Ik vraag me al tijden af wat is nu beter als verlengkabel in de vleugel getwiste of plate kabel of maakt het niet uit.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Simpele geformuleerde theoretische achtergrond: Stroom door een draad veroorzaakt een magnetisch veld om die draad. Hoe meer stroom, hoe meer veld. En verder: Een veranderend magnetisch veld rond een draad veroorzaakt spanning over de uiteinden van die draad waardoor een stroom door kan gaan lopen als er op die uiteinden iets aangesloten is. Ik hoor jullie al zeggen:
“Ja hoor, je hoeft mij het principe van een transformator niet uit te leggen”. Maar als een circuit storing veroorzaakt komt dat altijd omdat een elektro-magnetische veld veroorzaakt en hoe sneller dit veld verandert (hoge frequenties) hoe meer kans op storingen.
De oplossingen: a) Laat de 2 draden van de spanningsbron (e.g voeding) naar de verbruiker (motor, print, enz) zo dicht mogelijk naast elkaar lopen. Als de afstand 0 mm zou zijn zouden de velden die de heen- en de terug-draad veroorzaken precies tegengesteld zijn.
In de praktijk gaat die 0 mm dus niet en zullen de velden van de twee draden elkaar niet geheel opheffen. Dan komt de volgende truck. Het twisten van de heen- en terug-draad. De richting van het overblijvende veld zal met de twists draaien. Op enige afstand in het veld van een stukje van het draadpaar precies tegengesteld aan het veld van net zo'n stukje een halve twist verder.
Dus heen en retoer draden altijd zo dicht mogelijk bij elkaar.
Als je meerdere voedingen hebt die met de nul aan elkaar moeten zitten, doe dit dan op 1 plaats.
We noemen dit het centrale 0V punt. Als je de nul volt aan de veiligheids-aarde wilt hangen dan doe je dat hier en alleen hier (anders loopt de stroom niet terug waar je hem wilt hebben).
Afscherming (shields) zijn pas het laatste redmiddel als de middelen “Heen- en terug-stroom bij elkaar” en “twisten” niet voldoende is. Het idee is: als er een stoor-veld spanning opwekt dan liever niet op een punt waar ik er last van heb. Verder bestrijden we stoor-velden bij voorkeur bij de bron. Eerst over stoor-velden die we zelf veroorzaken.
Bij stappen-motoren hebben we te maken met grote snelle stroom veranderingen. De geleiders in de kabel liggen niet op 0 mm van elkaar en getwist zijn ze meestal ook niet, dus in afscherming daar nuttig. Die afscherming leggen we aan de 0V bij de stepper-driver (bron storing)
Dan hebben we de storingen door externe bronnen nog te behandelen. Stel voor dat de bliksem in de buurt inslaat . De storingsbron is moeilijk af te schermen dus kunnen we alleen de gevolgen beperken. Een metalen kast zal de meeste stoor-stroom naar de veiligheids-aarde afvoeren maar uit die kast komen ook leidingen. De afscherming van die leidingen (sensors) enz, hang je dus aan de kast, en wel zo dicht mogelijk bij waar de leiding de kast binnengaat.
Shields van kabels binnen de kast hang je aan de 0V zo dicht mogelijk bij het onderdeel wat het meeste kans op schade heeft. Meestal de input kant.
Nogmaals; wel ferriet gebruiken omdat lange kabels als antenne gaan fungeren.
Ik heb al eerder geschreven, ferriet is onzin.
Je moet dan de frequentie weten die je eruit wil filteren en dan kan je een bepaald aantal slagen door de kern wikkelen.
Overbodig gewicht en zoals Alex ook al schrijft, het gaat prima zonder, als je kabels maar getwist zijn.
GJ
Ik heb al eerder geschreven, ferriet is onzin.
Je moet dan de frequentie weten die je eruit wil filteren en dan kan je een bepaald aantal slagen door de kern wikkelen.
GJ
Toch zou ik die ferrietkernen maar monteren als je nog op 35 MHz vliegt en kabellengtes van meer dan 60 cm gebruikt. Op 2,4 GHz lijken ze minder noodzakelijk, maar kunnen ze geen kwaad. Beter is het nog om complete ontstoorfilters te monteren, die ook nog een extra filtertje in de signaaldraad hebben zitten.