Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik ga even de motoren omdraaien misschien wordt ik dan iets wijzer.
Dus losdraaien en omzetten...
Het lijkt op de video of de onderste rotor veel sneller stilstaat dan de bovenste als je gas dicht zet.
Kijk even of je motortandwielen niet te dicht op de tandwielen zitten en te zwaar lopen. Er moet een heel klein beetje speling in zitten. Mischien loopt de buitenas te zwaar door de tandwielen of de lagers of doordat het tonnetje onder de swashplate te ver naar beneden zit.
Waar woon je, dan kun je misschien langskomen. Ik zou niet zo maar een nieuwe regelaar kopen. Je kunt de regelaar testen door twee fietslampjes aan te sluiten ipv de motoren. Dan zie je aan het licht wat er gebeurt als je de stuurknuppel heen en weer beweegt.
Het lijkt op de video of de onderste rotor veel sneller stilstaat dan de bovenste als je gas dicht zet.
Kijk even of je motortandwielen niet te dicht op de tandwielen zitten en te zwaar lopen. Er moet een heel klein beetje speling in zitten. Mischien loopt de buitenas te zwaar door de tandwielen of slechte lagers of doordat het tonnetje onder de swashplate te ver naar beneden zit.
Waar woon je, dan kun je misschien langskomen. Ik zou niet zo maar een nieuwe regelaar kopen. Je kunt de regelaar testen door twee fietslampjes aan te sluiten ipv de motoren. Dan zie je aan het licht wat er gebeurt als je de stuurknuppel heen en weer beweegt.
Beetje ver weg. Misschien reageert er iemand die dichterbij woont.
Loopt je onderste rotor nou veel zwaarder of lijkt dat zo op de video.
Als de motoren op zijn dan geeft dat meestal een ander verschijnsel dan het niet kunnen sturen met de staart. Het lijkt dan of je rechter stick 45 graden verdraaid zit.
Op de regelaar zitten als het goed is 2 schroefjes. Gain en Proportional. Gain is voor de gevoeligheid van de gyro. Hier hoef je niets mee te doen. Proportional is voor de neutraalstelling van de staart. In bijgaande link kun je zien hoe je dit in moet stellen. Maar ik zou toch eerst kijken of de rotors allebei even soepel draaien.
Zet voordat je gaat afstellen eerst de trim weer in de neutrale stand.
[40034] gyro-lama-v3-afstellen-4
Was me nog niet opgevallen dat de bovenste langer blijft draaien...mmm...vreemd.
Volgens de handleiding van de Robbe blue arrow XL zitten de instelschroefjes op de ontvanger.
Edit: Zie net dat er wel een gaininstelling voor de gyro op de ontvanger zit maar geen proportional voor de staart zoals bij de mij bekende dubbelrotors. Er zit wel een Extend instelling op maar daarmee worden de maximale servouitslagen ingesteld.
Ok maar heeft de Extend instelling heeft denk ik niks te maken met de rotatie van de staart omdat de servo´s bedoelt zijn voor link / recht en vooruit / achteruit. Maar zeker weet ik het niet.
Ik las iets over een defecte motor zie andere forum,
. / RCVliegshop.nl Forumindex Onderwerp bekijken - Blue arrow xl doet vreemde dingen
Bij de gebruiker Didier onderaan de pagina.
Misschien is het dan dat wel.
Ik heb net de heli wat beter bekeken, het bovenste tandwiel slipt over de as, dit ga ik nu verhelpen. Kijken of dit verschil uitmaakt alvorens ik een nieuwe set motoren ga bestellen. Duurt wel even voor ik klaar ben de hele helikopter moet uit elkaar. Ik was al eerder bericht in deze forum over slippende tandwielen dus misschien zal het dit zijn, lijkt me op zich wel logisch als het de twee rotors gebruikt om te draaien om zijn as.