Precedent T240

Goeiendag,

Van een mede clubgenoot heb ik een Precedent T240 overgenomen met schade. Deze is deze week niet geheel goed neer gekomen (lees verkeerd geland) maar de schade valt mee. Landingsgestel lag er onder uit, stabilo en roer los gebroken en de vleugelbuis doormidden.

Niets onoverkomelijks maar hij had er geen zin meer in en ik heb hem meegenomen. Gisteren op mijn gemak de schade eens goed bekeken maar het valt reuze mee en ik wil hem de komende maanden op mijn gemak her- en opbouwen want hij is nu helemaal leeg.

De Precedent vloog met een 38er Zenoah maar dat hield niet over. Een zwever groter dan 3 meter kreeg hij niet de lucht in. Wat zou nu een goede motorkeuze zijn qua cc's zonder dat het "overkill" wordt. Tevens moet het een beetje bij de kist passen...
Ik zit zelf te denken aan een 62er Zenoah maar dat is alweer bijna een verdubbeling.

Dan heb ik nog een vraagje...Het viel me altijd op dat dit niet de gemakkelijkste kist is om te vliegen/landen. Zijn er mensen hier die deze kist kennen en me er iets over kunnen vertellen? De Precedent werd bij ons gevlogen door een zeer goede piloot maar hij had er toch ook wel geregeld moeite mee.

Marc
 
Ik heb ooit een T240 gehad met een ZG62 erop, uitgerust met flaps.

Persoonlijk vond ik dit model niet de moeite waard met die motor. Véél te zwaar (en op zich was het toestel licht gebouwd), te weinig vleugel, te klein hoogteroer waardoor een rotzak om te landen,...

Wil je er meer power op zou ik eens kijken naar een DL 50, een economische oplossing en voldoende power om alles tot een meter of 5-6 boven te krijgen (als je wat kan vliegen). Maar als je er zoveel geld wil in steken, kan je misschien ook kijken naar de reeds ruim bewezen Paf trainers?

Edit; ik vind mezelf een redelijke piloot met de nodige ervaring met grote toestellen, maar ook ik heb geregeld moeite gehad om de zware T240 netjes af te ronden bij de landing. Iemand anders op de club heeft dezelfde kist (maar een stuk lichter) voorzien van een groter hoogteroer en dat werkt al wat beter. Al bij al blijft het slecht vliegen. Deze kist is immers maar ontworpen voor een dikke 10cc methanol destijds... Vandaar mijn advies; wil je er echt wat mee gaan doen; maak een Paftrainer, greenley of wat dan ook. Wil je gewoon je motor testen en snel aan't vliegen zijn; DL50 erop en proberen maar :-) Steek gewoon niet teveel moeite in die T240 op zich.
 
Ik heb ooit een T240 gehad met een ZG62 erop, uitgerust met flaps.

Persoonlijk vond ik dit model niet de moeite waard met die motor. Véél te zwaar (en op zich was het toestel licht gebouwd), te weinig vleugel, te klein hoogteroer waardoor een rotzak om te landen,...

Wil je er meer power op zou ik eens kijken naar een DL 50, een economische oplossing en voldoende power om alles tot een meter of 5-6 boven te krijgen (als je wat kan vliegen). Maar als je er zoveel geld wil in steken, kan je misschien ook kijken naar de reeds ruim bewezen Paf trainers?

Edit; ik vind mezelf een redelijke piloot met de nodige ervaring met grote toestellen, maar ook ik heb geregeld moeite gehad om de zware T240 netjes af te ronden bij de landing. Iemand anders op de club heeft dezelfde kist (maar een stuk lichter) voorzien vpan een groter hoogteroer en dat werkt al wat beter. Al bij al blijft het slecht vliegen. Deze kist is immers maar ontworpen voor een dikke 10cc methanol destijds... Vandaar mijn advies; wil je er echt wat mee gaan doen; maak een Paftrainer, greenley of wat dan ook. Wil je gewoon je motor testen en snel aan't vliegen zijn; DL50 erop en proberen maar :-) Steek gewoon niet teveel moeite in die T240 op zich.

van dat hoogteroer ben ik helemaal met je eens....dat is vrij klein. misschien dat ik dat nog kan aanpassen. bedankt voor die info in elk geval.

10cc? kan me niet voorstellen dat deze daar ooit me zou vliegen. ik ga eens langzaam op zoek naar een zg45....een beetje de gulden middenweg.
 
Het is zoals Paul verteld...
Beter deze in de kliko gooien ( herstellen geeft ook méér gewicht ! ! ! ) en een Paf-trainer of iets soortgelijk bouwen. Daar heb je véél méér aan dan aan die vliegende baksteen.
De Paf trainer met een DA 60 bewijst zijn goede diensten op de BIGGS sleeptreffens...

>>> Bouwdraadje : paf-230-de-2de
Deze ken ik en heb hem reeds verschillende keren aan het werk gezien ! Van deze kist ga je plezier hebben :yes:
Heb er zelf ook al achter gehangen op een sleeptreffen ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is zoals Paul verteld...
Beter deze in de kliko gooien ( herstellen geeft ook méér gewicht ! ! ! ) en een Paf-trainer of iets soortgelijk bouwen. Daar heb je véél méér aan dan aan die vliegende baksteen.
De Paf trainer met een DA 60 bewijst zijn goede diensten op de BIGGS sleeptreffens...

>>> Bouwdraadje : paf-230-de-2de
Deze ken ik en heb hem reeds verschillende keren aan het werk gezien ! Van deze kist ga je plezier hebben :yes:
Heb er zelf ook al achter gehangen op een sleeptreffen ...

Sorry Dirk, maar ik gooi helemaal niets weg;)

Zoals ik nu op weg bem met de Precedent heb ik hem al voor 80% klaar zonder al te veel extra gewicht toe te voegen. Ik zou dus niet weten waarom deze niet zou kunnen slepen en vliegen. Ik maak hem op mijn gemak af en zie dan wel verder of hij geschikt is om te slepen of niet, bouwen kan altijd nog...

Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top