Welke Prop Aquacraft Wildcat EP?

Ha Jan,

Het is idd een 36mm buitenloper.

Bedankt voor je uitleg, maar hoe zie ik in het vervolg dat ik aan t downgraden ben?

voor wat betreft het koppel:
Oude situatie: 55A x 0,9 = 44A beschikbaar,
nieuwe situatie: 45A x 0,8 = 27A beschikbaar.
Of zie ik dit fout?

Ik dacht (beginnersfoutje) dat vooral de toeren bepalend zijn,
en ik lees dat ik voor catamaran type 25000 tot 30000 rpm ideaal zijn.

De boot is erg licht (100 gram romp) en ik dacht dat ik wel iets aan trekkracht kon inleveren, en hier topsnelheid voor terug krijg. Heb ik verkeerd gedacht?

Bovendien is mijn bootje (kwa afmetingen) ontworpen voor een buitenloper,
in de lengterichting kan ik niet meer dan 58mm kwijt, dit gaat denk ik net lukken.

Ik begrijp de term tweepool niet goed,moet de motor daardoor veel harder werken (=warmte) ? Kan ik dit lezen dat er om de 360/2 = 180 graden een magneet zit?

Ik hoef niet perse een tweepool, eigenlijk weet ik de karakteristieken van de diverse uitvoeringen niet.

Bastiaan

PS: Ik heb de originele as nog (1/8") en nog 36 of 38mm schroefjes, carbon.
 
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft het koppel:
Oude situatie: 55A x 0,9 = 44A beschikbaar,
nieuwe situatie: 45A x 0,8 = 27A beschikbaar.
Of zie ik dit fout?
Ik begrijp je vergelijking niet.

Koppel/vermogen wordt uitgedrukt in Watt.
Het maximale vermogen, dat de motor kan opnemen is 760W, deel je dat door 3S dan kom je op 68,5A maximaal.
Gebruik je een prop die groot genoeg is om het maximale van de motor te vragen, dan
gaat je 50A regelaar in rook op (als er geen temperatuurbeveiliging op zit).
Die 68,5A is een theoretische waarde die de motor continue kan trekken zonder dat 'ie stuk gaat, bij het opstarten vanuit stilstand kan de stroom gemakkelijk het dubbele bedragen, vandaar ook de piekwaarden bij een regelaar.

Het mechanische koppel van een motor wordt bepaald door de diameter van de rotor (bij een binnenloper) of die van de bell (bij een buitenloper), en de lengte ervan.
Hoe groter de diameter, hoe groter het koppel.
Bij kleine binnenlopers wordt de rotor langer uitgevoerd om méér koppel te krijgen.

Jij bent van een Ø36 mm can naar een Ø18-20 mm rotor gegaan, het verschil in koppel is gigantisch.

Ik dacht (beginnersfoutje) dat vooral de toeren bepalend zijn en ik lees dat ik voor catamaran type 25000 tot 30000 rpm ideaal zijn.
De boot is erg licht (100 gram romp) en ik dacht dat ik wel iets aan trekkracht kon inleveren, en hier topsnelheid voor terug krijg. Heb ik verkeerd gedacht?
De gekozen motor moet de prop, die nodig is voor die hogere topsnelheid wél rond kunnen krijgen zonder gigantische stromen te trekken en rooksignalen te ontwikkelen...
De originele prop van 42 mm kun je wel vergeten aan een 28 mm motor, dat wordt maximaal 36 mm.
Ook op dit vlak ben je dus aan het 'downgraden'.


Bovendien is mijn bootje (kwa afmetingen) ontworpen voor een buitenloper,
in de lengterichting kan ik niet meer dan 58mm kwijt, dit gaat denk ik net lukken.
Dat is des temeer reden om bij een buitenloper te blijven, want een binnenloper van die maat zal altijd minder koppel hebben.

Ik begrijp de term tweepool niet goed,moet de motor daardoor veel harder werken (=warmte) ? Kan ik dit lezen dat er om de 360/2 = 180 graden een magneet zit?
Ik hoef niet perse een tweepool, eigenlijk weet ik de karakteristieken van de diverse uitvoeringen niet. Bastiaan
Ik neem aan dat je de link van Peet hebt gelezen.

Groeten, Jan.
 
Heren,

bedankt voor de info,
ik heb de link van Peet gelezen,
weer wat opgestoken vandaag!


@Jan:
Een alternatief is deze buitenloper in de 2200Kv versie:
http://bidproduct.com/part/Product_v...MOTOR_396.html
Hoe zwaar moet de regelaar zijn die ik hiervoor nodig heb?


Dit zijn de specs van mijn huidige regelaar:
SPECS:
Amps: 50 amp continuous
Max Amps: 65A 10 sec
Voltage Range: 9V-12.6V
BEC: 5V 2A
Motor Connectors: 4mm bullet (3)
Battery Connector: Deans®
Stutter Voltage: 9.7 volts
LVC: 9 volts
Wire Gauge: #14
Max Output Power: 500 watts
On-Resistance: 0.0015 ohms
Operating Frequency: 8KHZ PWM, 16MHZ MCU
Timing Angle: Auto


Ik kan uit de gegevens van de link niet opmaken of ik hier een nieuwe regelaar voor nodig heb.

Ondertussen heb ik wel op de site rondgekeken en ik vond deze 2 regelaars:
Products, ik doel op de 70A en de 125A.
Is dit wat? Of ga ik weer de verkeerde kant op? :d

Mvg Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

Ik denk, dat je huidige regelaar deze motor wel aan kan, bij gebrek aan wat anders heb ik er een watergekoelde 80A Mystery aan hangen, en die wordt amper warm.

Als je zo'n 70A regelaar met de motor laat meeliften, denk er dan aan om vóór je er stroom op zet, je de regelaar openmaakt en controleert, of alle Fets daadwerkelijk contact maken met het koellichaam.
Al mijn 'Chinezen' (inmiddels een stuk of tien) deden wat dat betreft niet voor elkaar onder; gemiddeld 25 - 35 % van de Fets had contact met de waterkoeling, de rest niet.

Eenmaal vlak geschuurd en met warmtegeleidende pasta weer tegen de koeling aangezet, werken ze allemaal nog.
De regelaars op zich zijn niet slecht, ze zijn alleen abominabel geassembleerd.

Ter illustratie van wat ik bedoel; bij de lichte vlekken zaten de fets tegen de koeling aan...:
full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ok, dus nu nog niet direct een andere regelaar.

Stel, ik zou een andere regelaar kopen,
dan zou ik zeker bovenstaande uitvoeren,
echter waar koop ik weer zo'n grote krimpkous?
en met welke afmetingen?

Bvd Bastiaan
 
Is dit ook nog een optie voor de toekomst?
RC Birdie 100A Brushless Boat ESC (NO BEC) ID:19439 | eBay

Al heeft deze controller geen BEC;

Battery Eliminating Circuit
De battery die geelimineerd wordt is de ontvanger accu.
Je regelaar voorziet idd de ontvanger en servos met een spanning van rond de 6V via deze BEC schakeling.
Als ik bovenstaand heb gelezen, denk ik dat de controller niet geschikt is (zonder BEC).
Kan ik dat zelf oplossen, of wordt dat een gebed zonder einde?


Kan ik dan beter deze kopen? :
http://www.ebay.com.au/itm/TUJ-150A...Radio_Controlled_Vehicles&hash=item2312f04885

met de volgende specs:

Constant Current: 150A
  • Max Current: 160A
  • BEC output: 5A
  • INput Voltage: 6-22.2v (2-6 LIPO / 4 - 20 NIMH)
  • Low-Voltage Cutoff: Auto detect and set
  • Cable Type : 12 AWG ( Battery ) & 12 AWG ( Motor )
  • Cable Length : 100mm (Battery)
    65mm (Motor)
    230mm (Receiver)
  • Size: 85* 40 *21mm
  • Weight: 122g

Advantage of the Speed Controller

  • Low resistance
  • High rate PWM
  • Sixteen cells Max
  • Soft start ramp up
  • Low torque start
  • User programmable brake
  • Auto motor cutoff with reset
  • Throttle range self-adjusting
  • Auto shut down when signal is lost
  • Low voltage auto setting based on battery
  • Safe power arming program ensures motor will not run accidentally after turn on

Of deze:
http://www.hobbyhot.com/Flyermate-A...-Waterproofing-Electric-Speed-Controller.html
Specs:
Feature
- Special designed for RC boat
- Waterproof
- Low resistance
- High rate PWM
- User programmable brake
- Low voltage auto setting based on battery
- Throttle range self-adjusting
- Soft start ramp up
- Auto motor cutoff with reset
- Safe power arming program ensures motor will not run accidentally after turn on
- Low torque start
- Auto shut down when signal is lost

Specification
- Size: 85 x 40 x 22mm
- Constant Current: 120A
- Max Current: 140A/12s
- Low-Voltage Cutoff: Auto detect and set
- Input:3-6 Li-Po
- BEC: 3A out put
- Weight: 111g



PS Ik heb net de buitenloper van bidproducts gekocht:
"Bidproduct H3126 Brushless Motor KV: 2200"
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bastiaan,

Brede krimpkous koop ik bij de elektronicawinkel op de hoek, regelaar meenemen voor de goede maat.

Bij regelaars zonder BEC gebruik ik een UBEC, als er alleen een roerservo aan hangt, is dit voldoende:
HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction
Met enig zoekwerk op eBay zijn er vergelijkbare UBEC's te vinden, die nog minder kosten, of zonder verzendkosten zijn.

150A, wat ben je van plan...?

Alle regelaars in deze prijsklasse lijden onder dezelfde slechte assemblage, dus openmaken en controleren, anders gaat 'ie bij een belasting van 40-50A al de lucht in.

Als je de 150A regelaar daadwerkelijk op 6S gaat gebruiken, moet je weten hoe de BEC is opgebouwd; is het een schakelende versie, dan kun je de BEC gebruiken, is het een analoge versie, dan moet die 16V dissiperen (de BEC levert maar 6V), iets waardoor de regelaar zelf ook zal opwarmen, omdat alles op dezelfde koeling zit.

Tot 4S gaat dat goed, daarboven neem ik een losse UBEC en haal de rode draad uit de ontvangeraansluiting van de regelaar.

Groeten, Jan.
 
Ha Jan,

Ik heb niet perse 150A nodig, maar als ik er toch ene moet kopen, dan hoef ik het voor de prijs niet te laten om een regelaar met hoge Amps aan te schaffen.

Better safe then sorry, toch?

Ik vind de volgende wel interressant, is het wel wat?
http://www.hobbyhot.com/Flyermate-At...ontroller.html
Specs:
Feature
- Special designed for RC boat
- Waterproof
- Low resistance
- High rate PWM
- User programmable brake
- Low voltage auto setting based on battery
- Throttle range self-adjusting
- Soft start ramp up
- Auto motor cutoff with reset
- Safe power arming program ensures motor will not run accidentally after turn on
- Low torque start
- Auto shut down when signal is lost

Specification
- Size: 85 x 40 x 22mm
- Constant Current: 120A
- Max Current: 140A/12s
- Low-Voltage Cutoff: Auto detect and set
- Input:3-6 Li-Po
- BEC: 3A out put
- Weight: 111g


Mvg Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

De 120A van deze regelaars zijn 'andere' ampères dan die van bijvoorbeeld de T120 van Hobbyking. HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC
Dat kun je ook zien aan de zeer beperkte piekcapaciteit van de Flyermate.

Voorzien van een waterkoeling (en vlakgeschuurde Fets) heb ik drie 80A versies in gebruik, die werken uitstekend, zolang je een ruime marge aanhoudt t.o.v. de maximale belastbaarheid.
Mijn 80A regelaars krijgen maximaal 80-100A pieken te verwerken, continue houdt het met 50-60A op.

Groeten, Jan.
 
Ha Jan,

dus als ik het goed begrijp moet ik de waarden van de flyermate met een korreltje zout nemen. De 120A versie kan circa 70-80A continu geven (2/3), en heeft nog wat over om te pieken.
Dus 70A x 11,1V = 780W, 80A x 11,1V = 890W

Dan zou ik deze regelaar kunnen gebruiken voor de (toch al bestelde) BL2856-2700kV,
welke max 780W opneemt.

Of is deze conclusie voorbarig?

Mvg Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

Als je de fets vlakt, zodat ze allemaal gekoeld worden, dan kan dat prima.

Daarnaast wil ik nog wel eens zien, of een Ø28 mm motortje 780W kan verstoken zonder dat er iets licht gaat geven...

Groeten, Jan.
 
Haha, ja ik ben ook benieuwd,
fets vlakken gaat zeker gebeuren, heb de Flyermate Atlantis 120A net besteld.

Misschien kan ik het kleine motortje wel kwijt in NQD Arrow Wind (Chinese crap),

En anders heb ik nog 28mm schroefjes gevonden in mijn verzamelbak (origineel van Aquacraft ReefRacer), misschien probeer ik die nog wel op de Wildcat.
Of is 28mm toch echt weer te klein?

Nu nog enkele weken wachten, ik hou je op de hoogte indien er iets gebeurd.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe.

Mvg Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

Houdt die 28 mm prop maar eens achter je Wildcat, dan zie je gelijk, dat dat niet gaat lukken...

In je Arrow Wind met een 34,5 of een 36 mm propje zal nog wel gaan, zit je op 3S precies in de sweet spot qua toeren.

Groeten, Jan.
 
heb de Flyermate Atlantis 120A net besteld
Heb vanmorgen mijn geld terug gestort gekregen,
product werd niet meer geleverd?

Nu op zoek naar de volgende,
de T120 van Hobbyking geniet de voorkeur.

Tenzij dat er nog een ander betaalbaar alternatief opduikt.

Wordt vervolgd..

PS met welke korrel kan ik het beste de feds vlakken?
En ik heb M4 draad op de as, dus 34,5 of 36mm graupner schroeven worden besteld.

Mvg Bastiaan
 
Hobbywing Regelaar Seaking 90A 87010040

Deze is besteld, toch goedkoopste in NL.

Met welke korrel kan ik het beste de feds vlakken?
Of zit ik nu in een andere prijsklasse waar dit niet nodig is?

Mvg Bastiaan
 
Hallo Bastiaan,

Waar heb je 'm gevonden, linkje?

Ik gebruik korrel 120 als de verschillen groot zijn en 240 voor het laatste stukje, dan zijn ze weer mooi glad allemaal.

Vervolgens dun(!) warmtegeleidende pasta opbrengen (het teveel met een creditcard o.i.d. afstrijken) en het koelblok er op drukken en de regelaar van een vers stukje krimpkous voorzien.

Denk erom dat het koelblok niet verschuift en sluiting maakt tegen een van de accu of motordraden.

Ik heb mijn T120 nog niet in gebruik genomen dus ik kan je niet vertellen of er daadwerkelijk gevlakt moet worden, ik hoor er weinig over op de fora, dus het zal wel meevallen.

Groeten, Jan.
 
ik heb me onlangs de 120a versie aangeschaft
doet het uitstekend, al denk ik dat de motor zelfs geen 120A piekt maar kan altijd nuttig zijn voor later om wat "overschot" te hebben

wel handig is het programeerkaartje !
 
Back
Top