Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)
Kleppen ga ik hier niet inbouwen. Ergens in dit draadje staan ook foto's van een grotere biglift die ik van Pé gehad heb. Daar zitten al kleppen in. Dat wordt in een latere fase de opvolger van deze biglift.
Dit heeft Johan ooit voor een prikkie gekocht, en nu als vriendendaad voor het zelfde prikkie aan mij verkocht. Johan: IK BEN HIER SUPER BLIJ MEE en wil je hierbij nogmaals bedanken.
Ik ga deze biglift afbouwen, en komend winterseizoen mijn eigen biglift ook weer vliegklaar maken, maar met dit set heb ik veel minder werk.
Ik ga er geen bouwverslag van maken, hij wordt ook gewoon weer blauw-wit.
De motor die je ziet is een OS max 18cc BX1. Deze bewaar ik voor een ander project.
Hendrik,
Neus een beetje inkorten, en nieuw motorschot maken voor de 26. In het dubbelwandige deel van de romp beuken vierkantstaafjes inlijmen waar het nieuwe schot tegenaan geschroefd wordt. Dit geeft je een goede inleiding van de toch wel sterkere motorkrachten in de romp. Let wel, de originele BL is voor 10cc /1.5 pk geconstrueerd. Je hebt nu 26cc 3.8 pk.
ja ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven hendrik en hopelijk meer als je oude ! kan je straks mooi mn asw 15 slepen ik heb hem idd van iemand overgenomen voor n prikkie en gelijk hendrik hiermee heel erg bij gemaakt voor t zelfde prikkie :grin:hij is je van harte gegund hendrik :wink:
OS had met zijn BX1 blok de werking van grote gloeiplug motoren nog niet goed onder de knie. Ik heb getest op mijn BL, en heb helaas de juiste afstelling nooit kunnen vinden, ook niet met Supertigre carbs. Anderen hebben echter wel succes gehad, dus het zal wel aan mij, of mijn motor gelegen hebben. Even loopt het goed, dan volgde steevast moeizaam oververhit lopen. Prop 18x8 tot 18x10, dus niets bijzonders wat belasting betreft voor een 35cc.
Ik hoop dat ie het goed doet! Waarom? nou, zojuist werd ik door Serge gebeld. Hij heeft nog een spitfire van ongeveer 1,6 meter staan die ik van hem mag hebben!!. Volgens Serge past dat blok daar goed bij.
In dat geval komt er een draadje ''spitfire" bij, dan blijft deze voor de BL
Serge, nu alvast bedankt, we zien elkaar binnenkort zowieso op het veld wel weer.
En anders kom je rustig langs,de koffie is bruin.
En graag gedaan,ik zie liever iemand schik van het model hebben,dan dat hij hier staat te verstoffen.
ik schat dat de zuigerveer vervangen zal moetten worden ,want wat hendrik zegt klopt de compressie valt vett tegen ! ik had er zelf al wat wd40 ingespoten ,en je zag hem erg veel belletjes blazen langs de zuigerveer zelf denk ik dat er n nieuwe zuigerveer op moet wel erg raar vind ik persoonlijk als je de staat van de moter ziet ??
Gewoon eerst laten lopen, dat hebben zuigerveer motoren wel meer.
Dir in tegenstelling tot een ABC motor (de meeste 'kleinere'motoren zijn van het ABC principe) waar de zuiger een beetje klemt in de cylinderbus.
In het topic ''brandstofvliegtuigen'' heb ik draadje aangemaakt over de spitfire.
Ik ga nu starten met de biglift. De opbouw van de gekregen BL. Mijn eigen BL ga ik komend winter ook weer klaar maken, maar deze opknappen gaat wat sneller dan dat ik nu eerst de mijne opknap.