Blue Arrow XL Robbe blijft draaien

Denk dat ik een setje motors en een speed controller ga bestellen +/- 50 euri, die zitten er al een tijd op, misschien is het dan ook verholpen.
De rest lijkt me in orde, aangezien ik de heli vandaag helemaal uit elkaar gehad heb. De ontvanger lijkt me daar niet van invloed op. Ik laat nog weten wanneer ik het opgelost heb en waar het aan lag.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt op de video of de onderste rotor veel sneller stilstaat dan de bovenste als je gas dicht zet.
Kijk even of je motortandwielen niet te dicht op de tandwielen zitten en te zwaar lopen. Er moet een heel klein beetje speling in zitten. Mischien loopt de buitenas te zwaar door de tandwielen of slechte lagers of doordat het tonnetje onder de swashplate te ver naar beneden zit.

Waar woon je, dan kun je misschien langskomen. Ik zou niet zo maar een nieuwe regelaar kopen. Je kunt de regelaar testen door twee fietslampjes aan te sluiten ipv de motoren. Dan zie je aan het licht wat er gebeurt als je de stuurknuppel heen en weer beweegt.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt op de video of de onderste rotor veel sneller stilstaat dan de bovenste als je gas dicht zet.
Kijk even of je motortandwielen niet te dicht op de tandwielen zitten en te zwaar lopen. Er moet een heel klein beetje speling in zitten. Mischien loopt de buitenas te zwaar door de tandwielen of de lagers of doordat het tonnetje onder de swashplate te ver naar beneden zit.

Waar woon je, dan kun je misschien langskomen. Ik zou niet zo maar een nieuwe regelaar kopen. Je kunt de regelaar testen door twee fietslampjes aan te sluiten ipv de motoren. Dan zie je aan het licht wat er gebeurt als je de stuurknuppel heen en weer beweegt.

Bedankt voor uw reactie als eerste,
Ik heb de tandwielen vandaag goed nagekeken die zijn in orde.
Heb er zelf een andere binnenas ingezet omdat ik dacht dat deze iets afweek, deze, die er inzat, was trouwens iets langer dan de originele.

Na dit gedaan te hebben dezelfde resultaten!

Zelf woon ik in Ede Gelderland, dichtbij de Ginkelse heide :D
Ik wil best een keer langskomen al kost me dat 23 euri!

Erg goede tip de speed controller te testen met fietslampjes dat ga ik zeker proberen, neem aan dat ik hem dan kan uitsluiten.

Ik heb ook al mensen gehoord over mogelijkheden dat de motor na verloop van tijd langzamer gaan, al lijkt me dit vrij sterk.

Dus ik ga de speedcontroller eens testen als ik tijd heb deze week.

Tevens heb ik nog een ander leuk projectje een Helikopter (Groot model) met een benzine motor. De vorige eigenaar was ermee gecrashed. De onderdelen heb ik overgenomen. Die zijn verder allemaal goed, al is het nog een klus alles soepel te krijgen en schoon. Het gaat om de achterrotor met besturing, de motor met koppeling, en het bovengedeelte met de nodige servo´s, rotoras (zonder bladen) met balansstaaf. Ook een leuk project!
Wel ga ik eerst deze kleinere Robbe Blue Arrow XL maken want dit is een leuke heli om mee te oefenen!:worship:
 
Het lijkt op de video of de onderste rotor veel sneller stilstaat dan de bovenste als je gas dicht zet.
Kijk even of je motortandwielen niet te dicht op de tandwielen zitten en te zwaar lopen. Er moet een heel klein beetje speling in zitten. Mischien loopt de buitenas te zwaar door de tandwielen of slechte lagers of doordat het tonnetje onder de swashplate te ver naar beneden zit.

Waar woon je, dan kun je misschien langskomen. Ik zou niet zo maar een nieuwe regelaar kopen. Je kunt de regelaar testen door twee fietslampjes aan te sluiten ipv de motoren. Dan zie je aan het licht wat er gebeurt als je de stuurknuppel heen en weer beweegt.

Was me nog niet opgevallen dat de bovenste langer blijft draaien...mmm...vreemd.
 
Beetje ver weg. Misschien reageert er iemand die dichterbij woont.

Loopt je onderste rotor nou veel zwaarder of lijkt dat zo op de video.

Als de motoren op zijn dan geeft dat meestal een ander verschijnsel dan het niet kunnen sturen met de staart. Het lijkt dan of je rechter stick 45 graden verdraaid zit.

Op de regelaar zitten als het goed is 2 schroefjes. Gain en Proportional. Gain is voor de gevoeligheid van de gyro. Hier hoef je niets mee te doen. Proportional is voor de neutraalstelling van de staart. In bijgaande link kun je zien hoe je dit in moet stellen. Maar ik zou toch eerst kijken of de rotors allebei even soepel draaien.
Zet voordat je gaat afstellen eerst de trim weer in de neutrale stand.

[40034] gyro-lama-v3-afstellen-4
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beetje ver weg. Misschien reageert er iemand die dichterbij woont.

Loopt je onderste rotor nou veel zwaarder of lijkt dat zo op de video.

Als de motoren op zijn dan geeft dat meestal een ander verschijnsel dan het niet kunnen sturen met de staart. Het lijkt dan of je rechter stick 45 graden verdraaid zit.

Op de regelaar zitten als het goed is 2 schroefjes. Gain en Proportional. Gain is voor de gevoeligheid van de gyro. Hier hoef je niets mee te doen. Proportional is voor de neutraalstelling van de staart. In bijgaande link kun je zien hoe je dit in moet stellen. Maar ik zou toch eerst kijken of de rotors allebei even soepel draaien.
Zet voordat je gaat afstellen eerst de trim weer in de neutrale stand.

[40034] gyro-lama-v3-afstellen-4


Mooi, nee de rotors draaien beide even soepel, ik weet niet waarom de ene eerder stilstaat, hij slipt ook niet.

Ik ga de URL bekijken hopelijk kan het dit, relatief goedkoop, verholpen worden, bedankt hiervoor. En ik heb er geen gyro in zitten waarschijnlijk daarom dat ik er niets mee hoef te doen :!:

Even iets eten voordat ik omval :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De speedcontroller ziet er zo uit, kan alleen geen schroefjes vinden :D

wlm400-z-28.jpg


Lastig probleempje zeg!
 
Volgens de handleiding van de Robbe blue arrow XL zitten de instelschroefjes op de ontvanger.

Edit: Zie net dat er wel een gaininstelling voor de gyro op de ontvanger zit maar geen proportional voor de staart zoals bij de mij bekende dubbelrotors. Er zit wel een Extend instelling op maar daarmee worden de maximale servouitslagen ingesteld.
 
Laatst bewerkt:
Volgens de handleiding van de Robbe blue arrow XL zitten de instelschroefjes op de ontvanger.

Edit: Zie net dat er wel een gaininstelling voor de gyro op de ontvanger zit maar geen proportional voor de staart zoals bij de mij bekende dubbelrotors. Er zit wel een Extend instelling op maar daarmee worden de maximale servouitslagen ingesteld.

Ok maar heeft de Extend instelling heeft denk ik niks te maken met de rotatie van de staart omdat de servo´s bedoelt zijn voor link / recht en vooruit / achteruit. Maar zeker weet ik het niet.
 
Verder is het best aannemelijk dat de motoren langer mee gaan dan een uurtje of 10 vliegen. Ik had vroeger ook een rc auto die motoren doen het vandaag de dag nog steeds alsof ze nieuw zijn. Is er een kans dat de motoren, op den duur, hun vermogen verliezen en op een ander toerental gaan draaien?
 
Ok maar heeft de Extend instelling heeft denk ik niks te maken met de rotatie van de staart omdat de servo´s bedoelt zijn voor link / recht en vooruit / achteruit. Maar zeker weet ik het niet.

Klopt, maar in de link die je stuurde staat dat de schroefjes wel voor de motoren zijn, verwarring alom. Wat staat er bij de schroefjes op jouw ontvanger????
 
Laatst bewerkt:
Ik las iets over een defecte motor zie andere forum,

. / RCVliegshop.nl Forumindex Onderwerp bekijken - Blue arrow xl doet vreemde dingen

Bij de gebruiker Didier onderaan de pagina.

Misschien is het dan dat wel.

Je doelt waarschijnlijk op het verhaal over een defecte motor. Als je meerdere keren achter elkaar vliegt zonder pauze dan kan de motor zo heet worden dat het magnetisme van de magneten minder wordt. Dan heeft één van de motoren misschien minder vermogen dan de ander en krijg je jouw probleem.
 
Ik heb net de heli wat beter bekeken, het bovenste tandwiel slipt over de as, dit ga ik nu verhelpen. Kijken of dit verschil uitmaakt alvorens ik een nieuwe set motoren ga bestellen. Duurt wel even voor ik klaar ben de hele helikopter moet uit elkaar. Ik was al eerder bericht in deze forum over slippende tandwielen dus misschien zal het dit zijn, lijkt me op zich wel logisch als het de twee rotors gebruikt om te draaien om zijn as.
 
Ik heb net de heli wat beter bekeken, het bovenste tandwiel slipt over de as, dit ga ik nu verhelpen. Kijken of dit verschil uitmaakt alvorens ik een nieuwe set motoren ga bestellen. Duurt wel even voor ik klaar ben de hele helikopter moet uit elkaar. Ik was al eerder bericht in deze forum over slippende tandwielen dus misschien zal het dit zijn, lijkt me op zich wel logisch als het de twee rotors gebruikt om te draaien om zijn as.

Dat zou best wel een het probleem kunnen zijn. Succes.
 
K mensen,

Het is verholpen het lag dus aan het bovenste tandwiel dat slipte over de as. Ik zag ook dat je de schroefje op dit tandwiel niet te vast moet zetten anders draai je ze strak op de binnenas!

Ik geloof dat ik al eerder dit bericht was tegengekomen met inhoud dat het aan slippende tandwielen zou liggen, dus diegene heeft gelijk!

Zodra ik de zender aangezet had en daarna de helikopter kon ik na iets trimmen meteen sturen naar beide kanten, dus top!:cool:

Iedereen bedankt :D
 
Back
Top