na veel fimpjes gezien te hebben besloten dat ook ik een cularis aan mijn vloot wilde toe voegen na wat rond zoeken heb ik hier op het forum een nieuwe set geheel compleet kunnen overnemen van een mede forum lid
de cularis op de hobby zolder het zit zeer netjes verpakt in de doos ben er zeer te spreken over das weer een plus punt voor multiplex
dit zijn de lijm soorten die ik gebruik 5min epoxy secondenlijm voor elapor en
activator en beli-zell
de motorrisering
een robbe 3536-06 en een hype 40 ampere regelaar en een programmer card
de carbon staven die lijn ik eerst vast met epoxy de servo,s heb ik even met
een stukje dubbelzijdig tape vast gezet en de kabels ook later bij het sluiten van de vleugel helfden een beetje beli-zell op de randjes van de servo,s zodat ie niet los komt
de liggers moeten 23mm uit de vleugel helft steken dat is zo u ziet als je de mal uit de doos gebruikt tot de rand af gelijk
het geheel onder druk laten drogen ik heb dit een nacht laten staan
na het samen voegen van de vleugel delen tijd voor de aan sluiting van de servo,s
ik gebruik hier mijn servo tester voor die heeft ook een nul stand van de servo
zo dat alles op nul staat heb ook de roeren nog niet ingesneden
dan eerst de wing tip het overtollige er af gehaald
dan de wing tip met seconden lijm vast gezet
hier na heb ik pas de roeren los gesneden
dan is als je de 2 vleugels hebt gemaakt de romp aan de beurt
de helften van elkaar gehaald
de aanstuuring voor het richtings roer geplaatst en de versterking van de staart
dan komt de bevestiging van de vleugels aan bod de servo draden deze heb ik eerst
vast gezet kom hier later op terug
het hele spul met epoxy gelijmd de servo draden 2 aan 3 in de goten gewerkt
tot voor aan toe dan de servo op zijn plek gelijmd eerst een stukje dubbelsided tape
en dan gelijmd met belli-zell dan de canopy holder en dan het geheel na het testen
van de servo draden het geheel gesloten met het plastic covertje deze helf zover klaar
andere romp helft eerst de stuur stang voor het hoogte roeg gelijmd servo weer eerst
vast gezet met tape en belli-zell
dan de pendel van het roer geplaatst en met behulp van de servo tester dit ook
weer op nul gezet en vast gemaakt de servo draad in de goot gewerkt dan de canopy holder gelijmd
en dan het afdek covertje gelijmd deze helft is zo ver ook al weer klaar
de versterkings gfk strips in de helfden van het hoogte roer gelijmd
de neus kegel is mooi voor geboord maar natuurlijk heb ik weer een motor met
afwijkende gaten heb ik eerst 2 stifjes op de kop in de afwijkende gaten gedraait
toen de neuskegel op de kop er op gezet met 2 schroefjes om een af druk te maken
daarna de gaatjes geboord en de motor vast gezet de schroefjes geborgd met loctijd
de neus kegel gelijmd met 5 min epoxy met motor en al
volgens de beschrijving zou ik een gewicht kogeltje nodig hebben voor het gewicht
van mijn motor die is iets van 109 gram om later te weten waar de kogeltjes zouden
moeten zitten heb ik in het hart er van een gaatje geboord zo ik dit kan terug vinden
als het niet zou kloppen en aan de buiten zijde valt dit niet op
heb na wat lezen van ervaringen met de servo verbindingen in de vleugel besloten
dit geheel weer los te halen en gewoon wat ruimte te maken zo ik de stekkers
normaal aan elkaar kan doen en borgen met een clipje uit hk dit lijkt mij een stuk
veiliger dan het risico te lopen dat er op eens een servo blijft staan
nu is het even w8ten dat het iets koeler wordt op de hobby zolder dan ga ik weer verder
mischien vandaag nog weer een update van de bouw van mijn cularis ligt aan de temp op zolder

de cularis op de hobby zolder het zit zeer netjes verpakt in de doos ben er zeer te spreken over das weer een plus punt voor multiplex

dit zijn de lijm soorten die ik gebruik 5min epoxy secondenlijm voor elapor en
activator en beli-zell

de motorrisering
een robbe 3536-06 en een hype 40 ampere regelaar en een programmer card

de carbon staven die lijn ik eerst vast met epoxy de servo,s heb ik even met
een stukje dubbelzijdig tape vast gezet en de kabels ook later bij het sluiten van de vleugel helfden een beetje beli-zell op de randjes van de servo,s zodat ie niet los komt

de liggers moeten 23mm uit de vleugel helft steken dat is zo u ziet als je de mal uit de doos gebruikt tot de rand af gelijk

het geheel onder druk laten drogen ik heb dit een nacht laten staan

na het samen voegen van de vleugel delen tijd voor de aan sluiting van de servo,s

ik gebruik hier mijn servo tester voor die heeft ook een nul stand van de servo
zo dat alles op nul staat heb ook de roeren nog niet ingesneden

dan eerst de wing tip het overtollige er af gehaald

dan de wing tip met seconden lijm vast gezet

hier na heb ik pas de roeren los gesneden

dan is als je de 2 vleugels hebt gemaakt de romp aan de beurt

de helften van elkaar gehaald

de aanstuuring voor het richtings roer geplaatst en de versterking van de staart

dan komt de bevestiging van de vleugels aan bod de servo draden deze heb ik eerst
vast gezet kom hier later op terug

het hele spul met epoxy gelijmd de servo draden 2 aan 3 in de goten gewerkt
tot voor aan toe dan de servo op zijn plek gelijmd eerst een stukje dubbelsided tape
en dan gelijmd met belli-zell dan de canopy holder en dan het geheel na het testen
van de servo draden het geheel gesloten met het plastic covertje deze helf zover klaar

andere romp helft eerst de stuur stang voor het hoogte roeg gelijmd servo weer eerst
vast gezet met tape en belli-zell

dan de pendel van het roer geplaatst en met behulp van de servo tester dit ook
weer op nul gezet en vast gemaakt de servo draad in de goot gewerkt dan de canopy holder gelijmd
en dan het afdek covertje gelijmd deze helft is zo ver ook al weer klaar

de versterkings gfk strips in de helfden van het hoogte roer gelijmd

de neus kegel is mooi voor geboord maar natuurlijk heb ik weer een motor met
afwijkende gaten heb ik eerst 2 stifjes op de kop in de afwijkende gaten gedraait
toen de neuskegel op de kop er op gezet met 2 schroefjes om een af druk te maken
daarna de gaatjes geboord en de motor vast gezet de schroefjes geborgd met loctijd

de neus kegel gelijmd met 5 min epoxy met motor en al

volgens de beschrijving zou ik een gewicht kogeltje nodig hebben voor het gewicht
van mijn motor die is iets van 109 gram om later te weten waar de kogeltjes zouden
moeten zitten heb ik in het hart er van een gaatje geboord zo ik dit kan terug vinden
als het niet zou kloppen en aan de buiten zijde valt dit niet op

heb na wat lezen van ervaringen met de servo verbindingen in de vleugel besloten
dit geheel weer los te halen en gewoon wat ruimte te maken zo ik de stekkers
normaal aan elkaar kan doen en borgen met een clipje uit hk dit lijkt mij een stuk
veiliger dan het risico te lopen dat er op eens een servo blijft staan
nu is het even w8ten dat het iets koeler wordt op de hobby zolder dan ga ik weer verder
mischien vandaag nog weer een update van de bouw van mijn cularis ligt aan de temp op zolder
Laatst bewerkt: