New plane = cut my leg to the bone !

Dit is nou de reden dat electromotoren mij vele malen meer respect afdwingen dan de verbrandingsmotoren. Wanneer een verbrandingsmotor uit is weet je zeker dat hij niet "bijt"
 
Dit is nou de reden dat electromotoren mij vele malen meer respect afdwingen dan de verbrandingsmotoren. Wanneer een verbrandingsmotor uit is weet je zeker dat hij niet "bijt"

Van horen zeggen ,schijnt het wel eens voor te komen dat zelfs een methanol motor nog wil starten zonder gloeier er op .
En vergeet niet de ontstekingen van een benzine motor .
 
Ze starten nooit 100% spontaan, heb het zelf wel meegemaakt met een 250cc tweetakt motor met aansluiten accu sloeg hij direct aan :schrik: Maar dit is nog altijd na een bewuste aktie
 
Dat van dat starten zonder gloeier, is een nonsenseverhaal. Theoretisch kan het ja, als je een perfect ingelopen motortje hebt, toevallig net het perfecte mengsel in de cylinder, enz.

In het verleden over gewed met een clubgenoot die beweerde dat zijn vliegtuigmotor dat deed. Na een goede anderhalf uur lang 'demonstreren' aan mij, heeft ie maar toegegeven en mij betaald. Het deed mij een beetje denken aan de persoon die mij ooit wilde bewijzen dat elastiek een geleider is.

Electro is in theorie veiliger dan brandstof, want je hoeft het niet te starten, er is bij electro geen enkele reden waarom iemand ooit dicht in de buurt van de prop zou moeten komen. Anders dan bij brandstof, waar het moet om te starten.

Het gevaar van electro is drieledig:

1) als het aan staat, zie je dat niet. Je hoort het ook niet. Toeschouwers kunnen dan bv. zo midden voor je kist gaan staan, of zelfs aan de prop gaan zitten morrelen, omdat ze niet doorhebben dat het aanstaat. Ook ben je, onbewust, minder voorzichtig met de prop bij bv. oppakken om te verplaatsen.

2) als er iets tussenkomt, stopt het niet. Een brandstofmotor slaat af, een electromotor niet. Sterker nog; komt een electromotor weerstand tegen, zal de regelaar er meer vermogen in gaan stoppen, net zo lang tot ie weer draait, of de handel in de fik staat.

3) electromotoren zijn naar verhouding klein en hebben een speelgoedimago. Zie recentelijk nog een filmpje van iemand bij wie de regelaar niet goed werkt, en die dat 'even test' door de motor met blote handen vast te houden terwijl hij gas geeft.

Oók de electromotor op klein 1m kistje is al in staat om hele nare diepe wonden achter te laten.

Wat al heel erg helpt, en niet veel mensen bij stilstaan, de meeste vliegvelden in NL hebben een pits met hekken. IPV je toestel op de traditionele brandstofmanier neer te zetten (met de prop de pits in gericht, je moet er immers voor kunnen zitten om te starten), kun je je electrokist zo neerzetten dat hij nagenoeg met de prop tegen het hek aanstaat. Dan kan niemand er meer voor gaan staan en mocht het ding er om welke reden dan ook vandoor willen gaan, jaagt ie niet de pits in. Je hoeft je toestel dan ook niet meer verder vast te zetten.
 
Niet van horen zeggen alleen: ik heb ooit een keer per ongeluk teveel spanning op de plug van een anderhalf cc-tje gezet, en die sloeg aan toen ik de plug aansloot. Daarna was de plug wel kapot, maar hij liep wél plm een minuut, toen viel de gloeidraad er uit (een forse kras in de voering achterlatend).

Heb ook een paar keer meegemaakt dat een nét afgeslagen motor zonder gloeispanning weer aan te slaan was, en één keer dat dat niet de bedoeling was en de eigenaar een forse jaap in zijn vingers had.

Maar dan praat je over wel 3 of 4 keer in ruim 30 jaar modelvliegen....

Kortom: het kan, al gebeurt het maar zelden.

Groet, Bert
 
... Sterker nog; komt een electromotor weerstand tegen, zal de regelaar er meer vermogen in gaan stoppen ...
Een vliegtuig regelaar is geen regelaar, het is een steller, probeert niet iets constant te houden, stopt ook niet meer in de motor. PWM (aan) tijd verandert niet. Het is de motor die meer stroom vraagt doordat generatorspanning bij laag toerental / blokkering laag is. De regelaar geeft de gevraagde altijd netjes door, zelfs al zou hij daarbij in rook opgaan. Dat is nog eens arbeidsethos ;)
 
@Brutus: bij het erop zetten van de gloeiplug, ja dat geloof ik ook wel, heb ik zelf ook wel eens gezien. De stelling was dat een methanol motor zou starten ZONDER dat de gloeiplug aangesloten was, dus zuiver op compressie. Hoewel dat misschien theoretisch mogelijk is (betwijfel ik zelfs), heb ik dat dus nog nooit in de praktijk zien gebeuren.

@Ron: lekker he, sex met mieren ;)
 
... @Ron: lekker he, sex met mieren ;)
It's a dirty job, but someone has to do it. Het zou mierenn**ken zijn als e.e.a. niet zou leiden tot opgerookte regelaars en/of motoren en/of accu's. Ik zie dat onjuiste begrip van elektromotor en regelaar te vaak. En ook al heb jij dat spelletje goed door, en gewoon iets te kort door de bocht opgeschreven, er zijn altijd mensen die meelezen.
 
Even voor de goede orde Ron, mijn uitspraak klopte en is hetzelfde als wat jij zegt. Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Om dit te illustreren, een quote van jou:

De regelaar geeft de gevraagde altijd netjes door

Dus de regelaar geeft het extra vermogen door. Dat het de motor is die de vermogensvraag creëert, doet daar niets aan af. Mijn uitspraak was inderdaad niet duidelijk hierover, jouw extra uitleg maakt het duidelijker, maar dat houdt niet in dat mijn uitspraak niet waar was. De motor komt weerstand tegen en daardoor zal de regelaar extra vermogen doorlaten (op verzoek van de motor). Je ziet, niets mis mee ;)

(zo, nu is die mier wel dubbelzijdig uitgewoond denk ik ;))
 
Electro is in theorie veiliger dan brandstof, .

Ik zit anders (hoewel ik hoop dat het nooit zal gebeuren) met angst en beven op de eerste electrocutie te wachten. De maximaal veilig geachte spanning bij gelijkstroom is 42 Volt (daarom houden Lasapparaten dat als startspanning aan en regelen terug zodra de boog aangelegd is), maar het is een absoluut gegeven dat je onder warme omstandigheden (zweet) reeds een gevoelige optater van 24 V kan oplopen. Bij lassen met gelijkstroom onder (sub)tropische omstandigheden zijn ook helaas al meerdere doden gevallen
En dan komen er mensen met meer dan 10S het veld op lopen, zweten wat, pakken met twee handen de connectors beet en voila, 42V of meer die een weg probeert te banen langs het hart. 20 mA is dan al dodelijk....

Hoezo, electro is minder gevaarlijk?

En dan hebben we het nog niet over LiPo branden, of de nare dingen die bij onbedoelde kortsluitingen kunnen gebeuren (twee weken terug brandde iemand per ongeluk bijna een gat in een van onze start tafels (2 mm Aluminium), wat als zoiets in je kofferbak gebeurt?

De stelling was dat een methanol motor zou starten ZONDER dat de gloeiplug aangesloten was, dus zuiver op compressie. Hoewel dat misschien theoretisch mogelijk is (betwijfel ik zelfs), heb ik dat dus nog nooit in de praktijk zien gebeuren.

Het kan, ik heb het een paar keer gezien. Je praat dan wel over motoren die nét afgeslagen waren (en dus op temperatuur, en met het exact juiste mengsel in de kamer)

Maar je krijgt het ook voor elkaar door met (vrijwel) gesloten gasklep een minuut de starter er op te zetten, en dan een heel klein snufje start-pilot erin te jassen. Is valsspelen, maar het kan.

Als je je toestel uit de kofferbak haalt, tankt en dan vrwacht aan de gang te krijgen zonder gloeierij, dat gaat inderdaad 100% niet lukken, ongeacht het weer

Groet, Bert
 
Hoe je het ook wend of keert, als je electro normaal volgens de regels behandeld, is er geen enkel moment waarop je dichtbij gevaar bent.

Een brandstofmotor moet gestart worden, op dat moment zijn je vingers vaak dichter bij de prop dan mensen zelf doorhebben. Dan het gepiel met een gloeistarter die er af valt, of het geduw met een startmotor tegen een spinner, enzovoort.

Setups boven de 10s zijn vrij zeldzaam. Ik heb het met je eens dat electro zeker niet risicovrij is, maar dan nog, met electro kun je jezelf branden, lelijk verwonden, maar de kans dat je vingers kwijtraakt is normaliter heel klein. Bij brandstof is die kans veel groter.

En als je van 42v de minpool vastpakt en in je andere hand de pluspool, gebeurd er niet zo veel hoor. Om 20mA langs het hart te krijgen op die manier, heb je fors hogere spanningen nodig.

Wat wel kan, is dat je met 1 hand beide polen vastpakt en dan niet los kunt laten.. en ja, dat is inderdaad gevaarlijk.

Daarom moet je óók met electro voorzichtig blijven.
 
Deze regelaars al gezien Bert :mrgreen: ? Tot 24s (= 120volt!!! :schrik:), en waarschijnlijk ook geschikt om mee te lassen als ik zo naar de stromen kijk. De bootregelaars zijn ook zonder waterkoeling verkrijgbaar:
fightercatracing.com/index.php?page=shop.browse&category_id=10&option=com_virtuemart


220px-high_voltage_warning.svg.png
220px-high_voltage_warning.svg.png
 
Tsja, in je huis zitten ook stopcontacten die nare effecten hebben als je je vingers erin stopt. Toch zal er niemand argumenteren dat een stopcontact gevaarlijker is dan een brandstofmotor..
 
Zelf meegemaakt...

Ik sta bij een brandende/uitbrandende auto, deze stond geparkeerd en er was verder niemand bij aanwezig. Ik nog proberen te blussen met een Gamma blusser maar dat lukte al niet meer...

Ik hoor opeens een claxon, blijkt van die brandende auto te zijn...dus ik kijk op naar dat ding...en hij start...uit zichzelf...komt op mij afrijden, niet snel maar toch...beetje horten en stoten....ik stap opzij, net niet aangereden en de auto rijdt nog 2 meter en dan tegen een paaltje en komt tot stilstand, om vervolgens helemaal uit te branden...

Heel apart, wel verklaarbaar: de brandweer verklaarde dat de startmotor door de brand contact kan maken met de accu en dus uit zichzelf de auto opstart...
Toch netjes van de auto dat hij even waarschuwde...:D ;)

Moraal: alles wat onder stroom staat, kan starten/aanslaan/rollen/rijden/in werking treden etc. etc., zonder dat je daar zelf opdracht voor geeft...


Oh ja, ook nog eens een plots startende prop van de FunCub in mijn buik gekregen toen die op de werkbank stond: per ongeluk een tik tegen de throttle, FunCub wil er vol gas vandoor en BAM, shirt stuk en een apart patroon op mijn buik(je)... ;)
Doe je 1 keer, daarna dus altijd prop eraf als er geklust wordt.

En hoe vaak is t bij jullie maar net goed gegaan? Iets met een 'klein hoekje', toch...?
 
Feestje??

Pas gebeurd
op een zaterdagmiddag
slecht weer dus maar even de nieuwe regelaar in mijn Rafale zetten
alles gesoldeerd en de fan weer terug in het model;)
even kijken of de fan de goede kant op loopt:p
dus lipo eraan en even een beetje gas en voelen of hij ook blaast
ja hoor hij staat goed
intussen vraagt mijn vrouw of ik nog lang bezig ben op de tafel, want ze gaat stofzuigen en dwijlen.
nee ik ben zo klaar en leg de zender op tafel, ondertussen gaat de stofzuiger aan en ze vraagt, doe even een stapje opzij dan kan ik dat laatste stukje ook doen.
prima ik kijk nog even naar de instellingen op het papiertje van die vreemde regelaar en even kijken naar de afstelling van de rolroeren
alles oke
leg weer de zender op tafel en weer moet ik een stapje opzij want inmiddels is er iemand aan het dwijlen
Laat ik nu denken dat ik de lipo eraf had gehaald (dus niet)
en kom weer aan de tafel en pak de zender op
Oeps raak ik toch de gashendel en ja hoor mijn papiertje van de regelaar door de fan naar binnen en komt eruit als confetie
En dat alles op een natte vloer
Oftewel er kijkt mij iemand aan die niet meer vrolijk is en mijn papier van de regelaar mis ik ook gelijk.

conclusie: wanneer je een feestje hebt en geen confetie meer, je kan het makkelijk snel zelf maken.
alleen gooi het niet op een natte vloer want dat kost een hoop tijd om het op te ruimen.:help:
 
+1 voor aws1!

En om ook een duit in het zakje te doen: ik vlieg zowel brandstof als electro en heb wel eens aan beiden gremia mijn vingertjes pijn gedaan.

Heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen (maar die discussie is al heeeeeel vaak geweest hier).

Ik weet alleen wel dat ik een brandstofmotor meer vertrouw als electro, al is het maar dat deze stopte toen ik mijn vingertjes erin had zitten terwijl zijn electro broertje maar doorging ...
 
Back
Top