multiplex cularis bouwverslag

na veel fimpjes gezien te hebben besloten dat ook ik een cularis aan mijn vloot wilde toe voegen na wat rond zoeken heb ik hier op het forum een nieuwe set geheel compleet kunnen overnemen van een mede forum lid

DSCF4318.jpg

de cularis op de hobby zolder het zit zeer netjes verpakt in de doos ben er zeer te spreken over das weer een plus punt voor multiplex
DSCF4324.jpg

dit zijn de lijm soorten die ik gebruik 5min epoxy secondenlijm voor elapor en
activator en beli-zell
DSCF4323.jpg

de motorrisering
een robbe 3536-06 en een hype 40 ampere regelaar en een programmer card

DSCF4321.jpg

de carbon staven die lijn ik eerst vast met epoxy de servo,s heb ik even met
een stukje dubbelzijdig tape vast gezet en de kabels ook later bij het sluiten van de vleugel helfden een beetje beli-zell op de randjes van de servo,s zodat ie niet los komt
DSCF4320.jpg

de liggers moeten 23mm uit de vleugel helft steken dat is zo u ziet als je de mal uit de doos gebruikt tot de rand af gelijk
DSCF4319.jpg

het geheel onder druk laten drogen ik heb dit een nacht laten staan

DSCF4325.jpg

na het samen voegen van de vleugel delen tijd voor de aan sluiting van de servo,s
DSCF4326.jpg

ik gebruik hier mijn servo tester voor die heeft ook een nul stand van de servo
zo dat alles op nul staat heb ook de roeren nog niet ingesneden
DSCF4327.jpg

dan eerst de wing tip het overtollige er af gehaald
DSCF4328.jpg

dan de wing tip met seconden lijm vast gezet
DSCF4329.jpg

hier na heb ik pas de roeren los gesneden
DSCF4330.jpg

dan is als je de 2 vleugels hebt gemaakt de romp aan de beurt
DSCF4331.jpg

de helften van elkaar gehaald
DSCF4332.jpg

de aanstuuring voor het richtings roer geplaatst en de versterking van de staart
DSCF4334.jpg

dan komt de bevestiging van de vleugels aan bod de servo draden deze heb ik eerst
vast gezet kom hier later op terug
DSCF4335.jpg

het hele spul met epoxy gelijmd de servo draden 2 aan 3 in de goten gewerkt
tot voor aan toe dan de servo op zijn plek gelijmd eerst een stukje dubbelsided tape
en dan gelijmd met belli-zell dan de canopy holder en dan het geheel na het testen
van de servo draden het geheel gesloten met het plastic covertje deze helf zover klaar
DSCF4336.jpg

andere romp helft eerst de stuur stang voor het hoogte roeg gelijmd servo weer eerst
vast gezet met tape en belli-zell
DSCF4337.jpg

dan de pendel van het roer geplaatst en met behulp van de servo tester dit ook
weer op nul gezet en vast gemaakt de servo draad in de goot gewerkt dan de canopy holder gelijmd
en dan het afdek covertje gelijmd deze helft is zo ver ook al weer klaar

DSCF4338.jpg

de versterkings gfk strips in de helfden van het hoogte roer gelijmd

DSCF4339.jpg

de neus kegel is mooi voor geboord maar natuurlijk heb ik weer een motor met
afwijkende gaten heb ik eerst 2 stifjes op de kop in de afwijkende gaten gedraait
toen de neuskegel op de kop er op gezet met 2 schroefjes om een af druk te maken
daarna de gaatjes geboord en de motor vast gezet de schroefjes geborgd met loctijd

DSCF4341.jpg

de neus kegel gelijmd met 5 min epoxy met motor en al

DSCF4343.jpg

volgens de beschrijving zou ik een gewicht kogeltje nodig hebben voor het gewicht
van mijn motor die is iets van 109 gram om later te weten waar de kogeltjes zouden
moeten zitten heb ik in het hart er van een gaatje geboord zo ik dit kan terug vinden
als het niet zou kloppen en aan de buiten zijde valt dit niet op
DSCF4342.jpg

heb na wat lezen van ervaringen met de servo verbindingen in de vleugel besloten
dit geheel weer los te halen en gewoon wat ruimte te maken zo ik de stekkers
normaal aan elkaar kan doen en borgen met een clipje uit hk dit lijkt mij een stuk
veiliger dan het risico te lopen dat er op eens een servo blijft staan

nu is het even w8ten dat het iets koeler wordt op de hobby zolder dan ga ik weer verder

mischien vandaag nog weer een update van de bouw van mijn cularis ligt aan de temp op zolder
 
Laatst bewerkt:
ik denk... laat ik hier eens meekijken,,, naar de bouw van een Cularis,,
Nu heb ik er zelf al 1 een jaar of 2,, maar toch leuk om te volgen,,,

Echter is er volgens mij een bouwstop opgetreden,,,

hoop snel weer wat te zien,

groet,

jeedee
 
re

het bouw proces is nog volop gaande foto,s zijn er ook al weer zat
het komt er aan t,is nu te heet op de hobby zolder

gr..jan
 
Dankjewel voor je verslag, ik heb er aardig wat aan gehad voor de bouw van mijn eigen Cularis. De mijne heeft inmiddels een aardig aantal vluchten achter de rug. Heerlijke kist. Ik heb de Cularis Power set (nog de oude versie met UBEC) en een separate BEC van Hype. De recentere aandrijfsets komen met een S-BEC die krachtig genoeg is voor het aantal servo's.

De verbindingen voor de vleugel servo's heb ik half los gelaten: ik heb de contra's in de vleugelverbinder gelijmd, en steek daar de stekkers voor de servo's in voordat ik de vleugel monteer. Gaat probleemloos.

Qua vliegen is de Cularis eigenlijk heel goedmoedig. Er kunnen accu's tot 3600mAh (3S) in, kleinere accu's (ik heb ook 2200mAh's) verlagen de vleugelbelasting. Kan handig zijn voor de maiden of een lichte dag. Zeker met de 3600's kun je eindeloos boven blijven, ook zonder thermiek. Thermieken gaat uitstekend, Ik had op de maiden al meteen een bel te pakken. Met de butterfly configuratie is landen een peuleschilletje, het lijkt wel of hij in de ankers gaat. Hij blijft wel prima bestuurbaar.

Kortom, heerlijke ongecompliceerde kist voor zorgeloos er relaxed zweven.
 
Gekleurde cockpit

Ik heb vandaag een Cularis in ontvangst mogen nemen. (jarig vandaag :D )

Waarom is mijn cockpit wit i.p.v. grijze Elapor?? Nu moet ik gaan spuiten :(.
Ik vond dat grijs welk leuk!

Zijn er speciale tips die niet in bovenstaande verslag staan??

Het verhaal over de slechte aansluiting van stekkertjes?
Aan de vleugelkant gewoon los laten en apart insteken??

Op een Amerikaansforum las ik dat de bouwer de plaat op de vleugel niet gelijmd had maar met 2 zijdige tape had vastgeplakt??
"Durft u het aan?" om met deze tv spot te spreken.
Zo kon je later altijd nog bij de servo's !?
 
Hoi Arnold,

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag.

Kleine tip voordat je de ailerons en flaps gaat verbinden met de servo's;

Haal alle ailerons en flaps een aantal malen goed op en neer! wanneer je een nieuw exemplaar ontvangt gaan deze nog erg zwaar en zullen de servo's er erg veel moeite mee hebben.

Verder gewoon de handleiding volgen, niks mis mee!

Succes en veel plezier ermee!

grt, Louis
 
Hallo Arnold,

Gefeliciteerd met je verjaardag en het resultaat daarvan, de Cularis.

Het is een heerlijk vliegend toestel, en ik heb er deze zomer al veel succesvolle vluchten ermee gemaakt.

Wat stekkers betreft heb ik inderdaad ook de originele aansluiting niet gebruikt, maar losse draden. ( kijk eventueel op mijn website voor mijn "bouwverslag")
Het bouwen is vrij probleemloos en dat witte kapje, tja, jammer maar dat wordt inderdaad spuiten anders oogt het wel erg saai ;)

Om eventueel de servo`s te kunnen vervangen heb ik om de servo`s krimpkous gedaan en dat geheel in de vleugel met ca lijm vastgelijmd.
Je kunt nu de krimpkous doorsnijden en de servo eruit halen. Daarna trek je dat restje krimpkous wel los.
de "gootjes" waardoor de servokabels lopen heb ik wat uitgesneden, ruimergemaakt zodat door de vleugel nu verlengsnoertjes lopen met aan servozijde een contrastekker.
Door de ruimte in de gootjes zijn die kabeltjes dan gemakkelijk weg te proppen.

Veel plezier ermee,
Grtz,
Jan
 
Beste mensen,
Ik heb in de USA e en Up-grade besteld en binnen gekregen.
Hier besteld, http://parkflyerplastics.com/cart/index.php?main_page=index&cPath=28_47

Dit bestaat uit een doorzichtige canopy, een piloot en een "onderkantje"
Het beschermende onderkantje heb ik ernog niet opzitten, maar de canopy heb ik gemaakt, de piloot ziet nog een beetje bleekjes! moet nog een kleurtje hebben. Het ziet er goed uit. Net echt. Een beetje als een ASW15 of beter een ASW17!
Gewicht: Originele kap, 19 gram
Nieuwe kap met Piloot, 46 gram
Moet kunnen, voor ruimte hoef je niks in te leveren
Succes
full

full

full


full

full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kosten €20,05, als ik dat setje voor de easystar had meelaten komen waren de verzendkosten gelijk! Op de site is deze set 15 dollar
Potje superlijm en wat verf niet meegerekend!
Je moet inderdaad afwegen of het de moeite waard is, maar het oog doet ook wat!
En die 27gram extra valt toch ook mee.
 
Kosten €20,05, als ik dat setje voor de easystar had meelaten komen waren de verzendkosten gelijk! Op de site is deze set 15 dollar
Potje superlijm en wat verf niet meegerekend!
Je moet inderdaad afwegen of het de moeite waard is, maar het oog doet ook wat!
En die 27gram extra valt toch ook mee.


Die 27 gram valt zeker mee.

Bedankt.
 
Mensen,
Net geschilderd, maar de piloot blijft een beetje sagarijnig kijken!
Let ook op he t "piefje", kan hij zien of ie "slipt", de zweefvliegers begrijpen dit wel.
full


full

Ben benieuwd of meer mensen zoiets gedaan hebben, ik vond het de moeite waard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vandaag een Cularis in ontvangst mogen nemen. (jarig vandaag :D )

Waarom is mijn cockpit wit i.p.v. grijze Elapor?? Nu moet ik gaan spuiten :(.
Ik vond dat grijs welk leuk!

Zijn er speciale tips die niet in bovenstaande verslag staan??

Het verhaal over de slechte aansluiting van stekkertjes?
Aan de vleugelkant gewoon los laten en apart insteken??

Op een Amerikaansforum las ik dat de bouwer de plaat op de vleugel niet gelijmd had maar met 2 zijdige tape had vastgeplakt??
"Durft u het aan?" om met deze tv spot te spreken.
Zo kon je later altijd nog bij de servo's !?


Je kunt eventueel de cockpit ook met een (zwarte) Eding stift inkleuren.
Heb dat zelf bij m'n Easystar 2 gedaan. Ziet er best goed uit en de kleur houdt goed.
 
Stekkerprobleem.

De Cularis is inmiddels afgebouwd. Ook een landingswieltje ingebouwd.
Verder niet veel problemen tegengekomen.

Ik heb, ondanks alle verhalen op de forums, toch gekozen voor de MPX aansluiting van de stekkers.

Ik dacht, dat los ik wel op. Maar er doet zich nu al een probleem voor. Geen goed betrouwbaar contact.
Ik heb zorgvuldig voor de defintieve montage alles in elkaar gezet en vast gelijmd. (Pasop, je hebt zo de hele boel aan elkaar geplakt.!!)

Als je alles goed bekijkt is het i.d.d. een heel gevoelige aansluiting.
Temeer als je bedenkt dat de metalen stekkerdeeltjes met een heel klein lipje op hun plaats gehouden worden in het stekkerhuis. En dat moet telkens de druk van het in elkaar steken weerstaan.
Ik weet nog niet hoe ik ga oplossen.
Eens rond neuzen in een electronicazaak???

Eigenlijk zou MPX met een systeem moeten komen waarbij de stekkerverbinding op een degelijke manier al is ingebouwd in de vleugelverbindingen en de romp. Zelf nog de stekkertjes van de servo en de kabelverbinding naar de ontvanger erin steken en klaar.
 
Ik moet nog aan mijn cularis beginnen en ik ga voor de vleugelstekkers een ander systeem proberen en wel het systeem van Emcotec de EWC6
 
Back
Top