Welke Prop Aquacraft Wildcat EP?

En hoe dik moet het messing plaatje zijn?
Hallo Bastiaan,

Hier een paar plaatjes van hoe ik het voor een 3654-1600Kv buitenloper heb opgelost:
Een stukje messingplaat van 0,8 mm met aan de bovenzijde een stukje messing koker van 8 x 4 mm er op gesoldeerd, nadat ik de zijkanten dicht had gemaakt door twee flapjes te laten staan en die later dicht te vouwen en te solderen:

full

Vanaf de plaatzijde twee strak passende gaten van 4 mm geboord en er twee pijpjes in gesoldeerd, die uiteraard alleen door de plaat en één wand van de koker heen steken:

full

Vanaf de plaatzijde ziet dat er dan zó uit:

full

Het valt me nu pas op, dat een motor, die spontaan de geest gaf, er een mooie afdruk van het verbranden van de wikkelingen op heeft achtergelaten...

Nog eentje van de zijkant:
full

Door het grote oppervlak van de koker is de koelcapaciteit groter, dan wanneer je alleen een buisje er op zou solderen.

Wil je nóg meer weg kunnen koelen dan maak je iets dergelijks van een 6 mm dikke plaat aluminium, waar een boring door de bovenzijde als koelkanaal dient:

full

Ja, dat witte goedje is sneeuw.

In de boot ziet dat er dan zó uit:

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
zo heb ik het gedaan , onderste buisjes zijn iet omhoog geplooid omwille van V-romp en ook om spoelerder bocht te bekomen in siliconendarm

P1010921.jpg

Heren,

bedankt voor de goede uitleg met duidelijke foto's.

Ik heb (met veel warmte) toch nog 2 messing buisjes tegen het alu spant kunnen 'solderen', het zit vast maar voor de zekerheid er toch nog enkele tie-wraps omheen gedaan.

Ondertussen koelslang aangepast naar 7mm, binnendiameter 4mm.

Nu nog de pick-up groter uitvoeren, denk 5mm binnendiameter.

Ik ga proberen enkele foto's te uploaden, al zijn ze niet van dezelfde kwaliteit als die van jullie

Ik ben hier niet bekend mee, waar doen jullie je foto's uploaden, zodat ik een verwijzing hierna kan maken?

Bvd Bastiaan

Laatst bewerkt:
open een account bv op photobucket

zet je foto's daarin

in photobucket open je jouw foto , rechtermuisknop en klik op "eigenschappen"

kopiereer de eigenschappen :alles wat acher http en de slash staat

in je bericht hier op modelbouwforum klik je op het icoon "abeelding invoegen"

klik op plakken en klik op ok

foto staat in je bericht

mvg

Dank je Ben!!

De foto's zijn nog GSM-kwaliteit, wordt aan gewerkt..

Allereerst het leidend voorwerp:
2feac953.jpg

ddf9d75f.jpg

e5d56b69.jpg

En vervolgens vage foto's van de aangepaste motormount:
bb130958.jpg

In de boot, met vergrote koelslangen:
ebb1c559.jpg

Tevens verslag van de eigenlijke titel van dit topic: de prop.

Nadat ik een nieuwe as met M4 draad (origineel M3) erin heb gezet (op maat gemakt, moet wel nog vertinnen) kon ik eindelijke gaan proberen met carbon schroefjes van Graupner, allen spoed 1,6. Nu zie ik zelf dat deze props zijn gemaakt om onder de waterlijn hun werk te doen: voordat de boot in plane gaat, heeft hij duidelijk meer snelheid bij lage toeren. Wordt de bot gelift, dan komt de prop gedeeltelijk boven de waterlijn uit en kan veel minder vermogen afgeven, dus veel water omhoog, weinig snelheid in de boot.

Nu weet ik zelf niet of enkel de spoed bij props voor catamarans anders is dan bij speedboten, of ook de exit-zijde van het probblad?

Ik heb diverse maten nieuwe props met spoed 1,4 besteld, eens proberen of dit enig verschil uitmaakt.

Tevens lees ik in de specs van de onderdelen van aquacraft dat de motor max 65A surge heeft, en dat de regelaar max 65A voor 10 seconde kan geven (50A continu). Nu zitten er origineel Deans stekkers gemonteerd, en ik lees hierover dat deze in werkelijkheid max 45A kunnen doorgeven?
Ik ben nu aan het overwegen om de boot en lipo met 4mm bullet connectors uit te voeren (zoals standaard op zippy etc).

Tevens eindelijk na 5 weken wachten lader en lipo van hobbyking binnen. ECO6 lader en 3S 30C 4000mA LiPo. Allereerst balance stekers anders, heb ik andere stekker opgezet maar de volgorde op de stekker is ook anders! lekker duidelijk, maar het is opgelost. Ik een 3S besteld in hardcase, is deze bij inspectie dezelfde afmetingen als een 4S! Gevolg: ging niet passen in de boot.. Met dremel hardcase opengemaakt, leeggeroofd, op maat geslepen en geschuurd, weer ingeruimd, afgeplakt en hij past perfect! wel in verhouding veel tijd kwijt hieraan. Lipo lader ECO6 lijkt goed te werken, ikhad hiervoor een Graupner 4-Plus (functioneert prima, 3A laden met balanceerfunctie), maar met 5A laden lijkt toch een zekerheidje voor de toekomst. Al heb ik ook het bedieningspaneeltje los zitten,zoals al op vele forums wordt gezegd over dit type lader van hobbyking.

Eerst nog een en ander uitproberen, maar stiekum ben ik ook al aan t kijken naar een andere motor.

Nu is mijn oog gevallen op het volgende:
HobbyKing R/C Hobby Store : 3660SL 3060kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

Kwa specs exact, maar dan ook exact wat mijn regelaar kan geven:

Rotational Speed: 3060 RPM/V
Continuous Current: 55A
Max. Current: 65A
Input Voltage: 8 - 18V
Max. Efficiency: 89%
No Load Current: 1.6A
Internal Resistance: 106m ohm
Motor Dimensions (Diameter x Length): 42.3mm x 60mm
Shaft Dimensions (Diameter x Length): 4.98mm x 14.5mm

Lijkt dit een verstandige keuze, of is dit te veel van het goede?

Gr Bastiaan

Hallo Bastiaan,

Waar heb je die props vandaan?
Een steiging van 1,6 is de S-serie, niet populair bij de vaarders vanwege hun hoge stroomverbruik.
Je wilt de Graupner 2317.xx props hebben, als directe vervanger van de 42 mm stock prop de 2317.42K.

Betreffende de motor:

Met de stock 1800Kv (het is een Ø36 mm can, toch?) kom je op 3S op rond de 18000 toeren onder last, da's voor een cat erg weinig, maar dat kan ook met het ontwerp van de boot samenhangen.

De motor uit je link geeft je op 3S 30.000 toeren onder last, dat is 'bijna' twee keer zoveel als stock!
Als het ontwerp het aan kan zul je een aanzienlijk kleinere prop moeten draaien om de boel heel te houden en dan nog vraag ik me af of het ontwerp dit geweld aan kan; de romp is maar 23 cm breed, dus een barrelroll als gevolg van het koppel van de motor ligt op de loer...

Ik neem aan, dat je dit filmpje al gevonden hebt:
[media=youtube]QFxjKMTg2XQ[/media]
Deze jongen maakt het nog een tikje bonter met een 3500Kv automotor, op 3S bijna 35000 toeren onder last.
Afgezien van het feit, dat 'ie niet kan varen (linkerbochten met dit vermogen aan boord?) heb ik op het filmpje nog geen twee seconden achter elkaar vol gas gezien, dit is duidelijk over het ontwerp (en formaat) van de boot heengaan.

Een alternatief is deze buitenloper in de 2200Kv versie:
http://bidproduct.com/part/Product_view_BRUSHLESS MOTOR_396.html
Op 3S heb je dan 22000 toeren onder last.

Ik heb deze motor in een 65 cm MHZ Flash gehad en op 3S was de boot onvaarbaar, niet op het water te houden, met een 40,5K

Momenteel zit de motor in de iets grotere ongestepte ARPRO van m'n zoon en die heeft er z'n handen vol aan om de boel op het water te houden.
Op 3S loopt de boot met een gemodificeerde 42 mm metaalprop rond de 50 km/h (waarschijnlijk méér, maar ik heb geen GPS).

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo bastiaan ,

ik zou de raad van Jan opvolgen ;zijn motorkeuze lijkt me beter te zijn daar dan een "klein" schroefje aan (+/- 40mm ) en dat zal al snel genoeg gaan
ga er maar vanuit dat je originele motor met zijn 42 mm schroef veel meer in toreen zakte dan Jan zijn motor
je kan dan altijd nog een maatje groter gaan mocht je sneller

hardcase lipo's :niet nodig in je boot , wegen meer en zijn duurder
plak je boot gewoon waterdicht af en je zit safe

ps : ik zag bij op de site bij Quartel watergekoelde motorspanten staan voor 36mm outrunners

mvg

ja die 30.000 rpm lijkt me ook wat veel van t goede,
ik ga het alternatief eens goed bekijken.

over de props: ik heb deze besteld:
Menge Art.Nr. Artikel Preis Gesamt
1 6-2317.45 2317.45 - Graupner Rennschrauben rechts45,0mm/DD
1 6-2317.42 2317.42 - Graupner Rennschrauben rechts42,0mm/DD
1 6-2317.40 2317.40 - Graupner Rennschrauben rechts 40,0mm/DD
1 6-2317.48 2317.48 - Graupner Rennschrauben rechts48,0mm/DD

Ik had begrepen vanuit de bijstaande info bij diverse advertenties (site graupner geeft geen info bij artikel) dat deze allen een spoed van 1.6 hebben.
Als ik deze props van graupner vergelijk met de originele zie ik weinig verschil. Niet aan de ronding van de uiteindes van de bladen, niet aan de afmetingen.

Waaraan herken ik props voor HYDROS? (wat mijn model catamaran is, toch?)

Mvg Bastiaan

Hallo Bastiaan,

Wáár heb je de props besteld?
De toevoeging '1 6' is iets wat een handelaar er zelf bij gezet heeft, want bij de meeste verkopers zie ik zoiets niet:
1 6-2317.42 2317.42 - Graupner Rennschrauben rechts42,0mm/DD

De 2317.xx serie heeft een spoed van 1,4:
Graupner K Series 42mm, Carbon Props | Rc Boats by OffshoreElectrics

Als het daadwerkelijk props uit de S-serie zijn, zou ik ze ruilen voor de 'gewone' 1,4 versie, want van de S-serie wordt je niet vrolijk (je motor, regelaar en lipo óók niet).

De 2318 en 2317 series zíjn Hydro props, bedoeld voor oppervlakteaandrijving, waarbij steeds maar één blad tegelijk in het water zit.

Natuurlijk worden ze (ook door mij) wel voor onderwatertoepassingen gebruikt, maar dan moet je wel weten wat je doet en er op letten dat je de aandrijving niet overbelast.

Groeten, Jan.

@Jan:
Deze props heb ik in duitsland besteld, en die codering staat er volgens mij los van. Ik bedoelde de C van Carbon. Ik heb dezelfde bestelnummers op de verpakking staan.

Ik vind bij het varen met die Graupner props de prestaties tegen vallen, tegenover de stock prop. In mijn beleving gaat de 45mm (2317.45) het beste. Hogere topsnelheid, doch weinig aan acceleratie ingeleverd, wel iets minder toeren, temperatuur motor en regelaar vallen mee, vaartijd 1 minuut oftewel 10% korter (op 3S 3300mAh). Eigenlijk druist het in tegen mijn verwachtingen, maar na nogmaals 42 en 45mm te hebben gewisseld blijft mijn voorkeur voor de laatst genoemde. Ik heb heb de 48mm nog niet durven te proberen..
AL zie ik bij de boten op 4S (MS e.a.) dat deze ook varen met 42mm, al draaien deze ook meer toeren, maar ook grotere afmetingen en meer gewicht.

Een alternatief is deze buitenloper in de 2200Kv versie:
http://bidproduct.com/part/Product_v...MOTOR_396.html
Op 3S heb je dan 22000 toeren onder last.

Ik heb bovenstaande link bekeken en het lijkt idd een goed alternatief. Al vind ik de omschrijving en de algehele advertentiestijl wel karig uitgevoerd. Bladeren op de site is ook niet echt duidelijk. Heb jij goede ervaringen omtrent bestellen bij deze firma? En eventueel ´wachttijd´?

Alvast bedankt,

mbg Bastiaan

En ik heb zelf deze motor ook op het oog
http://www.ebay.com.au/itm/brushles...948208965?pt=RC_Modellbau&hash=item4aba010545

Specification
[FONT=Arial,]
Brushless motor
Model
[/FONT][FONT=Arial,]SeaMonster-2845-2700Kv[/FONT]
  • [FONT=Arial,]Rotational Speed[/FONT][FONT=Arial,]2700Kv (rpm/v)[/FONT]
  • [FONT=Arial,]Max Current[/FONT][FONT=Arial,]45A[/FONT]
  • [FONT=Arial,]Power (W)[/FONT][FONT=Arial,]760W[/FONT][FONT=Arial,]Input
    [/FONT]
  • [FONT=Arial,]Voltage[/FONT][FONT=Arial,]7.4v- 14.8v[/FONT]
  • [FONT=Arial,]Motor Weight[/FONT][FONT=Arial,]170g[/FONT]
  • [FONT=Arial,]Max. Efficiency[/FONT][FONT=Arial,]98%[/FONT]
  • [FONT=Arial,]No Load Current[/FONT][FONT=Arial,]1.1[/FONT]
  • [FONT=Arial,]A[/FONT][FONT=Arial,]Internal Resistance[/FONT][FONT=Arial,]47mO[/FONT]
  • [FONT=Arial,]Motor Dimensions (Diameter x Length)[/FONT][FONT=Arial,]35mm x 58 mm + 10 mm ( pipe ) [/FONT]
  • [FONT=Arial,]Shaft Dimensions (Diameter x Length)[/FONT][FONT=Arial,]4.0mm x 15mm[/FONT]
  • [FONT=Arial,]Input Battery Types[/FONT][FONT=Arial,]NiCd/ Nimh/ Li-po Battery[/FONT]
  • [FONT=Arial,]Cooling Type[/FONT][FONT=Arial,]Water Cool[/FONT]
  • [FONT=Arial,]Wire Winds[/FONT][FONT=Arial,]7[/FONT]
  • [FONT=Arial,]Recommend Model RC Model Boat[/FONT]

• Water Cooling Brushless motor which have special design with water cooling system. This system uses water to cool off the motor which can make the motor more efficient and Powerful
Package Contents

• SeaMonster Water Cool Brushless Motor 2700kv (760W) 3 x golden connector
98% rendement lijkt me overdreven, laten we die op 80% houden.
11,1(V) x 2700(kV) x 80% is 24000 rpm. (ivm catamaran romp)

En er wordt 760W vermeld, maar ook max 45A. Of 760W alleen op 4S?
Mijn regelaar geeft 50A x 11,1V is 555W.
(10 sec surge van 65A mogelijk, 65A x 11,1V is 720W.)
Loop ik hiermee een groot risico, of krijgt de motor niet zijn max stroom maar verder geen ernstige gevolgen?

En ´wire winds 7´, is dit dan 6/polig en de massa?

Zo te zien werkt die op 3S, en kan ook nog op 4S. Mijn 50A controller lijkt mij voldoende. Al heeft mijn 3536 buitenloper wel 55A max.

Hoe ga ik dit verschil merken? Minder power om naar maximale toeren toe te gaan?

Bvd Bastiaan

Laatst bewerkt:
heb bovenstaand model net gekocht voor €22
BL28450-2700 kV
Nu 4 weken wachten op (gratis) levering
Hallo Bastiaan,

Ik ben één dag weg en dan doe je dit...

Dit is een typisch voorbeeld van (beginners) downgrading; je gaat van een Ø36 mm buitenloper (het is toch een Ø36 mm motor, meet het eens voor me na als je wilt?)naar een short can Ø28 mm binnenloper.
Dan heb je wel bijna 27000 toeren onder last, maar moet je noodgedwongen terug in propdiameter om de motor niet over te belasten. Een 36 mm op 3S is ongeveer de limit.
Helaas zijn die er niet in DD van Graupner.
Het zijn tweepool motoren, die behoorlijk heet lopen, zorg dat je waterkoeling werkt.

Ik vraag me af of je daar gelukkig mee zult worden.

Je had eigenlijk deze moeten nemen:
http://www.leaderhobby.com/product.asp?ID=9394001100019
Ik heb deze motor op 4S in mijn Triton en die wordt toch wel aardig warm.

Wil je de huidige maat prop blijven draaien en wisselen naar een binnenloper, dan zou je zoiets moeten hebben:
LEOPARD 3660 KV2120 4 Poles Brushless Motor for Car and Boat IM094 - Brushless Motor & Accessories - RC Boat & Parts
Uiteraard met bijpassende koelmantel:
LEOPARD Water Cooling Jacket for 36 Series Motors LB36WCJ-50MM AC229 - Brushless Motor & Accessories - RC Boat & Parts

Wil je per sé in de tweepool motoren blijven, dan moet je zien, of je van deze Ø36 mm motor de 2040Kv of de 2230Kv versie kunt vinden op het internet:
::????::??? (de site laadt erg langzaam)
De Exel sheet met de specs even downloaden, dan zie je alle versies die ze maken.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back