(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Hey Hendrik! Twee vraagjes; Heb jij v-stelling ingebouwd zoals op de tekening? En tipverdraaiing?

Edit: nog wat vraagjes: heb je de constructie voor de struts zelf gemaakt of ergens gekocht? En welk staartwieltje heb jij gekocht?

Laatst bewerkt:
Dank Arjan! Post #139 had ik nog niet volledig begrepen. Het is dus een zelfbouw systeem, maar waar komen die clipjes vandaan? Ik meende dat ik ergens 'lindinger' had gelezen, maar kan 't niet terugvinden. Lijkt me een handig systeem. En de rest van de vragen blijven open staan :-)

V-stelling is kleiner dan op de tekening maar kun je met de struts eenvoudig aanpassen. Er zit wel een beetje v-stelling in maar dat hebben we puur op gevoel ingesteld.
De vleugels zijn helemaal vlak gebouwd meen ik me te herinneren.
Als je zonder rolroeren vliegt zijn dit belangrijke zaken. Met rolroeren veel minder. Ik moet de eerste Big Lift nog tegen komen die gemeen of onvoorspelbaar vliegt trouwens, in welke variant of uitvoering dan ook :-)

Die Gabelkopfe staan HIER

Haha, je bent een middagje weg en er gebeurt hier van alles :D

Maar ik zie dat de antwoorden al gegeven zijn. De vleugels zijn idd zuiver vlak gebouwd, geen tipverdraaing.

Het staartwiel is naar eigen keuze en smaak. Liefst een beetje groter wiel zodat ie makkelijk stuurt bij het taxien.

Groet Hendrik

Hey! Ja dit forum is snel!

Ik heb deze maar besteld. Kijken of het wat is. Qua afmetingen lijkt het wel mooi te passen.

Dan nog maar wat vraagjes.. Jij hebt de vleugelophanging gemaakt van beuken pennen zoals op de tekening? Is dat wel sterk genoeg? Ik heb hier nog messingbuis liggen met daar in passend verenstaal van 5mm. Dat ga ik denk ik maar gebruiken. En heb jij de gaten voor de vleugelophanging hulzen gelijk vanaf de tekening geboord? Of later bij passing op de romp?

En dan zit ik nog wat na te denken over het hoogteroer. Hoe heb jij die uiteindelijk verbonden? Ik zat er aan te denken om 1 geheel te maken met een vuren ligger voorop of iets dergelijks?

Jaap,

Mooi carbon wieltje :D

Ja, ik had in de eerste beuken pennen ingelijmd, met een messing buis in de romp. De beuken pen is 1x afgebroken tijdens een mislukte start. Ik heb de beuken pen er toen uitgeboord en gewoon een nieuwe in gelijmd. In de biglift die ik nu aan het afbouwen ben zitten buis en stalen pennen in. Dat is sterker als de houten deuvels. Voor het vliegen maakt het niets uit, dan is hout ook meer dan voldoende sterk, maar als je een keer een klein klappertje maakt vlak boven de grond, is het wel een mooi breekpunt (bij houten pennen). Tja, wat je zelf wil zou ik zeggen. De gaten had ik van tekening overgenomen ja. In de vleugel zorg je dat ie goed omsloten zit en verlijmd met de rib(ben).

Het hoogte roer staat op tekening als 2 delen. Ik heb er gewoon 1 deel van gemaakt. Je kan idd een stukje vuren in de voorlijst gebruiken. Het richingsroer moet je dan iets uitsparen omdat je anders geen uitslag kan maken.

Dankje!! Ja een zwak punt inbouwen kan op sommige momenten wenselijk zijn. nouja.. ik ga toch voor staal. omdat ik het nog heb liggen.. Ik neem aan dat bijna alle krachten op de vleugel tijdens vliegen door de struts worden opgevangen?

Ik vorder gestaag:

syve7ama.jpg

4e7uqyny.jpg

(Ik maak gelijk onderdelen voor twee kisten, plankjes op elkaar plakken en dat kost geen extra tijd. Ik kan daar straks vast wel iemand een plezier mee doen)

Laatst bewerkt:
Back