project.
Het was ook een gelegenheid om materialen te testen waar ik vroeger geen ervaring mee had.
Tek7, PMU schuim, Koverall en solartex om maar iets te zeggen.
Ook heb ik enkele aerodynamische hypothesen aan de praktijk kunnen toetsen.
Allemaal zaken die in mijn volgend project van pas zal komen.
Nu ben ik nog wat zoet met de aanpassing van mijn Antares (Electroromp).
Maar binnenkort start ik dan met een 4m project.
Het kan twee kanten uit.
Het betreft de Mucha-Standard (4m) ofwel een vroegere optie, meer in het bijzonder de Fafnir 3800mm.
Allebei Klaus-Nietser produkten.
Ik ben er nog niet uit.
De voor en nadelen van de beide modellen worden nog in overweging genomen.
Tijd brengt raad.
Voorlopig aan vlieg materiaal geen gebrek.
Zes toestellen instant vlieg klaar.
Dus, geen haast geboden.

Mvg,
Aurectar
 
Proficiat met dit geslaagde project.:thumbsup:

Ik heb dit draadje al verschillende malen doorgelezen, met name de vleugels vind ik zeer mooi. Binnenkort wil ik mijn Robbe Woody voorzien van een paar nieuwe vleugels en deze dan ook van rolroeren voorzien. De vleugels van uw Monterey lijken mij hiervoor misschien wel geschikt maar zal hier tzt wel een nieuw draadje voor aanmaken.
 
Proficiat met dit geslaagde project.:thumbsup:

Binnenkort wil ik mijn Robbe Woody voorzien van een paar nieuwe vleugels en deze dan ook van rolroeren voorzien. De vleugels van uw Monterey lijken mij hiervoor misschien wel geschikt maar zal hier tzt wel een nieuw draadje voor aanmaken.


Arjan,

Dank voor felicitaties.

Jou optie is realistisch.

Monterey vleugels zijn zonder of met kleine aanpassing bruikbaar
op andere modellen.
In de UK gebruikte men destijds ook Monterey vleugels voor de Cloudrider van Kamco models.
Werd ook gebruikt voor een ASW 15

Asw-15 - RC Groups

Was een perfecte integratie.
Voorwaarde is wel dat je staartboom en stabilo in verhouding staan.

Heb je een foto van de woody van Robbe.
Ik kan me dit model niet voorstellen.

Mvg,
Aurectar
 
Aurectar, het ziet er geslaagd uit. Fijn dat hij goed vliegt.

Ik heb nog een vraag over de Koverall. Gaat Koverall goed om scherpe hoeken? Bij mijn proefstukjes krijg ik het nog niet goed scherp om de randen heen. Ik smeer het hout in met enkele lagen spanlak, dan leg ik het doek erover en los de lak op met thinner. Dit werkt goed, maar de hechting is niet meteen heel goed, waardoor het doek bij scherpe randen net naast de rand loskomt en enigszins rond de hoek om gaat. Hoe los jij dit op?
 
Heb je een foto van de woody van Robbe.
Ik kan me dit model niet voorstellen.

Hier een foto van de Woody, ik heb hem 20 jaar geleden gebouwd. de vleugels zijn echt aan vervanging toe, de originele spanwijdte is 2 meter maar dat is naar mijn idee niet echt in verhouding met de romplengte, de romp is 1.10 meter lang en dat komt volgens mij overeen met de lengte van de monterey. Ook zijn deze vleugels opgebouwd met het jedelsky profiel, dit is naar het schijnt niet echt een effectief profiel.
 
Jedelsky

Hier een foto van de Woody, ik heb hem 20 jaar geleden gebouwd. de vleugels zijn echt aan vervanging toe, de originele spanwijdte is 2 meter maar dat is naar mijn idee niet echt in verhouding met de romplengte, de romp is 1.10 meter lang en dat komt volgens mij overeen met de lengte van de monterey. Ook zijn deze vleugels opgebouwd met het jedelsky profiel, dit is naar het schijnt niet echt een effectief profiel.

Buiten een handwerpzwevertje (vrijvlucht) die ik destijds voor mijn zoon gebouwd heb heb ik geen ervaring met jedelsky vleugels.

De romp die ik op jou foto aanschou lijkt gegoten voor een oersterke Monterey-vleugel.
Moet je zeker doen.
Zal lijken op die http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=811997
Je zult verbaast staan van het resultaat.
Je moet rekening houden dat je vleugel een wortelkoorde heeft van 210mm en een tipkoorde van 110mm.
Wortelprofiel Clark Y
Tipprofiel Clark z
Breedte aileron 32mm.
Ik heb de ribben met behulp van PROFILI gemaakt.
Afdrukken met pritt op balsa gelijmt.

Ik heb de tekening op kalk staan.
Ik laat er één van die dagen een PDF van maken.



Mvg,
Aurectar
 
Back
Top