New plane = cut my leg to the bone !

Hoe je het ook wend of keert, als je electro normaal volgens de regels behandeld, is er geen enkel moment waarop je dichtbij gevaar bent.

Daarom moet je óók met electro voorzichtig blijven.

Idem ditto met brandstofmotoren, je moet weten waar je mee bezig bent, en je gezond verstand gebruiken... zo zal je je grasmaaier ongetwijfels ook niet starten door'm op z'n kant te leggen en een flinke zwaai aan't mes te geven...of toch??

Ik heb persoonlijk al meer dingen zien foutgaan met electro dan brandstof..(kortsluitingen, verpoling, brand bij crash, ....), net omdat de aandacht verslapt, want electro is toch veiliger, niet??

Wm

Voorzichtigheid is met beide werelden gewoon nodig. Met zowel brandstof en electro. De vermogens die gebruikt worden zijn namelijk gewoon heel serieus te noemen. Een elektrokist kan zo maar meer vermogen hebben als een boormachine. Wel lijkt elektro veilliger, je mist namelijk het hele brandstofstartcircus, wel is het waar dat elektro blijft doorhakken waar brandstof stopt. Het is verstandig om met beide voorzichtig omte gaan. En wat betreft dat spontaan starten van je brandstofmotor; mijn Saito 56 deed het afgelopen zondag nog, choken, plug erop en direkt draaien zonder klap. Je schrikt er wel van want het komt niet vaak voor maar het kan dus wel!

Pas gebeurd
op een zaterdagmiddag
slecht weer dus maar even de nieuwe regelaar in mijn Rafale zetten
alles gesoldeerd en de fan weer terug in het model;)
even kijken of de fan de goede kant op loopt:p
dus lipo eraan en even een beetje gas en voelen of hij ook blaast
ja hoor hij staat goed
intussen vraagt mijn vrouw of ik nog lang bezig ben op de tafel, want ze gaat stofzuigen en dwijlen.
nee ik ben zo klaar en leg de zender op tafel, ondertussen gaat de stofzuiger aan en ze vraagt, doe even een stapje opzij dan kan ik dat laatste stukje ook doen.
prima ik kijk nog even naar de instellingen op het papiertje van die vreemde regelaar en even kijken naar de afstelling van de rolroeren
alles oke
leg weer de zender op tafel en weer moet ik een stapje opzij want inmiddels is er iemand aan het dwijlen
Laat ik nu denken dat ik de lipo eraf had gehaald (dus niet)
en kom weer aan de tafel en pak de zender op
Oeps raak ik toch de gashendel en ja hoor mijn papiertje van de regelaar door de fan naar binnen en komt eruit als confetie
En dat alles op een natte vloer
Oftewel er kijkt mij iemand aan die niet meer vrolijk is en mijn papier van de regelaar mis ik ook gelijk.

conclusie: wanneer je een feestje hebt en geen confetie meer, je kan het makkelijk snel zelf maken.
alleen gooi het niet op een natte vloer want dat kost een hoop tijd om het op te ruimen.:help:

Ik zou niet willen weten wat er gebeurd als dat papiertje je hand was.....

Heb zelf ook een een behoorlijk krachtige 70mm EDF gehad en deze getest in de hand maar alleen al de kracht die hij vooruit stuwt in de lucht.

Ook eens mn duim in de motor van een easystar gehad. Zat een snel HC outrunertje (hoog KV) op met een klein proppje. Ik even testen of de motor werkt dus vol gas en de prop naar de grond gericht en neus naar me toe. Mijn handen waren misschien een beetje vettig of iets, maar in iedergeval schoof de easystar naar voren en snipperde ie het bovenste stukkje van mn duim mee :help:.

af en toe nog last van als het koud is, voor de rest mooi dicht gegroeid.

Ze starten nooit 100% spontaan, heb het zelf wel meegemaakt met een 250cc tweetakt motor met aansluiten accu sloeg hij direct aan :schrik: Maar dit is nog altijd na een bewuste aktie

Lang oude post,
de motor in mijn autotje (2.5cc tweetakt) loopt perfect, zonder gloeier: trok ff aan 't touwtje en hij liep weer.
geen gloeier in de buurt geweest.

Ik zou niet willen weten wat er gebeurd als dat papiertje je hand was.....

Heb zelf ook een een behoorlijk krachtige 70mm EDF gehad en deze getest in de hand maar alleen al de kracht die hij vooruit stuwt in de lucht.

daarom had ik hem ook weer in het model gezet
want je kan niet het risico nemen om een edf even met de hand vast te houden.
maar als je een leuk feestje hebt gewoon papier erin haha:p

best raar mijn esc in mijn funcub als me motor draat en hij word tegen gehouden al een x me finger stopt me motor met draaien en hij doet het pas weer als me gas helemaal naar 0% is geweest

en nu nederlands?
beetje onvolgbaar...

wat ik er wel van begrijp, is dat je waarschijnlijk een beveiliging in de regelaar hebt zitten.

sorry zit op me mb op mbf dus dat typt vervelend als ik helemaal terug moet kijken dan moet ik schuiven mijn excuses maar ik denk dat er een beveiliging in zit ja ben er wel blij mee haha

Bedoelde meer het gebrek aan enters, nu heb je 1 lange zin geschreven, terwijl dit er eigenlijk 4 zijn
Maakt je verhaal erg onleesbaar

Back