Lipo Accu houdt er na 1 min. mee op

Hallo allemaal,

Heb vorige week een J3 Cub big scale van Hobbyking aangeschaft met een 2200mah 3cels lipo. Vlieg hem met een futaba t6ex. Het vliegtuig vliegt heel mooi, maar na 1 of 2 minuten houdt de accu er al mee op, terwijl deze (volgens) mij nog lang niet leeg kan zijn en hierdoor heb ik m'n eerste prop al gebroken. Iemand een oplossing voor dit probleem?

Ik hoor het graag,

Piter Dijkstra
 
Forumtipje:
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.


  • Hoe ziet het pakket eruit? Beetje bol/opgeblazen? Foto?
  • Wat gebeurt er met een andere gelijke accu?
  • Wat zegt de lader over de lading die erin gestopt is? (Niet alles zal er weer uitkomen, rendement van accu's niet 100%)
  • Welke lader gebruik je?
  • Welke laadstroom ingesteld?
  • Wat is de spanning per cel?
Je zou eens bij de HK fanclub :mrgreen: kunnen zoeken, daar zijn wat draadjes per HK produkt. Het welhaast paranoïde gezever over shills moet je maar even op de koop toenemen:
www.rctruth.com


'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken


Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro vliegen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... Wat is de spanning per cel? ...
Voor meting zie
The Script Asylum ->
rccalculations.jpg
RC calculations -> electrical -> LiPo pack wiring
-> This section explains how to measure individual cells ...

(zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items, toevoegen aan favorieten?)


bat_measure_bg.gif
 
Check de temperatuur van de regelaar eens. Sommige regelaars hebben een beveiliging tegen (te) hoge temperaturen en dan neemt het vermogen drastisch af.
 
Hallo allemaal,

Heb vorige week een J3 Cub big scale van Hobbyking aangeschaft met een 2200mah 3cels lipo. Vlieg hem met een futaba t6ex. Het vliegtuig vliegt heel mooi, maar na 1 of 2 minuten houdt de accu er al mee op, terwijl deze (volgens) mij nog lang niet leeg kan zijn en hierdoor heb ik m'n eerste prop al gebroken. Iemand een oplossing voor dit probleem?

Ik hoor het graag,

Piter Dijkstra

Meestal is dit een rotte cel in het accu pack. Controleer even of de cel spanningne gelijk zijn. Het kan ook zijn dat je regelaar het 3S pack als een 4S herkent, en de afslag spanning zet op 3Vx4=12V. Zodra je flink gas geeft, slaat de regelaar af.
 
Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Heb een turnigy 1100kv brushless outrunner en gebruik ook een turnigy lader (waarmee ik bij 1000mah 3cells geen problemen had). De regelaar en de motor worden absoluut niet warm en heb zelfs het idee dat de motor niet zijn volle vermogen levert. (probleem nr.2)
Heb hier nog eenzelfde lipo liggen, maar die wil ik eerst niet gebruiken omdat ik bang ben dat deze dan 'ook beschadigt'. Vanavond zal ik de accu eens doormeten en hoeveel A de motor neemt op volle toeren.
Heb gister dus een halve crash/noodlanding gemaakt, omdat hij er ineens mee ophield. Zodra ik alles heb doorgemeten laat ik het weten.

Bedankt voor alle overige tips!

Piter Dijkstra
 
Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Heb een turnigy 1100kv brushless outrunner en gebruik ook een turnigy lader (waarmee ik bij 1000mah 3cells geen problemen had). De regelaar en de motor worden absoluut niet warm en heb zelfs het idee dat de motor niet zijn volle vermogen levert. (probleem nr.2)
Heb hier nog eenzelfde lipo liggen, maar die wil ik eerst niet gebruiken omdat ik bang ben dat deze dan 'ook beschadigt'. Vanavond zal ik de accu eens doormeten en hoeveel A de motor neemt op volle toeren.
Heb gister dus een halve crash/noodlanding gemaakt, omdat hij er ineens mee ophield. Zodra ik alles heb doorgemeten laat ik het weten.

Bedankt voor alle overige tips!


Piter Dijkstra
 
Hallo allemaal,

Heb inmiddels de accu doorgemeten. Alle drie de cellen geven 10,5 - 10,7 volt aan, dus daar zal het niet aan liggen. Had nog vergeten te melden dat ik ook een BEC aan de accu had aangesloten na tips op de HK website. Anders kreeg ik de set niet werkende. Zou het aan deze BEC kunnen liggen? Zou ik deze op een aparte accu aan moeten sluiten?

Zijn er verder nog ideeen mbt dit probleem?

Alvast bedankt,

Piter Dijkstra
 
Heb inmiddels de accu doorgemeten. Alle drie de cellen geven 10,5 - 10,7 volt aan, dus daar zal het niet aan liggen.

Hier klopt iets niet. De maximale spanning van een Li-Po cel is 4,2 Volt. Denk dat je aan moet geven hoe je tot de gemeten waarde van 10,5 -10,7 Volt.

Als het de totaalspanning van het pakket is, dan is er ook iets niet in orde. Een volledig geladen pakket met 3 cellen heeft een spanning van 12,6 Volt...
 
Volhoud,

+1

Zou het aan deze BEC kunnen liggen? Zou ik deze op een aparte accu aan moeten sluiten?

Pieter,

Ik wil niet arrogant over komen maar je hebt gewoon je huiswerk niet gedaan en al helemaal de handleiding niet bekeken. Die zin slaat nergens op, een BEC moet je niet op een aparte accu aansluiten.....het is gewoon een term die erop duid dat de regelaar tevens stroom kan leveren voor de ontvanger/servos zonder dat je een afzonderlijke accu nodig hebt om de ontvanger te voeden.. Wanneer de spanning in de (aandrijf)accu te laag wordt zorgt de BEC erover dat er een waarschuwing volgt (kan gaan van een signaal tot het stoppen van de motor) dit om ervoor te zorgen dat je ontvanger/servos toch nog genoeg "juus" krijgen om veilig de landing in te zetten, Dat laatste lijkt me wat jij ervaart.


Stevo
 
Laatst bewerkt:
Hier klopt iets niet. De maximale spanning van een Li-Po cel is 4,2 Volt. Denk dat je aan moet geven hoe je tot de gemeten waarde van 10,5 -10,7 Volt.

Als het de totaalspanning van het pakket is, dan is er ook iets niet in orde. Een volledig geladen pakket met 3 cellen heeft een spanning van 12,6 Volt...

Bedankt voor de reactie. Dit klopt inderdaad niet.
De goede waarden zijn:
cel1 - 3,68
cel2 - 3,40
cel3 - 3,67
totaal dus 10,79, dit is na de vlucht!
 
heb je de rode draad van de esc uit het pluggie gehaald? foto's!

He wij snapten eerst niet wat je hiermee bedoelde, maar dat hebben we inderdaad nog niet gedaan. Ik begrijp nu dat als je een bec gebruikt je de rode draad moet losmaken zodat hij geen stroom richting je ontvanger stuur voor je servo's etc.
De ESC heeft volgens hobbyking als BEC Opto only en volgens mij betekent dit dat de BEC met een aparte batterij moet worden aangesloten.
(dit is de ESC: HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 40-50A ESC)

Dus wat we nu gaan proberen is de BEC apart aansluiten en deze rode draad losmaken, dan posten we de resultaten.

Bedankt voor het meedenken tot zover.

Liekele
 
Back
Top