Hoi Juweeltje,
Graag gedaan! Die foto van de eerste vleugel ziet er op zich heel goed uit, alleen je had inderdaad de "tapjes" eraan moeten laten zitten zoals je zelf al aangaf. Die geven de vleugel wanneer je de ribben met de tapjes op de bouwtafel vastzet vanzelf de goede wash-out. Aangezien de tapjes aan de bovenzijde zitten bouw je de vleugelhelften dus "op zijn kop" op de bouwtafel.
Ook zit er wel V-stelling in de vleugel op die foto. Of die voldoende is kan ik moeilijk zien omdat de foto van boven geschoten is. Als je de foto meer van voren neemt is de V-stelling beter te zien. De gaten in de ribben waar de aluminium buis in komt bepaald in dit geval de V-stelling. Staan die gaten op de tekening aangegeven?
Voor het bepalen van het zwaartepunt zijn wat vuistregels. Die ligt vast en heeft een kleine marge welke invloed heeft op het vlieggedrag. Op de foto`s van m`n Hellcat balanceer ik `t model op dat zwaartepunt. Dat is te doen door te schuiven met zwaardere componenten zoals de accu en servo`s (of eventueel door het toevoegen van lood). Staat op de tekening ergens onderstaand pictogram?:
Als dat zo is, is dat het zwaartepunt.
Ga er maar vast vanuit dat je de staart zo licht mogelijk moet maken bij dit soort kisten. De servo`s ook niet te ver naar achteren en de accu vooraan in de neus. Natuurlijk is het gewicht van de motor ook een grote invloed maar het is makkelijker componenten eventueel naar achteren te schuiven dan naar voren (korte neus, lange staart).
Groeten, Ramses