Hype U can fly (aka ST Models Discovery Trainer)

@F.Paternoster (Ferdi)

Allereerst bedankt dat je alsnog hebt laten weten of het niet meer kunnen sturen aan de regelaar ligt (lag).
Er is inderdaad veel onduidelijk over. En of het aan Spektrum ligt :confused: (in ieder geval is het opmerkelijk dat het wel heel vaak Spektrum apparatuur betreft).

En erg leuk te lezen over jouw "opgevoerde" U Can Fly :D
Als ik dit zo bekijk is er meer trekkracht dan gewicht ;) dus kun je verticaal omhoog :banana: (zoals vele 1:1 straaljagers).

yup eindeloos verticaal, Mijn FMS Mustang 1700mm heeft een zware dobber aan deze Hype U can Fly.
Alleen loopings moet het wel wat rustiger, vleugels willen wel flink doorbuigen :p.

Ik baal er ook van, dat ik nu nog niet kan zeggen wat het nu was.

Heb nog een AR500 liggen, is dit een full range ontvanger ?

Ferdi
 
die van mij blijft ook gewoon verticaal vliegen tot die niet meer te zien is !! NTM propdrive 1800kv met 100Amp Turnigy regelaar, en 2x parallel 3s 2200mAh lipo's. ik vlieg nu met FrSky zender en ontvanger. en dat gaat perfect !! geen enkele storing meer :banana:
 
Vandaag toch maar een complete U can Fly besteld ( morgen binnen ), kan ik de onderdelen als spare houden.
Ga deze keer de regelaar in de accu compartiment plaatsen en kijken hoe warm deze hier wordt.
De 2 lipo's komen dan parallel in bommencompartiment te liggen.

Hoe ik het hier ga koelen moet in nog ff bekijken

grt

Ferdi
 
.
Ga deze keer de regelaar in de accu compartiment plaatsen en kijken hoe warm deze hier wordt.
De 2 lipo's komen dan parallel in bommencompartiment te liggen.
Mijn idee!! Plaats jouw regelaar in de neus naast de motor, de eerste lipo gewoon op zijn plaats in het lipo compartiment en vervolgens de tweede lipo parallel plaatsen in het bommenluikje, immers daar ligt het middelpunt van het vliegtuig. Dat scheelt gewicht en de koeling van de regelaar is verzekerd.

Grt Helixer
 
Zo, vanavond even lekker aan het hobbyen geweest.

Hype weer ontdaan van zijn cowl en stock motor vervangen.

Wel een andere NTM motor gekocht, de 1100 KV qas iets te lang en
heb na Marco zijn verhaal gelezen te hebben ook een 1800 KV genomen welke precies mooi past zonder verder nog iets hoeven te veranderen.



Gebruik alleen wel de 85 Amp regelaar. Regelaar zit in accucompartiment.

Morgen ff de CG checken.

Ook tevens als testje de gyro van mijn T-rex 500 gepakt en deze ook in de hype geplaatst en gekoppeld aan mijn ailerons. Dx 8 ff ingesteld en werkt toppie.

Nu de praktijk nog, morgen staat er een goede wind later op de dag ( 15-20 km/h ) en dan wordt de hype alle kanten opgegooid, althans das mijn ervaring.
Kijken of het vliegbeeld nu strakker word.

aangesloten op de AUX poort

Stand 0 = heading hold mode
Stand 1 = uit
Stand 2 = rate mode .

MOet alleen ff kijken betreft de gain, maar als goed is kan ik die via travel aanpassen.

Dit puur als testje omdat ik nieuwsgierig ben dus don't shoot me:2gunfire: hehehe:banana:
 
Leuk joh! Kan dat dan, een gyro van een heli gebruiken op een vliegtuig? Zijn dat geen andere gyro's dan? Ben erg benieuwd.
 
Gisteren avond vlak voor dat het begon te hozen hier in Huizen met windstil weer wezen vliegen. Ik had bijna geen lift met het opstijgen, een paar keer moest ik opnieuw beginnen met starten omdat de baan te kort was. Ik vlieg weliswaar op een vlakte met opgespoten zand, maar het is toch een harde ondergrond met wat sprieterig gras waar ik redelijk wat vaart kan maken, maar opstijgen ho maar. Met wat wind tegen vliegt de UCF zo weg.

Grt Helixer
 
Hey helixer, vlieg jij nog stock ???

Ik merkte namelijk met stock motor dat je op een windstille dag best wat runway nodig had, heb toen flaperons geprogrameerd, en dat helpt echt:cool:.

Heb een zwaardere motor en flaperons lijkt het wel een multplex funcub, binnen anderhalve tot 2 meter los van de grond LOL :D.

Nou de testvlucht gaat helaas niet door.

Vanochtend ff alles nog een keer checken, hype even vastgehouden en trust gegeven, knalt de prop er keihard af, dacht dom dom wel goed vast zetten jongeuuuu :???:, echter blijkt dat de as afgebroken is:confused: motor heeft nog geen minuut gedraaid.

Deze gaat terug waar hij vandaan komt.

full


full
.

Volgende week nachtdienst. dus zal er weinig van komen denk ik.

Grt Ferdi
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het draadje gelezen, tja moeilijk hoor !!! weet niet wat ik van Spektrum moet denken.



full
full


Hier zoals de hype er nu bij staat.

Denk dat ik maar een nieuwe romp bestel en dan de 1100 KV motor van NTM erin, en dan wil ik hem vliegen op 3 cells met een 11 x 5.5 prop, later miss de 4 cells eens testen :-)

Specs
Model: NTM 35-48A 1100KV
Kv: 1100
Turns: 5T
Max. stroom: 70A
As: 5mm
Gewicht: 170 gram
ESC: 80A
Aantal cellen: 3S - 5S Lipo
Afmetingen L x D: 51 x 35 mm (zonder as)
As lengte: 19 mm

Aanbevolen prop:
Vermogen: 560Watt @ 3S ; 640W @ 4S
Test Data:
10 x 5 - 11,1v - 30A (1,5 kg thrust)
11 x 5,5 - 11.1v - 37A (1,7 kg thrust)
10 x 6 - 11.1v - 430W - 39A
10 x 6 - 14.8v -750W - 53A
10 x 5 - 14.8v - 560W - 42A (2Kg Thrust)


Gezien deze motor een stuk zwaarder is dan de stock motor, zat ik te denken.
Als de regelaar nu in de accu compartiment komt ( luchtstroming genoeg daar denk ik ) en dan beide accu's in bommencompartiment plaatsen. Of zou ik dan erg veel lood bij moeten plaatsen ?? omdat ik wat gewicht mis voor de CG punt.

Stock motor 71 gram + 2200mAh 3 cell Lipo 204 gram en stock regelaar alleen weet ik niet wat deze precies woog. (=275 gram+ de regelaar )

Met de upgrade is het dan
NTM motor 170 gram + regelaar welke 107 gram weegt. (= 277 gram )

Ik heb dan het gewicht van de stock regelaar aan minder gewicht.

In principe zou het kunnen, of zeggen jullie dan moet je extra gewicht erbij doen welke weer tenkoste gaat van de vliegduur.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Grt Ferdi

Goedemiddag,

Ik vlieg zelf ook met de ycf met de standaard motor alleen de prop veranderd naar 11 maal 5.5 met 3s lipo's 2200mah en ben daar tevreden over. vliegt goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk joh! Kan dat dan, een gyro van een heli gebruiken op een vliegtuig? Zijn dat geen andere gyro's dan? Ben erg benieuwd.

Ik gebruik de futaba GY401

Je kunt door de verschillende manieren van het plaatsen van je gyro, je rudder , ailerons of elevator mee koppelen.

Dus kijkend naar de topras, dwarsas of langsas.

Bij een heli ligt hij in feitelijk met tekst naar boven.

Omdat ik hem op mijn ailerons wil hebben staat hij op zijn kant zie foto.

je hebt ook nog de YA30 een 3 assige gyro, in principe kun je dan je zender naast je neerleggen en bakkie pakken :D.
full


Met de schakelaar zet ik hem in de modus die ik dan wil hebben.

Als je bv een warbird neemt, die zijn best bijterig met opstijgen en hebben veel torque waardoor je met rudder moet compenseren.
Er zijn mensen die gebruiken de gyro op de rudder en dan heading holt totdat ze los zijn en gooien ze de gyro uit. Moet goed werken.

Ze zeggen het is NOT DONE gyro in a plane, maar volgens mij zijn er JET vliegers die het gebruiken , maar als ik straks mijn droom klaar heb, een mooie balsa toestel ( warbird ) en deze kosten best wat centjes, en als ik met de gyro de kans verkleinen kan op crashes bij opstijgen of landen, al moet ik hem dan helemaal volhangen gyro's hahaha lol.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Clubdriver, jij bent niet de eerste die het overkomt hoor. Ik vrees dat het met een metalgear servo iets beter gaat, maar niet zonder risico de controle over je rudder te verliezen als je neuswiel zo een klapper maakt dat je servo te barsten gaat.

Één optie is om een aparte servo te nemen op de rudder, dan blijft die in ieder geval bespaart mocht de neuswiel servo kapot gaan. Een andere optie is gewoon het neuswiel verwijderen en de grote wielen naar voren zetten. Ik heb dat ook gedaan(zie een heel aantal posts hiervoor) en geloof me of niet, je kan gewoon sturen tijdens het taxiën en opstijgen. De rudder werkt gewoon door de stevige luchtstroom. Ik laat deze constructie(hoewel iets aangepast inmiddels) lekker zitten, het bevalt me best en is simpel te verwezenlijken.

Met een neuswiel sturen staat wel luxe, maar als je niet op een mooie ondergrond kan opstijgen is het naar mijn mening niet aan te raden.

Grt Helixer

Hoi helixer,
Ik heb toch ook maar besloten het neuswiel te verwijderen en er een taildragger van te maken. In het bommenluikje heb ik een blokje hout gelijmd en ik heb een oud landingsgestel van een P-51 model gebruikt. Dit landingsgestel is enorm stevig en een stuk lichter dan het origineel.
Het ziet er niet supermooi uit zo, maar het vliegt geweldig. Het is alleen even wennen met opstijgen dat je niet met de prop de grond raakt. Ondanks dat het zwaartepunt niet verandert is, is een stall nu ook echt een stall, bij onvoeldoende hoogte resulteert dat in een mooie klapper ;) Gelukkig kwam hij gisterenavond precies goed op de wielen terecht.

Maar goed, als je rekening houdt met het voorover kantelen en het stallgedrag is hij perfect te vliegen op deze manier.

Het brede landingsgestel en landingslichten in de neus:
UCFTD01.jpg



UCFTD02.jpg


Het ziet er allemaal niet echt super uit, maar het vliegt erg lekker:
UCFTD03.jpg


De UCF met m'n nieuwe Bixler (ook een erg leuk kistje!):
UCFTD04.jpg
 
Heb je achterop de staart niets zitten als glijder die over de grond gaat? Het lijkt wel of je staart gewoon over de grond gaat. En inderdaad even opletten met opstijgen dat je niet stall gaat. Zelf heb ik de voorste wielen wat naar buiten gebogen en de aluminium strip die ik als glijder gebruik achterop wat hoger gebogen zodat de UCF wat vlakker ligt met het opstijgen. Minder kans op een stall dus. Verder ziet het er toch grappig uit wat jij hebt gedaan en wat kunnen we lekker rommelen met dat vliegtuig.

H:banana:
 
Ze zeggen het is NOT DONE gyro in a plane
En dus doen wij het lekker wel. :wink:

Feit is wel dat een gyro in een heli noodzakelijk is, anders is er niet mee te vliegen. Bij een vliegtuig is dat anders. Een flymentor van KDS is een 3 assen gyro!! Zou dat ook kunnen? Je kan dan alleen position mode niet gebruiken, haha, maar meer als 3 mtr van de grond werkt deze functie toch niet meer. Bovendien kan je die functie gewoon uitzetten.
 
Ik had bijna geen lift met het opstijgen, een paar keer moest ik opnieuw beginnen met starten omdat de baan te kort was. Ik vlieg weliswaar op een vlakte met opgespoten zand, maar het is toch een harde ondergrond met wat sprieterig gras waar ik redelijk wat vaart kan maken, maar opstijgen ho maar. Met wat wind tegen vliegt de UCF zo weg.
Hey helixer, vlieg jij nog stock ???
Ja, ik zie het als een trainer toestel. Stock vraagt wat meer van je, omdat het allemaal wat langzamer gaat en je met wat wind je kop er goed bij moet houden. Flaperons instellen ga ik straks in de vakantie doen. Ik heb al de aparte servo verleng kabeltjes in huis. Bedankt in ieder geval. Bovendien vond ik de prijs van het toestel laag en dat wil ik(buiten de reparaties) zo houden, anders had ik wel een ander toestel gekocht. Nogmaals, het is een trainer, ik heb 2 andere toestellen die veel harder gaan, namelijk de EVOLUTION pro en de DOLPHIN MICRO SPORT GLIDER van HK, dat is echt een rakker.

Helixer
 
Laatst bewerkt:
Heb je achterop de staart niets zitten als glijder die over de grond gaat? Het lijkt wel of je staart gewoon over de grond gaat. En inderdaad even opletten met opstijgen dat je niet stall gaat. Zelf heb ik de voorste wielen wat naar buiten gebogen en de aluminium strip die ik als glijder gebruik achterop wat hoger gebogen zodat de UCF wat vlakker ligt met het opstijgen. Minder kans op een stall dus. Verder ziet het er toch grappig uit wat jij hebt gedaan en wat kunnen we lekker rommelen met dat vliegtuig.

H:banana:

Op de staart komt inderdaad nog een stripje, maar ik wilde gisteren eerst zo even testvliegen. Stall tijdens takeoff heb ik niet zoveel last van, ik hou het hoogteroer vol omhoog tijdens het begin van de rol, daarna neutraal, dan komt de staart mooi omhoog en weer iets later het hoogteroer iets omhoog, waardoor het toestel rustig loskomt. Ik stallde tijdens de testvlucht in een bocht, waardoor hij over een vleugel wegviel en gelukkig op de wielen terecht kwam.

Op deze manier is de UCF inderdaad een leuk kistje om mee te experimenteren :p
 
Yep helemaal mee eens, een leuk toestel om dingen mee uit te proberen, vandaar de gyro in de UCF en niet in de Mustang, maar moet de motor wel meewerken :(
 
Back
Top