scratch p-66 vultee vanguard WWII

Ik heb al wat gelezen over de dihidral van vleugels,maar niets over negative wing tip dihidral....
Op mijn plan staat te lezen dan de laatse 2 ribben in de vleugel een 2% negative dihidral moeten krijgen...

Ik zal dan maar mijn vleugel een 3% geven, en de laaste 2 ribben zoals gevraagd, een min 2 % dihidral....
 
Ik heb al wat gelezen over de dihidral van vleugels,maar niets over negative wing tip dihidral....
Op mijn plan staat te lezen dan de laatse 2 ribben in de vleugel een 2% negative dihidral moeten krijgen...

Ik zal dan maar mijn vleugel een 3% geven, en de laaste 2 ribben zoals gevraagd, een min 2 % dihidral....

meet die 3% eens na....
hier kan je de 2% wel zien.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die min 2% is mij niet duidelijk te zien op de tekening, zie jij dat?

als je naar de ljin van de bovenzijde kijkt zie je het het beste
2% is weinig hoor

en pas op; % is niet graden he!

2% = 1.15grd
3% = 1.72 grd

staan er echt % op tekening??
 
Laatst bewerkt:
Hoi Juweeltje,

Volgens mij haal je wat begrippen door elkaar:

Dihedral = V-stelling
Incidence = instelhoek
Wash-in /wash-out = tipverdraaing

De v-stelling van de vleugel kan je meten in graden in het vooraanzicht:

full


De instelhoek is het aantal graden dat de hartlijn van de koorde afwijkt van de hartlijn van de kist (en het stabilo):

full


De tipverdraaing is het verschil van de hartlijn van de koorde van de tip in relatie tot de hartlijn van de koorde van de wortelrib:

full


Hier een duidelijke uitleg.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee ramses
op tekening staat dihedral dus v stelling. hij zit goed.

en de tipjes liggen weer een fractie vlakker dan de rest van de vleugel (volgens de opmerking op tekening.) met een beetje inleving jkan je dat ook zien in de 3 view.
2% is bar weinig dus dat zie je ook bar slecht
 
De V-stelling is veel meer als je het vooraanzicht bekijkt dan de genoemde 3 graden en negatieve tipdihedral is het niet, dan krijg je ook een knik aan de onderzijde. Het is een aflopend profiel bij de tippen.

Ik denk dat de instelhoek zo`n 3 graden is (afhankelijk van het gekozen profiel) met 2 graden wash-out aan de tippen. Wat de V-stelling is kan je meten in het vooraanzicht.

Op deze foto is te zien dat een vleugelhelft vlak op de vloer ligt en de ander omhoog steekt, dat is je dihedral (v-stelling). Hoe de alu-buis in de ribben verlijmt is bepaald deze v-stelling:

imag0168a.jpg


De laatste twee tip ribben zullen procentueel dunner worden waardoor je het aflopend profiel krijgt. Er zit geen knik in de liggers oid (die jij aanduidt als negatieve dihedral).

[EDIT] Eerder in dit draadje poste je dit plaatje van je tekening:

1338620089.jpg


Dat gaat over tipverdraaing (wash-out in dit geval) niet dihedral (v-stelling) en blijkt zoals ik hierboven aangaf inderdaad 2 graden.

[EDIT2]: De waardes worden aangegeven in graden en niet procenten als je aangaf. Dat geeft zoals Femmo liet zien andere waardes (bijna de helft in dit geval).

Hoop dat je hiermee vooruit kan.
Succes met de bouw verder en heel verstandig dat je toch een nieuwe vleugel gaat bouwen! :thumbsup:
De kist wordt veel te mooi om het risico te lopen!

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Oeps, nee hoor ik bedoelde dus graden, geen %
En ja dat staat ook zo op de tekening...graden

als je naar de ljin van de bovenzijde kijkt zie je het het beste
2% is weinig hoor

en pas op; % is niet graden he!

2% = 1.15grd
3% = 1.72 grd

staan er echt % op tekening??
 
Dank je Femmo en ramses

Nu weet ik dat de negatieve graden op de vleugeltippen "washouts" zijn

@ramses : de foto van de vleugel, is die van hoe ik hem slecht gebouwd had.
Ik heb dus zelf een v stelling gegeven omdat deze ook te zien is bij schaal 1/1.
 
@ Ramses: ik zie in jou fotoalbum hoe je het zwaartepunt opzoekt van een hellcat.
Ik heb jammer genoeg ook geen duidelijk uitleg waar het zwaartepunt bevind....
Ik hoop dan ook dat je me uileg kan geven eens ik zover ben....
 
Hoi Juweeltje,

Graag gedaan! Die foto van de eerste vleugel ziet er op zich heel goed uit, alleen je had inderdaad de "tapjes" eraan moeten laten zitten zoals je zelf al aangaf. Die geven de vleugel wanneer je de ribben met de tapjes op de bouwtafel vastzet vanzelf de goede wash-out. Aangezien de tapjes aan de bovenzijde zitten bouw je de vleugelhelften dus "op zijn kop" op de bouwtafel.

Ook zit er wel V-stelling in de vleugel op die foto. Of die voldoende is kan ik moeilijk zien omdat de foto van boven geschoten is. Als je de foto meer van voren neemt is de V-stelling beter te zien. De gaten in de ribben waar de aluminium buis in komt bepaald in dit geval de V-stelling. Staan die gaten op de tekening aangegeven?

Voor het bepalen van het zwaartepunt zijn wat vuistregels. Die ligt vast en heeft een kleine marge welke invloed heeft op het vlieggedrag. Op de foto`s van m`n Hellcat balanceer ik `t model op dat zwaartepunt. Dat is te doen door te schuiven met zwaardere componenten zoals de accu en servo`s (of eventueel door het toevoegen van lood). Staat op de tekening ergens onderstaand pictogram?:

a489669-148-CG%20Symbol.jpg


Als dat zo is, is dat het zwaartepunt.

Ga er maar vast vanuit dat je de staart zo licht mogelijk moet maken bij dit soort kisten. De servo`s ook niet te ver naar achteren en de accu vooraan in de neus. Natuurlijk is het gewicht van de motor ook een grote invloed maar het is makkelijker componenten eventueel naar achteren te schuiven dan naar voren (korte neus, lange staart).

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Ramses,
Neen, er is geen zwaartepunt markering op het plan, noch zijn de gaten op de ribben getekend voor de v stelling.Die heb ikzelf bepaald.
Ik ben nu bezig aan de nieuwe vleugel te bouwen (morgen misschien een foto nemen)
Nu bouw ik die inderdaad met de steuntjes en dus ondersteboven.
In mijn nieuwe vleugel heb ik ook al de gaten geboord, ik denk dat ik een v stelling van ongeveer 3 tot 5 graden zal hebben, al is dat een gokje:rolleyes:er zal vstelling zijn, maar niet teveel....morgen zal ik even meten....
Zoals ik al eerder melde...op het plan valt er niet veel te lezen.....:rolleyes::(

Hoi Juweeltje,

Graag gedaan! Die foto van de eerste vleugel ziet er op zich heel goed uit, alleen je had inderdaad de "tapjes" eraan moeten laten zitten zoals je zelf al aangaf. Die geven de vleugel wanneer je de ribben met de tapjes op de bouwtafel vastzet vanzelf de goede wash-out. Aangezien de tapjes aan de bovenzijde zitten bouw je de vleugelhelften dus "op zijn kop" op de bouwtafel.

Ook zit er wel V-stelling in de vleugel op die foto. Of die voldoende is kan ik moeilijk zien omdat de foto van boven geschoten is. Als je de foto meer van voren neemt is de V-stelling beter te zien. De gaten in de ribben waar de aluminium buis in komt bepaald in dit geval de V-stelling. Staan die gaten op de tekening aangegeven?

Voor het bepalen van het zwaartepunt zijn wat vuistregels. Die ligt vast en heeft een kleine marge welke invloed heeft op het vlieggedrag. Op de foto`s van m`n Hellcat balanceer ik `t model op dat zwaartepunt. Dat is te doen door te schuiven met zwaardere componenten zoals de accu en servo`s (of eventueel door het toevoegen van lood). Staat op de tekening ergens onderstaand pictogram?:

a489669-148-CG%20Symbol.jpg


Als dat zo is, is dat het zwaartepunt.

Ga er maar vast vanuit dat je de staart zo licht mogelijk moet maken bij dit soort kisten. De servo`s ook niet te ver naar achteren en de accu vooraan in de neus. Natuurlijk is het gewicht van de motor ook een grote invloed maar het is makkelijker componenten eventueel naar achteren te schuiven dan naar voren (korte neus, lange staart).

Groeten, Ramses
 
Als je dan toch een nieuwe vleugel gaat maken, gooi dan dat vurenhout van die kistjes weg, ga even naar de Gamma en haal een plaat hobbytriplex. Kost je iets van 3~5 euro, is lichter, makkelijker te bewerken en beter voor deze toepassing (minder zwaar).

Met betrekking tot V-stelling, ik heb niet het hele topic gelezen, maar als die tekeningen hierboven de tekeningen zijn waarmee je werkt, dan moet je die uitstekende delen WEL aan de ribben laten zitten tijdens het bouwen. Je zet dan je ribben op die uitstekende delen op je bouwplank en bouwt zo de vleugel. Op die manier zal de V-stelling en wash-out er meteen goed inzitten.

Dan EERST de bovenkant indekken (of onderkant, afhankelijk aan welke kant die uitsteeksels zitten) en dan pas je vleugel losmaken van de bouwplank en die uitstekende deeltjes verwijderen.

Die dingen heten in het engels overigens 'jig tabs'.

De V stelling is op zichzelf niet superkritisch, heeft vooral met het rolgedrag te maken en rudder/roll koppelingen (rollen op rudder, of niet). Als je het optisch bouwt zoals op de tekeningen, foto's, zit je al snel goed. Dit is toch geen kunstvluchtkist.

De washout op de tips zou ik er wel inbouwen, dat heeft voornamelijk te maken met het stallgedrag van de kist. Laat je dat weg, kun je een gemene kist krijgen die zomaar ineens snaprolls gaat maken of gaat stallen.

Zwaartepunt: als het nergens staat aangegeven, pak bij de romp het punt 1/3 vanaf de voorlijst van de vleugel, dus als de vleugel 60cm breed is op dat punt, meet je 20cm af. Dat is een veilig startpunt.

Dit is een laagdekker, dus het is het makkelijkst als je de kist op zijn kop legt en dan op het uitgemeten punt even ondersteund met je vingers. Even recht leggen en dan loslaten (met de vingertoppen dus op die punten aan weerzijde van de romp) en dan zou hij of recht moeten liggen of ietsje voorover moeten hangen.

Je kunt dan veilig gaan vliegen en al vliegend gaan uitvogelen waar je het zwaartepunt precies wilt hebben.
 
Juweeltje.

Nog even een kanttekening van deze kant.
Dek de boven kant wel in met de voetjes op een plank.
Anders ben je de verdraaing weer kwijt.
O ja 5 graden V stelling is teveel.

Succes Han.
 
Inderdaad.. eerst indekken en dan pas losmaken van de plank.

Staan er op de tekening geen negatieve mallen voor als je dan de vleugel omdraait om de andere kant in te dekken?

Nog een kleine tip: weeg je balsa. Tussen plankjes onderling kan een behoorlijk verschil zitten. De zwaarderen gebruik je voor de romp, de lichtere voor je vleugels.

Eigenlijk zou je het bij aanschaf al moeten wegen en alleen licht balsa kopen, maar ja.

Onderschat het belang van gewicht niet. Zeker schaalkisten zijn heel vaak te zwaar en vliegen daardoor niet lekker.

Stel je hebt 20 plankjes balsa in een vleugel zitten. Als je dan 5 gram variatie hebt (en dat zit er makkelijk in balsa, zelfs op plankjes van 2mm kan nog 10 gram verschil zitten!) kun je dus bv. een linkervleugel maken die 100 gram zwaarder is dan de rechtervleugel. Dat dat niet wenselijk is, behoeft denk ik verder geen uitleg.
 
Inderdaad.. eerst indekken en dan pas losmaken van de plank.

Staan er op de tekening geen negatieve mallen voor als je dan de vleugel omdraait om de andere kant in te dekken?

Dat is niet zo moeilijk.

Je maakt vier negatieve ribben.
Die plak je met 2 druppels lijm op de bovenkant als die is ingedekt.
En dan alle vier op gelijke hoogt vanaf de bouwplank afvlakken.
Handeltje omgraaien voetjes er af en de onderkant indekken.


Groeten Han.
 
een goeie tip ! ;)
Dat is niet zo moeilijk.

Je maakt vier negatieve ribben.
Die plak je met 2 druppels lijm op de bovenkant als die is ingedekt.
En dan alle vier op gelijke hoogt vanaf de bouwplank afvlakken.
Handeltje omgraaien voetjes er af en de onderkant indekken.


Groeten Han.
 
voor het indekken van de vleugel zou ik 1.5mm balsa gebruiken, dat meet ik zowat uit op de tekening.
Vervolgens ga ik de vleugel zoals de vorige, glassen.
Ik neem aan dat 1.5 mm voldoende is voor een vleugel van 1400mm.....?
 
Back
Top