waterpomp op servo of motor?

Wat ik niet zo goed snap:

Waarom geen door de machine aangedreven plunjerpomp?
Die kun je (maar dat is wel wat werk) traploos regelen via een Stephenson schaar-achtige aandrijving, of je kunt hem als aan/uit pomp regelen door middel van een driewegklep die naar de ketel, danwel terug naar de warmwaterbak leidt. Beide lijkt me een stuk kompacter en met minder aanslag op je electriciteits"voorraad" te realiseren.

Met de stephenson-schaar regeling kun je met één enkele niveauschakelaar en een zeer langzaam lopend stelmotortje (bijvoorbeeld een sterk vertraagde worm) een heel acceptabel functionerende continue niveauregeling realiseren, als de maximum capaciteit van de pomp tenminste redelijk dicht bij de maximum waterbehoefte ligt, maar dat kun je afstellen met eindschakelaartjes o.i.d...

Tenminste, ik ga er dan wel van uit dat je ook een geregelde keteldruk gebruikt.

Groet, Bert
 
Prima idee maar waar haal je een plunjerpomp? op wat locomotief varianten uit de USA na niets te vinden. De machine is een oscillerende variant, de kracht is goed, er was ooit van Cheddar een passend pompje, echter de ervaringen waren niet echt positief. Het pompje zorgde ervoor dat het omkeren van de machine niet altijd vlekkeloos ging, blijven hangen. Een schaar systeem is al beter.

Nu een ander probleempje, ik had twee extra aansluitingen in de ketel laten silversolderen, het was een risico maar gelukt, echter bij één "zweet" er wat tussen
door bij 3 Bar, het is niet ernstig en wordt ook wat minder, slibt een beetje dicht.
De ketel is afgemonteerd, denk niet dat ik dat over ga doen.
 
één "zweet"

Mijn Heikarketel heb ik met een pakje aardappelzetmeel dichtgekregen.
Echter een model ketel zou ik niet vullen met dat stof.

Ik heb hier voor de sterkte de ketel ook met zilver gedaan.
Een traan "gaatje" daarna gewoon met tin dicht gesoldeerd.
Heb je lang niet zoveel warmte inbreng nodig.
 
Het word al minder, maar de ketel zit al in z'n hout jasje en alles zit er op, drama met aansluiten sommige wel 10 keer opnieuw. De ketel is wat oud en de schroefdraad is soms wat ruim je "teflon-t" je suf ook die $%#^%^%$^ engelse maten is lastig heb niet zoveel reserve daarvan liggen. De ingesoldeerde bussen zijn een beetje aangetast in de schroefdraad. Maar goed alles werkt en lekt niet. Ook de BF industries water level systeem getest in combi met de pomp.......perfect! Ketel op 50 à 66% en de pomp slaat aan pompt bij tot ongeveer 85% groen lampje brand en de pomp loopt de ingestelde tijd door, ketel netjes op 95% weer vol. Bijtanken is onder de 2 minuten. Ketel inhoud is ± 350ml en de machine loopt dan ± 15/20 minuten normaal varen. De waterbunker zal tussen de 500 en 750 ml worden, dus een vaartijd van meer dan een uur moet lukken.
Met een gas systeem zou het wegwerp tankje minstens 2 uur mee moeten kunnen.
Heb een vertakking gemaakt in de stoom afvoer naar de condensor, die met een spiraal onder de bolle bodem het tankje kan verwarmen indien het wat minder wordt. Daarnaast heeft de ketel nog een aansluiting voor een handpompje met slang vulsysteem. Het doel was om een boot te bouwen die rustig en veilig meer dan een uur kan varen...........oh ja de stoomfluit zit er ook al op. Dat gaat er dan weer vanaf.

Nu nog de gas toevoer gaan regelen, zat aan een BIX regelaar te denken, veel druk weinig gas, echter indien de ketel toch droog dreigt te raken gaat ie vol open en dat wil ik ook niet. Plan is om een servo aan te sturen met vooringestelde posities middels een aangepaste servosteller. Door meerdere potmeters aan/uit te zetten gaat de servo in een bepaalde stand. Moet nog uitvinden of ik een temperatuur sensor kan gebruiken voor nood gas uit. Die sensoren heb je in een beperkt aantal schakel temperaturen, één daarvan is 150 graden, die lijkt me iets te laag. een instelbare (ook betaalbare) heb ik nog niet gevonden. Leuk voor na de vakantie.
 
Daarvoor heb je een PC nodig en ik ben daarmee opgehouden na Dos 2.4 en zit nu op MAC. Bovendien ben ik niet zo van de zelfbouw van electronica, een beetje aanpassen prima maar kan er niet nog een hobby bij hebben.
 
Daarvoor heb je een PC nodig en ik ben daarmee opgehouden na Dos 2.4 en zit nu op MAC. Bovendien ben ik niet zo van de zelfbouw van electronica, een beetje aanpassen prima maar kan er niet nog een hobby bij hebben.

@ Baggeraar
Hij heeft al 2 hobby.s:rolleyes::rolleyes:
Model en een vrouw
Wat moet hij dan nog meer:confused:
Is voor zijn leeftijd toch te veel hoor
mvg
Frederik :D
 
Heb een vertakking gemaakt in de stoom afvoer naar de condensor, die met een spiraal onder de bolle bodem het tankje kan verwarmen indien het wat minder wordt. Daarnaast heeft de ketel nog een aansluiting voor een handpompje met slang vulsysteem. Het doel was om een boot te bouwen die rustig en veilig meer dan een uur kan varen...........oh ja de stoomfluit zit er ook al op. Dat gaat er dan weer vanaf.

komt dat condens dan ook terug in je "waterbunker"? want dan kun je een behoorlijk tijdje langer varen, en bespaar je ook wat gas. Hooguit een goede olieafscheider nodig, maar dat is ook niet zo ingewikkeld....

Nu nog de gas toevoer gaan regelen, zat aan een BIX regelaar te denken, veel druk weinig gas, echter indien de ketel toch droog dreigt te raken gaat ie vol open en dat wil ik ook niet. Plan is om een servo aan te sturen met vooringestelde posities middels een aangepaste servosteller. Door meerdere potmeters aan/uit te zetten gaat de servo in een bepaalde stand. Moet nog uitvinden of ik een temperatuur sensor kan gebruiken voor nood gas uit. Die sensoren heb je in een beperkt aantal schakel temperaturen, één daarvan is 150 graden, die lijkt me iets te laag. een instelbare (ook betaalbare) heb ik nog niet gevonden. Leuk voor na de vakantie.

Excuse me for saying so: je moet GEEN temperatuur sensor voor "nood gas uit" gebruiken.... Da's levensgevaarlijk.
Domweg een drukregelaar de brander laten moduleren, Dat kan theoretisch al met een balg die tegen een veer in het gaskraantje dicht drukt. In de praktijk zal het wat lastig zijn om aan goede balgen te komen, maar je zou het bij een bedrijf in pneumatische meet-en-regeltechniek kunnen proberen.
Branderbewaking het beste middels een extra niveauschakelaar via een solenoid o.i.d op laag ketelniveau het gas afzonderlijk (onafhankelijk van de regelkraan) laten afsluiten.
De boel zodanig aansluiten dat (indien de schakelaar zich daarvoor leent) een defecte levelschakelaar of een spanningsuitval van de branderbewaking de solenoid dicht stuurt.
Dan heb je een "fail to safe" situatie.

Groet, Bert
 
je moet GEEN temperatuur sensor voor "nood gas uit" gebruiken.... Da's levensgevaarlijk.

UUUHHHHhh:confused:

Beter dan geen bewaking.
Ik kan zelf niet zien of de vlam uitgaat, als blijkt dat de waakvlamstand net iets te "dicht" is.
Met een temperatuurvoeler kan dat wel, maar die zijn niet vlambestendig.
Met een thermokoppel kan dat wel.
In mijn sleepboot ben ik met een PIC (programmeerbaar ic) bezig die een variabele (keteldruk gemeten met NTC) bekijkt en dan de servo voor de "gas"kraan bedient en bovendien kijkt naar een andere variabele (thermokoppel in de brandervlam dat signaleert dat de brander te klein is) en dan de servo iets verdraait zodat de gaskraan een haartje open gaat.

Een thermokoppel een gasblok (magneetventiel) laten sturen is bij mij geen optie want dan zou het wasbenzine gas te ver afkoelen en weer vloeibaar worden in het gasblok dat niet tegen vloeistof kan.

Als je een idee hebt dat wel uitvoerbaar is (op modelschaal) hoor ik dat graag.
 
Het type boot is een open steam-launch dus veel mooi houtwerk en een nette indeling van de machine. Dus naast functioneel moet het er ook mooi uit zien. Een olie/water scheiding zo mooi zijn maar qua gewicht verdeling zou deze op een minder gunstige plek moeten komen en dat gaat niet, gewoon water tanken. De temperatuur schakeling die ik bedacht had heeft niets met de vlam te maken maar met de ketel. Er zal een verloop zijn in temperatuur van de ketel naarmate het waterpeil zakt. Bij geen water meer zou de temperatuur op een dus danig hoog niveau komen dat het gas er af verstandig zou zijn. Ik kan niet zien waarom dat gevaarlijk zou zijn. Stel dat ergens tussen de 150 en 200 graden de ketel leeg is en begint op te warmen, klik zegt de bimetaal schakelaar en plop geen gas meer. Echte landmachines hebben een smeltplug in de vuurgang, wat drastischer maar het werkt ook. Alles wat voorkomt dat je droog stookt, voeding, temperatuur, drukregelaar etc etc is meegenomen. Op tijd aan de kant is het beste.

Nu alleen nog een keer meten hoe het zit met het temperatuur verloop.
 
Back
Top