Volgende stap in vliegen.

Hoi Super John,
Mooi je hier te zien!!
Ik volg jou draadje wel en heb het in de gaten met de looping !!
Ik denk dat ik zelf naar 3 jaren heel goed vlieg,
hoge turns waar de heli ja eigenlijk bijna op zijn kop staat,
Snelle bochten, nose in enzv.
maaaaaar als ik een loop begin of begin invert te vliegen,
stop ik weer daarmee, en thuis op de sim vlieg ik 3 D als 'n gek.
Bijna heb ik dat gevoel, dat ik de eerste loop niet met een kleine 250er doe, maar met die 700e fbl, raar.
Nou ik ga verder vliegen, nog op de veilige kant, omdat crashes toch weer geld kosten en een teleurstelling geven.
Bedankt voor jou bijdrage.
En SandorV, je hebt het gehort hoe het staat,
wij zitten ''alle in hetzelfde boot'' (zeggen ze bij ons in Duitsland).
gr. Uwe
 
wij zitten ''alle in hetzelfde boot'' (zeggen ze bij ons in Duitsland).gr. Uwe

Wij zeggen hier; In hetzelfde schuitje zitten. En dat is voor dat je het schip in het gaat ;).

maar stick time en nog een sticktime!!! Op sommige dingen kun je heel lang oefenen voor je het onder de knie hebt, dan neem je ineens weer een horde, zoals John zijn eerste looping beschrijft, en dan gaat het ineens weer heel erg snel.

Mooiste van deze hobby is dan ook dat je echt nooit uitgeleerd bent, en als je weer zon horde genomen hebt de voldoening erg groot is!!!

Ik ben nu bezig met inverted circuits, vooruit gaat echt goed maar achteruit:confused::rolleyes:, en op de sim was het altijd andersom. Maar oefenen en blijven oefenen....
 
@gevaho:
mooi te horen, en succes ook voor jou,
heb gisteren een ander succes gehad met de Bell 47 G,
ik heb het geschreven in ''dagelijkse helibeslommering'',
het was een zo grote stap, ik was echt bang voor dat ding,
en nu ben ik al weer naartoe, met de Bell te vliegen,
echt zonder bang te zijn,
Gelukkig is het zo gelopen.
 
Inderdaad, stapje per stapje lukt het toch om steeds verder te gaan. Ik merk ook op dat de achtergrond van belang is, thuis vlieg ik tegen platen, je ziet het contrast duidelijk, maar op het veld tegen de blauwe lucht is het toch al heel anders. Het vliegen zit er trouwens goed in, erg verslavend. Volgende week meer batterijen kopen. :D
 
:confused:Ik heb het gevoel, dat vele piloten hier in dit draadje
een oplossing zoeken om die oefentijd te verkorten,

dat gaat niet,

je kan wel dat ene of dat andere meenemen,
maar het succes is proportionaal met de vlieguren,
dat is mijn ervaring,
en wat Super john ook schreef,

:rolleyes:Ga de volgende stap doen, als je naar toe bent.
 
Binnenkort stap ik over naar een trex 600efl. Ook spannend, eerste grote heli. Wel al heel veel gevlogen met een 450 pro en walkera v120d02, daarvoor met de Zoom 400.
Mijn ervaring leert om niet bang te zijn en het gewoon te doen. Die instelling levert me de minste crashes op!!

Succes!
 
Binnenkort stap ik over naar een trex 600efl. Ook spannend, eerste grote heli. Wel al heel veel gevlogen met een 450 pro en walkera v120d02, daarvoor met de Zoom 400.
Mijn ervaring leert om niet bang te zijn en het gewoon te doen. Die instelling levert me de minste crashes op!!

Succes!

Tussen 450 en 600 is wel een heel groote stap ( ..500 ..550 ),
maar als je de 450 goed vliegt, is het de eersten paar keer even wennen,
jou nieuwe heli te vliegen,
voor de stap naar 600 hen je een E gekosen, dus je moet niet extra een
nitro / benzine motor instellen, en met een flybaar zou het voor jou ook geen probleem zijn,
ben benieuwd naar jou eerste indruk (ik stappte van een 450 naar 600 nitro, was geweldig)

suc6, gr. Uwe
 
Ik stapte van een mcpx naar een raptor 620E.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik de eerste 15 lipos flink stond te bibberen. Maar heb voorzichtig aan gedaan en alles is (voorlopig) nog heel ;-)
 
Ik stapte van een mcpx naar een raptor 620E.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik de eerste 15 lipos flink stond te bibberen. Maar heb voorzichtig aan gedaan en alles is (voorlopig) nog heel ;-)

Dat is ja dat mooie (met de kleinen bruinen strepen, je weet wat ik bedoel),
was bij mij ook zo,
Zelfs toen ik de 600 nitro goed in de gaden heb gehad en de eerste keer een 700e fbl de lucht in liet, was het ook niet zo maar gedaan.
Vliegen moet je in principe alleen 1 x leren,
Het is alleen de verschil, of je jaren met een Polo bent gereden en nu een Porsche 911 turbo test rijdt.
Allen veel vlieg plecier.
Uwe
 
Tja, voor mij ook allemaal herkenbaar. Ben begonnen met een 450 en naast mijn 450 met een 600 begonnen. Pfff dat was even heel ander koek, een 600 vliegt veel stabieler en kan je ook met veel meer wind gemakkelijker vliegen. Niet lang daarna de 450 weg gedaan en vloog alleen met de 600.

Sinds vorig jaar dus ook met een 700 size begonnen, nou dat is ook heel wat anders dan een 600. Klink vreemd maar het was weer en hele stap, en een 700 vliegt echt als een eitje. De laatste weken vlieg ik zowel met mijn 600 en 700 en de 600 is een "sprinkhaan" t.o.v. mijn 700.

Maar ook hier val ik weer in herhaling veel vliegen met de heli's en het zelfvertrouwen groeit met elke vlucht.

Laat je verder niet gek maken door een grotere heli te kopen maar koop een heli die bij je portemonee past anders is de lol er binnen no time weer vanaf.
 
Mooi dat je het zo zegt Super John,
vlieg die 600er echt blind en dan toch een grote stap met die fbl 700,
de eerste keer de lucht in, en je weet nog niet wat die doet,
hij tourt nog op en en en, dan vliegt die al ...
mooi,
ja, ga nu ook stuk voor stuk het kleine materiaal opvliegen en verkopen,
blijf toch mal hangen tussen sice 800 tot 1100 in een kleed,
en daarnaast natuurlijk powern met 600 en 700,
da moet alleen nog een lijn in,
ik bedoel mooie turns, bochten gaan prima en snel en ook gelijkmatig hoog (of laag), alleen de stap naar loop is noooog niet, bibber bibber,
maar mijn gevoel zegt,
het is bijna zo veer,
Jongens houd jou heli’s heel,
en niet overdrijven,
ik doe het ook niet,
en vlieg nog 'n paar veilige rondjes.
Heli-Uwe
 
Moet toch nog even over het portemonnee van Super John hebben,
het klinkt namelijk zo easy ''overstappen naar een grotere heli''
je moet eerst mal kijken wat krijg je voor jou ''oude'' heli überhaupt nog,
en wat kost jou nieuwe,
die 450er die nog zo 800 € met alles duur was, krijg je nog misschien 100 of 150 € voor en die 600 € met lader lipos en 'n paar extras ben je zo bij 2000 tot ... € zonder probleem,
ook die nog grotere sice ingepakt in een kleed is goed duur,
da beginnen wij met 3000 €.
Wat leuk is aan de grotere klas,
bijna geen crashes, je vliegt ook anders en bewuster,
en bij een technische defect gaat vaak ook nog 'n stuk autorotation,
als je dat goed geoefend hebt.
Dus kleine stapjes zijn goed en duur,
grote stappen zijn ook goed, maar kunnen ook erg duur worden als het mis gaat.
Hoop, dat ik niet te veer weg gedrift ben van het thema
‘’volgende stap …”
 
Uwe ik denk dat je mij iets verkeerd begrijpt, een heli kopen dat kan je aardig "inschatten". Maar we weten allemaal dat bij het vliegen ook "crashkosten" ingecalculeerd moeten worden.

Koop je een heli die je net kan betalen en enige tijd later crash je je heli en kan je de 'crashkosten' niet betalen dan beland de kapotte heli in de hoek en gebeurt er vervolgens lange tijd niets mee.

We weten allemaal , hoe groter ... hoe hoger de eventuele crashkosten :rolleyes:.

Dus schaf een heli aan waarvan je de eventuele crashkosten direct kan betalen zodat je binnen een paar dagen/weken weer kunt vliegen. Zo blijf je aan het vliegen en kom je verder.
 
Dat is ja dat mooie (met de kleinen bruinen strepen, je weet wat ik bedoel),
was bij mij ook zo,
Zelfs toen ik de 600 nitro goed in de gaden heb gehad en de eerste keer een 700e fbl de lucht in liet, was het ook niet zo maar gedaan.
Vliegen moet je in principe alleen 1 x leren,
Het is alleen de verschil, of je jaren met een Polo bent gereden en nu een Porsche 911 turbo test rijdt.
Allen veel vlieg plecier.
Uwe

Ik heb wel nog 1 detail niet verteld. De mcpx was mijn eerste heli (tenzij ik een coax van jaren geleden mee reken)

En heb deze gekocht in de eerste week van juli.

Hier een filmpje van 2 weken later

[media=youtube]2n2VBUDODxY[/media]

En hier nog 2 weken later. (deze eindigde wel met een crash)

[media=youtube]aT6Btlvz9j4[/media]

Ik durfde dit bijna niet posten na gelezen te hebben dat mede vliegers een half jaar tot een jaar doen om achtjes ofzo te vliegen.

Maar omdat dit mijn stappen in heli vliegen zijn wil ik ze toch graag delen.

Voor de volledigheid wil ik er wel nog bij vertellen dat er vele uren sim in mijn vingers zitten dus hoveren in alle richtingen ging al bij de maiden van de mcpx.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi, mooi,
je leert snel,
maar bekijk hoe veel ruimte je nodig hebt voor wat ongecontrolleert vliegen, een 600er is bv. 10 keer groter en gaat ook 10 keer zo veer,
ben je zo bij de over over buur in de tuin,
en nose in en zo dingen, oeffen die eerst met de Sim, dan de MCPX en dan voorzichtig verder, heb ik trouwens niet gezien op het filmpje, of niet goed gekeken.
maar echt mooi, en verder zo.
 
@Super John:

ik heb het wel goed begrepen met kosten ...
alleen voor mij staat nooit een kapotte heli thuis,
die moet meteen gereparreert worden !

En onderdelen koop ik, kijk da niet of ik het betalen kan of niet, heb genoeg geld voor mijn hobby over.

Maar je hebbt gelijk, voor een beginner of wat ook,
met een crash met een 600er kom je niet onder de 100 € weg
als je bv ook die rotorbladen crasht.

Trouwens volg ik jou draatje ook verder,
om nog te leeren, hoe ik verder kan, danke John

gr. Uwe
 
Nose in hoveren staat inderdaad niet op het filmpje :-)
Heb ook speciaal 2 filmpjes gepost zodat andere beginners het verschil konden zien tussen 2 weken oefenen en 4 weken ongeveer.

In het eerst was het inderdaad totaal ongecontroleerd inverted. De rest leek ook zo maar dat had vooral met de wind te maken.

Na 2 weken vond ik dat boompje heel erg in de weg staan terwijl ik na 4 weken er rondjes rond vloog.

De sim is inderdaad een mooie leer school en de mcpx ook want die blijft meestal heel bij een crash.

Met de raptor hoop ik dit jaar nog eens inverted te hoveren maar zal het alleen proberen als ik me er heel goed mee voel.
Met deze doe ik veeeeel voorzichtiger en elke stap rustig aan alsof ik volledig vanaf 0 begin.
 
De ene leert nu eenmaal sneller dan de ander..

Alleen een half jaar tot een jaar is doorgaans wel een gemiddelde voor de gemiddelde persoon
En dan is er nog het verschil tussen hem niet onder controle hebben, maar wel rondjes
Of volledige controle en heel netjes kunnen hooveren

Is ook een beetje de persoon, ik vind altijd dat een nieuw te leren figuur oid gewoon 100% moet zijn
En dat duurt echt lang in mijn geval..
 
@Student:
je heeft het weer perfectioneert, wat ik wilde zeggen,
ik wilde ook zeggen, als ik zo sommige filmpjes kijk
met een commentaar, alles onder controle en vergelijk met mijn vliegen,
zie ik wel een groot verschil,
zal ma ergens proberen, dat iemand mijn heli filmt bij het vliegen,
niet om te zeggen, dat ik het veel beter kan,
het gaat om die subjectiviteit, die je ook noemt,
daarom voorzichtig jongens, houd de heli’s heel
 
Back
Top