Welke Prop Aquacraft Wildcat EP?

Hallo,

Ik heb een paar weken geleden een nieuwe Aquacraft Wildcat EP gekocht, leuk ding, trekt snel op en vaart circa 35 km/h.

Link fabrikant: AquaCraft Wildcat EP Ready-To-Run Brushless 2.4GHz Catamaran

Nu wil ik graag wat experimenteren met andere propjes (Graupner K-series), maar ik heb een 3mm aandrijfas, terwijl de Graupner K-series met Dog Drive voor een 4mm as zijn. Ik heb alles afgezocht naar een verloop/adapter hiervoor, maar dit kan ik nergens vinden.

Nu is mijn vraag, moet ik hier zelf wat voor laten draaien/freezen of bestaat hier een kant-en-klaar oplossing voor?

Waarschijnlijk hebben bezitters van de Aquacraft Hammer EP ditzelfde probleem.

Alvast bedankt,

Mvg Bastiaan
 
Nog even wat technische informatie:
Motor: KV Rating: 1800kV
Operating Current: 3.8A, 8V/DC (without loading, 8V/DC)
Input: 3-S LiPo battery
Max Current: 55A/15S
Shaft Diameter: 4mm
Motor Resistance: 37 miliohms
Dimensions: 1.4x1.42" (35mmx36mm)
Regelaar: 50A op 3S, 65A surge.
Prop: origineel, 42mm, Spoed?, voor op 3mm flex-as.
Accu: 3S, 3300mAh, 30C.

Het betreft hier een ABS (wel vol met PUR) catamaran (denk ik) met dubbel roer, met onder de drijvers een brede strip (slag)vaster plastic.
 
wat ik al gezien en gelezen heb : koeling deugd niet!!!! motor zou gloeiend heet worden met die 42 mm prop eraan

zag dat die koelingsbuisjes met een tie-rap tegen dat motorspant getrokken zijn ; wie o wie bedenkt nu zoiets ?

voorleer ge gaat experimenteren met andere schroeven zou ik hier eerst een deftige koeling voor fabriceren voor de motor het begeeft


je zal een uurtje moeten knutselen :messing plaatje als motorsteun en daarop 4 mm messing buisjes solderen zodat de warmte effectief wordt afgevoerd

mvg
 
Ik heb even mijn bestaande flex-as gemeten om een juiste keuze te kunnen maken.

Gegevens:
Flexkabel: L=230mm, D=3.05mm
Verdikking, vast cilindrisch stuk: L=45mm, D=3.95mm
Draadlengte: 27mm, M3 getapt
Totale lengte: 300mm.

Op basis van deze gegevens ga ik proberen een juiste as met M4 te vinden (DD).

Als iemand advies heeft hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze as uitgekozen, maar volgens mij is deze niet geschikt voor de Dog Drive voor 4,76mm (3/16") props.
Hydro & Marine (de lengte van de draad is niet genoeg voor Dog Drive, prop en moer.)

Na verder kijken ben ik deze uitgekomen:
Hydro & Marine,
echter deze is 5mm rond, wat weer niet in de buis (binnendiameter=4mm) past..

Laatst genoemde as aanschaffen en 5mm naar 3,95mm afdraaien,
of heeft iemand een andere oplossing?
 
Ik denk dat het een 3,2mm flexas met 4mm Welle en M4 draad (L=12mm draad) (hydromarine nr 10285) wordt, in combinatie met Dog Drive M4/10mm/T6 (11178 ) en Dog Drive Conus Adapter M4/4,7/10mm/T6 (11179).

Echter voorzie ik 1 probleem: op de 12mm draad van de as komt eerst de 10mm lange drive dog, en dan heb ik nog 2 mm om de adapter op te plaatsen.. Dat gaat niet houden.

Of zie ik dit verkeerd?
 
kunt ook gelijk een set nemen ?

nr: 10123 strut + flex-as dog-drive
met een spannzange nr: 20215

kost wel wat meer helaas, en je zal je oude as er eventueel uit moeten halen.
 
Ik ga op advies kijken voor de optie graupner 2319-2320-2321

PS Het warm worden is tot nu toe geen probleem, de motor wordt wel warm maar het ligt er ook aan hoe je vaart natuurlijk.
Ik ga kijken wat ik nodig heb om de bestaande koeling uit te breiden naar 4mm binnenmaat. Bedankt voor de tip!
 
Hallo Bastiaan ;

het vergroten van de diameter zal zeker helpen
maar wat vooral een verbetering zal zijn is als de warmte van het motorspant goed kan afgevoerd worden ;en op de huidige manier is dat eigenlijk niet het geval

je hebt een alu spant waartegen alu buisjes zijn getrokken met tie-rap ( spanbandjes)
nu is alu een redelijk slechte geleider voor warmte en is het contact met de wamtebron verre van ideaal !
zo'n spantje maken uit een stukje messing of koper ( vb stukje regenpijp) en 2 messing 4mm buisjes op solderen is toch aan te raden

om u een idee te geven: ik heb momenteel ook een 35-36 buitenloper 1800Kv en die wordt +/- 47° met een 37.5 mm graupner prop (op gekoeld spant)
wel op 14.8 volt ,op 3s zou je wel wat groter kunnen

ik zou dus voorzichtig beginnen mocht je er andere props op gaan uittesten,een 42 graupner gaat volgens mijn natte vinger beter presteren dan die 42 die er nu op zit:wink:

mvg
 
@Ben44: Goed om te weten dat er nog iemand met dit soort motortje werkt!
De koeling ga ik inderdaad uitbreiden, ik zal ook de doorgangen van de slangen in de ABS romp groter moeten maken. Dit gebeurt denk ik met een ruimer, alleen kan ik aan de binnenkant er lastig bij. Misschien opboren met een staalboor? Of gaat het ABS hiervan scheuren?

Ik ga op zoek naar een siliconenslang met binnendiameter 4mm.
Tevens voor messing plaatje en 4mm buisjes.

Ik heb gisteren (via een verloop) gevaren met de 42mm Graupner prop, en zelfs bij rustige toeren merkte ik wel verschil. Ik vond dat de prop niet goed gecentreerd was en ik heb enkel met lage toeren gevaren. Daarna originele prop er weer op, helaas niet goed vastgedraaid en ik kom in het donker nog mijn opblaasboot erbij halen om m'n bootje van de plas te halen!

Ik heb gisteren een nieuwe as bij Hydro Marine besteld (exact hetzelfde, echter met 4mm draad ipv 3mm) incl Dog Drive en adapter. Tevens: Graupner 2320+2321 (ivm korte draadlengte op de as)

Nu ga ik op zoek naar de onderdelen om de koeling mee uit te breiden.

@RemcoG: Wordt de spantang gebruikt om de flexkabel op de as van de motor vast te maken? Nu zit er zo'n alu busje is, centreren en goed vast zetten is een uitdaging. Deze spantang centreert zich altijd, toch?


Wederom bedankt voor adviezen!
 
als je met buisjes van 4 mm (uitwendig )werkt dan ben je beter met siliconenslang van 3 of 3.2mm binnendiameter ivm klemming!

succes
 
ik gebruik een spannzange en werkt perfect, maar zie ook dat eric deze gebruikt ? mits uiteinde goed vertint is zodat je de draai niet kapot draait.

Foto-GIUQ4ZMT.jpg


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ging er even vanuit dat de gegeven diameter voor de buisjes de binnendiameter zou zijn. De buitendiameter specificeren zonder wanddikte op te geven zegt nog helemaal niets toch?? Ik wil graag een gegarandeerde flow, echter de kleinste diameter in het systeem bepaalt de maximale flow (toch?) Ik denk dat ik de binnendiameter van de aansluiting van de regelaar eens ga proberen te meten.

Heeft het zin om de water pick-up aan de achterzijde symmetrisch uit te voeren?
Ik zou denken dat dit een positief effect zou hebben op het stuurgedrag.

En hoe dik moet het messing plaatje zijn?
 
die wanddikte gaat echt niet zoveel verschillen tussen de verschillende fabrikanten onderling
ga er maar vanuit dat bijna elk messing buisje van 4 mm een grotere binnendiameter zal hebben dan je siliconenslang en veel minder weerstand voor de waterflow gaat geven

ik heb mijn motorsteun gemaakt uit een stukje 0.8mm koperen vierkante regenpijp ;dunner zou ik zeker niet gaan

de waterpick-up dubbel maken zodat je de regelaar en motor apart gaat koelen?mss eerst uitesten of dit nog nodig is als je de koeling verbetert?

omwille van gelijke weerstand en stuurgedrag ? ik denk eigenlijk dat je dat niet gaat merken

boot gaat altijd beter naar rechts sturen dan naar links door draairichting prop

mvg
 
Ik heb mijn nieuwe flex-as binnen!

Om deze op maat maken, kan ik deze met een kniptang afknippen?

Of kan ik het einde ook hard maken, door bv te solderen (daarna weer rond slijpen) of iets dergelijks?

Bvd Bastiaan


PS sorry voor de dubbelpost
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bastiaan,

Met een kniptang vervorm je de flexas en heb je dus effectief de rondloop en slijtage al negatief beïnvloed...

Een flexas slijp je door met een slijpschijfje in de Dremel, bij voorkeur een stukje tape waar je slijpt en tegen de wikkelrichting van de flexas in werken, om uitrafelen te voorkomen.

Als je de flexas in het eindstuk moet verlijmen, de boel strak passend maken, de te lijmen delen licht opruwen, 'religieus' ontvetten en de goede lijmsoort gebruiken.

Groeten, Jan.
 
Halo Jan,

Dat religieus ontvetten, kan dat ook bij naam genoemd worden?
Maw welk middel bedoel je?
(Zonder dat je hiervoor bepaalde regels overtreed natuurlijk)

Bastiaan
 
Back
Top