Verlengkabel

volgens mij maakt het niet veel uit, wel gebruik ik een ontstoor ferrietkern per servo. Deze moet zo dicht mogelijk bij de ontvanger geplaatst worden.

Mij is altijd geleerd dat getwiste servokabel beter is ivm eventuele storingen....

Twisten heeft geen zin, omdat er 3 verschillende signalen zijn die je met elkaar gaat twisten.
Twisten heeft alleen zin als er een heen en terug gaande signaal is, zoals bv. RS485.
Nogmaals; wel ferriet gebruiken omdat lange kabels als antenne gaan fungeren.

Er is al vaak genoeg bewezen dat getwiste kabels veel minder storingen veroorzaken .

Ook zelf een B4 Pilatus van 3,75 gebruikt gekocht waar storingen op zaten .
Na het wisselen van de lange servodraden naar getwiste waren de storingen ook weg .

Mvg Johan

Interessant stukje over EMI:
• Cursus EMC, (electromagnetische storingen)

EN nog een stukje "copy/paste" van het CNC.nl forum:
Simpele geformuleerde theoretische achtergrond: Stroom door een draad veroorzaakt een magnetisch veld om die draad. Hoe meer stroom, hoe meer veld. En verder: Een veranderend magnetisch veld rond een draad veroorzaakt spanning over de uiteinden van die draad waardoor een stroom door kan gaan lopen als er op die uiteinden iets aangesloten is. Ik hoor jullie al zeggen:
“Ja hoor, je hoeft mij het principe van een transformator niet uit te leggen”. Maar als een circuit storing veroorzaakt komt dat altijd omdat een elektro-magnetische veld veroorzaakt en hoe sneller dit veld verandert (hoge frequenties) hoe meer kans op storingen.

De oplossingen: a) Laat de 2 draden van de spanningsbron (e.g voeding) naar de verbruiker (motor, print, enz) zo dicht mogelijk naast elkaar lopen. Als de afstand 0 mm zou zijn zouden de velden die de heen- en de terug-draad veroorzaken precies tegengesteld zijn.
In de praktijk gaat die 0 mm dus niet en zullen de velden van de twee draden elkaar niet geheel opheffen. Dan komt de volgende truck. Het twisten van de heen- en terug-draad. De richting van het overblijvende veld zal met de twists draaien. Op enige afstand in het veld van een stukje van het draadpaar precies tegengesteld aan het veld van net zo'n stukje een halve twist verder.
Dus heen en retoer draden altijd zo dicht mogelijk bij elkaar.
Als je meerdere voedingen hebt die met de nul aan elkaar moeten zitten, doe dit dan op 1 plaats.
We noemen dit het centrale 0V punt. Als je de nul volt aan de veiligheids-aarde wilt hangen dan doe je dat hier en alleen hier (anders loopt de stroom niet terug waar je hem wilt hebben).

Afscherming (shields) zijn pas het laatste redmiddel als de middelen “Heen- en terug-stroom bij elkaar” en “twisten” niet voldoende is. Het idee is: als er een stoor-veld spanning opwekt dan liever niet op een punt waar ik er last van heb. Verder bestrijden we stoor-velden bij voorkeur bij de bron. Eerst over stoor-velden die we zelf veroorzaken.
Bij stappen-motoren hebben we te maken met grote snelle stroom veranderingen. De geleiders in de kabel liggen niet op 0 mm van elkaar en getwist zijn ze meestal ook niet, dus in afscherming daar nuttig. Die afscherming leggen we aan de 0V bij de stepper-driver (bron storing)
Dan hebben we de storingen door externe bronnen nog te behandelen. Stel voor dat de bliksem in de buurt inslaat . De storingsbron is moeilijk af te schermen dus kunnen we alleen de gevolgen beperken. Een metalen kast zal de meeste stoor-stroom naar de veiligheids-aarde afvoeren maar uit die kast komen ook leidingen. De afscherming van die leidingen (sensors) enz, hang je dus aan de kast, en wel zo dicht mogelijk bij waar de leiding de kast binnengaat.
Shields van kabels binnen de kast hang je aan de 0V zo dicht mogelijk bij het onderdeel wat het meeste kans op schade heeft. Meestal de input kant.

Nogmaals; wel ferriet gebruiken omdat lange kabels als antenne gaan fungeren.

En dat doe ik dan juist weer niet, terwijl ik genoeg toestellen heb (spanwijdte 3.30 meter) waar er getwiste servokabels lopen van ruim 2 meter lang....

Oke blijven twisten dus Ferriet heb ik nog nooit gebruikt omdat ik dat als onnodig gewicht zie :rolleyes: Ik bouw voornamelijk zwevers en mijn motto is elke gram te veel is een seconde minder vliegtijd. Misschien toch maar eens over gaan denken ik heb tenslotte wel een bakje vol van die dingen liggen:confused:

Ik heb al eerder geschreven, ferriet is onzin.
Je moet dan de frequentie weten die je eruit wil filteren en dan kan je een bepaald aantal slagen door de kern wikkelen.
Overbodig gewicht en zoals Alex ook al schrijft, het gaat prima zonder, als je kabels maar getwist zijn.

GJ

Toch zou ik die ferrietkernen maar monteren als je nog op 35 MHz vliegt en kabellengtes van meer dan 60 cm gebruikt. Op 2,4 GHz lijken ze minder noodzakelijk, maar kunnen ze geen kwaad. Beter is het nog om complete ontstoorfilters te monteren, die ook nog een extra filtertje in de signaaldraad hebben zitten.
Nu hebben weliswaar de betere 35 MHz ontvangers al r-c filters op de uitgangen zitten om instraling vanuit de kabels te voorkomen, maar die leveren geen garantie dat dit niet gebeurt. Ook bij 2,4 GHz ontvangers zijn deze filtertjes trouwens aanwezig.
Bij brushless regelaars met een schakelend bec-systeem zie je overigens, dat er standaard een ferrietkern is opgenomen in het servosnoer. Dat is niet zonder reden.

Zo'n instraling via de bedrading kan overigens zeer onvoorspelbaar zijn. Je kunt bijv. 10 volkomen identieke modellen bouwen, waarvan er 9 probleemloos zonder filters werken en de tiende alleen mét filters te vliegen is. Je hebt zelfs kans, dat die tiende het ook een paar jaar goed doet en dan pas kuren gaat vertonen.

Je moet dan de frequentie weten die je eruit wil filteren en dan kan je een bepaald aantal slagen door de kern wikkelen.
Overbodig gewicht en zoals Alex ook al schrijft, het gaat prima zonder, als je kabels maar getwist zijn.

GJ

Ferriet kernen hebben wel degelijk zin. Ze vormen een laag doorlaat filter en je hoeft helemaal niets te gaan berekenen. Je draait de kabel zoveel als mogelijk is om de kern en je hebt een prachtig laag doorlaat filter.
De draden twisten zal ook iets bijdragen aan het verminderen van de storingen maar dan meer op het gebied van de uitstraling van stoorsignalen door die kabels. Het ontvangen van de zender signalen door die draden zal door het twisten nauwelijks worden tegengegaan. Op dat punt helpt twisten dan ook heel weinig en zijn de ferriet kernen eigenlijk de enige oplossing.
Natuurlijk is het gebruik van nette ontstoorfilters altijd beter, vergeleken daarbij zijn zowel twisten als de ferriet kernen maar lapmiddelen.

Oké dus ferriet plaatsen maar waar?.
Moet ik hem in de vleugel plaatsen voor de centrale stekker of aan de contra die in de romp zit naar de ontvanger.

Ferrietkernen altijd zo dicht mogelijk bij de ontvanger.
Overigens heb ik begrepen dat het bij 2,4GHz systemen niet nodig is.
Voor verlengkabels gebruik ik altijd getwist draad. Geen idee of dat ook niet meer nodig is maar baat het niet dan schaadt het niet.

Volgens mij heeft twisten voornamelijk zin als de stoorbron dichtbij zit, b.v. andere draden. De gedachte is dat door het twisten je afwisselend de ene en de andere draad blootstelt aan de storing zodat het common-mode signaal nul blijft. Bij een storingsbron op grote afstand vangen beide draden evenveel signaal op, ook als je niet twist. Overigens denk ik dat getwiste draad ook de uitstraling van storing vermindert omdat de elektromagnetische velden elkaar opheffen. Maar hier heb je alleen voordeel mee als er op dichte afstand een te storen element zit (b.v. een servodraad).

Twisted pair - Wikipedia, the free encyclopedia

Met ferrietkernen kun je een laag doorlaat filter maken, mits je ook voldoende parallel capaciteit over de voeding hebt of toevoegt (d.m.v. een condensator). Dat houdt ongewenste stoorfrequenties tegen en die kunnen van binnenuit als buitenaf komen. Ik denk dat bij servo's je de draden bij elkaar door de ferrietkern moet halen en niet b.v. alleen de signaaldraad. Door alles te nemen heffen de EM-velden van de heen- en teruggaande servostroom elkaar op zodat het signaal intact blijft. Een servosignaal heeft steile overgangen, en heeft dus hoogfrequente elementen die je niet wilt onderdrukken.

Martin

ferriet ring wikkelen

GJ
Toch zou ik die ferrietkernen maar monteren als je nog op 35 MHz vliegt en kabellengtes van meer dan 60 cm gebruikt. Op 2,4 GHz lijken ze minder noodzakelijk, maar kunnen ze geen kwaad. Beter is het nog om complete ontstoorfilters te monteren, die ook nog een extra filtertje in de signaaldraad hebben zitten.

Nu heb ik getracht een juist stukje hier op het forum te vinden met does en dont's over ontstoor-ringen. Als aanvulling op GJVO: niet alleen het aantal wikkelingen, maar ook het kernmateriaal is van belang (verzadigingsfrequentie)

Welke ringen kun je het best gebruiken en vermijden (ik heb van die grijze, maar weet niet of die ook toegepast mogen worden) en hoeveel wikkelingen op wat voor soort ring.

Ben Brok

Do's en dont's is een beetje lastig omdat het ontstoor-doel per situatie kan verschillen. Een grove tweedeling als het om filters gaat is common-mode vs. differential-mode. Common-mode is zoals ik hierboven probeerde uit te leggen. Deze gebruik je om storing van buitenaf te blokkeren die tegelijk over meerdere aders dezelfde kant op loopt. Het beoogde signaal 'ziet' het filter niet en wordt niet aangetast, ongeacht de frequentie ervan. Een differential-mode filter is nuttig om storing van binnenuit te blokkeren die veel hoger in frequentie is dan het beoogde signaal.

Ik weet niet precies wat je met "verzadigingsfrequentie" bedoelt. Een van de belangrijkste eigenschappen, de permeabiliteit van het materiaal, heeft wel een kantelpunt bij een bepaalde frequentie, waarboven de waarde afneemt. Verder heeft een ferrietkern over het algemeen 2 parallel resonanties, maar die liggen veel hoger dan het werkgebied van de kern. Je moet wel ongeveer weten in welk frequentiegebied je de ferrietkern wilt gebruiken, maar dat is meestal een heel breed gebied, b.v. VHF (30 - 300MHz). De opmerking van GJVO vind ik daarom nogal kort door de bocht.

Met onbekend materiaal is het een gok. Wat ik meestal doe is het materiaal meten met een LC meter zodat je in ieder geval de AL waarde kunt bepalen (die bepaalt de inductie van de totale spoel van n windingen).

Magnetic core - Wikipedia, the free encyclopedia

Als je een spoel als laag-doorlaat filter toepast om een schone voedingsspanning te krijgen dan is een condensator onontbeerlijk om goede filtering te krijgen. Je kunt ook de al aanwezige capaciteit gebruiken, maar als je die niet kent kun je beter zelf een condensator met bekende waarde toevoegen. De combinatie LC doet het heel goed als filter want L en C versterken elkaar :)

Martin

Back