welke motor pt15 ?

Discussie in 'Marineschepen' gestart door lone wolf, 27 mei 2012.

  1. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    IN afwachting van onderdelen voor mijn P57 ben ik maar begonnen aan een boot die al lang op de plank (berging) lag en waar ik eigenlijk iedereen keer aan wilde beginnen maar ....

    Nu is mijn vraag welke motor is het best geschikt voor de PT15 (ja inderdaad deze dus). Heb op het forum rondgekeken maar niet echt wijzer geworden. De robbe navy compact (welke precies) of een direct aansluiting op de schroefas met de speed 600 bb turbo 12v welke ook in mijn P57 komt.

    Kan iemand mij uit de brand helpen :help:

    Alvast bedankt.

    vrgr

    Rob
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik zou inderdaad voor de speed 600 BB turbo 12V gaan.
    Mooie, stabiele motor, in staat tot vrij veel power, maar met rustige vaart lekker zuinig. Wel goed kijken welke schroef je gaat gebruiken; een verkeerde schroef en je verbruik vliegt omhoog!
     
  3. Kreeft

    Kreeft

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Hasselt ( B )
    Beste Rob,
    De door Robbe aanbevolen aandrijving is de " Navy Compact ". Het is een robuste motor, maar volgens velen op dit forum is hij nogal luidruchtig en wordt algemeen verguisd. Ik ben er tevreden over in mijn PT-15. Ik gebruik een 45 mm race schroef. Op bijgaande foto werd een accupak met 9,6 volt gebruikt.

    [​IMG]

    Groetjes, Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    Hoi Jos,

    Ziet er mooi uit !

    Ga eens kijken maar denk toch aan de Speed 600 zeker ivm gebruik en wist niet zeker of hij hiervoor wel geschikt was.

    Roel, je had er over dat ik op moest passen welk schroef ik gebruik, heb je een advies welke schroef ik het beste kan gebruiken ?

    Moet er op de speed 600 ook een ontstoringset op ? Dit is mij niet duidelijk nml.

    vrgr

    Rob
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2012
  5. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    motor PT15

    Hallo, ik ben ook bezig met de restauratie van mijn PT15,
    Getest met een Graupner 720 turbo, Ging hard maar niet te sturen. en hij dook op volle snelheid naar voren.
    Een mabuschi race, was teveel van het goede voor mijn regelaar.
    Een rookwolk en weg, toen een graupner 4+r esc en een 720 neodyme.
    Ging hij vreselijk hard, de laatste 5 cm van de romp raakte nog water.
    Maar bij een kleine oneffenheid sloeg hij om. Waarschijnlijk door het draai moment van de motor.
    Daar ik redelijk onervaren ben met model speedboten, kwam ik er te laat achter dat ik het met wat lood had kunnen oplossen, en de schroefas uit het midden zetten, had het omslaan kunnen verhelpen.

    Maar aangezien ik er net een nieuwe raboesch schroefas in had gezet, en ik geen zin had die er weer uit te halen, heb ik er voor gekozen een 18 volt motor in te hangen uit een accu boormachine die ik uit een vuil container had gered, met een 3c lipo 4amp erin. vaart hij bijna perfect.
    En snelheid is naar mijn mening nu mooi. De neus komt goed uit het water, alleen de linker bocht moet nog wat aandacht hebben want dan heeft hij nog wat duik neigingen. Snelheid hoor dit scheepje wel te hebben. De origenele 1:1 heeft tenslotte 2 turbines van 11000 pk stuk.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Snelheid: ja.
    Maar hou er rekening mee dat dit model een romp van spuitgietplastic heeft. Als je daarmee "race-snelheden" gaat proberen te halen, gaat je romp niet zo erg lang mee. De klappen op het water zijn te hard voor zo'n rompje. Dan zul je de binnenzijde van de romp moeten lamineren met glasvezel en polyester.
    Bovendien: de originele schepen hadden 2 (of 3??) schroeven. Dan heb je geen last meer van het "draaimoment" van slechts een schroef.

    Groet, Roel
    Die er natuurlijk behoorlijk van zou balen als zo'n Jappending mijn S131 voorbij blaast... ;)
     
  7. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hoi Roel,

    Mijn PT15 is van robbe, en die zijn van ABS gemaakt.
    En dat hij klappen kan hebben heeft hij wel bewezen,
    Ik heb hem een keer uit de bocht laten vliegen, en is toen op hoge snelheid recht op een betonnen rand geklapt. Ja schade was er, het ingelijmde voordek was een stukje los. Dit weer dicht gelijmd met stabilit, en aangezien ik toch de boot opnieuw wilde lakken heb ik alle lak er af geschuurd. En zo kan ik de romp dus ook controleren op eventuele scheuren. Maar daar was geen sprake van. Dus pas maar op met je s131.
    Als de PT15 klaar is zullen we eens een scheepsslag uit moeten voeren op het water.
    Mvg Jan
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Oké, ik dacht dat het die van Tamiya was...
    Overigens heeft ABS ook z'n nadelen. Een matje glas en wat polyester is geen overbodige luxe. Vraag maar aan Puffin.

    Enne... hou je er rekening mee dat er ondertussen aardig wat S-Boote de nederlandse wateren bevolken?;)
    En anders vraag ik de grote broer van de S-Boote wel even te hulp:
    De Wiesel van Graupner.
     
  9. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Ja maar die Jappen zijn geniepiger.
    Toch maar eens een meting organiseren.
    Mvg, Jan
     
  10. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Roel , ik vrees dat de Jean Bart er aan te pas moet komen als zo'n zwerm S-Boote je wil belagen...gewoon even vriendelijk met Theo overleggen....weg S-Boote....;)
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met een reductiekast haal je een beter rendement uit de motor rond de 70%, bij een juiste schroef. 47 mm graupner met een spoed van 1.6 (heeel, heel oud recept, uit de tijd dat er nog met Deac accu's gevaren werd... rond 1975.. maar gaat nog steeds op).
    Het werkt perfect. Getest! Je kan een Graupner Speed 12v BB of 14.4v (deze laatste is heel goed zoeken, wordt niet meer gemaak). Vind je de Navy Getriebe te luidruchtig, kan je overwegen een planetair boxje te nemen. Zoals bij onderstaande link.
    Planetengetriebe 500/600 3,3:1 4485 günstig bestellen Robbe (4005697044852)
    3,3:1... gelijk de Navy 3,3:1... alleen stuk minder luidruchtig.. iets meer turbine... zoem... en laat zich ook mooi inbouwen.
    Op twaalf Volt zit je dan op 7A verbruik Zeg maar 80 Watt input vermogen.
    Dan gaat het vlot vooruit :)
    Gr Bas
     
  12. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    of misschien de technologie uit 1975 vergeten en overschakelen naar 2012?

    brushless buitenlopertje van 28 mm en regelaartje van 20 of 30A
    gaat gegarandeerd minder kosten dan een brushed motor met zo'n planetaire reductie .....en zal dan ook nog hoger rendement halen....

    maar denk dat Roel zijn motor het hier ook voortreffelijk gaat doen , kan je jouw brushed regelaar verder blijven gebruiken , goedkoopste oplossing dus


    mvg
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laat me je verrassen... brushless direct drive zonder gearbox... beetje pech 65% rendement... of nog minder... goed afgestemd... met gearbox, de juiste prop 85%? Hoe lager het rendement, des te meer je motor zich in een broodrooster transformeerd... Tot 85 graad overleeft ze het.. daarna is het over en uit...

    Ook Kreeft vaart met een bewezen receptje. Geen wonder dat ie happy is :) Na een aantal rondjes rond blazen is zijn motortje lauwwarm.

    Niet iedere brushless loopt even mooi vanuit 0 rpm, naar een laag toerental op naar hoger... de aanloop is bruusk (Leerlaufstrom)... ook dat vangt de gearbox iets op met de reductiefactor... overigens gaat het hier om een boxje dat je de kop niet eens kost... Gut... als je dat vergelijkt met Plettenberg, Reisenauer, Kontronik of AXI? Daar koop je een hele boot voor.
    Tja... en als het helemaal niks kost.. met scratchbox onderdelen uit een oude boormachine, whatever... is het met de duimen hoog... een ander wenst zich weer een gelikte bling, bling machinekamer...

    Maar als dat beschreven motorje zich gedraagt zoals het moet, direct aangedreven... mooi van uit de 0 rpm in een lineaire curve naar max, dan is dat een goede tip... dan is het een winner en een blijvertje! Top!

    Oud is niet altijd even slecht hoor?

    @lone wolf... Yep! Motor moet ontstoort worden.

    Je kan daar kant en klare setjes voor kopen... Deze is van de firma Coenraad...

    [​IMG]

    En verder staat het keurig hier omschreven...

    Tip-pagina 8
    http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/tips.htm


    Maar je kan het ook zo uitvoeren...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    28mm buitenlopertje met laag Kv , bootregelaar of autoregelaar en ge kunt de toeren tellen
    als ge natuurlijk hoogtoerige inrunners koopt voor je werkschip zal er niks anders opzitten dan er een reductie tussen te hangen om er deftig mee te varen !

    mvg
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Brushless heeft voordelen, maar ook wat haken en ogen. Denk ook aan het programmeerkaartje wat vaak nodig is om motor en regelaar op elkaar af te stemmen.
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik sluit me aan bij Ben44... kwestie van overschakelen naar stand techniek 2012 en je hebt voor weinig geld een pittig en goed bestuurbaar bootje. Het is zelfs zo dat door het lage gewicht van buitenloper en LiPo zelfs een boot van papier-maché de o zo harde klappen op het water nog kan opvangen. En nee, ga nu niet verwachten dat de PT15 snelheden van mini-mono gaat halen, maar dat was ook niet de bedoeling, toch?

    @Busking:
    Scorpion Outrunners zijn gemaakt om tegen hoge temperaturen te kunnen en flink wat meer als 85gr.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2012
  17. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hoi Eric,
    Mijn PT15 is geklokt met een radargun op 65 kilometer met en 720 bb turbo Neodym, en een 11.1 volt 35s lipo. Hoe hard gaat een mini-mono? want die ken ik niet.
    Mvg Jan
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    65kmh is pittig aan de snelheid voor een halfglijdende mono-romp. Mini-mono is wedstrijdklasse, haalt ook zo'n 65kmh (+) tijdens wedstrijden. Leuk die snelheid, maar voor een PT-15 ligt de schaalsnelheid een tikkie lager.
     
  19. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Klopt, de snelheid die hij nu haalt zal rond de 30 km zijn. Met de motor uit de boormachine.
    Ergens op het internet heb gezien dat de echte pt15 45 knopen loopt.
    Is best wel snel.
    Mvg jan
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Scorpion is de enige die de hoge temperaturen aan kan... althans, dat wordt beweerd... Scorpions zijn inmiddels fors duurder geworden. Is er schaarste in de hoge kwaliteit magneten.

    AXI, Kontroniks, Pletjes en Hackers vinden het niet fijn. En de doorsnee China brushless incluis. Snel einde oefening.
    Heb hier een prachtige Scorp liggen (s4020-16)... hangt ook een lief prijskaartje aan. Boven de 100 graad is heet. Zou die in mijn kist zo heet worden.. doe ik iets niet goed.
    Ron van Sommeren kan daar aardig over schrijven... wat zich in en om de motor gaat afspelen.

    Overigens ben je met al dat heetgestook -binnen dit verhaal- dan al zo je motor aan het belasten... etc.. dat je de oplopenden amperes in iets anders aan het steken bent... dan in de rond peddelende schroef...
    Om je motor als straalkachel te laten fungeren heb je vermogen nodig. Daar gaat je schroef niet harder van draaien. Tegendeel.
    Doorsnee motoren raken bij de hoge temperaruren permanent buiten adem... beginnen de amperes op te lopen, gaat het gewoon fikken.... motor en regelaar... boot...

    Volg het elektrospeed gebeuren niet, weet niet wat daar exact allemaal speelt. Wordt er nifty op de grens belast, gelijk F5B... gaat het verschrikkelijk hard :)

    Met de PT is het maar net wat je wil... schaalsnelheid... of een wedstrijdboot, wat het niet is... uiteindelijk gaat het dan weer stuk... omdat de bouw er niet op toegerust is.
    Dan het geval licht... Kan wel superlicht zijn... maar dan oogt de diepgang weer niet schaal... moet er toch nog een beetje massa bij :) op een andere manier...

    Nja... het is een leuk verhaal...

    Oja... stand van de techniek... gearbox... anno 2012 nog steeds ultramodern! Zeker weten!
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2012

Deel Deze Pagina