Turnigy head lock and standard Gyro

Ik vind persoonlijk de hk401b beter.
Die assan mems gyro werkte helemaal niet bij mij, en bij meer mensen niet.

Denken Nederlanders nogsteeds : duurder is beter?
Of was de hk401b out of stock?

Success met het wachten op een nieuwe gyro.
 
Koop duur en ween maar 1 keer, dat heeft hier iemand als onderschrift geloof ik. De gyro zal vast werken (hoop ik) maar je merkt echt wel verschil met een duurdere gyro.

Je moet gewoon een spartan quark kopen, die werkt ook met mems en is gewoon een beest van een gyro.
 
Op de HK 500 ben je beter af met een kwaliteitsgyro, anders wordt het een drama vrees ik. De staart van een helikopter bepaalt in grote mate het vlieggedrag en bestuurbaarheid van de helie.
 
ok, thanx.

Ik heb tot nu toe goede ervaringen met Turnigy materiaal, dus wou binnen die lijn blijven.

Zal het ding even proberen en upgraden als 't me stoort. Van m'n mcpx ben ik wel wat vreemd en onvoorstelbaar staartgedrag gewend...
 
Ook een dure gyro klapt eruit :
Als je terwijl je aan het gas/pitch hendeltje komt, de rudder ook perongeluk stuurt, en daarmee de gyro tijdelijk uitschakelt/override.

Met een slechte gyro klapt je staart er altijd uit, als je snel naar achteren vliegt.

Dus wat is nou beter? :
Of je staart klapt er onverwachts een keer uit,
of hij klapt altijd uit, waar je dus automaties rekening mee houd.

Beter stuur je zelf, zodat je weet wat voor krachten er optreden.
 
Ook een dure gyro klapt eruit :
Als je terwijl je aan het gas/pitch hendeltje komt, de rudder ook perongeluk stuurt, en daarmee de gyro tijdelijk uitschakelt/override.

Met een slechte gyro klapt je staart er altijd uit, als je snel naar achteren vliegt.

Dus wat is nou beter? :
Of je staart klapt er onverwachts een keer uit,
of hij klapt altijd uit, waar je dus automaties rekening mee houd.

Beter stuur je zelf, zodat je weet wat voor krachten er optreden.
Huh, heb je het niet over heading hold mode? Dan zou bijna niemand met een gyro 3D kunnen vliegen als dan telkens de gyro eruit klapt?
 
Ja, die mensen zijn heel erg goed in niet de rudder te bewegen.
Volgens mij is dat de truuk tot goed 3d.
grt
 
In realiteit maakt een 3D piloot alleen gebruik van de HH gyro bij het opstijgen en landen,
aangezien ze elk truukje met een piro combineren voor extra bonus punten.
 
In realiteit maakt een 3D piloot alleen gebruik van de HH gyro bij het opstijgen en landen,
aangezien ze elk truukje met een piro combineren voor extra bonus punten.

Zeker van??? Lijkt me sterk...
Maar ik ben dan ook nog maar een wannabee 3D piloot...
 
@molen:

Die gasten vliegen JUIST alleen in HH
Reden: in hh staat een stickbeweging van de zender gelijk aan een aantal rotaties per sec, waar de gyro naartoe werkt. Oftewel, ziet hij een input van 1 rotatie per sec vanaf de zender komen, en hij meet dat hij momenteel maar 0,5 draait, stuurt hij gewoon de staart bij tot het wel klopt.

Dus, bij een pirouettefiguur kun je hiermee dus een heel constante piro hoeveelheid verkrijgen, waardoor ook de rechterstick 100x makkelijker te controleren is.

Verder, zou je een piro figuur doen in wind, zou de 3d piloot iedere keer met de linkerstick moeten anticiperen op de wind (immers, staart tegen de wind in in normal = langzamer, met de wind mee = sneller)
Dus de rechterstick wordt dan ook vele malen moeilijker te beheersen en correct te bedienen.

Heading hold is meer dan alleen de staart stilhouden..
de gyro werkt dan via een andere regeleenheid dan dat deze in normal doet
 
trouwens, je hebt het erover dat de gyro "eruitklapt"

als hij dit doet, is er gewoon iets fout in de gyro, setup van de heli of instelling van de zender

Normaal, als alles goed is afgesteld, klapt een gyro er dus niet uit als je achteruit vliegt of andere gekke dingen doet..
Alleen, ga je met kleine heli's in de weer (450 heeft het een beetje, 250 en kleiner zijn er berucht om) en je gaat raar doen, zeker bij rolls flips etc heeft de staart gewoon het vermogen niet om hem te kunnen houden.

Dat is ook de truc van een goede 3d piloot: dit aanvoelen, en net op het randje gaan zitten.
Geef je namelijk op het verkeerde moment teveel pitch = hoop koppel wat weggewerkt moet worden = staart krijgt op zn donder
en bij die kleintjes kan dit interessant zijn, maar dit komt dus uit de staart zelf (hardware), niet uit de gyro

oplossing: tail authority vergroten door toerental verhogen, pitch op de hoofdbladen verkleinen
 
Hahaha, ik denk dat Molen bedoelt, dat 3D vliegers die tailstick uitsluiten bij landen en opstijgen in het midden hebben.... verder zijn ze continue aan het pirouetten.... of zoiets....

Groet, Bert
 
Dat vermoed ik ook, maar ik wil het graag zeker weten ;-)

Als iemand over een jaar dit draadje vind, en we zijn niet duidelijk in wat we nou bedoelen, zou iemand zomaar op verkeerde ideeen kunnen komen :mrgreen:
 
Dat bedoel ik ook, wat brutus zegt.

Wat Student allemaal zegt zal ik nog een keertje moeten lezen.
Ok student, hoe leest de gyro het aantal rotaties ?, en hoe komen de rotaties van de zender ?,
dit is iets wat nergens op slaat in mijn oren.

En zou ik een grotere heli moeten kopen om er zelf achter te komen dat de staart er dan niet uitklapt?
Ik denk dat het gewoon geupscaled word en er hetzelfde probleem voor kan doen, dat de piloot de gyro override op het verkeerde moment.

Stel je vliegt hard achteruit, of je komt uit invert met naar voren te drukken, waarmee automaties een tail slide ontstaat : de staart staat net niet recht voor de heli, dan wil de staart zoiezo die kant uitklappen,
als je dit nog niet doorhebt, en je gaat lichtelijk sturen ( ik weet zo niet welke kant op sturen dan fataal is ), heb je een probleem van 180 graden, waarna je als beginner gelijk je heli verliest.
 
Ok student, hoe leest de gyro het aantal rotaties ?, en hoe komen de rotaties van de zender ?,
dit is iets wat nergens op slaat in mijn oren.

Beetje simpel uitgelegd:

De gyro krijgt een signaal van de zender (de stand van jouw rudder-stick), en dit interpreteert hij als een opdracht tot een bepaalde rotatiesnelheid. De gyro houd ook bij, hoe lang dat signaal duurt. uit die twee gegevens berekent hij een rotatiehoek. (als de gyro bijvoorbeeld 2 sec lang de opdracht krijgt om met 45 graden/sex te draaien, dan gaat de gyro de heli met 90 graden verdraaiien)
De gyro geeft nu zelfstandig opdrachten aan de hekrotor om dit uit te voeren. De gyro bevat ook een sensor om te kunnen meten of de opdracht goed uitgevoerd word. Om deze uitvoering goed te doen heb je de instellingen als gain etc nodig, anders meet en corrigeert hij verkeerd.

Als de stick in het midden staat, is het signaal "nul" en hoe lang dat ook duurt, de gyro probeert dan nul draaiing aan te houden

Als de hekrotor niet bij machte is om de opdrachten van de gyro uit te voeren, krijg je zo'n blow-out. Dat kan aan de hekrotor liggen, of aan de mechanische instellingen, of aan verkeerde gain, of ook nog aan het feit dat de gyro gewoon niet van topkwaliteit is.

Da's heel kort door d bocht en heel simplistisch uitgelegd, maar het komt er wel ongeveer op neer.

Groet, Bert
 
Daarvoor hoef je geen buffer te hebben... het is een doorlopend proces, wat wiskundig gezien "integreren" heet.

De gyro buffert niet, maar werkt met "delta" (veranderings) waarden voor tijd, ingangssignaal en gemeten signaal.
Zie het als de kilometerteller van je auto. Die is ook real time, buffert niks, maar daat draaien zodra je rijd (en draait sneller of langzamer naarmate jij sneller of langzamer rijd), en houd op die manier toch redelijk vlekkeloos bij hoeveel km de auto totaal gelopen heeft. Die gyro heeft als het ware twee tellertjes die gaan lopen, eentje zodra jij je stick uit het midden hebt, de andere zodra de heli zich verdraait.
De gyro probeert continue beide tellertjes gelijk te houden... zodra jij stick imput geeft gaat het tellertje van de stick lopen. De gyro ziet een stilstaand tellertje en een lopend tellertje, en gaat de hekrotor net zo lang aansturen tot beide tellertjes even hard lopen, en aan elkaar gelijk zijn. (dit is een heel ruwe voorstelling van zaken, maar het geeft wel een werkbare voorstelling van zaken)

Hierdoor is er continue een waarde in zijn geheugen beschikbaar voor "zo moet het zijn" en er is continue de gemeten waarde van "zo is het momenteel".

Het verschil daartussen in combinatie met gain settings etc, bepaalt wat de gyro naar de hekrotor stuurt.

Testje, wat je zelf kunt doen: zet je heli op de grond, met gyro in heading hold, en manipuleer je rudderstick tot de hekservo in het midden staat (en stil blijft staan).

Geef nu heel kort een volle stickuitslag, de hekrotor loopt in de hoek. Laat onmiddelijk weer de stick los, en draai onmiddelijk de heli tot de hekservo weer in het midden staat. Zet een streepje op de vloer waar de staart "tot stilstand gekomen is".

Herhaal de proef, maar geef nu twee keer zo lang die volle stickuitslag, en draai de heli weer tot de hekservo in het midden staat. Je zult zien dat je de heli nu veel verder moet draaien.

Geen buffer, en toch een vorm van "de gyro onthoud hoever er gedraaid moet worden".

Komt gewoon omdat een HH gyro zich in hoofdzaak baseert op een PI (proportioneel integrerende) regelkring.

(te lang wachten tussen stick loslaten en de heli verdraaien verstoort de proef, maar dat komt juist omdat er geen buffer is: als het draai-commando nul is, en de gemeten draaiing ook, zal na verloop van tijd de boel weer vereffenen)

Groet, Bert
 
Zou die cheap-ass Gyro die ik nu heb niet volledig analoog zijn?
Een soort verschilversterker met integrator functie voor HH???

Heb 'm nu gemonteerd met de tekst naar een zijkant. 't boekje geeft enkel aan waar de rotatie-as moet zijn dus alles behalve boven en onder zou moeten werken denk ik.

't Leek te werken allezins...
 
Back
Top